Multiplex Funjet: Nu ook "bouwverslag"

  • Topicstarter Topicstarter Pjotrrr
  • Startdatum Startdatum
ed_r5O7HYOM[/media] es lekker door. :rolling:
Met een funjet kan ALLES, als je maar handig bent. ;)
Maar met mijn picojetje kon het toch ook?
Goed, die had een wat lompere vleugel en kortere neus,
maar die vloog ook maar met de helft aan power.

Dus voor de funjet is er geen leuke aerobatics setup te verzinnen dan?
Ik ben zoiso al bang dat ik dat ding nietmeer zie als et zo snel gaat.
Een FunJet is inderdaad geen stuntkistje, tenzij je hem uitrust met vector-sturing (maar dan kun je alles 3D vliegen). ;) Als je een FunJet helemaal uitholt, kun je er ook nog wel dt1GcEAqbCw[/media] mee vliegen. 8O

Wat met een PicoJet kan, moet je een vliegend vleugeltje voor nemen. Dus een Swift II, Swift Mini of dergelijke.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die swifts vind ik lelijk, mooie opdruk maar het ziet eruit of ze een vliegtuig binnenstebuiten gedraaid hebben met al die meuk er zomaar op geplakt. ;)
Ik heb nog wel een elebee met mooie canopy kap waar ik nog eens wat mee zal proberen (CoG is een groot probleem bij dat ding).
Ook heb ik nog een mooie foamcore houtplank 1m HET RC super tucano met hele dikke typhoon 29 motor die ECHT gemaakt is voor stuntwerk, maar..
oracoveren kan ik niet en die chinesen hebben het erg beroerd gedaan dus die staat inmiddels al 2 jaar in de kast. :oops:

Maargoed, die jet staat hier nu dus al, dus ik denk dat ik hem maar gewoon helemaal uitrust als een.. jet. ;)
Niet wat ik verwachtte, maar mischien toch wel leuk om erbij te hebben.
Maar kan je met die 380L wel de gehele accu WOT vliegen?
Dat gezanik van "issie tewarm of kan hij nog een rondje" is al helemaal niets voor mij.
En wat voor thrust ga je ermee krijgen? Vertikaal de wolken in?

Natuurlijk krijgt ie ook nog een jasje, die hotrod stickers vind ik "tackey".
Ik dacht aan iets met zwart en fluor groen. Checkers ofzo. ;)
 
Laatst bewerkt:
als ik je picojet filmpje bekijk ga je nog schrikken hoeveel harder deze funjet dalijk gaat ;)

en geloof me 5 minuten plankgas is erg uitputtend.

ik kom met wat raggen en af en toe eens planken op ruim tien minuten vliegen.
 
Gerard, wat is jou complete setup?
Want 10 minuten raggen met af en toe een spuit gas ertussendoor vind ik meer dan genoeg.
En ja, ik zie op youtube dat ze die krengen met 380L motor op 3 cellen gewoon op 120km\u klokken met radar.
Op 4 cellen zijn ze helemaal al nietmeer te peilen. ;)
Zal dus wel even slikken zijn straks.
Fel kleurtje op de buik kan vast ook geen kwaad met dit projectiel.

Ik heb hem net even besnuffeld, het beestje is toch imposanter in et echt. ;)
En het zou idd zonde zijn om niet voor snelheid te gaan met dit toestel.

Maar ik ben wat rare dingen tegen gekomen waar ik toch wel een beetje benieuwd naar ben:
Funjet.jpg


Bovenste vraagtekentje wijst naar een soort van inham waar iets van een spant ofzo in zou kunnen lijmen.
Ook over de gehele lengte van de romp loopt een geul die op het eerste zicht nergens voor dient.
Zou je daar soms een stevige spant in kunnen lijmen, zodat het ding niet spontaan doormidden gaat bij extreme setups?
Onderste vraagtekentje wijst naar een inham waardoor je gemakkenlijk draadjes naarbuiten kunt leiden.
Mijn gok is dat dit voor camera voeding zou kunnen dienen, maar verder werkenlijk geen idee.
 
Laatst bewerkt:
staat ook in de gebruiks aanwijzing die onderste is voor de antenne kabel, die bovenste dacht ik zo te zien voor de servo kabels.
Maar euh RTFM, zou ik zeggen
 
staat ook in de gebruiks aanwijzing die onderste is voor de antenne kabel, die bovenste dacht ik zo te zien voor de servo kabels.
Maar euh RTFM, zou ik zeggen
Check, helemaal goed. :thumbsup:

Aan de kant waar de opening voor de antennedraad zit, loopt de sleuf in de vleugel door. Zo heb je geen loshangende antennedraad die in je prop kan komen (als je 35MHz vliegt natuurlijk, bij 2.4GHz heb je weinig om er in te stoppen :?). ;)
 
Ik heb een vraagje.
Ik heb met Zacki elapor een control horn gelijmd op de epolar maar die zat niet goed vast en kwam zo los. Nu zijn beide onderdelen wel bedekt met een laagje elapor. Weet ik hoe ik dit goed kan herlijmen? De controlhorn kan ik makkelijk afschuren, maar het stukje elapor en de lijm in het gleufje gaat niet goed. Iemand enige idee? Zacki hecht niet goed op delen waar al droge lijm op is.
 
