Bouw Twister DLG

Nou gisteren de Twister van Alex opgehaald bij het postkantoor, wat een mooi en superlicht model !

dsc00008tc.jpg

dsc00007ls.jpg

dsc00006xp.jpg


Het is een twister dbox met RDS
en de 2.4 ghz vriendelijke romp.

Ik heb dit topic maar omgedoopt tot een bouw topic en zal fototjes maken van de bouw.

Verdere setup is:
- Graupner MX16 IFS
- D47 voor richting en hoogte
 
Laatst bewerkt:
staan we hier te kwijlen op een DLG :p
en laten onze vrouwen dan suptiel weten dat als ze wat carbon en cevlar gebruiken in hun lingerie dat we hun sexier gaan vinden? ;)

de twister heeft alvast gestroomlijndere rondingen dan onze vrouwen :p
 
staan we hier te kwijlen op een DLG :p
en laten onze vrouwen dan suptiel weten dat als ze wat carbon en cevlar gebruiken in hun lingerie dat we hun sexier gaan vinden? ;)

de twister heeft alvast gestroomlijndere rondingen dan onze vrouwen :p

Didier,

De Twister is bij uitstek geschikt voor wedstrijdvliegen!!

Loet
 
Iemand een idee welke 2.4 ghz ontvanger van graupner in de twister past?

je zou de XR-16F IFS zonder behuizing kunnen proberen. Wel erg groot 54x25x10mm en erg duur (115 Euro). Ook heeft deze ontvanger maar 1 antenne waardoor de richtingsgevoeligheid groot zal zijn. Bereik heb ik niet zo snel kunnen vinden.

Dit is precies de reden waarom ik niet voor het Graupner IFS systeem zal kiezen.
Mijn inziens zou het VEEL beter geweest zijn om een MX16s op de 35 Mhz te kopen en deze om te bouwen naar de 2,4 Ghz met b.v. Jeti.

Bas
 
je zou de XR-16F IFS zonder behuizing kunnen proberen. Wel erg groot 54x25x10mm en erg duur (115 Euro). Ook heeft deze ontvanger maar 1 antenne waardoor de richtingsgevoeligheid groot zal zijn. Bereik heb ik niet zo snel kunnen vinden.

Dit is precies de reden waarom ik niet voor het Graupner IFS systeem zal kiezen.
Mijn inziens zou het VEEL beter geweest zijn om een MX16s op de 35 Mhz te kopen en deze om te bouwen naar de 2,4 Ghz met b.v. Jeti.

Bas

Hmm okay..
Ach het nadeel van de ontvanger is wel te overkomen.
Ik heb hem proberen te passen in de romp maar dat gaat zowiezo niet lukken.

Deze zou een optie zijn:
Graupner Online-Shop
Nadeel is dan de reguliere antenne die dan door de koolstof romp van de Twister heen moet... ( Erg storingsgevoelig? ) Dit had ik nog even niet voorzien, kan nog lastig worden maar komen we vast wel uit.

De door robert voorgestelde ontvanger is maar tot 500 meter in de lucht en 150 op de grond, voor parkflyers etc dus dat wordt hem ook niet.
Nog tips suggesties? Afgezien van dat ik mijn zender moet ombouwen daar heb ik gewoon geen zin in en ik ben eigenwijs daarin ;p
 
Didier,

De Twister is bij uitstek geschikt voor wedstrijdvliegen!!

Loet

jaja smeer t er nog maar wat in :p

de twister kan perfect voor mij dienen als vrije tijds dlg hoor.

ik hoef er geen wedstrijden mee te vliegen...

ik wil een nieuwe DLG :(
eentje om mee te vliegen, en de highlight als reserve.
 
Zo even weer een update (vanavond de fotos)

Vandaag mijn bestelling met alle laatste vereisten binnengekregen.

