De "Impuls" Evert Kreulen nostalgie

Dag Richard en Bruno,
Off topic was het wel, maar bij de KNVvl best wel interessant!
De Impuls wordt een electrokist met richting,hoogte en gas. Ik had in 1954 er een ED racer 2,5 cc diesel in. Ga proberen een dummy cylinder onder de electromotor te knutselen. De aandrijving is nog een vraagteken voor me. Ik heb 3 electro schaal kistjes met standaard lipo 3s 5000mA/h en die wil ik ook gebruiken in de Impuls. Met 34dm2 opp. en een belasting tussen de 50 en 55 g/dm2 moet ik in de buurt van 1800-1900 gram proberen te komen.
Kan Han Veldhuis mij zeggen wat het gewicht van zijn Impuls is?
Voorlopig even bezig met tekenen en rekenen!
Peter
 
Laatst bewerkt:
Peter

Leuk onderwerp, goed ontwerp.

Ik ken de Impuls nog wel en vloog vroeger met vergelijkbare model maar eigen ontwerp.

Besturing scratch gebouwd, wél getransistoriseerd, dus modern!
Ontvanger: Superreg, Schumacher filters, dus tip tip,
Zender: AF 118 eindtransistor, balans modulator met twee toongeneratoren en dus simultaan.

Ik heb nooit escapements gebruikt maar de Duitse Metz stuurmotoren.

Ook ik ben in overweging om weer eens een van mijn eerste modellen te bouwen.
Motorisering waarnaar mijn voorkeur uitging , Webra Glow Star met twee gasstanden , half/minimum voor de horizontale vlucht en vol gas voor het stijgen. Twee kanalen voor rudder.
Dus als je mij in de toekomst weer met zoiets ziet vliegen! Geen rudder only, jullie weten het alvast.

Over de besturing? Je zult niet weten wat er in mijn “tegel” zit. Mijn ontvanger? Wie weet, weer superreg!

Peter ik zou voor een lichte glowplug motor gaan in de Impuls, misschien het stabilo aangevuld met een kleine pendel(slag) besturing? Niemand ziet dat.

Over de kwaliteit en te behalen leeftijd, ik lees namelijk rare dingen: “Ik zou voor elektro gaan, je houdt je kistje nog járenlang leuk, ipv na een tijdje een zompige zak met olie/hout mengsel over te houden.”
Ik vlieg al vijf jaar en honderden vluchten met een Taurus (ben toen in mijn ontwikkeling gestagneerd), het toestel ziet er nog uit als nieuw!

Van dit plaatje gaat jou hart misschien ook sneller kloppen?
full


Ik denk dat dit draadje nog wel wat langer wordt maar ik wens je alvast alle succes toe!

Cees
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Opdate

De Foto was niet zichtbaar, stond in een "privé" album.
Het is een recente foto na het overspuiten van de Taurus in de originele kleuren zoals hij door Ed Kazmirski, ontwerper en bouwer, in 1962 en '63 gevlogen werd.

Cees
 
Cees,
Ja, heerlijk nostalgisch model, doet mij ook aan de Graupner "Floride" denken boven welke plaatjes ik vroeger urenlang kon wegdromen, ónbereikbaar voor een schooljongen!
Ik hoop alleen dat de buren het demperloze geluidje ook nog apprecieren! :)

Vwb die "oliezak": als je hem nauwkeurig sealt, en daarna spuit heb je idd veel minder problemen. Ik doelde meer op de gefoliede modellen, op den duur kruipt olie overal onder.
 
Meer aandacht voor "vintage"

(Even off topic, sorry).


Richard, je schrijft:
Vwb die "oliezak": als je hem nauwkeurig sealt, en daarna spuit heb je idd veel minder problemen. Ik doelde meer op de gefoliede modellen, op den duur kruipt olie overal onder.
<O:p</O:p
De uitdrukking “sealt” ken ik niet! Daarnaast kan ik de strekking c.q. doelstelling van je post niet volgen.