Mwah, ik heb heel wat EasyStars geplakt en alles dat met epoxy gedaan is, is er nooit meer vanaf gevallen. De keren dat ik iets nog nodig had, trok ik een brok Elapor mee. En de EasyStars zijn nooit voorzichtig gebruikt. ;) Op mijn FunJet heb ik de motorhouder met epoxy gedaan en die is ook nooit losgegaan (behalve met een landing die je liever niet maakt :oops:).
 
@ deeq2: Niet zo bijdehand he. ;) De handleiding ligt er zelfs naast in et fototje, die heb ik er echt al wel bij gehad.
Alleen ik snap niet waarom die gaten zo overdreven moeten.
Die servo gaten zijn over de hele breedte uitgebikt, en die van de antenne laat zelfs een gleufje open als de canopy erop zit.

@ Sleurhutje: Er komt idd 2.4Ghz in, dus die antenne bende kan me zoiso al gestolen worden. ;)
Mijn nieuwe assan module komt mee met de setup voor deze funjet, het wordt namenlijk ook meteen mijn eerste 2.4Ghz model.

@ Gerard: Heb je dan 2 funjets, of de setup mischien veranderd?
Een stukje terug zei je namenlijk nog dat je de 380S in je funjet gebruikte. ;)
Daar doelde ik eigenlijk op, welke propellor je daarop had enzo.

@ Stoomstrijkijzer: Mijn oude picojet is door de emmers CA lijm zo taai geworden dat je dr een trein mee van de rails kan krijgen.
Dat spul plakt alles, en EPP vreet bijna alles. ;)

Maargoed, na veel wikken en wegen, wordt het toch maar die 380L 2700Kv.
Alleen moet ik nog wel goed uitzoeken welke setup ik daar nu voor moet nemen.
Ik gok een 6x4 APC-E propellor, Turnigy 40A regelaar, Metalgear servos (welke?),
en de 2200mAh 3s 25C accus die ik eerder noemde tenzij jullie denken dat ik met 1 extra accu speciaal voor de funjet een stuk meer plezier zal hebben.
 
Laatst bewerkt:
Alleen ik snap niet waarom die gaten zo overdreven moeten.
Die servo gaten zijn over de hele breedte uitgebikt, en die van de antenne laat zelfs een gleufje open als de canopy erop zit.
In die gaten voor de servo's past een servo contrasteker. Dus als je een verlengkabeltje naar he ontvanger gebruikt, kun je de servo erin prikken zonder dat je de bovenkant eraf hoeft te halen. In de praktijk natuurlijk alleen handig als je daadwerkelijk verlengkabels gebruikt en je servo naar de eeuwige jachtvelden zou zijn. :?


Metalgear servos (welke?)
In plaats van de HXT900's kun je de TowerPro MG90's nemen. Die zijn hetzelfde als de HXT900's maar dan met metalen tandwielen (die ook uitwisselbaar zijn met de HXT900). En anders de BlueBird BMS-380MG's. Dat zijn superservootjes alleen zul je wat schuim moeten snijden om ze erin te passen.
 
@ deeq2: Niet zo bijdehand he. ;) De handleiding ligt er zelfs naast in et fototje, die heb ik er echt al wel bij gehad.

je hebt gelijk, staat niet in de manual, maar euh zijn wij nou zo briljant dat we het wel meteen door hadden of......

Er staat iets over afbeelding 3: dat je de gaatjes voor de kabels moet doorprikken, dus tja wat zou er door moeten?
 
freakazoid je gaat verschieten van je funjet. Dat ding is echt snel EN zeer wendbaar. Uit de lucht vallen doet hij alleen als je veel te traag een korte bocht neemt. Gas geven bij korte bochten is de boodschap.

De funjet was mijn 3e toestel (na twinstar en F14 tomcat) en ik verschoot mij de eerste vlucht ook een bult ! Heb niet meer dan halfgas gevlogen die eerste vlucht en zeker 3 keer geprobeerd te landen alvorens ik hem traag genoeg kreeg. Ver weg vliegen, bochten, dan gas eraf en laten zweven.


De volgende is van een clublid, verstevigd met een carbon buis in de vleugel (tot aan de tippen) en de glasvezel vleugelbuis onder de romp gelijmd (gleuf uitsnijden). Verder de onderkant bedekt met een glasmat en de verticale vinnen en ailerons verstevigd met een carbon staafje.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
In die gaten voor de servo's past een servo contrasteker. Dus als je een verlengkabeltje naar he ontvanger gebruikt, kun je de servo erin prikken zonder dat je de bovenkant eraf hoeft te halen. In de praktijk natuurlijk alleen handig als je daadwerkelijk verlengkabels gebruikt en je servo naar de eeuwige jachtvelden zou zijn. :?
Hmm tsja voor sommigen mischien handig, ikzelf soldeer liever de draad zolang die moet zijn,
als het dan kapot gaat knoop ik een geleide draadje aan de stekker en trek ik em er helemaal uit.
Als ik dan een nieuwe servo gesoldeerd heb, trek ik die er weer terug door met dat geleide draadje.
Maar als ik metalgear gebruik, moet et volgens mij wel zohard knallen dat als die kapot is,
de wing volgens mij zoiso al in sneeuw is veranderd.