Ik heb de 2.4 ghz vriendelijke romp zwart gespoten alleen aan de voorkant en het cockpitkapje, vondt dit toch niet mooi, het leek wat onafgewerkt. De romp is met tamiya verf voorzichtig in enkele lagen gespoten en opgeschuurd. resultaat is netjes, een mooie zwarte romp net als de traditionele romp :) Wel heel iets glanzender dan de matte twister romp maar heb het uit laten "Faseren" onder de vleugel dus het loopt mooi over. Zal wel een paar gram toevoegen aan het gewicht maargoed dan hoeft er minder lood in.

Ook triplex plaatje en overige onderdelen binnengekregen.
Vanavavond de servo's en ontvanger inbouwen. Dan rest alleen nog het uitlijnen van stabilo en richtingroer, een gleuf in de romp vrezen en het richtingroer verlijmen, stuurkabel stukjes maken en dan issie zo goed als air born :)
 
Hierbij nieuwe fotos:

Over de inbouw zit ik nog een beetje te twisten, dat wordt weer wachten tot ik de cellen heb waarschijnlijk voor het servo plaatje gemonteerd kan worden. Allemaal wel erg klein, zal blij zijn als de "rommel" erin zit en het ding eindelijk vliegklaar is.

Nog wat advies omtrent de inbouw? De stuurkabels (dyneema) zal natuurlijk vrij moeten liggen dan is de enige optie eigelijk de ontvanger voor de servo's en voor de accus in, ben er nog niet over uit.

dsc00036if.jpg

dsc00037zx.jpg

dsc00038.jpg

dsc00039h.jpg
 
inbouw

Hieronder een foto zoals ik het ingebouwd heb.
De accu zit aan de rechter kant in de neus, hierachter zit een Roofmate opvul blokje. Ik gebruik een Gaupner SPCM ontvanger die ongeveer dezelfde afmetingen heeft als jouw ontvanger.

Bas
attachment.php
 
Hey Bas,

Bedankt voor het plaatje.
Het is toch nog vrij lastig voor een DLG leek om de twister af te bouwen hoor ;) Waar zit die "balanskoker" van koolstof, onder de vleugel?
 
Laatst bewerkt:
Hey Bas,

Bedankt voor het plaatje.
Het is toch nog vrij lastig voor een DLG leek om de twister af te bouwen hoor ;) Waar zit die "balanskoker" van koolstof, onder de vleugel? En hoe sluit ik die roeren aan, er zitten 2 metalen pinnetjes bij zoals iets wat lijkt op: /____/ . Je moet het maar net FF weten.
Ik geloof niet dat mijn ontvanger in de neus past.

Ik gebruik een SMC 16 SCAN (46mm*25mm*15mm), jij hebt een XR-16F ISF ontvanger (54mm*25mm*10mm), dus het zal moeten passen alleen komen de servo's 8mm verder naar achteren te zitten.

De metalen pinnetjes zijn de veren voor het hoogteroer en richtingroer. Een uiteinde lijm je in het roer bij de hevel, het andere uiteinde komt in het niet bewegende delen van de kielvlakken.
E.e.a. is hier beschreven: http://www.tud-modelltechnik.de/downloads/SALpeter_manual.pdf

Ik heb wel eens een bouwbeschrijving van de Twister gezien daar staat ook in hoe de ballastkoker geplaatst dient te worden (Alex?).

Bas
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik een SMC 16 SCAN
...
Bas

Okay het past inderdaad.

Vanavond even het servo plaatje afgemaakt, de servo's gemonteerd en gaten voor de stuurlijnen gezet. Morgen maar weer verder, ik ben niet de slimste bouwer laten we het zo zeggen ;) zonder echt duidelijke instructies kost me het wat meer moeite. Maargoed komen er wel uit :) Zal die andere manual eens doorlezen. Nog tips voor knopen, bevestiging van de dyneema aan de servo's?

Even nog een paar vragen:

1) Ik had al gehoord van iemand ( weet zo niet meer wie ermee kwam ) dat je de dyneema even met een
gewicht een halve dag moet laten "uitrekken" dyneema, nog een bepaald soort? Het is transparant plastic vislijn toch? welke dikte is geschikt?

