FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten

Status
Niet open voor verdere reacties.
weet ik niet
maar de vorm van de motorkap (rechthoekig en op zijn langste zijde rechtopstaand) deed mij denken aan een Tiger....
De Tiger van WIK?
3_bc57e8cb65.jpg

Het neusje lijkt er inderdaad aan beetje op,
maar deze Tiger heeft pijlstelling in de bovenvleugel, dus dat kan 'm niet wezen.
Maar dat was al gezegd.....
 
Volgens mij is dit de Curtis-Wright CW21 welke in Nederlands Indië in gebruik is geweest.
Eerst dacht ik aan de Fokker D XXI maar die is het toch niet. Daarvoor mis ik mis enkele dingen en dit toestel heeft een intrekbaar landingsgestel wat de Fokker niet heeft.
Als dit het goede antwoord is zal ik een nieuwe "zoekopdracht" plaatsen.
 
Het is een stalen buizen frame met linnen bekleed. De vleugel is geheel van hout met een triplex "huid" waarover ook linnen is gespannen. Het geheel is afgewerkt met spanlak en een kleurlak. De kleurlak zorgt tegelijk voor de bescherming van het linnen tegen UV licht en weersinvloeden.
Meer zegt ik er (nog) niet over. :)
 
Laatst bewerkt:

Het is een stalen buizen frame met linnen bekleed. De vleugel is geheel van hout met een triplex "huid" waarover ook linnen is gespannen. Het geheel is afgewerkt met spanlak en een kleurlak. De kleurlak zorgt tegelijk voor de bescherming van het linnen tegen UV licht en weersinvloeden.
Meer zegt ik er (nog) niet over. :)

Het is ook wel heel algemeen wat je daar vertelt. :rolleyes:

Ik heb het idee dat ik die staart wel eens gezien heb ... maar ik heb verder geen idee. :roll:

Is het een homebuilt?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volens mij is het een Belanca Cruiseair of Cruisemaster, de Cruisemaster is een verbeterde Cruisair, met zwaardere motor, de uiterlijke verschillen zijn volgens mij vrij klein ... ontworpen net voor WW2 en gebouwd tot halverwege de 50'er jaren ...
 
Het is inderdaad de Bellanca 14-19-2 Cruisemaster.
De verschillen met de Cruiseair lijken gering maar je kan het zien aan de extra kielvlakjes aan de stabilo uiteinden. Verder had de Cruiseair hoofdzakelijk een 70 of 90pk stermotor. Slechts enkele hadden een 90pk boxer motor.
De Cruisemaster had een 190 of 230pk 6 cylinder boxermotor.

Wat is de volgende Drik?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top