Na het succes van mijn CAT D5 bulldozer ben ik aan een nieuw project begonnen. Ik heb hem al rijdend met twee omgebouwde servo's. Maar de mini 1,4kg servo voor het sturen was te licht en dat wordt nu net als de aandrijving een 13 kg servo. De hefarm is ook een 13 kg servo alleen dat moet eigenlijk een 90 graden servo worden of ik moet nog iets anders proberen want hij komt niet op de grond. Alleen heb ik een vraag of probleem. Als ik de 60 graden servo aansluit op kanaal 3 van de zender (dat is de stick zonder middenstand of gashendel bij vliegtuigen) dan gaat de servo maar 30 graden. Is dat normaal of doe ik iets verkeerd??
hallo christiaan de buldozer was al mooi nou deze ook nog oow ik hoop dat deze shovel het ook goed gaat doe gr joost
hallo, ziet er erg leuk uit (leuk voor in de zandbak van de zomer) maare ik ben wel benieuwd waar je de modellen zelf vandaan haalt? is een leuk project voor de winter als er leuke modellen te koop zijn voor een leuke prijs. mvg Jacar
Is dit een gewone "speelgoed" bulldozer die je ombouwt? ga je de hef arm ook werkend maken? of enkel laten rijden?
Het is een speelgoed shovel die ik eens gekocht heb bij Kuiken in Emmeloord. Afstandsbediening met een kabel, zo'n Dickie systeem. Hij kon ook niks tillen. Maar nu werkt alles, ik wacht alleen nog op m'n zender en ontvanger en dan kan ik alles inbouwen, testen en daarna alles netjes afwerken. De servo voor het heffen heb ik na tips op dit forum aangepast door er een potmeter en weerstand bij tussen te zetten en nu kan die zo'n 120 graden bewegen. Dit is precies genoeg om de arm helemaal te heffen en te dalen. Ik zal zo snel mogelijk nieuwe foto's plaatsen. gr christiaan
Dit is de onderkant van de shovel, de aandrijving gebeurt door twee servo's. De servo's zijn met een Y-kabel met elkaar verbonden. Maar toen reed die ineens heel langzaam. Ik denk dat twee servo's teveel stroom trekken van één kanaal. Daarom maar eens geprobeert met 7,2 volt en toen was de snelheid weer goed en niks ging roken. Dus dat laten we maar zo. De achteras is pendelend opgehangen, gewoon door hem aan een stuk draadeind te lijmen. Het sturen gebeurt ook door een 13 kg servo. Dit wou ik eigenlijk doen met een 1,4 kg microservo maar die was lang niet sterk genoeg. Omdat deze servo groter is moest ik hem meer naar buiten plaatsen, maar dat paste allemaal net. Het heffen gebeurt ook door een 13 kg servo die ik heb verbouwd zodat hij ongeveer 120 graden draait. Dit door een potmeter tussen één pool van de servopotmeter te plaatsen. Van het tandwiel in de servo moet die draaiblokkering worden verwijder zodat het tandwiel verder kan draaien. Ook de mast van shovel moest ik verlengen omdat de bak niet goed vlak op de grond kwam doordat de shovel nu iets hoger op ze'n wielen staat als het origineel. Achteraf kwam dit goed uit omdat er nu precies genoeg ruimte is tussen de servo en de cabine als de mast omhoog staat. Hier heb ik weer plasticplaat over geplakt. Ook de bak heb ik verandert, de tanden vervangen door een mes van aluminium. Nu heb ik een andere zender maar heb ik storing op de hefservo, welk kanaal maakt geen verschil. Als ik hem weer aansluit op de andere zender heb ik dit niet en werkt die goed. Waar kan dit aan liggen ?? Dit is de zender, een graupner 414 en een Modelcraft ontvanger.
Ik heb vandaag een paar testritten gemaakt. Nu alles nog afwerken en de cabine eropzetten. Ik had gehoopt om alle kabels onder de cabine weg te werken maar dat gaat niet lukken. Dan moet ik de ramen toch blinderen. YouTube - Kanaal van zandmannetje390
Machtig project. Daar ikzelf alle dagen gemiddeld een 10-tal uren in zo'n shovel zit(een Komatsu WA500), interesseert me dit wel enorm. Mooi filmpje ook! Droop
De achterbumper is helemaal gevuld met lood om wat meer gewicht achterop te krijgen. De shovel weegt nu 1043 gram. Ik vond de servo bovenop de arm niet mooi en de slag van de servo mocht ook wel wat groter. Daarom eerst wat ruimte gemaakt. Daarna de servo opengemaakt en een potmeter tussen de servopotmeter en de servoelectronica geplaatst. Het pennetje wat op het tandwiel zit moet ook verwijdert worden zodat het tandwiel rond kan draaien. Dan de servopotmeter weer terugplaatsen en dan is het uitproberen hoe de andere potmeter moet staan om een grotere slag te krijgen. Toen dat allemaal goed werkte heb ik de ontvanger in de cabine geplaatst omdat alleen daar nog ruimte was. Jammer genoeg moest ik daarom de ramen blinderen. De 7,2 volt accu zit onder de motorkap en de laadplug en aan-uit schakelaar bovenop de motorkap. Ik had niet dezelfde kleur geel en heb hem daarom blauw geverfd. Dat moest met een kwast omdat ik de wielen er niet meer af kan halen. Het resultaat is daarom minder mooi als met een spuitbus. Maar het gaat me om het rijden en hij is niet bedoelt als vitrinemodel. Ook nog een overdrukinstallatie en een zwaailamp op het dak geplaatst. Op youtube heb ik een filmpje geplaatst. [media=youtube]_-lJ8NJnovQ[/media]
Ik zou er eens betere regelaars opzetten, op het filmpje scheurt hij voor en achteruit, niet echt gedoseerd, hetzelfde geldt voor het kiepen van de bak.
Er zit geen regelaar op, het zijn servo´s dus de snelheid wordt gewoon door mij geregeld. Hij kan ook heel langzaam.