Wanneer gaan OS, Saito etc. (ook) elektrisch?

ron van sommeren

Forum veteraan
Hoeveel 'last' ondervinden brandstofmotor fabrikanten van elektro? Wanneer, of niet, gaan OS, Saito, Rossi etc. (ook) elektrisch? Of is Japan produktie bij voorbaat al te duur? Voor zover ik weet is MVVS de enige brandstofmotorfabrikant die ook (en hoe :) ) elektro doet.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Ron,

ik denk dat er in ieder geval plannen worden uitgebroed door de door jou genoemde merken.

Het kan niet anders dan dat ze in ieder geval moeten merken dat de kleinere brandstofmotoren veel minder verkopen. Dat is immers het segment waar electro inmiddels een zeer dominante positie heeft verworven.

Voor wat betreft electro-initiatieven door brandstofmerken: ook SuperTigre heeft inmiddels een (kleine) sortering electro-producten in hun gamma !

Van hun website:
Now, the way to go in glow is also the simplest way to affordable high-performance electric power, too. Three brushless motors, two ESCs and six LiPo packs make it easy to make perfect choices for most park flyers.

Link naar betreffende producten staat hier, klikkerdeklik.

Het assortiment zal ongetwijfeld nog worden uitgebreid :)

Grtz,
Menno
 
Hoi Ron,

ik denk dat er in ieder geval plannen worden uitgebroed door de door jou genoemde merken.

Het kan niet anders dan dat ze in ieder geval moeten merken dat de kleinere brandstofmotoren veel minder verkopen. Dat is immers het segment waar electro inmiddels een zeer dominante positie heeft verworven.
De verkoop van kleine motoren zal minder geworden zijn door de elektro-opmars.
Ik verwacht echter ook dat de verkoop van de grotere motoren (>25cc) minder is gaan lopen door de opkomst van de kleinere benzinemotoren (zenoah's e.d.) die veel goedkoper lopen.
 
Hoi Jitze,

ik denk ook dat dat een gegeven is, maar de vraag in dit tops luidde iets in de trant van: "wanneer gaan de grote brandstofmerken ook over op electro ...

Vandaar dat ik me beperkte tot bovenstaande opmerking :)

Je ziet nu al dat de markt voor toestellen tot .40 motoren geheel gedomineerd wordt door electro-varianten. Groter kan ook, maar brengt een behoorlijke prijs met zich mee.

Met de snel dalende prijzen, door de toenemende concurrentie uit Chinapan en door de steeds beter ontwikkelde electro-producten zal dit in de nabije toekomst zich uitbreiden naar het grotere brandstofmotoren segment ...

Grtz,
Menno
 
Interessant draadje.
Elektro heeft de toekomst, hoewel ik verzot ben op die verbrandings motoren, en dat ondanks die viezigheid.
Mijn eerste electrokist is een Hotliner. Helemaal verkocht!
De accutechniek gaat steeds beter worden. We liften daar als modelbouwers vrolijk in mee. Straks vliegen we electro met brandstofcel!


Wat ik erg jammer vindt, is dat bedrijven zoals OS relatief weinig tijd steken in geluidsdemping. Nu hoeven ze dat ook niet te doen, want voor hun grootste afzetgebieden, China en de VS maakt dat geen donder uit.

Verder zie je een trend ontstaan naar benzine (peut) motoren.

Jammer dat dat OS en bijvoorbeeld Super Tiger daar niet op instappen.
Methanol en nitro zijn dure stoffen aan het worden... (wat mogelijk te maken heeft met een klassificatie als zijnde gevaarlijke stof?)

Geluids reductie.
Brandstof motor is zeker zo stil te krijgen als een electrokist, als de zaak toekomstig goed doorgerekend en ontwikkeld zou zijn door de fabrikanten.
 
methanol is stervende en dat zullen ze bij OS echt wel merken. Onder de 2m is electro zowel beter als goedkoper. Boven de 2m is benzine beter.

Ik vind het echt een marketingblunder van OS dat ze nu niet al electromotoren hebben.

Zegt een OS 46 EP, als electrovariant op de 46FX. Maakt het voor klanten ook gelijk makkelijk.

Hadden ze dat gedaan, waren ze er nu al flink geld op aan het verdienen..
 
zolang electro nog niet rookt, stinkt en een verbrandingsmotor is. Blijft electro voor veel mensen toch nog steeds niet interessant. Ik vind een verbrandingsmotor juist een van de grote charmes aan het model vliegen.
 
Dan ben je nog een der laatste mohikanen. In de praktijk wint electro het al op de meeste velden, en dat wordt alleen maar erger.

Zeker ook als je de brandstofprijzen meerekent.

Maar laten we er geen brandstof vs. electro discussie van maken.. die zijn al genoeg gevoerd hier en het is inmiddels wel duidelijk dat brandstof dat volledig aflegt (als we het hebben over methanolmotoren op kisten onder de 2m)
 
Hezik,

Als je inderdaad naar comfort en prijs ed. kijkt heb je gewoon volledig gelijk. Maar voor mij is een belangrijk deel van de hobby juist ook de brandstof motoren. En van wat ik zo her en der hoor ben ik daar niet alleen in. Dus voor mij persoonlijk mist electro gewoon de charme van een verbrandingsmotor. Als voorbeeld: Ik heb zelf ook een angel s30 electro, en ik vind daar gewoon geen reet aan. Hard daar een brandstof motor op gestaan had ik hem vast een stuk leuker gevonden.
 
Alhoewel zowat al mijn toestellen electro zijn(+10 toestellen van 1m tot 2m span), nog 1 methanol(heli eigenlijk : raptor 50) en 2 benzineslurpers blijf ik electrovliegen een hoog mietjesgehalte hebben. Het is maar omdat ze ons langzamerhand de strot toeknijpen ivm geluidsregels dat ik aan het overschakelen ben, Anders nooit van mijn leven had ik overgeschakeld op electro.
 
Laten we de discussie elektro versus brandstof in een ander draadje voeren. Hier gaat het me meer om: waarom/waardoor springen de brandstoffabrikanten (nog?) niet in op de groeiende populariteit van elektro?
 
Hey Ron.....

Haal diep adem
Tel tot 10
en denk dan eens wat je met die knuppel kunt op lossen :):):)

ik zeg altijd "Gebruik gereedschap waar het voor bedoeld is"
 
Schijnbaar binnen afzienbaren tijd komt die techniek er aan, en zou dat dan de doodsteek zijn voor de brandstof motoren?
 
Huh ???

Wat bedoel je met "schijnbaar komt die techniek er aan" ?

De electro-materie is er al heel lang in de wereld van het modelvliegen. De laatste jaren is er ook flinke vooruitgang in de ontwikkeling merkbaar.

Maar wat jij nou bedoeld is me niet helemaal duidelijk ... :confused:

Grtz,
Menno
 
Ik denk dat de grote merken als ze ook grootschalig naar electro gaan
dat ze wel voordeel hebben wat betreft hun naam maar ervaring ermee is weer wat anders.


Ofwel OS maakt b.v een van de beste methanol motoren maar goede electro motoren.....??

De concurentie is er ook niet al te min in.
Misschien verwachten de grote merken dat brandstof motoren altijd blijven.
Of het nu methanol, waterstof, benzine of wat dan ook is.

Wel denk ik dat als er kleinere benzine motoren komen, dat methanol motoren nog meer aandeel in leveren.


Toch zou het voor de grote merken niet verkeerd zijn als ze er een lijn electro naast hebben.
 
Back
Top