het Walkera 4#3 verzameltopic

  • Topicstarter Topicstarter Junglemaxx
  • Startdatum Startdatum
4 in 5 minuten is wel HEEL snel... welke versie heb je? dubbel brushless?

Staat je main motor niet te strak op je hoofdtandwiel? Dan trekt hij ook veel mee stroom...
 
Hoi BadBert,

Ik heb ze leeg gevlogen met de HM 5G6 die ik gisteren heb ontvangen via de post. Maar dat bedoel ik dus met de batterijen ik laad ze op, ze staan op ongeveerr 4,2V en ze zijn zo leeg.

Ander vraagje, tot hoeveel volt kan ik ze leeg laten lopen? ik heb wel begrepen dat ik ze niet helemaal leeg kan laten lopen maar nu zijn ze volgens het lipo metertje nog 3,8 of 3,9 volt en dan komt de heli al niet meer omhoog.

Het laden van de batterijen is trouwens ook zo gebeurt, meestal nog geen 10 minuten.
Ik heb ook 7,4V lipo's en daar duurt het opladen zeker een minuut of 40 - 45 en daarmee kan ik gewoon ongeveer 5 tot 6 minuten vliegen (een Graupner 47G)
 
Laatst bewerkt:
Hmm, dan zit er misschien iets fout in je lader?
Mijn lipotjes (400 mah, 10 c) duren toch echt wel langer als 10 minuten om te laden. Dan laad ik ze, als de heli nog net van de grond komt.

Zal een dezer dagen de flight time eens opnemen, en dan de laad tijd. Kan misschien handige info zijn.
 
Ik heb et nooit zo op die maffe adapters van ginderwijd.
Je weet nooit wat die dingen allemaal uitspoken met je accu,
en vooral dat ze sneller dan een uur doen vind ik vreemd.
Ik laat zelf altijd mijn accutjes op 1C.
 
Even voor de duidelijkheid: ik laad nu dus (nog) met de originele lader!!

(binnenkort ga ik over op mijn deltapeak plus, icm micro deans connectoren ;) op 1C)
 
De batterijen zijn allemaal nieuw, ik heb er nu 7 - eentje van mijn nieuwe heli, de HM 5G6 :D (die werd gisteren door de post afgeleverd) zo, wat vliegt die rustig, binnen 5 minuten had ik hem stil boven de tafel hangen, beetje bijtrimmen en 4 batterijen verder :( kun je nagaan 4 batterijen in 5 minuten.

Ik hoop echt dat het nieuwigheid is. Als dat zo is dan ga ik de komende dagen als een "wilde" de batterijen leeg vliegen en weer opladen, kijken of het helpt

Dat is echt niet normaal voor een 5g6.. Ik vlieg echt minimaal 5 minuten op een lading..vaak stukken langer. De lipos spanning daalt dan tot ongeveer 3,75V dan komt de heli nog maar moeilijk van de grond. de motortjes slaan af bij 3,7V. Het laden duurt met het orginele ladertje een klein uurtje. Met mn Imax B6 ook ongeveer een uurtje. er gaat dan ongeveer 330mAh tot 370mAh in afhankelijk van wanneer ik echt ben gestopt (probeer nog vaak op de tafel te landen als ik merk dat de lipo leeg begint te raken).

Als je nog geen 2 minuten met een lading doet en het laden duurt ook maar kort dan is de Lipo nog lang niet leeg en lijkt er wat anders aan de hand. Ik had ook zoiets maar kon zelfs niet eens een minuut vliegen. Bij mij bleek er een lagertje stuk in de maingear. het heeft even gekost voor ik daarachter was:rolleyes:.

Als de heli vanuit nederland komt zou ik 'm gewoon terugsturen.. dit hoort niet.

Maarten
 
ben het met maarten eens!
Maar toch: probeer ze eerst even een paar keer te laden. Blijf erbij, dat als het bij AL je accu's is, het waarschijnlijk aan iets anders ligt hoor...

