Nieuwe F5B "Bird of Prey"

Pieter, ik heb net vandaag een A4 scanner gekocht en een doorsnede van de B08 staart ingescand. Ook het B08 stabilo en mijn schets voor het nieuwe kielvlak nog een keer.

Dus binnenkort de Rhino tekeningen klaar en dan aan het frezen!"

Gr, Jos
 
Pieter, ik heb net vandaag een A4 scanner gekocht en een doorsnede van de B08 staart ingescand. Ook het B08 stabilo en mijn schets voor het nieuwe kielvlak nog een keer.

Dus binnenkort de Rhino tekeningen klaar en dan aan het frezen!"

Gr, Jos

't werk komt er aan dus... :0

btw waarom niet gewoon een paar goede foto's met een lineaal er bij als referentie. Beetje schalen en tweaken en dan heb je toch ook je outlines.

Het hoeft toch niet de ruimte in en gemeten tot op de ångström?

Dan is een 3d laserscanner veel leuker.

Pieter

hand-held-3d-laser-scanner-381713.jpg
 
Nou ja ik wilde wel bepaalde dingen precies doen zodat bijvoorbeeld strakt de nieuwe vleugel op de B08 romp past en er niet een paar mm te veel of te weinig zit.

Een printer had ik toch nodig voor mijn werk dus ik heb zo een 3in1 geval gekocht voor £35. Wordt je ook niet arm van.

Heb ook een doorsnede van de B08 romp ingescand met 1200dpi bij de staart boom zodat straks de nieuwe staart er perfect op past. Zo een goedkope scanner kan nog best wel wat!

Jos
 
Pieter!!!!!

Helemaal geweldig!!!!

Lekker muziekje ook nog, grappig dat wij wellicht dezelfde muziek smaak hebben. :)

Jos
 
Mooi,

Hier ken ik iemand met een zelfgebouwde frees, Maar voorlopig frezen we enkel nog in 2d.(heveltjes en motorspanten). Hij vind de overgang naar 3d nog te moeilijk qua software. terwijl hij hardware matig nochtans een Z aansturing heeft.

Jos, ik vroeg me af waarom je die ribben tekent in je vleugels?

Groeten
Val
 
Hmmm... na al het spannends.... Jos het viel me op... in de titel...

'Bird of Pray'... is een gebed zonder end? Moin.. voor een mooi project.... :rolleyes:

Met een 'Brid of Prey'... kan je op jacht... dat was vast de bedoeling :banana:

Groetjes Bas
 
Bas, ja dat was een foutje die ik helaas niet kan herstellen.

Val, omdat dit nodig is voor het 3D teken programma.

Jos
 
ben hier ook wat aan het tekennen. Ik dacht eerst van het profiel aan te klikken en dan te tapperen over een direction vector. En dat werkt wel, maar de tip is daarmee nog niet gevormd deze moet ik via tsstappen afwerken.
Weet je al welk profiel je zal gebruiken. Ik heb de coordinaten van een mg06 profiel als je dit kent.
Val
 
je kan in rhino ook van een profiel naar een "punt"toe loften
dus ik teken de outline van de vleugel.. opde belangrijke plekken de profielen en een punt aan de punt (LOL)
dan met een birail de vleugel maken (of hoe dat ook heet in rhino)
 
Klaar.

22mm multiplex eerst losjes vlak aan de ene kant toen omgedraaid en opgespannen en nogmaals gevlakt.
10mm mdf er op geplakt en deze ook gevlakt.

profiel ruim uitgefreesd (6mm flat tip 4snijder 20 minuten werk) daarna opgevuld met giethars en definitief gefreesd met 1,6mm flat tip 2snijder diamond cut sides. 02:45 uur. Holste stukjes nagefreesd stepsize 0,16mm 20 minuten.

SW Rhino 4.x, Rihnocam 1.0, Winpcnc, Haase 1240AL Special.

main.php


main.php


main.php
 
Goed, ik ben nu bezig zelf een vacume machine in elkaar te zetten. Wil daar niet te veel aandacht aan besteden in dit draadje.

Pieter, ik zit nog steeds te twijfelen of dat ik wel of niet NAT moet schuuren. Ik denk dat vocht geen goed idee is in combinatie met het MDF in deze mallen. Aan de andere kant heb je bij droog schuren al snel een kras er op staan. Hoe heb jij die zwarte mal geschuurd in de foto's hierboven?

