RC Auto op Perslucht

Allereerst mijn excuses als ik dit in het verkeerde heb geplaatst, ik weet niet waar ik het anders hoort ;)

Ik ben druk bezig met het zoeken van een onderwerp voor mijn profielwerkstuk, en nu lijken deze vraagstukken mij interessant:

-Rijden we in de toekomst op lucht?
-Is het mogelijk normale auto's aan te drijven met een turbine?

Met "normale" in de laatste vraag bedoel ik dus te zeggen dat het wel praktisch is in het verkeer.
Ik doel op turbines die echt alleen maar door lucht aangedreven worden, dus niet van die dure krengen met afterburners ;)
Ik wil uiteindelijk een r/c auto bouwen met een turbine en een gasfles met samengeperste lucht, nu wil ik graag de volgende zaken weten:

-Weet iemand of er al eens een turbine op deze manier is toegepast (in het groot of in het klein)?
-Ik heb gezien dat je ook een nitro motortje op lucht kunt laten draaien, zijn hier veel aanpassingen voor nodig en slijt het motortje niet te hard door gebrek aan smering?
-Wat voor compressor (welke minimale specs) zou ik ongeveer nodig hebben om de flessen onder druk te zetten?
-Wat voor flessen zijn hier goed voor te gebruiken (iemand heeft mij al verteld dat een paintball fles een optie is)?
-Zijn er turbines op kleine schaal verkrijgbaar, of zijn die ergens uit te slopen?
-Als laatste wilde ik weten hoe haalbaar jullie denken dat dit project is, het wagentje hoeft niet lang te rijden, het gaat er meer om dat ik een bruikbaar model heb waarmee ik kan beredeneren en berekenen of het op grote schaal toe te passen is.

Alvast bedankt! :D
 
Een tijdje geleden heb ik een filmpje gezien van een Indiër die zijn brommertje had omgebouwd naar een perslucht-versie. Hij had 2 tanks perslucht gemonteerd en kon zo rijden zonder enige vorm van uitstoot. Als ik me niet vergis stond dat ergens op wimp.com . Maar waar precies weet ik niet meer.
Het is dus in elk geval zeker mogelijk. :)
 
perslucht is zeker een optie. zoek maar op internet naar de fransman Guy Negre. hij wil het als commerciele auto gaan bouwen.

perslucht is mijns inziens niet de toekomst. je hebt een hele grote hoeveelheid nodig om een fatsoenlijke afstand te kunnen rijden. een andere optie, om de hoeveelheid te verkleinen is de druk verhogen, maar de regulieren (hervulbare) gasflesjes lopen dacht ik tot max 10 bar ofzo. de CO2 patronen lopen tot 50 bar en dus is dat al een betere optie. de tanks van Guy Negre (speciaal ontwikkeld) lopen tot 200 bar.
je kunt ook zoeken op compressed air engine. vroeger werd namelijk ook met perslucht model gevlogen/gemodelvliegt.

een turbine is denk ik geen optie. tenminste niet als je het zelf wilt gaan maken. je kunt dan denk ik beter een gewone zuigermotor maken/aanpassen.
als je zelf iets wilt maken, denk dan aan een PVC-buis als cilinder en iets wat er precies in past als zuiger. wees creatief :D

ik hoop dat je hiermee wat meer geholpen bent
 

Voorbeeldje van YouTube.

De pest is alleen dat je zelf niet aan die tanks komt. Koolstof geweven is het beste, die ontploffen niet maar scheuren in het ergste geval. Als er een "fire" wall tussen de tanks en de inzittenden zit is dat niet zo heel erg. (in geval van een 1op1 versie)

Als je een nitro motortje op lucht wilt laten lopen kun je ook olie aan de lucht toevoegen voor de smering, wordt voor een RC auto wel groot en zwaar denk ik. Duikers hebben dacht ik wel eens spare air tankjes, kijken of je die eentje op de kop kunt tikken.