In plaats van de HXT900's kun je de TowerPro MG90's nemen. Die zijn hetzelfde als de HXT900's maar dan met metalen tandwielen (die ook uitwisselbaar zijn met de HXT900). En anders de BlueBird BMS-380MG's. Dat zijn superservootjes alleen zul je wat schuim moeten snijden om ze erin te passen.
Niet verkeerd, bedankt! Die towerpro's zijn als vanouds weer lekker vriendelijk geprijst.

je hebt gelijk, staat niet in de manual, maar euh zijn wij nou zo briljant dat we het wel meteen door hadden of......

Er staat iets over afbeelding 3: dat je de gaatjes voor de kabels moet doorprikken, dus tja wat zou er door moeten?
Bij mijn picojet waren dat slechts incapingen die je zelf nog moest doorprikken,
niet een sloot van een centimeter over de hele breedte zoals ze bij die funjet gedaan hebben.
Ik dacht gewoon dat dit een dubbele functie had, sorry hoor..

@u4eake: Zo daar zit echt een bloedgang in zeg!
En lijkt het maar zo, of maken die dingen nou echt zo idioot veel lawaai?
Als ze daar maar niet over gaan zeuren bij de club, daar mag ook niet met lawaaierige 2takt gevlogen worden. ;)


Ik heb het nu zogoed als rond, alleen nog een paar kleine dingetjes.
Motor: HXT 2845 (380L) 2700kv Brushless Inrunner
ESC: TURNIGY Plush 40amp Speed Controller
Servos: Towerpro MG90S
Ontvanger: Assan 2.4Ghz

Dan blijft over, propeller en accu.
In de reviews van de motor kom ik een boel verschillende propellers tegen, dus welke het beste is weet ik niet.
En het liefste vlieg ik natuurlijk op 2200mAh 3s, maar als hij met een andere accu VEEL leuker is, laat maar horen. ;)
 
Laatst bewerkt:
@u4eake: Zo daar zit echt een bloedgang in zeg!
En lijkt het maar zo, of maken die dingen nou echt zo idioot veel lawaai?
Als ze daar maar niet over gaan zeuren bij de club, daar mag ook niet met lawaaierige 2takt gevlogen worden. ;)
Neem van mij aan dat die snelheid wel hoog is maar na een paar keer vliegen reuze meevalt. Na een avontuur met een EasyStar met 4000kV brushless op 3S (deed ook zo'n 90 tot 110km/u 8O) lange tijd met wat Depron dingen gevlogen. Uiteindelijk heb ik de stap gemaakt om ook met een grote (1,6 meter) balsa/foliekist te gaan vliegen die flink snel geland moest worden. In eerste instantie was de FunJet 3x slikken maar 5 accu's later was vol gas de enige juiste keuze. :mrgreen: Daarna was de schaalkist ook niet meer zo snel (slechts 80km/u en met 45km/u landen). 8)

En ja, het geluid doet niet onder voor een 2-takt. :?
 
Dan blijft over, propeller en accu.
In de reviews van de motor kom ik een boel verschillende propellers tegen, dus welke het beste is weet ik niet.
En het liefste vlieg ik natuurlijk op 2200mAh 3s, maar als hij met een andere accu VEEL leuker is, laat maar horen. ;)
Als accu in ieder geval kiezen voor minimaal 25C. Die blijven wat koeler dan de 20C's (niet raar natuurlijk ;)). De Turnigy 3S 2200mAh 35C's zijn nu in de aanbieding. ;)

Mijn ervaring is dat de APC-E's voor 3S en 4S het meest efficiënt zijn. Ik heb ook Graupner CAM Speed's geprobeerd maar dan zat er minder stuwkracht in.
 
Alles wend, ook 120km\u met een schuimpje van 80cm schijnbaar.
Ben iig wel benieuwd hoe het zal vliegen, lijkt me een behoorlijk pittig toestel.
En persoonlijk vind ik hoemeer lawaai hoe leuker et is, als de boer in de buurt maar niet gaat zeuren. :lol:

En ik moet niet voor meer capaciteit gaan dan 2200 dan?
Ik heb hier nog 4 stuks 2200mAh 25C liggen, dus als de capaciteit zo moet dan zit dat wel goed. ;)

En wat voor prop maat zou je aanraden voor die 380L 2700Kv.?
De reviews zitten tussen 4.75x4.75 en 6x4 in, dus kweet niet wat nou het beste is.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top