beginnen met heli

(off topic)@ lootje,
ik ben een belg en weet niet direct stukken van Raptors te vinden in belgie.....

(on topic)
om te beginnen met heli vliegen is het in het begin erom te doen dat je een heli hebt die wat vergevingsgezind is.
Persoonlijk zou ik in jouw plaats niet voor cp gaan (cp= collective pitch)
Je kan reeds voor 100 a 110 € een kant en klare Esky honeybee (fp = fixed pitch) kopen.
Dit zijn heli's waarmee je gerust vlot kan oefenen en die kunnen ook tegen een stootje.
Begrijp me niet verkeerd, ik weet dat jouw budget hoger is, ik geef het maar even mee omdat ik weet dat je zal crashen (veel crashen) iedere beginnende heli vlieger moet in het begin vlot alle controles aanleren en de ervaring aanscherpen.
Beter om te beginnen met een setup van 100 € die je makkelijk en goedkopp kan herstellen dan een setup die je per crash (cp- heli's) tientallen tot honderden euros kan kosten.
ik vlieg zelf met grote brandstof heli's, ik zou deze echter niet aanraden aan iemand die er nog nooit mee gevlogen heeft, dit enkel maar dat als je crasht, je niet enkel de kosten hebt maar ook de moeilijke afstelling en programmatie in de zender.
Laat je hoofd niet dol maken door mensen die zeggen om meteen voor cp te gaan, dat is in mijn ogen iemand die net zijn rijbewijs behaald heeft in een Formule 1 wagen stoppen
 
Dat ligt wat mij betreft aan wie er met een CP begint.....
technisch onderlegd of ervaring met modelvliegen hebben bijv.maakt het allemaal wat begrijpelijker.
Verder vind ik wel dat je beter niet alleen met een CP moet beginnen als je geen ervaring hebt en geen plannen hebt om andere piloten op te zoeken, bij een club of wildvlieg groepje bijv.
De directe ondersteuning heb je zeker nodig als je nog geen ervaring hebt of a-technisch bent.
Investeer je veel geld aan een CP..investeer dan ook gelijk aan wat er nog meer bij de hobby hoort, een club of met regelmaat een meeting met andere piloten.

Wil je echt alleen gaan beginnen met een CP, wat best gaat want het is mij tenslotte ook gelukt ;)
Zorg dan dat je van de hoed en de rand weet alvorens de rotorbladen op toeren laat komen.
Weet hoe je hem juist afsteld en heb ontzag voor het ding.

M.vr.gr.
Eric
 
(off topic)@ lootje,
ik ben een belg en weet niet direct stukken van Raptors te vinden in belgie.....

(on topic)
om te beginnen met heli vliegen is het in het begin erom te doen dat je een heli hebt die wat vergevingsgezind is.
Persoonlijk zou ik in jouw plaats niet voor cp gaan (cp= collective pitch)
Je kan reeds voor 100 a 110 € een kant en klare Esky honeybee (fp = fixed pitch) kopen.
Dit zijn heli's waarmee je gerust vlot kan oefenen en die kunnen ook tegen een stootje.
Begrijp me niet verkeerd, ik weet dat jouw budget hoger is, ik geef het maar even mee omdat ik weet dat je zal crashen (veel crashen) iedere beginnende heli vlieger moet in het begin vlot alle controles aanleren en de ervaring aanscherpen.
Beter om te beginnen met een setup van 100 € die je makkelijk en goedkopp kan herstellen dan een setup die je per crash (cp- heli's) tientallen tot honderden euros kan kosten.
ik vlieg zelf met grote brandstof heli's, ik zou deze echter niet aanraden aan iemand die er nog nooit mee gevlogen heeft, dit enkel maar dat als je crasht, je niet enkel de kosten hebt maar ook de moeilijke afstelling en programmatie in de zender.
Laat je hoofd niet dol maken door mensen die zeggen om meteen voor cp te gaan, dat is in mijn ogen iemand die net zijn rijbewijs behaald heeft in een Formule 1 wagen stoppen
Als je je rijbewijs net gehaald heb kan je wet in één van de Seat cups van het DNRT racen.;)
 
hoe kleiner de heli hoe gevoeliger de heli is voor de wind en stuurgedrag
ik wil iedereen leren vliegen op een 50 en gaat geen brokken maken
gaat gewoon over de grootte
maar een heli met een rotor van 1,2 m schijf gaat gaat daar tijd over en iemand die leert heeft die tijd nodig een helietje met 70 cm rotor ligt in de grond voor je het weet
en bij het vliegen ,vlieg je met een grotere verder en hoger waardoor je meer tijd heb om te correcties uit te voeren voor de grond te dicht komt
ik ben zelf geen 3d piloot maar zit in de inverted fase van vliegen
een fp is weggooien van geld ,zit geen deftige gyro op ,slechte servo's en heeft geen kracht om deftig te vliegen

het goedkoopste setup is
raptor 30 tt 39 servo S3001 gy401 + S9254 6 kanaals zender en ontvanger

raptor stukken kun je verkrijgen bij rchelistore ,ercmarket ,mcronse en nog enkele
 
Geen Esky Belt CP kopen hoor.
Krijg je echt spijt van.
heb er 2 stuks van gehad.
Materiaal is slecht en de opbouw van het mechaniek waarmee de swash dmv de servo's wordt aangestuurd geeft al snel speling dus problemen.
Bladspoor is ook een kwaal van de Belt CP.
Kortom..........wil je met zo'n soort heli geen teleurstellingen.............dan NIET kopen.
Anderen kunnen er best wel fijnere ervaringen mee hebben gehad, maar wil je weten wie er echt gelijk heeft, dan zou je er 1 moeten kopen.
Kan je beloven, dat je er van terug komt.