Als je lucht inblaast kun je met een beetje perslucht toch de volledige slag maken door de expansie. Bij stoomlocomotieven werd dit ook gedaan, de stoomschuif stond al dicht voordat het einde van de slag bereikt was, en bij een Mallet loc was dit geoptimaliseerd. Eerst een hoge druk kleine dia. cilinder en daarna een lage druk grote dia. cilinder.
Ik denk dat je overigens wel van een 4 takt motor moet uitgaan zodat je met de kleppen de expansie kunt regelen, bij een 2 takt blaas je de lucht meteen weg zodra de uitlaatpoort bereikt wordt. Met een 4 takt motor ben je denk ik ook gelijk van het grootste smeerprobleem af.

Heb er nog niet lang over nagedacht maar misschien kun je de inlaatkleppen dicht laten (tuimelaar(s) verwijderen) en via het pluggat de lucht inblazen zoals in het filmpje. Je zou dan een sensor op de krukas en wat elektronica nodig hebben om het luchtventiel aan te sturen. Ik ben bang dat je anders de inlaatpoort open blaast of het moet een desmo nitro motortje zijn maar die heb ik nog nooit gezien (niet gezegd dat die niet bestaat).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een beetje kruisbestuiving tussende hobby's: voor het schieten met luchtbuksen gebruik ik een 300Bar luchtfles. Ik gebruik nog de ouderwetse zware, maar tegenwoordig kun je ze overal kopen van carbon. Een persluchtzuiger werkt zeer zuinig met zijn input energie, als je er 2 hebt met een mechanisch luchtklepje dat aangedreven word door de krukas. Op een brommer hebben ze het laatst gemaakt op discovery chanel bij die mafkezen die alles 'eco' willen doen met hun busje in engeland. Als je het in modelbouw wilt bouwen dan lijkt het me nog veel eenvoudiger vanwege het lage gewicht.
Paintball gebruikt tegenwoordig ook gewoon carbon flesjes, ook hebben ze daar regelaartjes tussen fles en marker zitten. Die zijn te koop met een instelbare einddruk :) Of ze tot 300Bar kunnen betwijfel ik, die kan ik zo snel niet voor je vinden. HEt voordeel van een 200Bar flesje is dat je hem eenvoudig met een handpompje kan vullen natuurlijk. Dat doe ik ook met mijn kleine 230Bar flesje. Pas je wel op als je met deze drukken gaat werken, 1Bar kan al zeer dodelijk zijn als een zuigertje uit een cilinder schiet.
Jakko
 
zul je zien: iedere keer loop je weer tegen hetzelfde plaatje, maar als je m nodig hebt, kun je m niet vinden.

niet zo moeilijk doen met het inlaatsysteem. ik hoof allemaal kleppen en zelfs electronica voorbij komen. de animatie die ik zocht, illustreerde heel goed hoe een pin op de zuiger een balletje in de cilinderkop wegdrukte, zodat de lucht in de cilinder komt. je hebt dan een soort van voor ontsteking (je gecomprimeerde lucht komt je cilinder al in, wanneer je zuiger het BDP nog niet heeft bereikt).

je zou het kunnen maken door een pin in je (zoals ik al eerder zei) zelfgemaakte zuiger te verlijmen. en (als je naar een bestaande methanolmotor kijkt) in het gat van de gloeiplug maak je een buisje (de cilinder UIT). in dit buisje zit een balltje, wat vrij omhoogkan bewegen, maar aan de onderkant (in de cilinder dus) tegen wordt gehouden door een soort flens.

|_O_| <= zoiets dus. de bal mag net niet door de flens kunnen zakken.

hoe het werkt: wanneer je zuiger omhoog komt, dukt de pin (die in de zuiger zit) het balletje omhoog, waardoor de lucht de cilinder instroomt. de expansie van de lucht laat de zuiger weer omlaag gaan en het balletje wordt door de druk in de leiding weer terug op zijn plek geduwd en viola, de cilinder is weer afgesloten.

dingen om rekening mee te houden:
-de pin die je op je zuiger komt, mag de luchtinlaat niet afsluiten
-onder aan de zuigerslag (ODP) komt je uitlaatkanaal
-hoe lager je toeren, hoe korter de pin (je wilt je 'ontstekingstijdstip' dan ook zo laat mogelijk hebben).

