Jos,
sweep 2 rails is het commando wat je zoekt.
't enige probleem is dat je als je root 8% dik is je tip ook 8% disk is en als dat een slanke is je tip dus heel dun wordt.
Ik stuur je een voorbeeld van die sweep 2 rails funktie
Pieter
Pieter, ik ga het meteen proberen. Mijn dank.
Wat betreft 8% dikte van het profiel over de hele vleugel, dat vind ik nog niet zo erg. Maar ja, misschien moesten we daar maar eens over discussieren wat nou een goed idee is en wat niet wat betreft het ontwerp van de kist.
Zo is er natuurlijk ook het onderwerp hoeveel V-stelling?! Of wel of niet het verdraaien van de vleugel zodat de tip meer of minder instelhoek heeft dan de wortel (ben het woord even kwijt)?!
Met andere woorden, laat de discussie los barsten!
Even nog een ontwerp puntje om in de discussie te gooien. De vliegsnelheid ligt tussen de 150 en 300 Kmh tijden het rakken vliegen. Waarbij er met 300 het rak wordt binnen gevlogen en net voor het inschakelen van de motor de snelheid terug is gelopen naar 150.
Als ik naar echter zweef vliegtuigen kijk dan zijn die snelheden niet onbekend, alleen is het vliegtuig natuurlijk veel groter. Wat zie je dus tegenwoordig bij de echte zweefvlieguigen, flaps over de hele achterlijst van de vleugel. Waarbij er bij hoge snelheid de flaps negatief (omhoog) wordt gesteld om de weerstand te verminderen. Bij lage snelheid worden de flaps dan stukje bij beetje naar beneden gezet om een optimale verhouding van lift en weerstand te houden. Het heeft namelijk geen zin om met een profiel met heel veel lift rondt vliegen met 300Kmh, aan de andere kant zou een heel vlak profiel wel eens met 150Kmh uit de lucht kunnen vallen (overtrokken).
Helaas zitten wij natuurlijk niet in het vliegtuig en kunnen wij dus niet simpelweg op de snelheids meter kijken en daarbij de juiste flappen stand selecteren. Ha, maar zouden wij dit niet kunnen automatiseren?
In elk geval lijkt het mij belangrijk om het gekozen profiel te kiezen voor een snelheid van ergens rond de 225 Kmh gezien dit ergens in het midden ligt en hier de punten zijn te halen. Die 10 minuten termiek taak redden we dan wel door de flaps een stuk naar beneden te zetten en op die manier langzaam te kunnen vliegen.