Hoe glasmat/epoxy op hoeken van romp aanbrengen ???

P1040040.JPG


Ik heb een vraagje met betrekking tot het aanbrengen van de glasmat met epoxy.

Nadat ik de rc Optimist heb beplaat met 1,5mm triplex wil ik hem gaan afdekken met een glasmatje en epoxy. Nu heb ik dit nog nooit gedaan, daarom dacht ik eens met dit eenvoudige model te beginnen.

Maarrrrrr.. ik stuit al op een 'uitdaging' ... zoals je op de foto ziet heeft de romp behoorlijk scherpe, nagenoeg haakse hoeken. Hoe moet ik nu de glasmat om die hoeken gaan aanbrengen, zodat dit toch een mooi waterdicht geheel gaat worden maar er toch ook nog strak uitziet.

Zat al te denken om de glasmat op de hoeken om te vouwen.....zeg maar net zoals je dat doet als je een kado inpakt.....als je begrijpt wat ik bedoel....Maar dan krijg je op die plaatsen dubbele glasmat ...en dat zal je wel gaan zien......

WIE kan me voorzien van goed ADVIES ??

groet
JP
 
Laatst bewerkt:
Met een druppeltje secondelijm kun je het droge doek eerst in een hoek plakken en na drogen met epoxy behandelen. Zo word het mooi strak en scherp.
Jakko
 
hoi JP

in plaats van glasmat kun je beter kepergewven glasweefsel gebruiken,
40 grams is wel voldoendeom je boot waterdicht te maken.

je plaatst je boot op de kop op een doos zodat de randen vrij van je werkbank zijn
je legt een ruime lap over de bodem van de optimist, en de randen laat je gewoon afhangen.
dan begin je vanuit het midden van de bodem naar de randen te werken
dan knip je op de 4 hoeken van de boot het glasdoek in zodat het
mooi naar beneden hangt, en dan kun je de zij boorden ook mooi
impregneren met epoxy ,de hoeken vouw je over elkaar heen(wel even rubber wegwerphandschoenen gebruiken)
later als het uitgehard is kun je dit goed gladschuren.
het doek wat teveel is laat je gewoon afhangen, als de epoxy uitgehard is,
maar nog niet helemaal; doorgehard kun je met een scherp mesje dit makkelijk langs de rand afsnijden.
tijdens het droogproces af en toe even de lucht insluitingen wegdrukken die op de randen zitten

succes met bouwen johan
 
Hallo Dilbert,

Bij mijn gestepte M.A.S. romp heb ik hetzelfde 'probleem', de scherpe randen verhinderen het strak aansluiten van het glasweefsel.

Ik werk in delen;
Eerst de bodem, waarbij het glasweefsel nét over de rand uitsteekt en, zoals Johan al zei, vanuit het midden de epoxy aanbrengen, zo schraal als mogelijk, je wilt geen zakkers.

Zodra de epoxy begint te geleren, de overstekende rand afsnijden (naar beneden drukken met het mes, anders loop je het risico het laminaat los te trekken).

De volgende dag de zijkanten glad schuren, en een zijkant erop lamineren op dezelfde manier, je hebt dus een minieme overlap van het glasweefsel, voor normaal gebruik is dit sterk genoeg.

Zet bij het werken met epoxy de volgende laag steeds binnen 24u. erop, dan heb je voldoende chemische hechting en hoef je niet te schuren en te ontvetten, scheelt een boel werk.

Groeten, Jan.
 
Bedankt voor jullie duidelijke uitleg, dat moet nu gaan lukken. Ik denk dat ik het eerst eens even ga oefenen en uitproberen op wat stukjes in elkaar 'geflanste' plaatjes hout.


Ik had al begrepen dat je dit niet op je zoldertje moest gaan doen, gezien het feit dat me vriendin daar waarschijnlijk niet vrolijk van zou gaan worden.
Maar in mijn schuur is het nu een graad 5, gaat dat problemen opleveren mbt het chemische proces of duurt het gewoon allemaal wat langer?

Groet
JP

.......en fijne Kerstdagen natuurlijk !!! :x-mas: ------ :banana:
 
Ja het duurt véél langer voor het hard/ uithard en je hebt kans dat het niet goed uithard. Iedere hars heeft zijn eigen verwerkings en uithardings temperatuur. zoals ik het geleerd heb is het het handigst om die maar gewoon aan te houden.
De tip van keper weefsel..ik was er eigenlijk al vanuit gegaan dat je dat al wilde gebruiken, zo niet dan heb ik mijn kans gemist om je het te tippen ;)
Jakko
 
Totaal niet gehinderd door enige kennis terzake:
Als je een romp toch al beplankt hebt, en het niet de bedoeling is om een plug van het geheel te maken, waarom dan niet net doen als in de vliegtuigbouw en Solartex oid eroverheen spannen?
 
Hallo Hip,

Dat zou kunnen, maar je hebt aanzienlijk minder sterkte en in het water krijgt de boel meer op z'n duvel dan in de lucht.
Daarnaast impregneer je het hout deels met de hars, wat de sterkte nog meer verhoogd.
Scherpe hoeken blijven scherp als je op de manier werkt zoals ik aangaf, bij Solartex moet ik dat nog zien.

Groeten, Jan.
 
waterdicht maken

P1040040.JPG


Ik heb een vraagje met betrekking tot het aanbrengen van de glasmat met epoxy.

Nadat ik de rc Optimist heb beplaat met 1,5mm triplex wil ik hem gaan afdekken met een glasmatje en epoxy. Nu heb ik dit nog nooit gedaan, daarom dacht ik eens met dit eenvoudige model te beginnen.