het klinkt moeilijk wat hier staat, maar in de praktijk is het toch wel de gemakkelijkste manier.
 
heb hier nog een link met hoe paintball markers(ja jullie noemen het geweren) werken
ZDS Paintball - Marker Animations - Hammer/Valve Markers
daar beweegt de bolt eigenlijk hetzelfde als een zuiger, alleen gaat hij 1 keer op en neer als je de trekker overhaalt,
of je moet hem op automatisch kunnen zetten (electromarker) dan blijft hij schieten zolang je de trekker vasthoudt.
En de flesje van paintball kunnen wel 300bar (ao carbon) aan maar er zijn er ook die 200bar zijn, deze flesjes worden dmv een zogenaamd vulstation vanuit duikfles opnieuw gevuld.
 
niet zo moeilijk doen met het inlaatsysteem. ik hoof allemaal kleppen en zelfs electronica voorbij komen. de animatie die ik zocht, illustreerde heel goed hoe een pin op de zuiger een balletje in de cilinderkop wegdrukte, zodat de lucht in de cilinder komt. je hebt dan een soort van voor ontsteking (je gecomprimeerde lucht komt je cilinder al in, wanneer je zuiger het BDP nog niet heeft bereikt).

je zou het kunnen maken door een pin in je (zoals ik al eerder zei) zelfgemaakte zuiger te verlijmen. en (als je naar een bestaande methanolmotor kijkt) in het gat van de gloeiplug maak je een buisje (de cilinder UIT). in dit buisje zit een balltje, wat vrij omhoogkan bewegen, maar aan de onderkant (in de cilinder dus) tegen wordt gehouden door een soort flens.

|_O_| <= zoiets dus. de bal mag net niet door de flens kunnen zakken.

hoe het werkt: wanneer je zuiger omhoog komt, dukt de pin (die in de zuiger zit) het balletje omhoog, waardoor de lucht de cilinder instroomt. de expansie van de lucht laat de zuiger weer omlaag gaan en het balletje wordt door de druk in de leiding weer terug op zijn plek geduwd en viola, de cilinder is weer afgesloten.

dingen om rekening mee te houden:
-de pin die je op je zuiger komt, mag de luchtinlaat niet afsluiten
-onder aan de zuigerslag (ODP) komt je uitlaatkanaal
-hoe lager je toeren, hoe korter de pin (je wilt je 'ontstekingstijdstip' dan ook zo laat mogelijk hebben).

het klinkt moeilijk wat hier staat, maar in de praktijk is het toch wel de gemakkelijkste manier.

Ik snap je verhaal, idd veel simpeler dan met kleppen en elektronica werken. Maar hoe verlijm je met de benodigde nauwkeurigheid de pen en hoe verlaat de lucht de cilinder? Als je bij het ODP in de buurt een gat maakt dan sluit je bij het omhooggaan de zaak weer af waardoor je de restlucht toch weer comprimeert en de prestatie tegengewerkt wordt.

Als je een 4-takt blokje gebruikt en de uitlaatklep bij iedere omhoogslag open laat gaan kan het zuiger zonder "compressieweerstand" omhoog bewegen. Moet je wel een ander nok maken (symmetrisch?).

Ook kun je met een pen alleen maar lucht vanaf xgraden voor BDP tot xgraden na BDP inlaten en of dat optimaal is?

(cilinder UIT in het pluggat begrijp ik niet, verwacht daar cilinder IN (van de lucht)).

Is met een vast pen het toerental niet vast bij een gegeven belasting? Je moet dan ook iets maken waarmee je de positie van het balletje kunt regelen, dan kun je bij een vaste penlengte het inspuitmoment varieren en daarmee het vermogen. Maar dat wordt te ingewikkeld om zelf even in elkaar te zetten voor de meeste mensen, zeker zonder werkplaats.