Deze Taurus is een kopie van het promotie toestel van Top Flite Taurus zoals later is uitgebracht in 1963, ook in toegepaste constructiewijze
Dus geheel houtbouw, ook de motordragers. Verder is het model bekleed met zijde, daarna een aantal malen gespanlakt, van een laagje grondverf voorzien en in de kleuren gespoten met normale één componentenverf.
<O:p</O:p
Enige aanpassingen zijn, de vleugelmontage is niet met elastieken maar schroeven en gewone scharnieren zijn toegepast en niet de gevlochten.
<O:p</O:p
NB
Voor de foto heb ik de uitlaat niet geplaatst omdat de originele Taurus nooit met een uitlaat gevlogen heeft.
</O:p
Cees
 
Laatst bewerkt door een moderator:
jbt.

Nadat ik stopte met corrigeren las ik je bericht.
Normaal van uitlaat voorzien maar voor de foto''s even zonder.

Cees
 
Dag belangstellenden
Nou,nou, ik heb wat losgemaakt met m'n Impuls verhaal! Dat Taurus stukje brengt me bij de KWIKFLY ( jaren mee gevlogen ) Maar goed,ik dwaal af. Cees, je hebt misschien wel gelijk met een klein glowtje, maar zoals ik al eerder zei: het wordt modern van binnen, maar "oud" van buiten. Ik ben nu bezig een nep DE Racer diesel 2,5 cc cylinderkop te maken. Bovendien heb ik contact gelegd met de Ned. Ver. voor de historie van de radio die me toegezegd hebben een mini radiobuisje DL92 te zoeken voor de nep radio. De relais die in de ontvanger en in het escapement zaten knutsel ik wel in elkaar.
Ik hou jullie wel op de hoogte, maar s.v.p.geduld want het gaat bij niet meer zo snel!
Peter
 
Peter,

Het was maar een idee (impuls) , veel succes en houd ons op de hoogte.


Cees
 
Cees,
Sorry , was niet op de hoogte dat je kennelijk niet zo goed in Engels bent.
Sealen betekent afsluiten, afdichten. Sealt is er dan een Nederlandse draai aangegeven, als je meer ervaring op het forum krijgt zie je vaker van deze Engelse woorden verbouwd tot een NL versie.

Sealen: ofwel je dicht de houtbouw zo goed af dat er geen brandstof/olie tussen kan kruipen.

Maar je schrijft dat je alles goed "ingepakt" had met het proces van spanlak, zijde en grondverf.

Je schrijft dat het éénkomponent verf was, dan heb je geluk dat het nog niet aangetast is. Kan ook komen omdat je misschien met lage of géén nitrohoudende brandstoffen gevlogen hebt en na de vlucht het model direct afgeveegd en schoongemaakt hebt.
Doorgaans is het beter moderne methanol motor modellen met 2-K te spuiten, omdat er doorgaans nitro in de brandstof gebruikt wordt.
 
Vintage

Richard,

Versta me niet verkeerd,
Dit draadje gaat over de Impuls en als we het daarover hebben dan is voor mij , “sealt, glassen, 2 K, folie, etc.” in feite “off topic”, deze termen horen hier (ongevraagd) niet thuis.
Ik bouw en vlieg al 45 jaar mijn modellen op de wijze die ik mezelf heb eigen gemaakt, ongecompliceerd, basic, financieel aantrekkelijk en met voor mij acceptabele resultaten. Ik ken ook geen enkel probleem om eerlijk te zijn!
Mijn interesse gaat verder vrijwel alleen uit naar research op aerodynamisch en technisch vlak, waarvoor ik de Taurus(sen) en ook een Orion gebruik.
Overigens, waar staat dat ik schreef dat ik alles goed heb "ingepakt"? Jij begon over een "oliezak"!!!

Cees
 
Laatst bewerkt door een moderator:
gewicht...?
ik zal hem vanavond of morgen even van zolder halen
wegen, en een paar fototjes schieten
gr.Han
Dag Han, Ben nog steeds benieuwd naar je gewichten en foto's
Sorry voor de trage ( snelle ) reactie. Ik ben niet zo goed in die moderne communicatie middelen!
 
