Wanneer gaan OS, Saito etc. (ook) elektrisch?

Huh ???

Wat bedoel je met "schijnbaar komt die techniek er aan" ?

De electro-materie is er al heel lang in de wereld van het modelvliegen. De laatste jaren is er ook flinke vooruitgang in de ontwikkeling merkbaar.

Maar wat jij nou bedoeld is me niet helemaal duidelijk ... :confused:

Grtz,
Menno

Ik had even de quote moeten gebruiken, maar ik bedoel dat men accu's kan laden in héél korte tijd.
 
Binnen 12 minuten mijn brandstoftankje vullen zonder lullen lukt mij zelden!
En met een automatische laadafslag en penetrante pieps op een electrische pomp al helemaal niet.
Dussss... er is altijd te veel gekeuvel, koffie en gezelligheid!
Gezelligheid kent geen acculaadtijd!

Dan is het altijd weer een gok dat de motor direct aanslaat... of er weer een bootleg OS A3 doorpijpt... (ja dat heb ik weer de laaste tijd) de instant gloeiinseminatordriver niet van m'n motortje af tettert... die is na 4 jaar intensief gebruik ook versleten... zo ook mijn 'spiekerbok' met groene knieën

Je ziet... ook om een methanoller aan de gang te houden heb je een hele periferie aan elctronica nodig... en enig geduld...

OS in de borstelloze? Zijn te laat. Kunnen wellicht AXI over nemen?... Krijg je OS-AX-I :mrgreen:
 
Sorry maar een mooi schaal toestel bijv. mustang of mijn AT6 uitrusten met een electro motor is gewoon vloeken in mijn ogen. Daar hoort gewoon een brandstof motor op.
 
Uhm, het geluid van een brandstofmotor lijkt in de versteverte niet op die van een 1:1 toestel, das gewoon onzin.

Als je het leuk vind om aan zoon brandstof ding te klooien, prima. Maar begin niet over 'echter' oid. Koop dan een benzine motor, komt al een heel klein beetje dichter in de buurt. Wil je echt dicht in de buurt komen is er werkelijk maar 1 optie, elektro! (+ geluidsmodule)


En idereen die dacht dat dit geen electro Vs brandstof draadje zou worden is nogal naïef... Ron;)
 
Hoi,

om weer even op de topic vraag terug te komen, ik bedacht me net dat de tegenwoordige eigenaar van OS Engines al een minstens een merk op het gebied van electrovliegen in de markt heeft ...

Towerhobbies (ja, die van de website) is een van Amerika's grootste RC firma's, zij zijn eigenaar van o.a. de merken Great Planes, Hobbico, Carl Goldberg, Topflite, SuperTigre (ja, die hebben electro tegenwoordig) en ... OS Engines. Ook hebben zij het merk Electrifly in eigen huis.

Het kan natuurlijk zijn dat OS Engines daarom niet zo'n haast maken, dezelfde eigenaar heeft reeds een aantal merken die op de electro markt actief zijn.

Toch denk ik dat de naam OS zo groot en sterk is dat ze daar uiteindelijk gebruik van willen maken :) Zou marketingtechnisch ook niet om zo'n sterke naam langzaam af te laten te sterven ;)

Grtz,
Menno
 
Hmmm vloeken? Ach welnee. Propageren prima!
Je moet blijven doen waar je lol in hebt. En... wees blij dat er keuze is.
Met iedereen in een rode Ferrari zou je een saaie wereld krijgen.

Als je er een vertraging op zet, gaat het wat meer als een turbine klinken, mechanische bijgeluiden... ook leuk.
Dit is een fraaie P-40... in technisch opzicht... Heeft z'n drieblads prop zelf onworpen en cadcam uitgeplot....

Pit zit er zeker in...
97n7IoQ1ASo[/media] - Electric CMP P-40
 
Laatst bewerkt door een moderator:
het geluid van een brandstofmotor ... Wil je echt dicht in de buurt komen is er werkelijk maar 1 optie, elektro! (+ geluidsmodule)

Het enige wat ik daarvan tot dusver gezien heb zijn modules met motorgeluiden van oorlogskisten ... zeer beperkt dus.
 
Hoi Ron,

linksonder op homepage OSengines.com staat:

[SIZE=-1]Copyright © 2000-2009 Hobbico, Inc.[/SIZE]
[SIZE=-1]

Hobbico is de holding waaronder ale eerder genoemde merken vallen ...