(schiet me niet af met een marker :mrgreen: probeer een beetje mee te denken)

De slagmoersleutelmotor lijkt me ook een alternatief, een beetje de wankelmotor variant onder de persluchtmotoren. Het lijkt me dat je dan een regelbaar ventiel (kogelkraantje) nodig hebt wat je met een servo zou moeten kunnen bedienen.

De TS zou eens langs een aantal productiebedrijven kunnen gaan of ze iets hebben dat afgekeurd is en willen geven. Bij haakse slijper zijn ze volgens mij niet zo groot en zouden in een RC moeten passen. Dan bij de fabrikant tekeningen zoeken/vragen om te zien waar je de dremel erin kunt zetten om volume en gewicht te besparen.

Ik krijg zin het zelf te proberen :).
 
Ik snap je verhaal, idd veel simpeler dan met kleppen en elektronica werken. Maar hoe verlijm je met de benodigde nauwkeurigheid de pen en hoe verlaat de lucht de cilinder? Als je bij het ODP in de buurt een gat maakt dan sluit je bij het omhooggaan de zaak weer af waardoor je de restlucht toch weer comprimeert en de prestatie tegengewerkt wordt.

Als je een 4-takt blokje gebruikt en de uitlaatklep bij iedere omhoogslag open laat gaan kan het zuiger zonder "compressieweerstand" omhoog bewegen. Moet je wel een ander nok maken (symmetrisch?).

Hier word een denkfout gemaakt: De zuiger zonder tegendruk (compressie) omhoog laten gaan is juist negatief voor de prestaties. De lucht moet uit de cylinder verdreven worden (de klep staat immers open) en dat kost energie die niet aan aandrijving besteed kan worden.
Echter, omdat de lucht bij de opgaande slag uit de cyclinder verdreven is, kan hier ook geen energie teruggeleverd worden tijdens de arbeidsslag.
Als de motor wel een compressieslag maakt, zal de energie hiervoor nodig, opgeslagen worden in de samengeperste lucht, en tijdens de arbeidsslag weer afgegeven worden aan de krukas. Tevens word bij een lucht motor met compressie, veel effectiever gebruik gemaakt van de in de voedingslucht opgeslagen energie. Dit komt omdat als er geen compressie is, de voedingslucht in een kamer komt met gelijke druk als de omgeving. De lucht begint dus gelijk te expanderen, en heeft dan al een deel van de energie verloren zonder dat er arbeid verricht is. Als de motor compressie heeft, komt de voedingslucht in een ruimte met hogere druk binnen, en begint pas met expanderen als de zuiger naar beneden beweegt. Daarmee word meer energie (arbeid) aan de zuiger overgedragen.

Overigens: hoewel schottenmotortjes heel efficient lijken, zijn ze dat niet: o.a. de compressie zoals hierboven omschreven hebben ze niet, en er is erg veel contactoppervlak (dus wrijving) tussen de bewegende delen. Voor een gegeven hoeveelheid arbeid verbruiken ze erg veel lucht. De hoofdzakelijke redenen dat ze toch veel toegepast worden (in persluchtgereedschap) is dat ze erg compacht zijn, simpel en dus goedkoop in masa te produceren, erg hoge toerentallen kunnen draaien (er is schijnbaar geen limiet) en de afwezigheid van trillingen (erg belangrijk bij "hand-held" gereedschap). Dat ze onder alle omstandigheden zelfaanlopend zijn is ook wel mooi meegenomen. Gaat het om rendement, dan is er tot nog toe eigenlijk geen alternatief voor een zuiger/krukas opstelling in een of andere vorm. Het hierboven vermeldde CO2 motortje is een van de efficientste als het om kleine afmetingen gaat.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Hier word een denkfout gemaakt: De zuiger zonder tegendruk (compressie) omhoog laten gaan is juist negatief voor de prestaties. De lucht moet uit de cylinder verdreven worden (de klep staat immers open) en dat kost energie die niet aan aandrijving besteed kan worden.
Echter, omdat de lucht bij de opgaande slag uit de cyclinder verdreven is, kan hier ook geen energie teruggeleverd worden tijdens de arbeidsslag.
Als de motor wel een compressieslag maakt, zal de energie hiervoor nodig, opgeslagen worden in de samengeperste lucht, en tijdens de arbeidsslag weer afgegeven worden aan de krukas. Tevens word bij een lucht motor met compressie, veel effectiever gebruik gemaakt van de in de voedingslucht opgeslagen energie. Dit komt omdat als er geen compressie is, de voedingslucht in een kamer komt met gelijke druk als de omgeving. De lucht begint dus gelijk te expanderen, en heeft dan al een deel van de energie verloren zonder dat er arbeid verricht is. Als de motor compressie heeft, komt de voedingslucht in een ruimte met hogere druk binnen, en begint pas met expanderen als de zuiger naar beneden beweegt. Daarmee word meer energie (arbeid) aan de zuiger overgedragen.

