Gewicht toevoegen voor stabiliteit?

  • Topicstarter Topicstarter Hanzsel
  • Startdatum Startdatum
H

Hanzsel

Guest
Hallo allemaal,
ik heb een Esky HBKII en al enige crash ervaring.

Ik vroeg me af of het verzwaren van de heli een positief effect heeft op zijn stabiliteit? Het lijkt me logisch als ik over het krachten spel nadenk. Wat denken jullie?

vliegtijd boeit me nog niet.
 
De flybar uiteinden verzwaren, meer niet. Maar een CP is nou eenmaal onstabiel en als je het makkelijker wilt moet je een coaxiaal kopen
 
Een beetje gewicht onderaan helpt ook, maar op de flybar bij de paddles heeft een groter effect.
 
Gewicht toevoegen aan een heli is zoiets als vloeken in de kerk...

Wil je een stabielere heli, koop een grotere heli, of een coax.
Of pas degene die je hebt aan, maar niet door er gewicht aan te hangen, dat maakt het wel wat stabieler, maar het is ook alsof je een dood paard door een smal gangetje aan het trekken bent... (oftewel, hij reageert minder goed)

Dus, dingen die je kan doen:
- (al gemeld) je paddles verzwaren. Bij trex 450 zit er standaard een gewichtje bij om aan je paddlestang te hangen, speciaal voor de mens die een rustigere heli wil.

- expo in de zender bijmengen

- Sim kopen, dan leer je vliegen. klinkt grof, maar als je eenmaal het gevoel in je vingers krijgt ga je al heel snel alle extra beginnersgewichtjes er af slopen. Dat gevoel kun je dan beter met een sim krijgen, scheelt ook crashes.

Maar even een ander vraagje,
Is jouw heli zo onstabiel, heeft hij teveel last van wind, kortom, wat voor situatie wil je jouw heli voor instellen?
Als jouw heli onstabiel is, probeer dan eerst eens wat afstelinfo te krijgen. Een goed afgestelde heli vliegt meestal 2 x zo stabiel.

Veel suces, vragen hoor ik graag!
 
@student

ik heb al meerdere uren in verschillende sims gevlogen. Daarin kan ik me redelijk redden. Misschien ben ik IRL te bang.

In een sim is een crash geen probleem IRL niet....
 
- expo in de zender bijmengen

Heeft geen invloed op de stabiliteit van de heli, maar maakt de sticks rond het midden minder gevoelig (of gevoeliger). Moet je mee opletten als je het principe niet goed begrijpt ! Je kan ook de swashmix voor aileron en elevator naar beneden halen, dat maakt 'm ook rustiger.
 
In de swash de waarden omlaag halen is gevaarlijker dan expo bijmengen...

Bij expo heb je, indien je even heftig moet corrigeren (wat nog wel eens moet als je net begint) toch nog genoeg uitslag achter de hand.
Maar inderdaad, overdaad schaad. Meer als 20 % expo wordt ook teveel.

Als je de swashwaarden omlaag brengt, ben je gewoon uitslag kwijt.


Misschien beginnen met "schaatsen"(heli licht maken, en over de gornd laten glijden), daarna steeds lichter maken tot een hoover niet meer te vermijden is?
OP het gemak, zorgen dat je kleine stuurcorrecties maakt (erg belangrijk)

Succes!
 
Jezelf redelijk kunnen redden in een simulator zegt mij vrij weinig.
Je moet voor iedere vliegvaardigheid, of dat nu tail-in hoveren is of een pirouetting Hurricane, het volledig beheersen en niet meer crashen in de sim.
Dus bijna met je ogen dicht :)
Dan pas kan je met een gerust hart hetzelfde buiten gaan doen.
Er komen namelijk heel veel factoren bij, die je op een simulator totaal niet ervaard.

Een heli mechanisch stabiel maken heeft meer effect (gewichtjes op de paddle stang).
Of een van nature stabiele heli kopen...

Ben het hier wel met Student eens als je in de besturing iets wil aanpassen...
Als je de mogelijkheid hebt om expo te gebruiken in plaats van dualrates of lage instellingen in het swashmenu, dan zou ik ook zeker voor expo kiezen.
en 30% expo hoeft ook geen probleem te zijn, hangt een beetje van de heli af hoe deze erop reageerd.
Je moet er dan i.d.d. wel op letten of je expo negatief of positief moet instellen, het doel is om de besturing minder effectief te maken rond mid-stick niet heftiger :)
Heb alleen geen idee of dit wel mogelijk is op een Esky zender.

Gewoon hele kleine stapjes nemen in het begin, die grote stappen komen dan misschien later.
 
Jezelf redelijk kunnen redden in een simulator zegt mij vrij weinig.
Je moet voor iedere vliegvaardigheid, of dat nu tail-in hoveren is of een pirouetting Hurricane, het volledig beheersen en niet meer crashen in de sim.
Dus bijna met je ogen dicht :)
Dan pas kan je met een gerust hart hetzelfde buiten gaan doen.
Er komen namelijk heel veel factoren bij, die je op een simulator totaal niet ervaard.

Het gewone helikopter vliegen heb ik in een sim onder de knie. dus hoveren (hoe dan ook) figuren maken, rond vliegen allemaal geen probleem. Crashen gebeurd niet tenzij ik het zat ben. Wat jij met de ogen dicht vliegen noemt. :D

Een sim benaderd (voor zover ik ze gevlogen heb) de realiteit niet. De onbalans die in een heli zit, het grondeffect, de kleine wind variaties etcetc. een sim is voorspelbaarder.
 
Back
Top