Probleem dl55 (55cc benzine motor) MET FILMPJE

Status
Niet open voor verdere reacties.
Kortste slag is om van iemand een ontsteking te lenen om te testen of het daadwerkelijk de unit is.

Als ik je waarnemingen zo lees is de kans groot dat de ontsteking het heeft begeven. Ik heb hetzelfde meegemaakt een paar maanden geleden met een ontsteking van de ZG-20. Alles eerst geprobeerd wat een ieder hier al heeft aangehaald, maar uiteindelijk bleek gewoon de ontsteking stuk.

Nieuwe er aan en weer lopen als een zonnetje :zon:

Succes.

Had je ook soortgelijke symtomen? Als ik eerder beschreven heb?

Ja,

En ook eerst alle andere voorgestelde optie's onderzocht. ;) Helaas bleek het bij mij echt de ontsteking te zijn. Deze was 3 jaar oud :(

Doordat de bougie er niet inzat, is de spanning nog hoger opgelopen en heeft de spanning een kortere weg gekozen om te ontladen.

Okay... Hieruit kan ik dus ook redeneren dat zonder bougie in het kapje, ik dus niet kan zien of de vonk goed is, omdat die waarschijnlijk ergens anders overslaat dan in het kapje? (en mogelijk ook schadelijk veroorzaakt waar de vonk dan dus wel overslaat)

Okay... Hieruit kan ik dus ook redeneren dat zonder bougie in het kapje, ik dus niet kan zien of de vonk goed is, omdat die waarschijnlijk ergens anders overslaat dan in het kapje? (en mogelijk ook schadelijk veroorzaakt waar de vonk dan dus wel overslaat)

Dat is zeer waarschijnlijk.

Hier een quote uit de manual van de ZG-20;

The most important rule covering battery ignition systems first:

Never ever switch on the ignition without the spark plug cap being firmly on
the spark plug!

Ik heb tevens een ZG-62 met een Muller ontsteking waar exact hetzelfde in staat. Wat ik uit alle waarschuwingen opmaak is dat je de unit opblaast o.i.d.!

Dus nooit ontsteking aan en draaien aan de prop als je geen bougie in de cap heb!

Laatst bewerkt door een moderator:

Als de bougie niet in de kap zit loopt de spanning in de onsteking te hoog op om tog een ontlading naar de massa te maken.

Wat ik weet van de bougies van de DL motoren dat het porselein naar een tijdje los laat en de vonk gaat overspringen daar waar de isolator beschadigt is, dit resulteert in stotterend en ploffend effect.

Ik hoop dat je aan deze info wat hebt.

Groet Jan

Als de bougie niet in de kap zit loopt de spanning in de onsteking te hoog op om tog een ontlading naar de massa te maken.

Wat ik weet van de bougies van de DL motoren dat het porselein naar een tijdje los laat en de vonk gaat overspringen daar waar de isolator beschadigt is, dit resulteert in stotterend en ploffend effect.

Ik hoop dat je aan deze info wat hebt.

Groet Jan

Dat ploffende effect had ik geen last van, dat is volgens mij als je helemaal geen vonk hebt een aantal cyclussen, zo kwam ik vroeger altijd met mijn puch met een 70cc polini het schoolplein oprijden, en speelde dan een beetje met mijn ontsteking, krijg je van die leuke plofknallen uit je uitlaat... mooi is dat! lol

In iedergeval de nieuwe NGK-cm6 bougies zijn onderweg! Ik hoop dat ik mijn onsteking niet heb gesloopt!

Hoe makkelijk kun je ontstekingen van verschillende motoren uitwisselen? iemand een idee? Inderdaad wel handig om eerst te checken of dat het probleem oplost...

het probleem zit hoogst waarschijnlijk nog in je carb, nog in je ontsteking,

ik heb het zelfde gehad meteen dl en het bleek dat de hal sensor teveel ruimte had tussen de magneet en de sensor,

hij kijkt goed te vonken, maar kan daardoor een paar keer overslaan,

probeer de motor te laten lopen, en waneer hij niet lekker loopt druk je de sensor wat naar beneden.

Wat is het resultaat met bougie? Vonkt hij dan ook onregelmatig? Ik vind de vonk trouwens erg sterk! Het lijkt er niet op dat de kabel doorslaat met bougie omdat de overgangsweerstand dan n.l. een stuk lager is. Je hebt zonder bougie n.l. een enorme afstand te overbruggen. Met bougie is dat maar 0,4mm ofzo.

het probleem zit hoogst waarschijnlijk nog in je carb, nog in je ontsteking,

ik heb het zelfde gehad meteen dl en het bleek dat de hal sensor teveel ruimte had tussen de magneet en de sensor,

hij kijkt goed te vonken, maar kan daardoor een paar keer overslaan,

probeer de motor te laten lopen, en waneer hij niet lekker loopt druk je de sensor wat naar beneden.

Klinkt wel overtuigend, zal het morgen even proberen. Hoe heb je het uiteindelijk opgelost?

de hal censor een beetje afgeschuurd zodat hij dichter op de hub kwam te zitten..

als de motor loopt, en hij draait niet lekker, (stotterd) kun je de censor boven de prophub, (prophub: dat ding wat draait en waar je prop aanzit) een beetje naar beneden duwen, als hij dan wel goed loopt, zit daar het pobleem.

vervolgens draai je de 2 schroefjes er uit en schuur je de onderkant van de censor wat af, zodat de ruimte tussen de censor en de hub kleiner word.

daardoor komt het signaal beter door en heb jewaarschijnlijk je probleem opgelost.

Wikipedia blijft me verbazen, je vindt er de gekste dingen. Als ik daar éénmaal begin te klikken, blijf ik doorgaan.

Ik herken dat wel!

Maar in iedergeval, met een bougie in het kapje zie ik gewoon een mooie constante vonk overslaan. Goed nieuws, want kennelijk heb ik de ontsteking nog niet gesloopt! Maar ook ben ik dus weer terug bij af...

Zaterdag maar meenemen naar het veld en weer proberen...

Ik herken dat wel!

Maar in iedergeval, met een bougie in het kapje zie ik gewoon een mooie constante vonk overslaan. Goed nieuws, want kennelijk heb ik de ontsteking nog niet gesloopt! Maar ook ben ik dus weer terug bij af...

Zaterdag maar meenemen naar het veld en weer proberen...
hey roel het is wel ziekelijk om steeds maar pech te hebben met de motoren of de kisten nietwaar .
ik weet er alles van zoals je weet , èèn troost het zal een keer ophouden en dan vliegen we zonder problemen en toestanden verder.
sterkte ermee.
ps het verhaal van de sensor lijkt mij een heel waarschijnlijk verhaal in ieder geval.;);).

laat de motor maar lopen, en probeer dan het censor verhaal metdraaiende motor,

het kan best zijn dat je een sterke vonk hebt bij het ronddraaien van de motor,

dat wil niet zeggen dat een en ander ook bij (wat langer) draaiende motor is hij draait dan immers veel meer toeren, en een en ander zet ook uit door het warm worden van de onderdelen.

aan de hal sensor prutsen met draaiende motor ????

wat is dat voor een raad ? wil je hem zijn vingers, hand doen verliezen of zo ?

DOE DIT NOOIT !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back