Dan het 2de probleem wat betreft "Bird of Pray". Ik zit nog steeds te denken dat ik de Avionik B08 romp wil gebruiken. Het is een mooie romp en ik heb er 2 liggen. Maar ja, om de nieuwe vleugel hier passend op te maken is nog niet zo simpel. Aan de voorkant van de B08 vleugel zit eigenlijk geen lip en hier is het dus makkelijk. Als mijn profiel maar enigzins aansluit dan past het wel. Aan de achterkant van de vleugel is het helaas een ander verhaal, daar zit een dubbel gekromd lipje wat ik zo niet 1,2,3 in Rhino ga krijgen. Ik denk dat het makkelijker is hier wat met de handen te maken dan via de CNC. Dan moet dat vervolgens wel weer aan de nieuwe vleugel mallen komen te zitten (het negatief er van). Hoe doen we dat? Iemand een slim idee?

Jos
 
Pieter, ik zit nog steeds te twijfelen of dat ik wel of niet NAT moet schuuren. Ik denk dat vocht geen goed idee is in combinatie met het MDF in deze mallen. Aan de andere kant heb je bij droog schuren al snel een kras er op staan. Hoe heb jij die zwarte mal geschuurd in de foto's hierboven?

Inderdaad. Droog schuren en veel blazen. Goed schuurpapier gebruiken dat geen grains los laat. Verder nabewerken met een zachte polijsttol met polijstpasta's in diverse grofheden + uren werk.
3081_FOTO%20HUIB%202022.jpg


Ik ben er wel achter dat je het beste met de grootst mogelijke tol moet werken met het laagst mogelijke toerental en geduld!!!!!
Als je te snel wilt dan loop je de kans dat je 'brandplekken' veroorzaakt in het polyester.

M'n volgende mallen worden van kunstof :) heb hiervoor een revolutionair procede in gedachte. Hierbij wil ik ook de frees gebruiken om het polijstprocess uit te voeren. Later meer. Ik ga nu eerst een ander project afmaken, want ik heb de afgelopen weken wat weinig gedaan. (23 tanden en kiezen laten trekken in 1 keer en slaap nu na 2 weken voor het eerst weer eens een nacht door)
 
Laatst bewerkt:
Jos, doe eens een foto van dat lipje.
Je bedoelt met dubbel gekromt, dat ie in de lengte en de breedte richting gekromd is?
Heb je nog een vleugel die er op pastte?
Kan je dan geen afdruk van dat lipje maken en integreren in je mal?

Zo maar even snel een idee...

GJ
 
Pieter, dat was het plan. Ben een beetje bang die mooie mal te verprutsen. Ach ik moet het maar gewoon doen dan. :)

Sorry van die losse tanden. Ik heb een hekel aan de tandarts en een dremel doet me zelfs al denken aan een gaatje. Tanden trekken, nee bedankt!

GJ, zo even geen foto bij de hand. Ja idd gekromd in alle mogelijke richtingen, dus niet even simpel een 2D tekening maken. Helaas is de B08 vleugel van de crash juist daar beschadigd en niet geschikt voor het maken van een afdruk. Dan komt nog wel het probleem dit te koppelen aan de nieuwe vleugelmallen. Ik zit nu te denken, gewoon een gokje wagen met de 3D tekening en dan als het moet kan ik dit gedeelte altijd nog bijwerken. We kunnen anders ook alleen de middelste 20cm spanweidte van de vleugel freezen en dit passen op de romp.

Alternatief is zelf ook een romp ontwerpen en dan meteen Go One 6/7 stijl. Dit keer wel voor 2x 3S 3000mah Turnigy / 3300mah Thunder Power. :)
 
Zo, heb net even 1 van de 2 mal helften geschuur, gepolijst (met de hand) en gewaxed. WAT EEN GLANS!!!!

Jammer dat het geen zwarte epoxy is, in de foto kun je niet zo goed de enorme spiegeling zien. Denk volgende keer stuur ik wel een bus zwarte epoxy direct naar jou toe Pieter. :)

Ben met 400 papier begonnen droog, dan 1000 droog en blazen en dan vervolgens een heel klein beetje water. Dan turtle wax safe cut en vervolgens waxen. Best grote stappen dus en helemaal niet zo veel werk zelfs al doe je het met de hand.

Nu eerst de volgende heelft doen en dan zal ik een foto uploaden.

Jos
 
Blij te horen dat je een spiegel hebt gekregen :)

Zwart pigment heb ik hier ook dus dat hoef je niet te sturen.

Verder goed om te horen dat je weer aan de slag bent. Drukke zomer?

Zelf even in Barcelona, Lille en Londen geweest. Eurotunnel ook ontmaagd en dat links rijden viel best mee.

Pieter
 
Back
Top