Walkera CB100

Top !

Was alleen aan het zoeken op cb 100 brushless motor..

Maar heb hem gevonden en besteld!. Kan mijn birdie ook weer het luchtruim in.

Pas, komen er 3 zwarte draden uit, of ook rood, zwart en wit/geel ?
"
2 zwarte en een een beetje donkerrood als je goed kijkt,of het maakt niet uit of ik heb mazzel met aansluiten...als je de rode maar matched..
 
Hallo,

Gisteren weer een aantal vluchtjes gedaan met de cb100:cool: en ik heb er lang aan moeten prutsen, MAAR eindelijk hoovered ie hands off:D:thumbsup: tenminste, hij blijft niet stabiel hangen maar draait tegen de klok in rondjes van ong 1m.
Dit zou komen door iets wat men noemt blade tracking, de rotors zouden dus niet in balans zijn en door het bijcorrigeren van de gyro draait hij nu rondjes:confused: Tenminste, zo heb ik het begrepen.

Als dit klopt zou hij dus met nieuwe bladen 'perfect' stil moeten hangen, degene die er nu nog op staan is mijn laatste set en hebben nogal wat battledamage:mrgreen::mrgreen:

Komt nog goed met dat kleine 'lastpak':D:D

Rudi
 
Hallo,

Gisteren weer een aantal vluchtjes gedaan met de cb100:cool: en ik heb er lang aan moeten prutsen, MAAR eindelijk hoovered ie hands off:D:thumbsup: tenminste, hij blijft niet stabiel hangen maar draait tegen de klok in rondjes van ong 1m.
Dit zou komen door iets wat men noemt blade tracking, de rotors zouden dus niet in balans zijn en door het bijcorrigeren van de gyro draait hij nu rondjes:confused: Tenminste, zo heb ik het begrepen.

Als dit klopt zou hij dus met nieuwe bladen 'perfect' stil moeten hangen, degene die er nu nog op staan is mijn laatste set en hebben nogal wat battledamage:mrgreen::mrgreen:

Komt nog goed met dat kleine 'lastpak':D:D

Rudi
Rudi,

Het door jou beschreven verschijnsel lijkt sterk op het z.g. "toilet bowl effect". Dit wordt veroorzaakt door onbalans in het rotorsysteem. Je kunt het als volgt verklaren:

Wanneer het zwaartepunt van het totale rotorsysteem niet precies in het centrum ligt is het alsof een kleine massa excentrisch wordt rondgeslingerd. Het centrum (de rotoras) gaat als reactie daarop een kleine cirkelbeweging maken, tegengesteld aan de draairichting van de rotor. Bij een rechtsom draaiende rotor is dat dus een kleine cirkelbeweging linksom. Bij een CB100 zijn de balansgewichten aan de stabilisatiestang relatief zwaar, dus bij een zeer kleine onbalans zal het effect al merkbaar zijn. Controleer of de stabilisatiestang aan beide kanten even lang is en weeg de stabilisatiegewichtjes na op een gevoelige balans (milligrambalans in een apotheek of analytische balans bij een laboratorium). Eventuele ongelijkheid corrigeren door het opplakken van kleine strookjes tape.

Het effect kan ook worden veroorzaakt door ongelijkheid in de rotorbladen. Weeg deze ook eventueel na en plak in het midden wat tape op het lichtere blad, zodat beide bladen even zwaar wegen.

Wanneer een heli zo uit de doos al perfect stabiel vliegt heb je waarschijnlijk geluk gehad dat dit soort zaken meteen al in orde zijn.

Succes,
Karel
 
Hi Karel,

Dat was het !! Toilet bowl effect, had het ergens gelezen maar ik wist niet meer waar:sleepy:

Maar recht uit de doos stabiel vliegen? Nee hoor, na een maand van vooral leren en constant afstellen vliegt hij nu behoorlijk:D het is nog allemaal nieuw voor mij, ik ben er amper 2 maand met bezig.
Maar nu hij eindelijk wat stabiel is kan ik eindelijk gaan doen waar hij voor ontworpen is, namelijk leren vliegen:cool:

Heb net mijn laatste set blades stuk gekregen en er de blades van een X-Power coax heli opgezet:mrgreen::mrgreen: hij gaat wel van de grond hoor maar van harte is het niet, dus maar snel weer eraf halen voor ik nog meer brokken maak;)

Rudi
 
Hallo,

Vandaag mistig maar windstil weer gehad dus de cb100 'even' buiten geprobeert:D
Een 10 tal lipo's leeggevlogen en het was pure fun:cool: éénmaal hoog genoeg, 10m, even de gas erop en stond versteld van de snelheid, terug afremmen was dan ook een hachelijke onderneming. Gelukkig was het terrein groot genoeg al kwam die loods zéér snel dichterbij:rolleyes:. De cb 100 wordt wel héél klein zodra hij wat hoogte en snelheid krijgt maar we hebben weer wat geleerd vandaag: niet hoog vliegen en vooral niét overmoedig worden:rolleyes:

Een paar slechte landingen gedaan maar al bij al tevreden, geen brokken gemaakt al was het landingsgestel een beetje bij mekaar geplooid maar niks dat je met een tangetje niet kan rechtplooien;)

Rudi
 
hallo,

Vanmorgen weer wat gaan vliegen buiten, bijna windstil en zon, wat moet je nog meer:worship:

Weer 7 of 8 lipo's leeggevlogen en 'slechts' 3x een slechte landing:sleepy: geleerd dat je de zon in de rug moet houden omdat anders geen bal ziet van zo'n cb 100:mrgreen: geleerd van te anticiperen als er wat wind opkomt en VOORAL dat je uit de buurt van bomen moet blijven:rolleyes:
Je heli die op 6 meter boven de grond in een boom blijft hangen is géén prettig zicht.
Na vruchteloos een kwartier als een gek aan die boom te staan schudden een tak in de boom gegooid:sleepy: en toen kwam hij wel los, ik kon 'm mooi opvangen dus 'weer' een goede landing zeker??:-D:-D

Het blijft me verbazen hoe sterk de cb100 is, wat vooral in de handen van klunzen zoals ik een zegen is.