Als je de techpages raadpleegt wordt je ook doorverwezen naar Hobbico ;)

EDIT: Kijk ook even hier: http://www.hobbico.com/career.html Linksonderin (even scrollen) staan de merken van de Hobbico holding. Hier staat OS ook bij :)

Grtz,
Menno
[/SIZE]
 
Laatst bewerkt:
Moeder Hobbyco heeft idd wel electromotoren, maar stel je eens voor dat er bij de modelbouwwinkel van die mooie blauwe OS doosjes liggen met brandstofmotoren, bv. een OS FX 25, OS FX 40, OS FX 46, enzovoort.. en dat er dan naast groene OS doosjes liggen met een OS EP 25, een OS EP 40, OS EP 46..

Dat zou volgens mij een regelrechte hit zijn. Het concept is dan dus dat je met een .46 toestel kunt kiezen uit een OS .46 brandstofmotor of een OS 46 electromotor.

2 vliegen in 1 klap dus.. je maakt gebruik van de naamsbekendheid van OS, en tegelijkertijd maak je het kiezen van een motor voor een beginner een stuk overzichtelijker..
 
Mijn verwachting is dat er altijd hobbyisten zullen zijn die het leuk vinden met een verbrandingsmotor bezig te zijn.

Maar de massa zal vanwege het gemak steeds meer overschakelen naar electro.

Nu al zie ik om mij heen nieuwelingen in de hobby die niet de motivatie hebben om met een verbrandingsmotor te leren om gaan. Men probeert het, geeft het op en pakt elektro. En geeft de schuld aan de verbrandingsmotor. Vroeger 'moest je wel' omdat er geen keus was.

Vergelijkbaar met het bouwen, tegenwoordig zijn er mensen die het assembleren van een ARF 'bouwen' noemen. Als ze een keer schade hebben met de ARF zijn ze niet in staat het zelf te repareren.

Maar goed dat is ieders goed recht, onder de streep zal mijns inziens een flink aantal fabrikanten het loodje leggen, de rest zal gedwongen worden zijn aanbod en produktie te rationaliseren (lees onderbrengen in een lagelonenland = china).

Voorbeelden:
- Irvine - tegenwoordig nog maar drie modellen, produktie ondergebracht bij OS
- Super Tigre - ook niet veel modellen meer, produktie verplaatst naar China

Verder zullen er altijd specialistische hobby-fabrieken blijven die (voor véél geld) een specialistisch topprodukt uitbrengen voor een kleine klantenkring.

Overschakelen naar elektro is niet vanzelfsprekend, hangt helemaal af van wat voor soort bedrijf je bent. Nokia is succesvol omgeschakeld van produktie van autobanden en rubberlaarzen naar mobiele telefoons maar niet ieder bedrijf is zó flexibel. Dus of OS succesvol omschakelen kan naar ontwerp en produktie van elektromotoren, dat moeten ze zelf maar uitvinden.

Ze kunnen ook hun heil zoeken in het overschakelen op benzinemotoren voor grasmaaiers of zoiets.
 
Hoi Ron,

linksonder op homepage OSengines.com staat:

[SIZE=-1]

Hobbico is de holding waaronder ale eerder genoemde merken vallen ...

Als je de techpages raadpleegt wordt je ook doorverwezen naar Hobbico ;)

EDIT: Kijk ook even hier: About Hobbico/Career Opportunities Linksonderin (even scrollen) staan de merken van de Hobbico holding. Hier staat OS ook bij :)

Grtz,
Menno
[/SIZE]

Dit is de site van OS
http://www.os-engines.co.jp/
O.S.ENGINES web

Hobbico is zoals Graupner die OS in Europa voert.

Methanolmotoren en OS zullen geleidelijk van de markt verdwijnen.
 
Laatst bewerkt:
Br@m zei:
Nu al zie ik om mij heen nieuwelingen in de hobby die niet de motivatie hebben om met een verbrandingsmotor te leren om gaan. Men probeert het, geeft het op en pakt elektro. En geeft de schuld aan de verbrandingsmotor.

Te kort door de bocht. Laatst zei iemand anders ook al zoiets. Kijk naar mij, ik kan echt wel met brandstofmotoren omgaan, heb probleemloos gevlogen met een OS .46, met een Saito .82a, met een Supertigre G75 (die zo lastig af te stellen zou zijn), met een OS 140 RX.. en toen kwam die 'blasted' Mintor.

De Mintor heeft het voor mij zo vergald, dat ik naar electro ben overgestapt.

De opmerkingen van sommige mensen zijn dan in de trant van 'jouw liefde voor motoren is niet zo groot'.. en dat vind ik dan een beetje kinderachtig om te zeggen. Ook mensen op de club waarvan buiten kijf staat dat die met brandstofmotoren overweg kunnen, kregen het ding niet goed. Daarvoor heb ik toch vele brandstofvluchten gemaakt. (E100 coolpower per maand foetsie)

Natuurlijk moet je met een brandstofmotor overweg kunnen, maar ik vind het veel te kort door de bocht om te zeggen dat mensen dat niet kunnen en dan maar electro pakken.

