Nieuwe F5B "Bird of Prey"

Wat betreft het wel of niet frezen in kunstofplaat of MDF. Op dit moment voel ik mij behoorlijk machteloos gezien ik geen van allen kan doen.

Echter ik zie niet in waarom het frezen van MDF niet zou kunnen. Ze maken van alles en nog wat uit MDF plaat tegenwoordig. Moet je eens langs de IKEA gaan.

Conventionele manier? Hoe had je dat zo gedacht? Een vorm met dubbele kromming wordt dan toch uiteindelijk op het oog afgemaakt. Of hoe moet ik dat zien?
 
een vorm kun je toch schuren en checken met de malletjes, zo heb ik eens een positief geschuurd uit balsa voorzien van ribben uit triplex.
Deze is ook van triplex en balsa..
full


Ik ben met je eens dat symetrie en exacte maatvoering alleen met een cnc machine haalbaar is.

Je zou dat linkje wat ik eerder plaatste eens kunnen benaderen,de eigenaar heet Roland. of als je mij wat afbeeldingen kunt sturen bespreek ik het graag even met hem.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik wil het wel proberen in MDF.

Doe ik regelmatig. de afzuiging is het eerste wat ik op orde had.

Shop.jpg


Ik frees de mal in MDF een tiende groter dan gewenst. Smeer dr dan gelcoate in en frees em exact op maat.

Goedkope mal.

Ik hoor het wel.
 
Kijk. Krijg het idee dat dit forum toch niet helemaal dood is! ;) Grapje.

Net ook een mailtje gehad van Willy van mijn oude club. Het apparaat daar schijnt toch 3D te zijn en niet 2D zoals ik dacht. Geen idee hoe accuraat of dat het is.

Al met al wordt het tijd om aan de slag te gaan met tekenen. Solid Works dan maar? Heeft iemand een copietje voor mij?

Hier een foto van wat ik in mijn hoofd heb.

 
Willy is tegenwoordig een clublid van de ARMC.
Ik ben al lang tevreden dat ik eindelijk het hoogteroer van m'n Surprise heb afgetaped, nu de aileron/flaps nog.
 
Wat betreft het staart stuk ontwerp.

Het vliegtuig in de foto is een DS model met een vrij dikke romp. In vergelijking heeft de B08 een ovaal doorsnede romp met 16.5mm hoogte en 13mm breedte, best dun dus.

Meer over het origineel voor wie het interreseert;
http://www.martialartsacademy.org/DSEXXTREME100.htm

Het B08 stabilo heeft een maximaale koorde van 88mm. Dat wil ik eigenlijk ook aanhouden voor het kielvlak op de plek waar het stabilo er in komt. Maar dan met het stabilo wat naar voren (10mm) geschoven. Het kielvlak moet iets van 110mm koorde hebben aan de onderkant. Het stabilo op ~70mm hoogte en het kielvlak moet 180mm hoog worden. Om even wat maten te noemen. ;)

Ik wilde gewoon het B08 stabilo op papier leggen, een helft met de pen langs tekenen dan het geheel inscannen en met de computer uit stretchen tot dat het aan de bovenstaande maten voldoet. Of kijken dat ik van die Brian McLean een tekening van zijn kielvlak kan krijgen en die een beetje stretchen indien nodig.

Dit is dus allemaal op gevoel. :)

Ook komt er natuurlijk geen richtingsroer in deze staart.
 
Laatst bewerkt:
Mmmm, toch even wat anders dat Rhino vergeleken met Autocad 14 en Solidworks 2001. Maar we komen er wel!

Mijn dank Pieter.

Jos
 
is het niks om uit te fresen uit die gerecyclelde kunstof blokken, of teflon ?

Heb ik ook naar gekeken, maar er is een maar....

Dat gerecycelde is plastic en niet homogeen genoeg. Bekijk die tuinpaaltjes maar eens. Teflon of HDPE of wat dan ook kan je niet schuren. Schuren tot 1000 gritt moet je toch altijd om het glad te krijgen. 't enige wat je echt zou moeten hebben is Renshape, maar dat is zoooooo duur voor de hobby.
 
Er wordt wel gefreest in Pu, wat je zelf kan gieten. Je moet maar eens informeren of dit geschikt is voor je.