Maarten, jij had toch last van "ja schudden" van de heli? Waar lag dit nu aan? Heel af en toe doet die van mij het ook heb ik vanmiddag gemerkt. Zeker nog mee te vliegen, heel goed zelfs, maar wil het even in de gaten houden ;)

Vanmiddag trouwens kon ik bijna 10 sec zonder input (vingers van de sticks) de 4#3b stil laten hangen in de woonkamer :P zender lag op schoot :D hahahaha
 
Laatst bewerkt:
Maarten, jij had toch last van "ja schudden" van de heli? Waar lag dit nu aan? Heel af en toe doet die van mij het ook heb ik vanmiddag gemerkt. Zeker nog mee te vliegen, heel goed zelfs, maar wil het even in de gaten houden ;)


Het was over toen ik de swash had vervangen maar het zou net zo goed een klein beetje speling in die richting geweest kunnen zijn. uiteindelijk heb ik volgens mij alles vervangen behalve de balancebar en paddles:rolleyes:

Maarten (die vanavond misschien lekker gaat solderen)
 
Dat is echt niet normaal voor een 5g6.. Ik vlieg echt minimaal 5 minuten op een lading..

Maarten

Ik heb een HM 4#3B en sinds gisteren een HM 5G6, de accu's doen het zo slecht op beide heli's.
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat op beide heli's een lager kapot is.
Misschien moet ik toch op zoek naar een andere lader.

Wat ik wel op beide heli's merk is, dat wanneer ik de rotor's met de hand ronddraai dat dit met enige tegenstand gaat.
Op de 4#3B heb ik een brushless motor en op de 5G6 een brushed motor.
Het kan natuurlijk zo zijn dat de Walkera motors wat stug ronddraaien als je ze met de hand draait.
Ik heb dit op beide heli's, verder heb ik geen vergelijkings materiaal.
Als de heli's vliegen dan maken ze een perfect geluidje. De 5G6 is zelfs bijna stil.

Hoe gaat het bij jullie als je de rotor ronddraait? Erg soepel of met een beetje gepaste tegenstand?
 
Laatst bewerkt:
Een Graupner Ultramat 6, is dit een goede lader? Zit er een balancer in, is een balancer nodig?

Ik heb een Graupner lader bij de graupner 47G, die doet het prima
 
ik zeg: Microdeans
was bij mij echt een verschil van dag en nacht

Wat voor verschil heeft dit bij jou gemaakt?

Ik heb net weer de accu's geladen met de originele lader, bij de zilverkleurige accu's was het per accu binnen 10 minuten gefikst.
Bij de Gmax duurt het tussen 30 - 45 minuten.

Wat mij opviel toen ik de zilverkleurige accu oppakte terwijl hij nog aan de lader zat, dat het lampje op de lader begon te knipperen van groen naar geel naar rood, als ik het draadje of de stekker vast pakte.
 
Ik vlieg al anderhalf jaar met mijn 4#3b. Afgelopen zomer geupgrade naar een brushless hoofdmotor, verder vlieg ik met Q-hoofdrotor en standaard tail-rotor. Ik heb bij de aankoop een extra lipo meebesteld. Ik heb dus 2 lipo's, beide van het merk "full-river", 400 maH.

Ik laad ze nog steeds met de standaard Walkera lader. Ik heb intussen denk ik, zo'n 600 lipo-ladingen leeggevlogen met die 2 lipo's. Een van de lipo's per ongeluk een keer kortgesloten, gedurende 10 seconden, toen ik micro-deans aan de lipo soldeerde. Ik had toen de de micro-dean met de contacten in een metalen bankschroefje geplaatst, tijdens het solderen. Niet slim, krijg je dus een dikke kortsluiting..... lipo bloedheet, maar geen effect op de vluchtduur, wel behoorlijk stom natuurlijk.....

Mijn lipo's gaan dus al 300 ontladingen per lipo mee en ik laad met de originele lader. Vluchtduur met beide lipo's, nog steeds een kleine 10 minuten.

Het lijkt mij dat jullie helies dus veel te veel stroom trekken. Oorzaak kan ik niet zo overzien, te strakke tandwielen zijn een mogelijke oorzaak.

Hopelijk kunnen jullie hier iets mee......

Groeten,

Paul
 
Zooo.. mijn 4#3-tje vliegt weer als een zonnetje..

net de ESC's op hun plaats geplakt en de draden naar het main motortje vast gesoldeerd. Ook maar gelijk de microdeans erop gesoldeerd. verder de staart wat verstevigd en vliegen maar..

een beetje gespeeld met de paddles en als ik ze niet goed zet is de vibratie terug en zwiept de staart... dat lijkt me best logisch. Nu alleen nog maar de bell-hiller mixer erop en dan ben ik weer even klaar met het knutselen aan mn heli's

De vluchtduur van mn 4#3 is volgens mij langer dan van de 5g6.. die motoren worden dan ook best warm (noem het maar gerust heet). maar ik heb het nooit gemeten wat het precies is en hoeveel er dan echt verbruikt is.
Maarten
 
@maarten: daar zit bij mij eigenlijk geen speling meer op (zat wel iets los).
Je bedoelt met swash toch de swashplate? (volgens mij zit dat nu net NIET in mijn reserveonderdelenbakje (3x woordwaarde ;) )

Zal proberen morgen eens uitgebreid te kijken wat het nu kan zijn. Gekke is, dat hij dat niet altijd die beweging maakt.

