2e F5B Meeting AFGELAST!

Nee maar Luc is niet bij te houden. ;)

Ach, dan wordt het idd toch een Beste Nederlander en Beste Belg.

Ik kijk gespannen op het forum! Misschien dat ik ook nog wel even bel of hoe dat het gaat. Hahaha.
 
@ Gert-Jan, vergeet je m'n 3x D60-jes niet?

Vrijdag ga ik testvliegen met de Wilco met Jeti 2.5 Ghz R5 ontvanger er in.
... in de Ultra-Lite klasse... zullen we maar zeggen

Straks nog even op de waag. Zwaartepunt check.

Heeft te lang geduurd.

update...update.....update....update...
En zojuist even een vorm van range check gedaan.
Kist in huis. Huis in van gewapend beton, voorzijde niet veel glas. Ik buiten, 100 meter gelopen... alles bleef reageren (zonder motor)... Alles even op een hulp LiPo + LRP-U-BEC....
kreeg een piepje op de zender dat de 'bie' niet zo 'directioneel' meer was. (terugleuterfunctie)
2.4 Therahertz!

Stoerrrrrr... jazeker! Dat schepst vertrouwenst.
 
Laatst bewerkt:
Wat geeft de handleiding van de Wilco aan qua zwaartepunt?
De Hawk handleiding geeft 60mm aan, dat is te voorlijk. De Hobby Lobby Tiger geeft 70mm aan.
Op de Hawks hadden we het zwaartepunt op deze 70mm achter de voorlijst liggen. Dat vloog prima.

Groet,
Gerben
 
Laatst bewerkt:
Hallo Gerben,

Ik heb em volgens het boekje op 70mm van het voorlijk, zo dicht mogelijk tegen de romp aan. Instructie Topmodel-FR, CZ
Gewogen met de prop dichtgeklapt met elastiekje bijeen gehouden.
Heb de Wilco op het oog vrijwel horizontaal, met een zweempje neuslastig.

Onderaan de vleugel heb ik 2x mini-ringetje geplakt met cellotape om de kogelkopjes van de Great-Planes C.G. Machine in te locken.
De originele wigjes die anders onder de vleugel gezet horen te worden, gingen te stroef. Niet te doen. Met de ringetjes ging dat wel goed.
Met die ringetjes moet je wel oppassen, bij te veel overhang, naar voren of naar achteren schiet ze zaak eraf en stuikt het de vleugel, of heb je een kras... had ik weer... wijze les.

De eerste twee vluchten....
Noot: Bij de aller eerste test met motor aan klom het toestel te veel en moest er gecorrigeerd worden, want hij upte te veel. Bleek later dat m'n hoogte niet goed stond in de mechanische afstelling.
Na correctie ging het er een stuk neutraler aan toe en kreeg ik het compliment van m'n helpende clubgenoot dat de kist prachtig in balans stuurde. 100% fun.
 
Nou Bas, gefeliciteerd!

Doe nog even wat zwaartepunt testen:
aanduiken en kijken hoe hij terugkomt, hij hoort in een licht parabolische baan terug te komen, dus niet rechtdoor duiken en ook niet zijn neus in de lucht steken.
Als ie zijn neus omhoog gaat zetten dan is ie te voorlijk, als ie doorgaat in een rechte lijn dan is ie achterlijk.

Dan leg je hem in rugvlucht, kijken hoeveel je moet drukken, als je veel down moet geven om hem horizontaal te houden dan is ie te voorlijk en als je niet moet drukken dan is ie achterlijk.

Probeer ook op behoorlijke hoogte (100 meter) wat ie doet als je de snelheid er helemaal uittrekt.
De Hawk viel, toen ie 1600 gram woog, heel rustig over een vleugel weg.
Toen ie 1850 gram was viel ie erg agressief weg, ook in hard getrokken bochten heeft ie me een keer verrast, overtrok ie ook heel agressief.

Tot zaterdag!


GJ
 
hallo allen,
Van mij hoef je ook geen bang te hebben hoor,
Ik kom om wat rakken te vliegen zoals jullie het noemen en wat verdere uitleg over het reilen en zeilen in het F5B wereldje.
het word een toffe dag , daar mag je op rekenen.
grtz,
Luc Van Tricht en tot zaterdag
 
@ Gert-Jan en Gerben,
We gaan de Wilco zaterdag verder tunen!
De Schüler/Lehrer werkt ook.

