De "Impuls" Evert Kreulen nostalgie

Nou, hij is klaar. Zo was hij in 1954 en nu ziet hij er zo uit
Over nep gesproken: let op het schakelpaneel en de" ingewanden "... en niet te vergeten: de ED Racer 2,5 cc diesel cylinderkop!
Ik laat nog wel wat van me zien als hij de "Maiden "heeft gehad.
Kun je de foto's op volle grootte plaatsen?
Deze zijn zo klein, dat ik geen details zie.....
 
Bruno,
Je hebt gelijk, ze zijn te klein. Ik ga advies vragen aan een bekende hoe ze groter kunnen worden geplaatst.( Ik ben een computerdummy! )
Bruno en Roger. Bedankt voor het aanbod van de props, maar ik heb intussen via andere kanalen al een paar props gekregen.
 
Evert Kreulen nostalgie

Hallo vrienden,
Een paar weken geleden showde ik de Impuls tijdens een bijeenkomst van de MOVERS ( een reunie gezelschap van oud(e) modelvliegers) Nou, dat was een succes! Wim Beekmeyer, een van de leden, bezorgde me een paar dagen later zijn zender en nog wat spullen uit die tijd. Hij vertelde me dat hij alles had gebouwd uit het "Kreulen boekje ", behalve de Impuls, maar inplaats daarvan een zwever waarmee hij het Nederlands kampioenschap vloog!! De hoogspanning batterijen zijn er helaas niet meer bij.
 
Laatst bewerkt:
Beste vintage vrienden,
Inspirerend allemaal.
In de afgelopen jaren zelf vele oldtimers als replica voorzien van RC.
Voorbeelden o.a.; "Cumulusjager" (1939), "Kaptäin" (Graupner 1956), "Falcon Jr." (Carl Goldberg 1963), meer recent "Havik" (Van Hattum 1939).
Dit laatste was een rubbermotormodel, nu voorzien van borstelloos motortje.
Essentieel bij hoogteroer-uitvoering: stabiloprofiel symmetrisch !
M'n eerste succesvol gebouwde toongemoduleerde zender was van E.Kreulen uit "Hobby Bulletin", mei 1962 (ook met de DCC-90).
Radio-Besturing II "(modelvliegtuig) werd nog gevolgd door Maak het Zelf "radiografisch bestuurd modelvliegtuig" derde druk, juli 1959.
Later het totaalboek "Radio-besturing" september 1964, met de samenvattende tekeningen van de Motorboot en de Impuls, en de vele elektronica schema's.
Veel "oude" model-ontwerpen bieden mogelijkheden voor omzetting van VV naar RC.
Via Movers naar SAM ? (Society of Antique Modellers)
 
Vintage

Dag Histone,
Bedankt voor de "SAM " tip, hij zit al bij m'n favorieten! De Impuls heb ik toch met een ( origineel) dragend stabilo gebouwd. Heeft nog steeds niet gevlogen. Oorzaak ziekte, komt wel weer goed. Zal bij de MOVERS eens informeren of er iemand is die een "draadje " MOVERS,SAM wil ( kan ) openen. Heb zelf ook nog antique spul, maar dat is hier een beetje off topic, lijkt me.
Peter
 
Hallo.
Mij heeft de nostalgieprikkel ook weer toegeslagen.
In 1966 begonnen met radiografische modellen met de impuls.
Ik bouw hem deze winter opnieuw maar dan met ca 200 Watt aan elektrisch motorvermogen en met 2 assige besturing.
Wie weet tot ziens op een oldtimertreffen.
Wim
Winterswijk:)
 
Dag Willemz,
Leuk dat je geinspireerd bent. Voor mij word dat wel het voorjaar 2011 dat mijn Impuls z'n maiden krijgt.Tegen die tijd misschien tot ziens in Wenters. Ik ken jullie veld. ( mijn vrouw komt er vandaan!!)
Peter
 
Maidenflight Impuls

:wink:
full
Hallo <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>

Mijn "renaissance"-Imuls heeft op 6 maart zijn eerste vlucht weer gemaakt met een 2 assige 2.4GHz besturing en ca. 250W elektro aandrijving.<o:p></o:p>
Totaal vlieggewicht is ca 1600 gr.<o:p></o:p>
Grondstart geen probleem, na 1m rollen al airborne, realistisch vliegen met 1/4 gas.<o:p></o:p>
Het model vliegt als een goedmoedige trainer, er is zelfs al een thermiek belletje mee gepakt zonder motor!<o:p></o:p>
Leuk om mee te vliegen met veel minder zenuwen als voor 44 jaar.<o:p></o:p>
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Willemz,
Gefeliciteerd met je maiden. Mijn Impuls moet nog tot Mei a.s. wachten. Heb wat vertraging op gelopen door ziekte. Maar hij gaat omhoog, hoor!!
 
ja prachtige kist, ik zag vorige zondag een prachtexemplaar mooi gevlogen worden.

edit: he Wim ik bedoel jouwe :D
 
Laatst bewerkt:
Dag vintage, nostalgisten.
Sorry, het heeft lang geduurd, maar ik had wat gezondheids problemen.
Ik wilde gisteren op Deelen de Impuls invliegen, maar het was wat druk met PHantasy in Blue kisten. Toch nog een kiekje met de "stofzuigers"van Ray en Frank als "achtergrond vulling !!


Op de voorgrond de zender van Wim Beekmeyer( zie#65).


.....en hier de "ingewanden ".
En er komen echt nog wel vlieg foto's !!
Peter
 
Ga je de Impuls met die oude zender vliegen, of zie ik diep in de zenderkist nog een (Microprop) zender liggen?
 
Nee, hoor. Alles voor de show! ( Ik zou trouwens niet op 27Mc durven vliegen).Ik heb wel vroeger Microprop gevlogen.
 
In een ver verleden heb ik ook met Microprop gevlogen. AM en op 27 MHz. Daarom meende ik zo'n zender te herkennen in de kist.

Wel leuk, zo'n Impuls herbouwen. Heb nog tekeningen van de Rudder Bug. Die is nog ouder dan de Impuls.

Zou het toestel best willen bouwen, maar het ziet er zo kwetsbaar uit.
 
Dag belangstellenden,


Ja hoor, het is gelukt. Dank zij de medewerking van "testvlieger"Dick heeft hij gevlogen en hoe:


....en het boekje van Evert Kreulen waarmee het allemaal begonnen is in 1954

ziet nu in de 2011 versie er zo uit!!!!!!

( dank zij de foto bewerking van schoonzoon Pieter)
 
Heb in 1961 de Impuls gebouwd voor vrijvlucht.
Later in de jaren 80 is dit mijn lestoestel geworden.
Iets minder V stelling en ailerons aan toegevoegd.
Ben wel uitgelachen geweest, maar heb er toch mooi mee leren vliegen.

Johan.
 
Tekening Impuls

Hierbij een paar blz-en uit het boekje van Evert Kreulen. a.d.h. daarvan maakte je zelf je bouw schetsen.
MiniFoto-34YWK87Z.jpg


MiniFoto-ERLTMOME.jpg


MiniFoto-ATCQ43FV.jpg

Ik ben niet zo bedreven in het plaatsen van foto's en tekeningen, dus of je er iets aan hebt???
Peter
 
Back
Top