Kogellagers

  • Topicstarter Topicstarter Joris R.
  • Startdatum Startdatum
J

Joris R.

Guest
Hallo,
Omdat hij niet meer goed reed heb ik mijn TA04 maar eens opengeschroefd en al snel merkte ik dat 3 van de 4 wielen niet goed meedraaiden. Turnbuckles dan maar los gedaan, cardanasjes eruit en aan het wiel even gedraaid. Bij het ene wiel dat wel tegoei meedraaide, voelde dat erg soepel aan en draaide het wiel nog een 2 seconden door. Bij de andere 3 draaide de band helemaal niet soepel en stopte het dadelijk met draaien. Volgens mij kan dit niets anders zijn dan de kogellagers. Maar aangezien het er 2 zijn bij elk wiel weet ik niet welke kogellager het is en hoe ik deze eruit haal. Iemand die weet hoe ik dit wel kan doen, zonder de kogellager die het misschien wel nog doet te beschadigen?

Alvast bedankt!
 
Ik duw ze er altijd met een sate prikker of zo eruit op de binnenring.
Paar keer wisselen van positie zodat het lager niet (te) scheef trekt in zijn zitting.

Weet niet of dat zo gaat, heb nog nooit een kapot kogellager gehad, maar als je met een potloodpunt de binnenring laat draaien kun je misschien voelen welke lagers gaar zijn en alleen die eruit duwen.
 
Ik duw ze er altijd met een sate prikker of zo eruit op de binnenring.
Paar keer wisselen van positie zodat het lager niet (te) scheef trekt in zijn zitting.

Weet niet of dat zo gaat, heb nog nooit een kapot kogellager gehad, maar als je met een potloodpunt de binnenring laat draaien kun je misschien voelen welke lagers gaar zijn en alleen die eruit duwen.

Ik heb ook al met een prikker geprobeerd op een DB01 en toen waren ze helemaal stuk. Als ik met een potloodpunt probeer, dan lijken beide lagers het nog te doen! Ik snap het echt niet.
 
gewoon alle wiellagers vervangen.
ze hebben per slot van rekening allemaal het zelfde mee gemaakt.
of je zet ze een nachtje in de wd 40 en kijkt dan of ze beter draaien.
wiellagers verwijderen.
kan in principe met alles wat past op je lagers.
gewoon het "ding" wat je gebruikt tegen je lager zetten en duwen.
wel opletten dat je'm de goede kant induwt maar dat lijkt me logisch.
en wat mijn voorganger ook al heeft gezegd:: zorgen dat je het lager zo recht mogelijk in of uit je auto duwt
 
Soms blijkt dat je alleen de wielen te strak hebt aangedraait, draai het moertje eens een kwart slag los en kijk als ze dan nog te zwaar lopen.
 
Ik heb ook al met een prikker geprobeerd op een DB01 en toen waren ze helemaal stuk. Als ik met een potloodpunt probeer, dan lijken beide lagers het nog te doen! Ik snap het echt niet.

Je moet de binnenring gebruiken om op te duwen met de stompe zijde van een prikker, niet duwen op de dichting.
 
of je zet ze een nachtje in de wd 40 en kijkt dan of ze beter draaien.

Als je raad geeft, doe het dan ook volledig he. ;)

Enkel WD40 in kogellagers gebruiken is namelijk niet genoeg! WD40 heeft net een ontvettende werking en je moet de kogellagers na de behandeling ook weer opnieuw in een oliebadje leggen. (een dunne kruipolie o.i.d.)

Mocht je je kogellager er echt niet uitkrijgen, probeer het dan eens met zo'n klein kruisvormig Tamiya-moersleuteltje (je hebt ze ook wel van andere merken hoor).
Die zitten bij praktisch elke auto en je hebt er wellicht zelfs je wielen mee vastgeschroefd. ;) Het uiteinde van die moersleuteltjes past perfect op de kogellager en op die manier kun je de kogellager er zo uittikken.
 
Mocht je je kogellager er echt niet uitkrijgen, probeer het dan eens met zo'n klein kruisvormig Tamiya-moersleuteltje (je hebt ze ook wel van andere merken hoor).
Die zitten bij praktisch elke auto en je hebt er wellicht zelfs je wielen mee vastgeschroefd. ;) Het uiteinde van die moersleuteltjes past perfect op de kogellager en op die manier kun je de kogellager er zo uittikken.

Hoe doe je dat als ze beiden vast zitten?
 
"Vast" is maar relatief in de modelbouw. ;) Zo'n lager kan nooit werkelijk muurvast zitten zodat hij er gewoonweg niet meer uit te krijgen is. (tenzij je je de tube vet en de tube secondenlijm door elkaar hebt gehaald? :))
 
Ik bedoel dat je om de ene los te kunnen drukken met het kruissleuteltje eerst de andere eruit moet halen. Als ze beiden "vast" zitten zul je er eerst 1 met een stokje of zo uit moeten werken.
 
Achzo, dat is juist ja! Daarvoor gebruikte ik meestal eerst een inbussleuteltje en die haakte ik dan onder de kogellager.
 
Bedankt heren, ik heb ze eruit gekregen. Ze liggen nu in WD40. Morgen dan even invetten, en als ze het dan niet doen bestel ik er gewoon nieuwe.
Bedankt iedereen!
 
Back
Top