Val
 
Zou PVC blok of Styreen kunnen? Of smelt dit vast op de frees?
Acetaalhars? Deze laatste voelt ook vettig, zou met fijn schuren lastig kunnen zijn...
Verder kan gips veredeld worden met acrylaat. Daarmee wordt het weather proof... en een stuk sterker... krijgt de frees meer op z'n donder...
 
Laatst bewerkt:
Wat is er mis met MDF in positief?! Als er daarna een mal wordt afgevorm dan ben je klaar en heb je een net zulk goed begin als de professionals.

Goed, stel nu heb ik een voor en achterlijst van een vleugel geteken. En ook het profiel bij de wortel gezet. Met welk kommando maak ik nu in een stuk de vleugel?! Ga er even vanuit dat de vleugel achter en voorlijst niet in een rechte lijn lopen en dat de coorde ook erg verschilt van wortel naar tip.

We hebben het dan over Rhino, en hoe een vleugel het beste te maken in Rhino.

Gr, Jos
 
We hebben het dan over Rhino, en hoe een vleugel het beste te maken in Rhino.

Gr, Jos


Jos,

sweep 2 rails is het commando wat je zoekt.

't enige probleem is dat je als je root 8% dik is je tip ook 8% disk is en als dat een slanke is je tip dus heel dun wordt.

Ik stuur je een voorbeeld van die sweep 2 rails funktie

Pieter
 
Jos,

sweep 2 rails is het commando wat je zoekt.

't enige probleem is dat je als je root 8% dik is je tip ook 8% disk is en als dat een slanke is je tip dus heel dun wordt.

Ik stuur je een voorbeeld van die sweep 2 rails funktie

Pieter

Pieter, ik ga het meteen proberen. Mijn dank.

Wat betreft 8% dikte van het profiel over de hele vleugel, dat vind ik nog niet zo erg. Maar ja, misschien moesten we daar maar eens over discussieren wat nou een goed idee is en wat niet wat betreft het ontwerp van de kist.

Zo is er natuurlijk ook het onderwerp hoeveel V-stelling?! Of wel of niet het verdraaien van de vleugel zodat de tip meer of minder instelhoek heeft dan de wortel (ben het woord even kwijt)?!

Met andere woorden, laat de discussie los barsten!

Even nog een ontwerp puntje om in de discussie te gooien. De vliegsnelheid ligt tussen de 150 en 300 Kmh tijden het rakken vliegen. Waarbij er met 300 het rak wordt binnen gevlogen en net voor het inschakelen van de motor de snelheid terug is gelopen naar 150.

Als ik naar echter zweef vliegtuigen kijk dan zijn die snelheden niet onbekend, alleen is het vliegtuig natuurlijk veel groter. Wat zie je dus tegenwoordig bij de echte zweefvlieguigen, flaps over de hele achterlijst van de vleugel. Waarbij er bij hoge snelheid de flaps negatief (omhoog) wordt gesteld om de weerstand te verminderen. Bij lage snelheid worden de flaps dan stukje bij beetje naar beneden gezet om een optimale verhouding van lift en weerstand te houden. Het heeft namelijk geen zin om met een profiel met heel veel lift rondt vliegen met 300Kmh, aan de andere kant zou een heel vlak profiel wel eens met 150Kmh uit de lucht kunnen vallen (overtrokken).

Helaas zitten wij natuurlijk niet in het vliegtuig en kunnen wij dus niet simpelweg op de snelheids meter kijken en daarbij de juiste flappen stand selecteren. Ha, maar zouden wij dit niet kunnen automatiseren? :)

In elk geval lijkt het mij belangrijk om het gekozen profiel te kiezen voor een snelheid van ergens rond de 225 Kmh gezien dit ergens in het midden ligt en hier de punten zijn te halen. Die 10 minuten termiek taak redden we dan wel door de flaps een stuk naar beneden te zetten en op die manier langzaam te kunnen vliegen.
 


Goed, ik selecteer de achterlijst, de voor lijst en tot slot het profiel. Nu krijg ik dit! Dat klopt toch niet?! Ik bedoel die maffe ribben staan niet recht.

Nog veel te leren geloof ik.
 
Back
Top