Zoals al geschreven...........zoveel mensen .........zoveel meningen.............
Zou niet beginnen als 'leek' met een 30 size CP heli.
Tenzij je iemand dichtbij hebt die ook al met een CP heli vliegt.
Een 450 size zou een goed idee zijn.Maar................wel met hulp.
Zelfs avonden lang info op het internet erover lezen, is lang niet zo verhelderend alsdat iemand je 'live' hulp en bijstand geeft.

Een FP heli............geen slecht idee.
Ver onder je budget, maar eenmaal daarmee te kunnen vliegen..............vlieg je met alles weg.
Dat is een feit.
Kleine heli's zijn instabiel.dat klopt.Maar kun je met een 300 gram FP heli vliegen dan heb je echt schik.
Qua keuze voor een CP heli zou ik als ik jouw was niet kleiner gaan dan een 450 size CP.
Sukses met je keuze..............het is lastig.
Maar.....................lang niet zo lastig als daadwerkelijk leren helivliegen. ha ha ha ha ha-
Lange adem en budget genoeg MOET je hebben.
Zoniet...............kun je beter iets anders proberen.
Enne..............simmen.Dat helpt ook.
Vr GR E
 
Ik heb mezelf heli leren vliegen, ben van scratch begonnen maar met die verstande dat ik 15 jaar terug wel met nitro vliegtuigen heb gevlogen maar nog nooit met helikopters want die waren destijds veels te duur voor mij.

Omdat ik van heg nog steg wist had ik een FP aangeschaft, dat heb je wel snel onder de knie moet ik zeggen. In het begin is het even wennen met de sticks, een heli reageert bv veel feller dan een vliegtuig en laag boven de grond is er weinig ruimte tot corrigeren van een stuurfout.

Daarna heb ik een Belt CP gekocht, een volwaardige CP heli. Ook met dat ding heb ik mezelf leren vliegen, wel met de onvermijdelijke crashes die er bij heli vliegen in het begin zeker bij horen, hou daar rekening mee want het lijkt zo gemakkelijk... ;) Hou daar dus rekening mee want het vergt veel doorzettingsvermogen. Het bladspoor is bij de Belt inderdaad wel een punt van verbetering, wellicht is het met de CF bladen beter te verhelpen want ik vloog altijd met hout. Voor een beginneling is dat best aan te raden want je breekt nog wel is een blad.

Daarna heb ik een T500 aangeschaft en WOW das heel wat anders maar soort soort heli heeft ook een sterkere motor. Hoe zwaarder de heli hoe stabieler hij vliegt. Ik vlieg er er nu licht 3D mee en dat gaat redelijk goed.
Momenteel ben ik een T600 aan het bouwen maar groter dan de 600 ga ik niet. Nitro zie ik niet zitten vanwege de herrie, het vele schoonmaken en afstellen van de verbrandingsmotor.

Ik heb geen gebruik gemaakt van simulators of wat dan ook tijdens het leertraject, heb mezelf alles geleerd en dat gaat best als je maar doorzettingsvermogen heb en wat durf. Als ik alles over mocht doen zou ik direct voor een 500 gaan, vliegt heel stabiel maar is natuurlijk ook veel duurder dan bv. een Belt of andere 450er. De accu's zijn duurder en je zult eigenlijk gelijk al voor bv. voor een D6xi zender moeten gaan dan die standaard zenders die beperkte instelmogelijkheden hebben. Ook zijn het kits die je zelf moet bouwen, beetje technische kennis is daarbij wel fijn maar met het bouwschema wat erbij geleverd wordt is het goed te doen. Maar het heeft alles te maken met wat je voor de hobby over hebt en in hoeverre je het repareren en afstellen leuk vind. Na een crash ben je ook wel is meerdere avonden aan het plakken. Techniek in de ruimste zin van het woord leuk vinden is bij helivliegen echt een pré.

Ik ben dan geen lid van een club maar kan me goed indenken dat daar mensen zijn die je een heel eind op weg kunnen helpen met tips en kunnen laten zien hoe een heli reageert op de sticks zodat je ziet hoe het sturen gaat zonder zelf (te) vaak brokken te maken.

Hier op het forum zullen er ook vele mensen zijn die je behulpzaam zullen zijn.

Suc6 met de keuze want het is een heel leuke hobby!

Remo
 
Hallo Vliegers.


Ik heb 2 maanden geleden een Honey Bee v2 (groen) van Esky gekocht. Ooit nam iemand een picoos twee kanaals speelgoedje mee waar ik meteen aardig mee kon vliegen, en ik kon dat ding niet meer wegleggen. Ik wilde meer en heb toen een HBFP v2 gekocht.
Na veel oefenen in een te kleine huiskamer kan ik nu aardig vliegen. tail-in nose-in en rondjes draaien. Dat ding kan ongelofelijk veel hebben, en onderdelen zijn niet duur.
Ik heb inmiddels een Belt cp v2 gekocht om buiten verder mee te oefenen. Maar deze was bij de eerste sprongetjes al gecrashed. Helaas was hij niet goed afgesteld. Door veel op dit forum te lezen en tips over afstellen vliegt hij nu ook als een zonnetje, alleen wel met trillende handjes.

Die HBFP v2 is een echte aanrader, veel geleerd van dat ding.
 
Back
Top