Ik denk eerder dat het zo is dat men het zat is dat je uberhaupt aan naalden moet zit te schroeven, dat je dure brandstof moet kopen, waarvan 20% als olie over je kist verspreid gaat worden, dat kisten uit elkaar trillen, enzovoort.

Denk eerder dat de oorzaak daarin gezocht moet worden, dan dat er zoveel mensen niet met brandstofmotoren om zouden kunnen gaan. Laten we wel zijn, dat is nu ook weer geen rocket-science ofzo.
 
Natuurlijk moet je met een brandstofmotor overweg kunnen, maar ik vind het veel te kort door de bocht om te zeggen dat mensen dat niet kunnen en dan maar electro pakken.

Dat zeg ik ook niet, ik bedoelde te zeggen dat ze de motivatie niet hebben (om er voldoende tijd in te steken), net zoals steeds minder mensen de motivatie hebben om een bouwkit in elkaar te zetten en liever een ARF pakken.

Daardoor zullen een aantal vaardigheden die vroeger onmisbaar waren voor de hobby (zoals omgaan met verbrandingsmotoren; bouwen van balsa kits) uiteindelijk uit onze hobby verdwijnen, waardoor de fabrikanten geen markt meer hebben en er ook mee ophouden.

Persoonlijk vind ik dat verdwijnen van vaardigheden jammer maar ik veroordeel het niet, het is gewoon een feit, wat ik er ook van vind.

En als steeds minder mensen zin hebben in een verbrandingsmotor of een bouwkit, dan gaan die producten vanzelf gemarginaliseerd worden, en uiteindelijk verdwijnen.
 
Denk toch dat je deze vergelijking niet kunt maken. Bouwen dient een ander doel en is ook nu nog steeds een handige vaardigheid, ook als je electrovliegt. De mensen die hun leven lang schadevrij vliegen, zijn erg zeldzaam.

Het afstellen van een brandstofmotor is louter voor die motor.. dus als die motor er niet meer is, is er niets ergs aan dat die vaardigheid verdwijnt.

mbt. ARF kits ben ik het helemaal met je eens. Doodzonde dat de bouwdozen langzamerhand verdwijnen..
 
Nu al zie ik om mij heen nieuwelingen in de hobby die niet de motivatie hebben om met een verbrandingsmotor te leren om gaan. Men probeert het, geeft het op en pakt elektro.
jep in mijn geval wel een beetje (niet dat de motor slecht liep, iemand stelde voor mij af en ik vloog weer een paar maanden prima ermee, tot het veel kouder/warmer was)
En geeft de schuld aan de verbrandingsmotor.
Welke 'schuld'?

Ik begon met een brandstof motor, omdat mijn idee was dat dat beter was. Meer power enzo.
En dat was destijds ook wel een beetje zo (9jaar terug),maar toen mijn 1e electro toestel er was vloog ik niet/nauwelijks meer met dat brandstof ding. Zonder electro was ik allang met de hobby gestopt verwacht ik. Ik heb overduidelijk een voorkeur voor een electro aangedreve toestel en snap totaal niks van die charme's van een brandstof motor.
En omdat ik totaal geen interesse heb in een brandstof motor afstellen kan ik het ook niet (goed). Als ik het leuk zou vinden kon ik het net zo goed als ieder ander.
 
Daardoor zullen een aantal vaardigheden die vroeger onmisbaar waren voor de hobby (zoals omgaan met verbrandingsmotoren; bouwen van balsa kits) uiteindelijk uit onze hobby verdwijnen, waardoor de fabrikanten geen markt meer hebben en er ook mee ophouden.

Persoonlijk vind ik dat verdwijnen van vaardigheden jammer maar ik veroordeel het niet, het is gewoon een feit, wat ik er ook van vind.
Er vliegen ook nogsteeds mensen met cox en diesel motoren, er zullen altijd gekken zijn die er mee doorgaan.
Maar idd, fabrikanten zullen stoppen met het maken van dingen die simpelweg slechter zijn dan de rest dat er op de markt is.
 
En omdat ik totaal geen interesse heb in een brandstof motor afstellen kan ik het ook niet (goed). Als ik het leuk zou vinden kon ik het net zo goed als ieder ander.

Dat bedoel ik dus precies, je zou het wel kúnnen, maar je bent niet gemotiveerd om met een brandstofmotor om te leren gaan. In je eigen woorden, je 'vind het niet leuk'.
 
Back
Top