Vehouding Volts,Watts, Kv en Torque?

Hallo,

Ik zit met een vraag over electro motoren.

Ik heb het idee dat een motor voor een vierbladskop een hoge torque moet hebben, ik zie echter de verhouding WATT, Kv en torque niet zo helemaal duidelijk.

Zo levert de scorpion HK-2221-6 V2 525 WATT en de bijna tweemaal zo dure NEU 1107/2Y 450 WATT.
Ik weet dat duurder niet altijd beter is maar toch.. er zou dus nog een ander verschil moeten zijn?!

Ik heb zelf goede ervaringen met plettenberg, en denk aan de MOSKITO 3 Heli, maar dat is weer een binneloper dus lagere torque of niet ?!

Kan iemand mij dit uitleggen?

Alvast dank,
Groet,
Peter
 
Tja, lastig. Een duurdere motor kan veel beter zijn in levensduur, lagers en rendement edg maar toch minder belastbaar.

Je zou inderdaad meer torque nodig hebben met 4 blads maar wellicht is een andere vertanding voldoende?
 
Er is geen verhouding tussen de generatorconstante Kv (in toeren/Volt), vermogen(in Watt) en koppel (in Newtonmeter). De getallen zeggen niets over elkaar. Makkelijker kan het niet :)
 
Laatst bewerkt:
Nuttige Nederlandstalige elektro FAQ
Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl

Current, voltage, Watt, battery-types and -C-rating explained
AMPs and other general information - RC Groups


For a rainy day ...

* Presentation: de-mystifying Electric Flight
http://www.rcaircrafters.org/The%20Electric%20Show.pdf

Get a current/Watt-meter :)

* Amp Aviators - Home
-> Beginner Guide

Get a current/Watt-meter :)

* E-book: Everything You Wanted To Know About Electric Powered Flight
http://homepage.mac.com/kmyersefo/everything-e-power.pdf
Corresponding discussion:
Everything You Wanted To Know About Electric Powered Flight - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

* Get a current/Watt-meter, it will save you money and will more than pay for itself!
3$ diy Watt-meter:
$3 Wattmeter - RC Groups

* Several Wiki's
WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

Get a current/Watt-meter :)

* The E Zone: The Web-Zine for Electric Powered R/C Aircraft
-> Faq

Get a current/Watt-meter :)

* System wiring diagrams:
R/C Calculations
* LiPo pack and balancer cable wiring:
R/C Calculations

Get a current/Watt-meter :)

* Monthly Ampeer newsletter, on paper and online available. Excellent articles in the archives by e-flight pioneers Ken Meyers and Keith Shaw a.o.
The Future is Electric

Get a current/Watt-meter :)

* Brushless motor animations and simulations. Mostly outrunners but inrunners are just outrunners turned inside out, nothing fancy:
brushless motor animations and simulations - RC Groups

Get a current/Watt-meter :)

* How motors get burnt
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?p=7157040#post7157040

Get a current/Watt-meter :)

* Choosing a power setup
How to choose a power system - RC Groups
Magic numbers for modelers... - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight
Selecting Electric Power Systems - - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

Get a current/Watt-meter :)

* About de-rating controllers and motors, starting at 'for everyone else':
Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 290 - RC Groups

Get a current/Watt-meter :)

* E-flight calculators, a compilation
e-flight calculators (compilation) - RC Groups

Get a current/Watt-meter :)

* About BECs, #servos and battery voltage:
Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 298 - RC Groups

Get a current/Watt-meter :)

* 'Dry' testing brushless motors after a mishap:
"Dry Testing" brushless motors (Update Sept 10 2008) - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight
cd-rom tricks - RC Groups

Get a current/Watt-meter :)

* How to repair a brushless motor
How to repair an electric motor. - RC Groups

Get a current/Watt-meter :)

* Motor_rewinding_101, about poles, winds, delta, star
GB | Home
-> knowledge base
-> basic overview (1-5)

* And I almost forgot, get a current/Watt-meter :D



ps: "Get a current/Watt-meter :)"
copyright Cato Maior, 234-149BC
 
Laatst bewerkt:
Heren mijn dank

En ik maar denken dat ik goed had gezocht :sleeping:
Ik ga al die links maar 's lezen voordat ik een keuze maak.

Peter
 
Haha die Ron,

jij maakt die jongens gelijk electro-geleerde met al die links :)

Maar je hebt gelijk, informatie kan je nooit genoeg hebben. Interessante hobby die de interesse in de techniek flink aanwakkert :yes:

Een aantal van die links kende ik, maar er zitten toch weer een hoop bruikbare tussen die voor mij nieuw zijn :thumbsup:

Grtz,
Menno
 
... jij maakt die jongens gelijk electro-geleerde met al die links :) ...
Ik heb geprobeerd de links te schikken van onervaren naar ervaren.

Belangrijk:
* hoe groter de prop (qua pitch en/of qua diameter), hoe meer stroom de motor zal trekken, moeilijke formule.
* maximale stroom, volgas, wordt bepaald door de combinatie van prop, motor en spanning. Enige wat regelaar doet is die stroom knijpen als je minder dan volgas/maximaal vliegt.
* motorstroom wil toenemen met kwadraat van spanning (als je al het andere gelijk houd). Bijvoorbeeld 1,5 keer (van 2 naar 3 accucellen) hogere spanning geeft 1,5x1,5 =2,25 keer hogere stroom, 125% extra.