Ok, dat wil dus zeggen dat je dan om een bepaalde energie aan de krukas te leveren, bij voorcompressie, minder lucht hoeft in te spuiten omdat die niet eerst de ruimte moet vullen zeg maar.

Overigens: hoewel schottenmotortjes heel efficient lijken, zijn ze dat niet: o.a. de compressie zoals hierboven omschreven hebben ze niet, en er is erg veel contactoppervlak (dus wrijving) tussen de bewegende delen. Voor een gegeven hoeveelheid arbeid verbruiken ze erg veel lucht. De hoofdzakelijke redenen dat ze toch veel toegepast worden (in persluchtgereedschap) is dat ze erg compacht zijn, simpel en dus goedkoop in masa te produceren, erg hoge toerentallen kunnen draaien (er is schijnbaar geen limiet) en de afwezigheid van trillingen (erg belangrijk bij "hand-held" gereedschap). Dat ze onder alle omstandigheden zelfaanlopend zijn is ook wel mooi meegenomen. Gaat het om rendement, dan is er tot nog toe eigenlijk geen alternatief voor een zuiger/krukas opstelling in een of andere vorm. Het hierboven vermeldde CO2 motortje is een van de efficientste als het om kleine afmetingen gaat.
Groet, Bert

Als ik het me goed herinner uit andere filmpjes worden idd in de 1op1 auto's ook altijd zuigermotoren gebruikt als het om persluchtmotoren gaat.
 
de animatie die ik had, is dezelfde als die van Zjeraar. de afbeeldingen zijn ook hetzelfde, maar dan in stappen gegeven ipv een animatie.

Ik snap je verhaal, idd veel simpeler dan met kleppen en elektronica werken. Maar hoe verlijm je met de benodigde nauwkeurigheid de pen en hoe verlaat de lucht de cilinder?

een klein gaatje boren in de zuiger en daar de pen in verlijmen. is, zelfs met simpel handgereedschap, wel nauwkeurig genoeg te doen.

Als je bij het ODP in de buurt een gat maakt dan sluit je bij het omhooggaan de zaak weer af waardoor je de restlucht toch weer comprimeert en de prestatie tegengewerkt wordt.

de lucht die je bij de omhoogslag comprimeerd, zal bij de omlaagslag weer expanderen. je hebt dus (bijna) alle energie weer terug, zoals bertus dus al zegt. bij lage toeren heb je wel een groter vliegwiel nodig, om de zuiger door het BDP heen te krijgen. in een tweetakt motor gebeurt ook wat jij zegt. het enige verschil is dat je deze met hoge toeren draait en dus slechts een klein vliegwiel nodig heeft. andersom: lage toeren=>groot vliegwiel.

Ook kun je met een pen alleen maar lucht vanaf xgraden voor BDP tot xgraden na BDP inlaten en of dat optimaal is?

bij een benzine-/dieselmotor word ook, tot wel 40 graden voor BDP, het mengsel ontstoken/de diesel ingespoten. er is namelijk tijd nodig voordat de druk opgebouwd is tot het gewenste niveau. het enige nadeel is dat je inlaattijd vóór BDP HETZELFDE is als de tijd ná BDP.

