1/12 lipo chassis

Vorige winter ben ik gestart met 1/12 racen en heb momenteel de BMI DB12RR in mijn bezit.
Maar op een van mijn laatste winter indoor races was er iemand tegen mijn wagen geknald en daarbij was mijn chassis gebroken en dit is nog altijd zo want ik rijd nu 1/10de.

Nu ben ik al stilletjes aan het kijken naar een nieuw chassis maar heb gezien dat ze nu lipo chassis uitbrengen en heb ook gezien dat je al aardig wat lipos kan kopen daarvoor.

Nu is mijn vraag of ik dit wel zou doen want de lipo accus geven minder volt dan NIMH maar je hebt wel het gemak van lipo natuurlijk.

Heeft er al iemand dit getest of zien rijden?

Wesley
 
Vorige winter ben ik gestart met 1/12 racen en heb momenteel de BMI DB12RR in mijn bezit.
Maar op een van mijn laatste winter indoor races was er iemand tegen mijn wagen geknald en daarbij was mijn chassis gebroken en dit is nog altijd zo want ik rijd nu 1/10de.

Nu ben ik al stilletjes aan het kijken naar een nieuw chassis maar heb gezien dat ze nu lipo chassis uitbrengen en heb ook gezien dat je al aardig wat lipos kan kopen daarvoor.

Nu is mijn vraag of ik dit wel zou doen want de lipo accus geven minder volt dan NIMH maar je hebt wel het gemak van lipo natuurlijk.

Heeft er al iemand dit getest of zien rijden?

Wesley

lipo is 3,7V per cel, NiMH is 1,2V per cel
normaal kies je 2s lipo packs => 7,4V
en voor NiMH is dat 6-pack => 7,2V
dus ik snap niet goed wat je bedoelt, tenzij je het hebt over 7 cell packs natuurlijk. :)

ik rijd persoonlijk enkel met lipo. en (correct me if i'm wrong) deze kunnen hogere stromen aan dan NiMH accu's (in het algemeen gesproken natuurlijk)

maar of een speciaal chassis voordelen biedt: ik weet het niet. anderen hier waarschijnlijk wel :)
ps. wat is het "gemak van lipo"?
 
Wesley,

Het is een lastige keuze, onduidelijk is nog steeds of komend jaar Lipo wel toegestaan gaat worden in de 1:12. V.w.b. bijvoorbeeld de M-auto is besloten dat ze nog geen Lipo toe staan. Als je deze wedstrijden weer een keer wilt mee rijden in bijv. Ronse dan heb je weinig aan een Lipo Chassis. In Amerika rijden ze al wel behoordelijk wat 1:12 Lipo en zo is Reedy laatst ook met een speciale 1:12 lipo uitgekomen. Ik denk dat het voor de 1:12 nog wat snel is om over te stappen, maar het is natuurlijk wel een voordeel om al veel getest te hebben. Ik zelf wacht nog even, mede omdat denk ik alle 1:12 wedstrijden nog zonder Lipo zullen zijn.

Overigens schijnt de snelheid van een 1 Cell lipo gelijkend te zijn aan 4 cellen NiMh omdat je gewicht natuurlijk significant omlaag gaat. Dit zien we overigens ook in de toerwagens gebeuren.

Tevens denk ik zo dat een Lipo altijd wel passend te maken is op een cellen chassis, maar dat het andersom moeilijker is.

Groet Robert
 
lipo is 3,7V per cel, NiMH is 1,2V per cel
normaal kies je 2s lipo packs => 7,4V
en voor NiMH is dat 6-pack => 7,2V
dus ik snap niet goed wat je bedoelt, tenzij je het hebt over 7 cell packs natuurlijk. :)

ik rijd persoonlijk enkel met lipo. en (correct me if i'm wrong) deze kunnen hogere stromen aan dan NiMH accu's (in het algemeen gesproken natuurlijk)

maar of een speciaal chassis voordelen biedt: ik weet het niet. anderen hier waarschijnlijk wel :)
ps. wat is het "gemak van lipo"?