Als de lipo's weer geladen zijn terug naar het veld om nog wat figuurtjes te vliegen:cool: Als ik linksom wil draaien wil hij meestal de andere kant op maar we beginnen mekaar te begrijpen de cb100 en ik:rolleyes:

Rudi
 
GOED bezig rudi! :D

Je bent al verder als ik met mijn 4#3b joh :P rondjes vliegen heb ik nog niet gedaan ;) hahahahaha
 
Rondjes vliegen is veel gezegt, de wind blaast 'm weg en ik probeer 'm wat lager terug te vliegen :mrgreen: ik sta tegen een muurtje waar wat minder wind is:cool: ga ik weer wat hoger krijgt de wind 'm weer te pakken;) Maar je leert er wel van!!

Of zoals het 'Oud Hollandsch' liedje van Boudewijn De Groot " Hoe sterk is de eenzame helivlieger tegen de wind":worship::worship:

Rudi
 
Even een vraag aan de specialisten hier, de cb100 heeft last van blade tracking, de éne rotor draait ong 5mm hoger dan de andere met trillingen tot gevolg.
Hoe is dit bij te stellen?? De rode blade draait boven, heb ik getest door er een kleurpotloodje over te houden terwijl de rotor draait;) door te kijken waar het streepje staat weet je dus welke het is.....
Klinkt misschien dom voor jullie maar ik zou niet weten hoe ik er anders moet achter komen welke blade boven of onder draait:p

Nog een opmerking van mij, van de week heeft het clipje dat de behuizing van de staartmotor op zijn plaats houd het begeven, wat dus wil zeggen dat deze er nu los op zit.
Door de magneetjes blijft deze perfect werken alleen bij een crash kun je de behuizing wel eens kwijt raken met rotor en al, voordeel is wel dat de staartrotors minder stuk gaan:mrgreen:
" Elk nadeel heb ze voordeel" zei Cruyff indertijd:worship:

Rudi
 
Harden blades.

Goedemorgen,

Gisteren cb100 binnen gekregen, aantal probleempjes, krijg het niet stabiel.
Maar volgens mij ligt dat aan de swash plate (blijft naar rechts achter "driften").

Ik zie bij helle voet extra bladen te koop van xtreme. Daarbij staan 1 graden en 3 graden. Is dat de hoek van het blad?
Welke kan ik het beste nemen?
 
Even een vraag aan de specialisten hier, de cb100 heeft last van blade tracking, de éne rotor draait ong 5mm hoger dan de andere met trillingen tot gevolg.
Hoe is dit bij te stellen?? De rode blade draait boven, heb ik getest door er een kleurpotloodje over te houden terwijl de rotor draait;) door te kijken waar het streepje staat weet je dus welke het is.....
Klinkt misschien dom voor jullie maar ik zou niet weten hoe ik er anders moet achter komen welke blade boven of onder draait:p


Rudi


Dit kun je verhelpen door 1 paddle iets te verdraaien, heeft hij soms een harde crash gehad ?
 
Goedemorgen,

Gisteren cb100 binnen gekregen, aantal probleempjes, krijg het niet stabiel.
Maar volgens mij ligt dat aan de swash plate (blijft naar rechts achter "driften").

Ik zie bij helle voet extra bladen te koop van xtreme. Daarbij staan 1 graden en 3 graden. Is dat de hoek van het blad?
Welke kan ik het beste nemen?
Dan heb je niet goed gelezen. Er staat bij +1 en +3 graden. De logische conclusie is dan dat deze bladen een pitch hebben die 1 graad en 3 graden meer is dan standaard.

Willem.
 
hoi
heb zelf helemaal geen last dat de heli niet stabliel is, de heli is zelfs met bijna geen vliegervaring te vliegen, de vorige heli was een picooz en dat is een 2ch heli.
nu is de speed controller kapot en kan ik niet vliegen :(
 
de cb100 is zo stabiel omdat deze een 45grd flybar heeft deze stabiliseerd zichzelf;) is zeker een goede beginners heli om de sticks te leren beheersen en wat orientatie te krijgen.
maar dit vliegt toch weer heel anders dan een KDS of copterx align enz omdat deze een 90grd flybar heeft en deze zich niet zelf stabiliseerd dus voor het echte vliegen te leren toch een 90grd flybar nemen.
neemt niet weg dat de cb100 een fijne heli is
wens je veel vlieg plezier:D

grt Nick
 
Wordt jullie motor ook zo heet? Ik lees vaak dat brushless motoren niet heet worden maar op die van mij kun je na 2 minuten vliegen al een eitje bakken...
 
Hoofdmotor of tailmotor???

Zou bij beide niet mogen, ik heb er zelf totaal geen last van, ze worden hooguit handwarm.

Loopt alles wel soepel, of staan je tandwielen te strak tegen elkaar.

Paul
 
De hoodmotor. Ik heb er meerdere maar ze worden allemaal bloedheet. Dezelfde motor zit ook in mijn 4#6 en ook die wordt bloedheet. Alles loopt lekker soepel dus het verbaast me wel dat jij dat niet hebt.
 
Dat is raar. Als je hoovert, zit je dan ongeveer op half gas?

Van die 4#6 kan ik me het nog voorstellen dat hij heet wordt, die is wat underpowered met die motor, dus die moet meer toeren maken.

Paul
 
Back
Top