(cilinder UIT in het pluggat begrijp ik niet, verwacht daar cilinder IN (van de lucht)).

hiermee bedoel ik alleen maar dat het buisje niet de cilinder in moet gaan (richting zuiger), maar de cilinder uit. vergelijk het maar met de gloeiplug in een motor: het schroefdraad loopt tot aan de binnenkant van je cilinder en de deel waar je je glowshot op zet. zit aan de buitenkant van je cilinder. ;)
het is inderdaad een beetje verwarrend, jah. het is eigenlijk heel logisch, maar ik vond het toch de moeite waard het erbij te zetten.

Is met een vast pen het toerental niet vast bij een gegeven belasting? Je moet dan ook iets maken waarmee je de positie van het balletje kunt regelen, dan kun je bij een vaste penlengte het inspuitmoment varieren en daarmee het vermogen. Maar dat wordt te ingewikkeld om zelf even in elkaar te zetten voor de meeste mensen, zeker zonder werkplaats.

je kunt een soort 'kraantje' tussen je drukfles en je luchtinlaat maken, waardoor de druk regelbaar is. je lucht heeft dan namelijk meer weerstand en dus meer tijd nodig om druk in je cilinder op te bouwen. hoe verder je het 'kraantje' open zet, hoe meer toeren je motortje gaat maken

(schiet me niet af met een marker :mrgreen: probeer een beetje mee te denken)

geeft niet. nu hoeft de TS het zich niet meer af te vragen ;)

De slagmoersleutelmotor lijkt me ook een alternatief, een beetje de wankelmotor variant onder de persluchtmotoren. Het lijkt me dat je dan een regelbaar ventiel (kogelkraantje) nodig hebt wat je met een servo zou moeten kunnen bedienen.

zie bertus' betoog
ook een optie. in model (zijn de rendementen niet echt belangrijk) is dit zeker mogelijk. zie: [URL="
- Rotary motor[/URL]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ok, dat wil dus zeggen dat je dan om een bepaalde energie aan de krukas te leveren, bij voorcompressie, minder lucht hoeft in te spuiten omdat die niet eerst de ruimte moet vullen zeg maar.

klopt!


Als ik het me goed herinner uit andere filmpjes worden idd in de 1op1 auto's ook altijd zuigermotoren gebruikt als het om persluchtmotoren gaat.

en ook als het om verbrandingsmotoren gaat. de wankel kon goed presteren, maar had veel olie nodig en tussen de 'schoepen' was ook niet echt zo'n goede afsluiting als we van de zuigermotor gewend zijn.
de zuiger heeft namelijk de ideale omtrek/oppervlakte verhouding (want de zuiger is rond)

een turbinemotor zou ook kunnen in een auto, maar je zit met veel hetere uitlaatgassen en het toerental is ook ontzettend hoog (denk bijv. aan koppeling)
 
Anders gewoon zoiets op je auto binden?

ejEJGNLTo84[/media] - MythBusters: Air Cylinder Rocket

Maar ik denk dat bij perslucht inderdaad een turbine achtige aandrijving gemaakt moet worden. Staat het vast dat je een auto moet maken? Anders zou je ook kunnen denken aan een boot, dat is een stuk minder ingewikkeld. Vliegdek schepen worden ook door middel van een turbine aangedreven.

Zelf ben ik er bij mijn profiel werkstuk tegenaan gelopen dat we teveel dingen wilde terwijl je het juist makkelijk moet houden. Bij auto's moet je ook veel aandacht richten aan hoe breng ik de kracht over op de wielen, terwijl bij boten/vliegtuigen het gewoon een kwestie is van de turbine as aan de schroef/ propeller bevestigen. Bij vliegtuigen ben je dan weer beperkt door het in de lucht houden enz...

