.....hmmm, waar blijft het discussie commentaar van de andere turbine knutselaars? :???:
Ik ga gewoon door, tis slecht weer herfst/wintertijd, helaas minder vliegen, meer bouwen. Dusss, gaan we weer

c:
Ik heb nog na zitten denken omtrent wat luchtgaten achter in de kamer weg te halen, gewoon om te zien of dat positief helpt om de balans in extra gaten te verbeteren. In de achterste stick ring zitten ook nog gaten, 12 x 3mm zoals de KJ66 ze origineel ongeveer ook had. Bij mijn GR180 heb ik deze al weg gelaten wat prima werkt, méér lucht voorin concludeer ik nu.
Nu moet ik deze ring zowiezo nog vervangen omdat hij van standaard rvs is gemaakt, die brand langzaam maar zeker op. Bij een low power KJ66 van 7kg stuwdruk kun je goed rvs gebruiken heb ik ervaren zoals in m'n Rafale. Echter bij hogere power settings branden deze toch sneller op. Je kunt er dan wel een paar vluchten mee doen maar bijkomend nadeel is het verbrande metaal afscheiding/poeder residu wat je overal in de motor tegenkomt. Deze gaat uiteindelijk ook door de lagers die steeds meer slijten en sneller stuk gaan, en daar zijn ze nu nét iets te duur voor dus er moeten inconel sticks in.
Nu heb ik helaas geen inconel meer.......of toch wel? Jawel, electrische oven elementen! Deze zijn ook van inconel gemaakt en meestal op de juiste diameter die wij nodig hebben, 6mm of in mijn gevan 6,4 uitwendig en 5,4 inwendig, ook goed. Nu had ik ooit een doosje van dit spul gekregen van vriend Jaap Gaasbeek dus aan de slag dan maar. Ben er ooit een keer eerder mee bezig geweest maar toen lukte het niet zo, bleek dat ik het begin stukje van de element had waar de inwendige draad oploopt naar een wat dikkere staaf, die kreeg ik er dus niet uit. Een stukje verderop ging het wel makkelijk, hieronder een foto verhaaltje naar héle goedkope inconel sticks.
Men gaat naar de sloop (milieustraat heet dat tegenwoordig geloof ik) en vindt een of meerdere oude, kapotte electrische ovens. De warmte elementen er uit slopen en op lengte zagen, de krome stukke kunnen we niet echt gebruiken. Hieronder een aantal lengtes zoals Jaap reeds voor me had gezaagd. Let op, er word ook wel eens "incoloy" gebruikt voor deze elementen wat onbruikbaar is voor ons. Heb me door een engelsman van GTBA wijs laten maken dat deze al na 4 vluchten helemaal opgebrand zijn, nog slechter dan rvs. Hoe herken je dat dan? Op onderstaande foto zie je een paar doffe grauw/grijze buizen, die zijn gemaakt van incoloy, weg gooien dus.
Eerst de benodigde pijpjes op lengte zagen, zo krijgen we het inwendige er makkelijker uit:
Daarna met een klein boortje/centreer punch een beetje friemelen zodat je de inwendige draad kan pakken met een tang. Deze kun je er nu relatief makkelijk uit trekken.
Hier een aantal buizen waarbij de draad verwijderd is, het ligt er onder. Soms breekt de draad wel eens af zodat er wat in blijft zitten, geen nood, dat boren we er later weer uit. De boor wordt alleen iets sneller bot.
Nee, dat witte spul is geen tweede bijbaan van me uit bolivia

, anders was deze operatie zowiezo onnodig geweest ha ha ha! (= magnezium oxide poeder) Met een gewone hss boortje die iets onder de maat is kunnen we nu het inwendige witte spul er uit boren. (buis inwendig Ø5,4mm, boortje Ø5mm gebruikt) Het boortje slijt hier wel wat van en moet ongeveer elke 2 buizen opnieuw geslepen worden. Zéker als er nog wat gloeidraad achter gebleven is. Ik boor ze niet helemaal door, ik draai ze halverwege om.
En hier een aantal buizen klaar voor gebruik, tis een avondje werk maar goedkoper als dit kun je ze niet krijgen. Wéér een voordeeltje in deze "krisistijden".
Hier een paar buizen met het randje gefelst. In de draaibank met vet eerst een 45 graden hoek er in forseren, daarna met een hamer op aanbeeld het randje plat meppen.
Ik had een hele nieuwe ring willen maken, vandaar 12 buizen geprepareerd maar ik bedacht dat ik net zo goed de oude inconel 6 stick ring kon gebruiken en aanpassen, die was nu tóch werkeloos geworden. Scheelt weer wat werk zodat we sneller kunnen testen.
De oude ring:
Hier de tussen gaatjes van 2mm door geboord naar 6,5mm en de andere 6 sticks er in gepuntlast:
Hieronder ingebouwd, vergelijk met de andere rvs ring. (die gecoat was met nikkel en er nu slecht uit ziet) Geen gaten meer tussen de sticks, vanmiddag eens zien hoe dat uitpakt.
Groetjes,
Gerald