In de 1/12 rijden ze met 4 cellen NiMH = 4.8V, het dichtsbijzijnde LiPo voltage is dus dat van 1 cel LiPo, dus 3.7V. En dan is lipo echt een groot verschil. Volgende keer iets minder snel lezen/reageren :wink:

Wie weet wordt het wel 2s LiFe voor de 1/12. Da's dan wel 6.6V, maar mss met tragere motoren? 'Ze' zijn daarmee volgens mij ook aan het experimenteren.
 
In de 1/12 rijden ze met 4 cellen NiMH = 4.8V, het dichtsbijzijnde LiPo voltage is dus dat van 1 cel LiPo, dus 3.7V. En dan is lipo echt een groot verschil. Volgende keer iets minder snel lezen/reageren :wink:

Wie weet wordt het wel 2s LiFe voor de 1/12. Da's dan wel 6.6V, maar mss met tragere motoren? 'Ze' zijn daarmee volgens mij ook aan het experimenteren.
wist ik niet... vandaar mijn wedervraag ;)
we leren bij, tnx!
 
Ik denk dat het in de 1/12 gewoon 1cell LiPo wordt en geen LiFe cellen. Er zijn op dit moment al meerdere merken die een 1/12 chassis hebben gebouwd voor 1cell LiPo. Ook de IIC in Las Vegas was dit jaar 100% LiPo incl. 1/12 dus... Mede ook omdat er al meerdere merken met een 1cell LiPo op de markt gekomen zijn plus het feit dat er ook nog steeds saddle-pack LiPo's te koop zijn waar je ook wel wat mee kan.

Voor mijzelf geld voorlopig nog steeds dat ik wacht tot wat de meeste wedstrijden hier gaan doen. Is dat NiMh dan blijft het daarbij en wordt het LiPo dan gaan we LiPo rijden... Denk dat ik sowiso aankomend winter seizoen wel ga rijden met een LiPo chassis en dan hopelijk net als nu op de MACH er een indoor 1/12 LiPo klasse in proberen te krijgen. We zullen het zien.

Persoonlijk zit ik niet echt meer te wachten op de NiMh cellen eigenlijk...
 
Wel ik denk dat ik een lipo chassis zal bestellen en zal dan eens mijn rij ervaring mee delen met lipo.

Het probleem is dat ik al een paar maand mijn nimh cellen niet heb geladen dus die zijn zo goed als voor de vuilbak...

Ik haat nimh haha.
 
Nu weet ik wel waar ik mijn chassis zal kopen maar wie weet waar er 1cel lipos te koop zijn?
Liefst van al deze :
reedy46001c.jpg


Bron: Redrc
 
@ Joost K
De IIC moet nog worden gereden Joost. Dit evenement is van 7-12 september in Las Vegas (zie International Indoor Championships Las Vegas, NV). Daar wordt de 1/12 klasse inderdaad volledig met lipo gereden. Ericjooo en ik gaan er zo ie zo heen, mogelijk nog wat meer Nederlanders. Alleen zal ik niet met mijn 1/12 gaan rijden maar met mijn tourwagen.

Martijn
 
@ Joost K
De IIC moet nog worden gereden Joost. Dit evenement is van 7-12 september in Las Vegas (zie International Indoor Championships Las Vegas, NV). Daar wordt de 1/12 klasse inderdaad volledig met lipo gereden. Ericjooo en ik gaan er zo ie zo heen, mogelijk nog wat meer Nederlanders. Alleen zal ik niet met mijn 1/12 gaan rijden maar met mijn tourwagen.

Martijn

Laat zeker eens weten hoe de 1/12de rijd met lipo aub.
Ben wel benieuwd naar hun tijden ook.
 