2) Ik was in de asumptie van vroeger dat je altijd het gewicht in de neus van het toestel plaatst.
Ik begrijp dat dit bij de DLG niet opgaat, het is accu + ontvanger voorin (is dat niet storingsgevoelig?) naast elkaar zodat je het meeste gewicht voorin hebt,
vervolgens bijvullen met een klein stukje lood neem ik aan?

3) Heeft iemand een goede foto van hoe hij zijn balastkoker heeft ingebouwd? CG was 80 mm van voren volgend bouw instructies dus ik neem aan dat de balastkamer daar geplaatst
wordt? Ook het schuin afzagen, etc zoals in de manual staat is nog beetje vaag. Ik heb nog nooit een balastkamer gebruikt die paar jaar geleden dat ik vloog ;)
 
Laatst bewerkt:
Het is transparant plastic vislijn toch? welke dikte is geschikt?
Nee, het is niet transparant. Dyneema is vaak wat groen-achtig van kleur en niet doorzichtig. Ik weet dat Sietse zijn Dyneema voorgerekt heeft. Of het zin heeft weet ik niet.

Overigens: Mijn Tantalus van Loet heeft geen Dyneema stuurdraden maar 0.3 mm verenstaal. Dat schijnt nog minder te rekken, en is een stuk makkelijker te 'knopen'.

Voor al dit soort tips moet je eigenlijk het 'Mimi Info draadje' doorlezen. Daar staat alles in. Alleen is dat draadje door de populariteit van de Mimi wel erg vervuild. Maar alle info staat er in ;)

Leon
 
Maak eerst je gewichtjes in een oneven aantal (bv. 7) en plaats dan de plaats waar het middelste gewichtje zit op of mischien beter een paar mm voor je zwaartepunt. Schuinzagen gaat beter met een schaar. Gewoon knippen. Stukje triplex boven en onder. Een 3 mm gat boven en een 2.4 gat onder. Vervolgens draad in tappen en een plactic boutje in draaien. Daarna gewoon met epoxy op de bodem lijmen.

Dynema is wit maar voor de hengelsport meestal groen. Achter kun je het gewoon knopen en zekeren met een drupje sec lijm. Voor bij hetservo even door de gaatjes rijgen en dan 2 slagen om het servo schroefje draaien. Vervolgens servo schroef aandraaien en klaar is kees. Laat een paar cm extra draad zitten om eventuele bijstellingen te kunnen doen.
 
Bedankt voor de opmerkingen.
Balastboxje zodadelijk maken.

Ik zit nog een beetje te stoeien met de inbouw van de apparatuur. Ik denk dat de enige oplossing is de 2 airleron servokabels te verlengen en de ontvanger voor de servo's te plaatsen zoals iedereen hier gedaan heeft. Ik was zowiezo van plan de vleugel eigelijk niet meer los te halen en wat platic noppen folie met de naaimachine om te stikken omzo hoesjes te maken. Zo groot is het model niet moet nog makkelijk in de auto meekunnen.

Hierbij een plaatje van de indeling. Het zou zo kunnen ware het niet dat ik mijn cellen nog niet heb en dus niet zeker weet of deze nog naast de ontvanger gaan passen voorin de neus, de ontvanger is net wat te lang om mooi in de ronding van de neus te passen dus verlies hier wat ruimte. ( kapje eraf halen is ook niet mogelijk ) Heb er alle vertrouwen in dat het goed komt, een beetje geklooi is het wel om alles passend te krijgen.

Ik heb de 2.4 ghz vriendelijke romp ( wel zwart gespoten met keflar verf dun laagje ) ik ga ervanuit dat de 2.4 ghz IFSF ontvanger ( met korte antenne) gewoon in de romp kan blijven liggen, naar achteren langs de servo's door de romp ter hoogte van waar de vleugel begint aangezien daar de koolstof weer begint. Zou dit problemen opleveren? Ga zowiezo wel een rijkwijdte test doen als ie klaar is. Maar i.v.m die 2.4 ghz romp zou dat goed moeten gaan toch ( Scheelt me weer een gat boren in de romp en een lelijke antenne aan de buitenkant )
dsc00041d.jpg
 
Laatst bewerkt:
Back
Top