Nog even voor de topicstarter. Zowel de motor met een vermogen van 10Watt, als de motor (of generator) van 10MegaWatt kunnen dezelfde Kv hebben. Er zijn wel allerlei verbanden maar daar zijn altijd meer dan twee variabelen bij betrokken. Daar wil je (voorlopig) denk ik nog niet mee lastig gevallen worden. We praten verder wanneer je zelf je motoren gaat bouwen :)
 
Laatst bewerkt:
* motorstroom wil toenemen met kwadraat van spanning (als je al het andere gelijk houd). Bijvoorbeeld 1,5 keer (van 2 naar 3 accucellen) hogere spanning geeft 1,5x1,5 =2,25 keer hogere stroom, 125% extra.

Hoi,

hier kom ik even niet uit :(

Bijvoorbeeld:

2S: 7,4V x 10A = 74 Watt
Op 3S hoeft is de stroom dan toch lager ? Immers 74 Watt / 11,1V = 6,67 A ?

Wat zie ik over het hoofd ?

Grtz,
Menno
 
Even kijken of ik het begrijp:

Ten eerste klopt je formule. Bij hoger voltage is minder amp voor gelijk wattage.

Maar bij hoger voltage gaat het maximale amperage dat de motor wil gaan trekken volgens de formule van Ron omhoog.

Stel de 10A is je max bij 2 cellen dan zal hij dus bij 3 cellen max 22,5A trekken.

Daarom is een motor ook maar geschikt tot een bepaald aantal cellen.(Voltage)
 
... Wat zie ik over het hoofd ? ...
"... als je al het andere gelijk houdt ..."
Dus wanneer je uitsluitend en alleen de accuspanning verandert. Als je de invloed van één enkele parameter wilt bekijken, moet je niet ook nog eens allerlei andere dingen aan het systeem gaan veranderen.
 
Laatst bewerkt:
Daarom is een motor ook maar geschikt tot een bepaald aantal cellen.(Voltage)
Nee, elke motor kan elke spanning aan tot op enig moment de toeren simpelweg te hoog worden.
Wat er als max aantal cellen bij staat is eigenlijk altijd fout, en is meer een indicatie met hoeveel cellen die motor het meest gebruikt zal worden.
 
"... als je al het andere gelijk houdt ..."
Dus wanneer je uitsluitend en alleen de accuspanning verandert. Als je de invloed van één enkele parameter wilt bekijken, moet je niet ook nog eens allerlei andere dingen aan het systeem gaan veranderen.

Nou begrijp ik het nog niet helemaal, ik heb buiten de spanning toch niets veranderd ? Wattage is (in mijn voorbeeld) nog steeds 74 Watt ???

Grtz,
Menno
 
Voor de stroom door een weerstand geldt:
I = U/R
Verdubbel je de spanning, dan zal de stroom ook verdubbelen, de stroom neemt rechtevenredig toe met de spanning.

Voor stroom door een (PM BLDC) motor geldt:
I = c x U²
Verdubbeling van spanning, leidt tot een verviervoudiging van de stroom, de stroom neemt veel meer dan rechtevenredig met de spanning toe.

Uitleg
Het door prop gevraagde vermogen is evenredig met rpm³ = Kv³xU³. Dat vermogen moet in de motor gestopt worden in de vorm van UxI. We nemen even aan dat het een ideale motor is, geen verliezen, inwendige weerstand is nul, ingaand vermogen is gelijk aan uitgaand vermogen:
Kv³U³ = U x I
Omschrijven geeft
I = Kv³U²
Violà, kwadratisch.
Hieruit blijkt ook dat de eerder gebruikte constante c gelijk is aan Kv³.
 
Laatst bewerkt:
Nog een leuke, propvermogen loopt op met U³ maar het (verlies)vermogen dat in de motor achterblijft (warmte), loopt op met U^4. Verdubbeling van spanning geeft 8 keer hoger propvermogen, vermogensverlies in de motor wordt 16 keer hoger.
 
Hallo,

Zo heren das flink wat info :worship:... maar na wat leeswerk ben ik nou helemaal de weg kwijt :confused:

Nog een vraagje (nu we hier toch zijn) (eigenlijk nog steeds dezelfde )

Ik kan een andere vertanding kiezen op m'n heli zodat ik de gewenste headspeed bereik bij de Kv en gebruikte voltage. Verandering (meer of minder pitch) kost net als bij de fiets meer of minder energie, dus betekend dit dan het MAX Watt
de belangrijkste beslisparameter is?

Waarom zou iemand dan, in onderstaande tabel (bron : Brushless Motor (click column headings to sort))
ooit voor de NEU kiezen? (Buiten de kwaliteit van bouwen)

Manufacturer Model......W(g) kV. Max.A Max. W

Scorpion HK-2221-6.....79....4400..52..525
Neu...... 1107/2Y.........89.6.3400..40..450

Groetjes,
Peter
 
Laatst bewerkt:
Die formule uitleg van mij kun je gevoeglijk vergeten, dat is gewoon techno-geek-speak. Als je maar onthoudt dat stroom op wil lopen met kwadraat van spanning. Dat zal je ooit een nieuwe regelaar en/of motor besparen.
 
Back
Top