HPI Savage aandrijftandwiel slijtage

  • Topicstarter Topicstarter Erl
  • Startdatum Startdatum
E

Erl

Guest
Hoi, mijn aandrijftandwielen slijten alsof ze van boter zijn gemaakt. Had er een 16/47 ingedaan, vanwege de Cen diff convertion. De 16 is al aan vervanging toe na 5 keer gereden te hebben met 11.1v 20c 2200mah lipo`s erin. Vraag me af of die wel echt van gehard staal zijn gemaakt.
 
Hoi, mijn aandrijftandwielen slijten alsof ze van boter zijn gemaakt. Had er een 16/47 ingedaan, vanwege de Cen diff convertion. De 16 is al aan vervanging toe na 5 keer gereden te hebben met 11.1v 20c 2200mah lipo`s erin. Vraag me af of die wel echt van gehard staal zijn gemaakt.

Normale wijs slijten die niet, ik denk dat je de tandwielen te strak tegen elkaar hebt afgesteld.
 
Papiertje tussen de tandwielen, dan aandrukken en vastzetten.
Eenmaal vast, kun je het papiertje er weer tussen vandaan trekken en zou je precies genoeg speling tussen de tandwielen moeten hebben.

Zo heb ik het op mijn E-Revo Brushless Edition gedaan. Nu 6x twee 3S 5000mAh lipo's (totaal 6S) leeg gereden en nog geen slijtage van beide tandwielen te zien!!!

Zijn de pinion en spur gear wel van hetzelfde type (afstand tussen de tandjes)?
 
Papiertje tussen de tandwielen, dan aandrukken en vastzetten.
Eenmaal vast, kun je het papiertje er weer tussen vandaan trekken en zou je precies genoeg speling tussen de tandwielen moeten hebben.

Zo heb ik het op mijn E-Revo Brushless Edition gedaan. Nu 6x twee 3S 5000mAh lipo's (totaal 6S) leeg gereden en nog geen slijtage van beide tandwielen te zien!!!

Zijn de pinion en spur gear wel van hetzelfde type (afstand tussen de tandjes)?
En nu nog de vraag hoe dik dat papiertje
 
Koop geen HPI pinions maar RRP (Liquid) of van RCM.

De mesh zet ik altijd op gevoel, een minimale hoeveelheid speling moet er zitten tussen de tandwielen.
 
gebruik een pinion van meerer tanden zal ook al een stuk beter zijn
ik gebruik bijm ijn savage flux 25/44 en nog nooit kapot gegaan
 
gebruik een pinion van meerer tanden zal ook al een stuk beter zijn
ik gebruik bijm ijn savage flux 25/44 en nog nooit kapot gegaan
Uhm, zo maar even de gearing veranderen kan serieuze gevolgen hebben voor de onderdelen. 16T vind ik trouwens ook wel erg klein. Rijd zelf met 20T en heb ook Cenn Diffs, temperaturen zijn perfect.
 
Ik gebruik ook een papiertje, had de originele 20T ook al versleten en dat met Nimh 7.2v. De 2200 lipos waren 50 euro...samen...leuk om te proberen.
Rij nu even met de 25T. En nog gaat hij over de kop :)


DSC_1344.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nard Cox, praat je dan over de RRP 0200 PINION GEAR 20T 32P?
Zou je misschien wat meer kunnen vertelen over wat jij gebruikt?
Het hoe/wat/waar zeg maar. :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Erl, gebruik je Savage Flux dus NIET met NiMH = recept voor gebrade Esc's.

Wat rijd je nu want heb een vermoeden dat het VEEL te weinig is en dat je Flux serieus underpowered is wat dus kan leiden tot kapotte LiPo's en Esc's die afbranden??

Ik rijd in principe een stock Savage Flux waarvan de differentiele zijn geupgrade naar Cenn Diffs. Verder heb ik een HPI 18 en 20T tandwiel kapot gereden, rijd momenteel met 20T pinion van RCM, nog niet veel mee gereden maar tot nu toe geen klachten (dit zijn top pinions!).

Verder rijd ik met twee Turnigy 2S 5000mAh 20C LiPo's in serie wat dus 4S geeft. Dit is eigenlijk te weinig voor de Flux maar hij houd het goed vol. Als ik nu LiPo's zou kopen ging ik voor de 25 of 30C versies (maar die waren er destijds niet).
 
Waarom geen 6 cellen?

Ik heb nu even Turnigy 2200mah 3s 20c, wil ook andere Turnigy maar wacht tijd was zo lang en deze waren niet zo duur.
 
2200mAh 20C is echt te weinig hoor. dat is maar 66Ampere continue stroom wat de accu's kunnen leveren. de Regelaar kan tot over de 120 Ampere trekken. dus de accu's die je nu hebt kunnen maar de helft van het vermogen wat deze regelaar nodig heeft bij het accellereren leveren.

staan je accu's nog niet bol of zo? (ik zou hier namelijk wel erg mee oppassen! zou jammer zijn als de auto in rook opgaat omdat je lipo's knallen.)

anyways, over de pinions. zo te zien zijn alleen de tippen van de tanden versleten, en is de ruimte tussen spur en pinion dus veel te groot.
Hierdoor slaat het spur elke keer tegen het pinion aan als je remt, en als je vervolgens weer gas geeft slaat het spur weer tegen de andere kant van de tanden aan.
dan gaat het erg snel hoor met de tandwielen. gewoon een normaal A4 papier pakken, deze er tussen houden, en dan de motor met het papiertje tussen de tandwielen zo strak mogelijk aandrukken. :)
werkt bij mij tot nu toe perfect bij 32p en Mod1 tandwielen.
 
sorry, ik had 30C in gedachten. >.< je hebt helemaal gelijk.
44A continue, en dan waarschijnlijk 66A burts (voor 10 seconden) maximaal.
 
Ik ben bang dat die versleten tandwielen toch echt te maken hebben met de afstelling van deze tandwielen.
Af fabriek zagen mijn tandwielen er na 2 keer rijden ook zo uit als op de foto's. Inmiddels de boel netjes afgesteld, met een wat dikker papiertje ertussen, en nu na zo'n 10 sets 2s 4900mAh. nog geen enkele slijtage te zien.
 
Back
Top