Dus kun je het beste een boot maken als je het mij vraagt. Moet je alleen wel je vraagstukken veranderen in bv. Is het mogelijk een vervoermiddel te maken dat werkt op perslucht.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb eindelijk tijd gevonden om de vele reacties te lezen en te reageren ;)

kijk eens bij wikipedia op schottenpomp deze type lucht motoren worden gebruikt in slagmoersleutels en hebben een hoog rendement en daardoor genoeg kracht en snelheid en een simpele opbouw
http://home.wxs.nl/~brink494/schpmp.htg/schpmp.gif

groetjes marcel

Zoiets was inderdaad mijn idee, maar dan met omgekeerde werking uiteraard.
Als de lucht in een turbine met zo'n bouw als ik liet zien op het wikipedia plaatje niet langs de schotten kan lijkt de efficiëntie niet veel lager te liggen dan bij aandrijving d.m.v. een zuiger.
Nu zal de wrijving zoals brutus zegt bij zo'n turbine wel groter zijn dan bij een zuiger/cilinder opbouw als de schoepen goed sluitend zijn.

Het is ook de vraag of er meer energie verloren gaat bij het "leeglopen" van de cilinder (de druk die er nog heerst in het ODP), of bij het uitstromen van de lucht bij een turbine. Die lucht heeft immers nog een hoge snelheid, zou je veel van deze bewegingsenergie terugzien als je de uitlaatpoort naar de achterkant van het voertuig richt, en dus een actie=-reactie effect krijgt zoals I Xyzyx I zo mooi heeft laten zien met dat filmpje (dat overigens niet aan de eis van controle voldoet op die manier :mrgreen:)?

Opzicht geen slecht idee om naar meerdere voertuigen te kijken, maar omdat dan een groot deel gaat naar de toepassing in al die verschillende voertuigen, met elk een andere capaciteit voor de flessen en uiteenlopende eigenschappen lijkt met mij het beste om de haalbaarheid voor 1 voertuig te onderzoeken. Auto's interesseren mij veruit het meest en het lijkt mij heel gaaf om uiteindelijk een op lucht rijdend model te hebben, vandaar dat ik me daartoe beperk.

Terug naar het turbine-verhaal..

[Als je met een turbine veel ruimte en gewicht wint t.o.v. een z/c motor zou je in principe de wrijvingswarmte weer nuttig kunnen gebruiken voor de verwarming o.i.d, maar als dat zo simpel zou zijn geweest zou men niet zo veel moeite doen die warmte zo snel mogelijk aan de buitenlucht af te staan.] Stukje tussen haakjes is dus eigenlijk niet zo nuttig :rolleyes:

Het hoge toerental van een turbine is minder vervelend, zoals gezegd is de turbine centrisch en vrijwel trillingsvrij, de koppeling kan eventueel na een lage vertanding gemonteerd worden.

je kunt een soort 'kraantje' tussen je drukfles en je luchtinlaat maken, waardoor de druk regelbaar is. je lucht heeft dan namelijk meer weerstand en dus meer tijd nodig om druk in je cilinder op te bouwen. hoe verder je het 'kraantje' open zet, hoe meer toeren je motortje gaat maken

Dat was inderdaad ook mijn bedoeling voor het roggelen van de toeren, een gaskraantje bediend door de servo.

Zo te zien zijn de mogelijkheden bijna grenzeloos, ik zal me dus wel ergens tot moeten beperken om mijn werkstuk niet uit proportie te laten lopen.
Het lijkt mij het interessantste om een paar manieren van persluchtaandrijving te vergelijken, maar dan moet ik misschien mijn vraagstelling "Rijden we in de toekomst op lucht?" veranderen.

Ik zal sowieso moeten beginnen met de aanschaf van een degelijke compressor, alhoewel proefjes doen zonder een compressor een goede training voor de longen kan zijn ;). Het zou handig zijn als ik deze ook kan gebruiken voor het schoonblazen van mijn nitro wagens.

Om een goed beeld te krijgen van de verschillende aandrijvingen lijkt het mij handig om vervolgens eerst een paar houtje-touwtje modellen te maken. (youtube staat bol van de modelmotoren van lego).


Dank aan eenieder die mijn lang verhaal heeft gelezen, ik ga maar eens prikken :mrgreen::sleeping:
 
Back
Top