@Martijn: OW!!! Moet hij nog komen? Dat wist ik niet haha... Ik had alleen de "announcement" gezien en dat het het eerste evenement wordt dat volledig lipo wordt. En hij gaat er weer heen hoor!!! Haha... ;)
 
Ja goed he Joost :)
Plakken er meteen nog ff een klein weekje vakantie bij aan. Heb er echt zin in. Maar ik zal daar eens goed mijn oren en ogen openhouden voor onder andere de 1/12 lipo, lijkt mij ook heel interessant.
 
Kan elke regelaar zomaar met 3.7v rijden.

Meestal zie je in de specs staan 4cellen nimh of 2cellen lipo.
 
Voor een LRP/Speed Passion/... regelaar is dat geen probleem, met Li-Po moet je wel een ontvangeraccu (6V) gebruiken om genoeg power en vooral snelheid in de servo te houden.
 
"Overigens schijnt de snelheid van een 1 Cell lipo gelijkend te zijn aan 4 cellen NiMh omdat je gewicht natuurlijk significant omlaag gaat. Dit zien we overigens ook in de toerwagens gebeuren."

Hey, heb men eigen lipo chassis gesneden uit 2mm carbon. Ben hier een tijdje geleden met gestart omdat er in 1/12 niets voor lipo voor handen bleek te zijn. Blijkbaar slecht geïnformeerd.
Ik gebruik lipo saddles van GM.
Dit is dus 2 maal 3.7V (2s lipo's).

Slecht idee volgens Robert K?
Want veel gewicht scheelt het nu niet meer met MiMh.
Maar wel heel wat gebruiksgemak.
Maar zal ie trager zijn dan als 4 cellen Nimh dan?
Wat zijn de voordelen?

Kan wel eens wat foto's posten als ie echt helemaal af is.
Probeer men regelaar nog ergens weg te krijgen want veel plek heb ik ni zat met die saddles... ;)

Grtz
 
Ik zou zeggen kom deze avond eens kijken in brecht er zijn er normaal met 1 s lipo en iemand met 2 s lipo die ook een saddle pak gebruikt.

Grtz
PQ
 
Weet ik, maar lijkt me zo frustrerend zelf niet te kunnen rijden dan...
De komende week is hij af. Kom woensdag of vrijdag wel eens piepen mét wagen. :p
 
"Overigens schijnt de snelheid van een 1 Cell lipo gelijkend te zijn aan 4 cellen NiMh omdat je gewicht natuurlijk significant omlaag gaat. Dit zien we overigens ook in de toerwagens gebeuren."

Hey, heb men eigen lipo chassis gesneden uit 2mm carbon. Ben hier een tijdje geleden met gestart omdat er in 1/12 niets voor lipo voor handen bleek te zijn. Blijkbaar slecht geïnformeerd.
Ik gebruik lipo saddles van GM.
Dit is dus 2 maal 3.7V (2s lipo's).

Slecht idee volgens Robert K?
Want veel gewicht scheelt het nu niet meer met MiMh.
Maar wel heel wat gebruiksgemak.
Maar zal ie trager zijn dan als 4 cellen Nimh dan?
Wat zijn de voordelen?

Kan wel eens wat foto's posten als ie echt helemaal af is.
Probeer men regelaar nog ergens weg te krijgen want veel plek heb ik ni zat met die saddles... ;)

Grtz

DE test's die ik heb gezien met 1S Lipo bleken uit te wijzen dat deze toch al snel 2 á drie tiende langzamer was. En ook nog eens halverwege de run aardig in zakte. Ook zagen we dat in het binnenveld Lipo erg competatief is, misschien wel sneller, maar op het rechte stuk legt de 3,7V het toch af tegen 4,8V. Ga je nu nog meer gewicht in je auto plaatsen haal je denk ik alleen maar "voordeel" weg... Maar dat is een aanname, dat heb ik nog niet getest.

Groet Robert
 
Back
Top