Ik heb een nog eerdere druk van dat boekje, deze is van 1955. De zelfbouwzender was destijds zo groot en zwaar dat hij op de grond moest staan en bediend werd met een drukschakelaar met een draadje naar de zender. De zendantenne had een lengte van 2.65m!
Dat waren nog eens tijden, alles moest zelfgemaakt worden, de ontvanger werkte hier met een DL92 buisje.
De Impuls moest 3 batterijpacks mee naar boven slepen, 1.5V voor de gloeispanning, 45V voor de anodespanning, 4.5V voor het escapement en die batterijen waren niet oplaadbaar, steeds na een aantal vluchten moesten de batterijen dus vervangen worden :(
Wat hebben we het tegenwoordig toch gemakkelijk ;)
Hallo Frank, Ja, ik heb de ontvanger gebouwd uit de 1e of 2e editie Er zat een DL 92 in , quenchcoil, relais en nog wat spul. In de 3e en 4e editie werd al een "moderne" ontvanger beschreven.Ook ik stond in 1954 in de Soesterduinen met een houten zenderkistje aan m'n voeten en een aan/uit schakelaar in m'n hand! Kunnen we praten over een mogelijkheid tot copieren van jouw versie?
Peter
 
Laatst bewerkt:
Hallo Peter,

dat boekje van Evert Kreulen kreeg ik in handen toen ik ca. 12 jaar oud was, dus het moet ongeveer 1962 zijn geweest. Ik was er toen zeer onder de indruk van en heb ook geprobeerd om de zender en ontvanger te bouwen. Echter was ik toen blijkbaar nog te jong en onervaren om dit te volbrengen. Ik kwam een heel eind met de onderdelen, maar bv. de zog. quench spoel (een zeer belangrijk onderdeel) was een probleem, het lukte me toen niet om aan een goed werkende spoel te komen of aan info hoe ik die moest maken, tja, toen had je nog geen internet :)
Ik weet ook nog dat ik op 14 jarige leeftijd op een zondag de Solex brommer van mijn pa stiekem heb meegenomen om van Kampen naar Terlet (bij Arnhem) te komen om daar de experts te zien vliegen, helaas was Evert toen niet aanwezig.
Een paar jaar later is alles goed gekomen, ik werd leerling op de MTS en heb toen een andere radiobesturing (2kanaal) op 27MHz gebouwd waar ik jaren mee gevlogen heb, 2kanaal was alleen richtingsroer, dat werd toen "mono" genoemd, er waren toen zelfs wedstrijden mono, heb ik met goede resultaten aan meegedaan :)
Mijn verdere beroepsleven heeft ook in het teken van de electronica gestaan, dus wellicht kan ik je verder helpen, wat is precies je bedoeling?
 
Laatst bewerkt:
Nostalgie

Dag Frank,
Snelle reactie,zeg!
Ik probeer de Impuls weer te bouwen en te te vliegen. ( zie voorgaande discussies) Wat ik ook wil is een documentatie maken en daarbij speelt het boekje een centrale rol. Jouw versie is waarschijnlijk uitgave 1 of 2 en die heb ik niet. Vandaar mijn vraag of je bereid bent mij de gelegenheid te geven het te copieren. Ik zal proberen via "prive berichten" contact met je op te nemen.
Peter
 
Hallo Frank, Ja, ik heb de ontvanger gebouwd uit de 1e of 2e editie Er zat een DL 92 in , quenchcoil, relais en nog wat spul. In de 3e en 4e editie werd al een "moderne" ontvanger beschreven.Ook ik stond in 1954 in de Soesterduinen met een houten zenderkistje aan m'n voeten en een aan/uit schakelaar in m'n hand! Kunnen we praten over een mogelijkheid tot copieren van jouw versie?
Peter
Hallo Peter,
In de jaren 60 heb ik een aantal keren de Impuls gebouwd en gevlogen met eigenbouw apparatuur. Graag zou ik hem nogmaals bouwen.
Zou ik (tegen vergoeding natuurlijk) een kopie van de tekening kunnen krijgen?
M.vr.groet,
Henk
 
Goedendag Dames (?), Heren.
Henk Reinders: Ik heb de tekening uit het boekje van Evert Kreulen ( op 15 November j.l. op dit forum gezet ) 4x vergroot nagetekend. Kun jij misschien ook doen. Zo niet dan kan ik wel een E-mail met bijlage sturen als ik je adres kan krijgen.
Gerard.nl: De Taurus kwam lang na de Impuls toen we al met proportionele spullen werkten.
Sorry voor de late reactie. Ik heb wat problemen met inloggen.

Intussen heb ik de vleugel en stabilo in ruwbouw klaar. Ook een nep ontvanger en een nep escapement. Ik probeer binnenkort wel een paar fototjes te maken.

Peter
 
Back
Top