Misschien anders dat BIC veertje er toch eens tussen?...

Ach, komt wel weer goed :P Hoe heb jij je paddles staan trouwens? ietsje positief?

Ik heb gisteren wel gevlogen, maar niet een hele accu leeg, dus nog geen tijd kunnen bepalen ;)
 
De vluchtduur van mn 4#3 is volgens mij langer dan van de 5g6.. die motoren worden dan ook best warm (noem het maar gerust heet). maar ik heb het nooit gemeten wat het precies is en hoeveel er dan echt verbruikt is.
Maarten

Heet worden ze zeker, heb me gisteravond lichtelijk gebrand aan 1 van de motortjes :rolleyes:
Met een Gmax accu (via Ebay gekocht) heb ik ongeveer 5 minuten kunnen vliegen.

Vraag, waarom microdeans stekkertjes? de stekkertjes die er nu aan zitten klikken toch stevig in elkaar?
En waar haal ik die stekkertjes, heb eens gekeken op internet maar kan niet echt een shop in Nederland vinden die ze heeft.

En dan toch nog maar een keer een vraag over een Graupner Ultramat 6 lader.
Ik denk toch dat ik een andere lader wil hebben omdat ik het vermoeden heb dat de bijgeleverde laders niet optimaal laden.
Is de ultramat 6 een goede lader? Incl. of excl. balancer?
 
Voor je 4#3 accutjes heb je geen balancer nodig, want dat is maar 1 cell :) Als je nog meer accu's hebt, meer dan 1 cell, of van plan bent dat soort accu's aan te kopen, dan zou ik met balancer nemen.

Mijn motortjes worden nooit zo heet trouwens...
 
@maarten: daar zit bij mij eigenlijk geen speling meer op (zat wel iets los).
Je bedoelt met swash toch de swashplate? (volgens mij zit dat nu net NIET in mijn reserveonderdelenbakje (3x woordwaarde ;) )

Zal proberen morgen eens uitgebreid te kijken wat het nu kan zijn. Gekke is, dat hij dat niet altijd die beweging maakt.

Misschien anders dat BIC veertje er toch eens tussen?...

Ach, komt wel weer goed :P Hoe heb jij je paddles staan trouwens? ietsje positief?

Ik heb gisteren wel gevlogen, maar niet een hele accu leeg, dus nog geen tijd kunnen bepalen ;)

Ik bedoel inderdaad de swashplate. Er schijnt ook een beeje speling in de pushrods te kunnen zitten wat dit kan veroorzaken.

Ik heb de paddles een klein beetje naar beneden staan... is dat positief?

Ik ben bang dat ik mn staart gisteren een klein beetje heb gesloopt.. er zit een klein beetje beweging in. Misschien kan ik het met een beetje lijm oplossen anders moet ik de tailboom weer vervangen.:(
 
ik werk zelf al mijn hele hobbytijd (nu bijna 5 jaar) met Graupner Ultramat 10 acculaders.
Heb even gekeken naar de specs van die Ultramat 6 lader.
Ziet er goed uit en zal zekers geen miskoop zijn.
Let wel op 1 ding bij aankoop van een acculader...............
Indien je in de toekomst Lipo packs wenst te willen gaan laden die bijv 4S of meer zijn, dan is dat dus NIET mogelijk met die Graupner Ultramat 6 acculader.
Ik maakte toenertijd bij aankoop een beetje de fout door voor mijn huidige Ultramat 10 laders te kiezen (heb er 5 stuks met elk een Hyperion balancer op een rij staan) en indien ik straks naar een 500 size heli wil die op 6S Lipo packs vliegt kan ik die packs dus NIET laden.
Wil geen Lipo packs combineren, dus heb dan niets aan mijn Ultramat 10 acculaders.
Voor de rest functioneren ze perfect!(vlieg toch nog alleen maar op 2S en 3S met mijn heli's tegenwoordig)
Dus die keuze van jou voor die Ultramat 6 lader is niet verkeerd.
Vr GR Erwin
 
Back
Top