Maarrrrrr.. ik stuit al op een 'uitdaging' ... zoals je op de foto ziet heeft de romp behoorlijk scherpe, nagenoeg haakse hoeken. Hoe moet ik nu de glasmat om die hoeken gaan aanbrengen, zodat dit toch een mooi waterdicht geheel gaat worden maar er toch ook nog strak uitziet.

Zat al te denken om de glasmat op de hoeken om te vouwen.....zeg maar net zoals je dat doet als je een kado inpakt.....als je begrijpt wat ik bedoel....Maar dan krijg je op die plaatsen dubbele glasmat ...en dat zal je wel gaan zien......

WIE kan me voorzien van goed ADVIES ??

groet
JP

als het rompje netjes in elkaar is gezet ,kun je deze gewoon een paar keer van binnen en buiten in de epoxyhars zetten.Mijn vrijheidje heb ik
een paar keer in de epoxy hars gezet en is geheel waterdicht en blijft
mooi strak ,daarna aflakken met een zgn DD lak .

groet aegir_2
 
Als je triplex gebruikt is het niet nodig om je epoxy met een glesmat te verstevigen, dat is stabiel door de laag die er onder een hoek van 90 ° is tussen gekleeft.
Er varen honderden ( of mischien wel duizende ) 1/1 schepen rond die ook op deze manier zijn gebouwd, daarvan zijn een groot deel meer dan 30 jaar oud.
Mijn 1/1 schip heeft ook al 16 jaar en is nog maar 2 X uit het water geweest, en dit is gewoon opgebouwd uit 3 X 3 mm ocumee met epoxy gelijmd en binnen en buiten met een flinke laag epoxy beschermd.
Bij beschadiging is het natuurlijk nodig zo snel mogelijk te herstellen, maar dat is ook waar voor alle andere materialen.
Bij lattenbouw is het wel nodig om een matje aan te brengen, dit omdat hout dwars op de draadrichting werkt en maar ~ 1/10 van de trekracht heeft van de trekkracht in de richting van de draad.
 
Hout-epoxy boten hebben inderdaad vaak geen glasmat.
Maar daarbij zijn de details en verbindingen daar ook wel op bedacht en met vakkundigheid in elkaar gezet.

Een stuiknaad die niet vet is verlijmd (geimpregneerd/geinjecteerd/doortrokken met epoxy) zal op termijn door 'werken' van het hout en bootje scheuren. Een afwerking van 5 lagen epoxy helpt daar niet tegen.
Bij elke verbinding zorgen dat de naad echt verzadigd is met epoxy (dus ook de tijd geven om in te trekken ). Vooral kops hout zuigt nogal.

Kopse stuiknaden worden gemaakt door deze schuin met elkaar te laten verlopen, waardoor je het lijmoppervlak vergroot en de krachten verdeelt.
Haakse stuiknaden met multiplex vermijd je het beste.
Meestal los je dit op door ofwel aan te laten sluiten op een massieve lat, ofwel door te zorgen voor een iets ruimere passing en een dikkere epoxy (met vulstof ) gebruiken om de naad te vullen.

In 16 jaar 2x hellingen vind ik moeilijk te geloven.

Met een modelboot heeft het weinig te verduren. Ik zou gewoon het scherpe kantje eraf schuren zodat je een radius van 3 mm (of meer ) verkrijgt, en dik in de epoxy zetten, 3 lagen of meer dan zit je goed voor de eeuwigheid bij normaal gebruik.
Bij twijfel gewoon een dun geweven matje er op leggen, maar dan moet je daarna wel meer epoxy smeren om weer een gladde huid te krijgen.

Boten kunnen glasmat hebben zonder dat je het ziet; goed gedaan is het helemaal transparant. Sterkere constructie door het glas en tegelijk betere bescherming tegen inwateren doordat je een dikkere laag epoxy hebt als afwerking.
 
Hout-epoxy boten hebben inderdaad vaak geen glasmat.
Maar daarbij zijn de details en verbindingen daar ook wel op bedacht en met vakkundigheid in elkaar gezet.

Een stuiknaad die niet vet is verlijmd (geimpregneerd/geinjecteerd/doortrokken met epoxy) zal op termijn door 'werken' van het hout en bootje scheuren. Een afwerking van 5 lagen epoxy helpt daar niet tegen.
Bij elke verbinding zorgen dat de naad echt verzadigd is met epoxy (dus ook de tijd geven om in te trekken ). Vooral kops hout zuigt nogal.

Kopse stuiknaden worden gemaakt door deze schuin met elkaar te laten verlopen, waardoor je het lijmoppervlak vergroot en de krachten verdeelt.
Haakse stuiknaden met multiplex vermijd je het beste.
Meestal los je dit op door ofwel aan te laten sluiten op een massieve lat, ofwel door te zorgen voor een iets ruimere passing en een dikkere epoxy (met vulstof ) gebruiken om de naad te vullen.

In 16 jaar 2x hellingen vind ik moeilijk te geloven.

.

Al mijn stuiknaden verlopen 1/20 , ~ 800 stuks fineer 3 mm 60 mm afgeschuid , fineer was 1600 mm lang en op 3/4 van de romp was dat te kort.
Mijn boot licht nu weeral zijn 7 de jaar in het water, onder water heb je alleen maar last van aangroei, dek dat is wat anders dat is ocoume botenbouw triplex 2 X 5 mm daar gaat een soupele laag op komen want door inwerking van de zon kleine krimpscheurtjes .
 
Back
Top