Gerben heb jij tijd om de instelhoeken door te geven van de originele Hawk, of lukt je dat niet meer? Om zeker te weten oof de zaak recht staat.
Heb hier ieder geval wel een werktafel(s) die volledig waterpas staan.... handig voor het meten.

Heb nog niet gevlogen hoor! Gaat vrijdag gebeuren. Met de kabel.
 
Ik lees dat veel mensen hun model nog in moeten vliegen of fine tunen.
Zaterdag ochtend dus eerst wat dingen invliegen en testen?

Bas, instelhoeken hebben we niet gemeten.
Ik ben de Hawk gaan vliegen, zwaartepunt gecontroleerd maar ik kreeg er geen snelheid in en hij vloog niet neutraal.
Na wat wikken en wegen besloten dat het probleem in de instelhoek moest zitten.
Dus met wat plakband aan de gang gegaan.
Steeds wat meer, tot ie neutraal vloog.
Dus geen idee wat de instelhoek was.
We hebben dat ook bij een Raven III gedaan.
Zelfde verhaal, was ook geen gang in te krijgen en ook niet neutraal te vliegen.
Het ding gaat nu als op rails door de lucht.

Ik denk dat het probleem zit in de "universele romp".
De rompen van de Raven en Hawk worden ook op andere modellen gebruikt, dus ook een vleugel met een ander profiel.
Uit de doos vliegen ze leuk maar er is veel meer uit te halen, in Duitsland zijn ook al enkele mensen die mijn advies opgevolgd hebben en die zijn erg onder de indruk van de Hawk.
Maar dat heb je zelf ook al gelezen geloof ik.

Ik heb je D60jes al klaarstaan.

GJ
 
Op de wedstreiden in de UK moet iedereen vaak nog invliegen / fine tunen. Maar er is bijna niemand die s'morgens voor de competitie nog even een vluchtje doet. Met andere woorden, gewoon vliegen met die bak!

Maiden zou ik niet doen tijdens de competitie, dat beter een vluchtje (of meer) er voor.
 
a.s. vrijdagmiddag invliegen.
Dan weet ik meer over de eigenschappen. (na z'n dwarslezie)
Ik meet voorafgaand de instelhoeken nog even na om te kijken of die niet buitenproportioneel zijn.
En dus zaterdag? Wellicht vliegt hij gewoon goed.
 
Laatst bewerkt:
Die van mij is al maanden goed.. invliegen hoeft niet meer.

Softlinen gaat wel van een lije dakkie met nog geen 100 km/u naar boven.
 
Zo, Calif is klaar . Jive 100+ in F5B modus moet het probleem dat ik had (maximaal een halve seconde motor...) op de laatste wedstrijd oplossen. Moest daarvoor motor demonteren daar ik andrs niet bij de jumper kon, en met de progcard gaat het niet. Invliegen hoeft niet, enkel propeller (iets kleiner) en accu (4SLipo ipv 4S A123) aangepast. Ik neem mijn Liftoff XS ook mee, wil met beide minstens 1* vliegen, moet lukken denk ik.Heb me alvast aangemeld, indien Luc nog wat kaarsen overheeft van HodB zal het weer ook wel meevallen, dus staat niks mijn komst nog in de weg. Enkel de GPS nog instellen....
 
Hahaha, ik zat vanavond bijna vast in Amsterdam. Nou ja, dan had ik denk ik nog morgen ochtend weer terug gemoeten.

Ik zal wat goed weer uit Engeland door sturen en de regen hier houden.

Jos
 
Huh... In Engeland is het toch altijd raining cats and dogs... is het daar droog dan?
Maar toch... een kilootje mooi weer zou fijn zijn.

Studeer ze!

Zo! Snel nog even een layoutje afronden. Kan dat ook de deur uit.
 
Met een beetje mazzel is zaterdag een low-budget projectje af van GJVO en mij:
Gerecyclede Hawk vleugel (na 2 crashes was de romp afgeschreven)
Zelfbouw romp (door GJVO, model Ialomita)
Hobbycity motor (25$ oid)
Planeta gear (2e handsje)
En speciaal voor Jos: Vleugelbevestiging met de alu blokjes uit de ontplofte Surprise ;)

We beginnen met zo'n 1200watt en zien dan wel verder.

Zaterdag de primeur!

Groet,
Gerben
 
Back
Top