ESC in rook opgegaan. Wat is een goede vervanger?

Nou, dat was even schrikken. Ik was net buiten aan het hoveren in de wind toen plotseling her vermogen wegviel. Omdat ik niet hoog was kon ik nog veilig landen.

Daarna kwam er rook uit de helicopter.... dus snel de lipo losgekoppeld.

Wat bleek: de speed controller was verschrikkelijk heet en deels gesmolten!

De helicopter is pas 3 weken oud, dus dit lijkt me garantie... maar toen ik even wat ging googelen bleek dat meer mensen hier last van schijnen te hebben.

Is de originele ESC inderdaad slecht en kan ik beter een andere nemen? en zo ja welke is aan te raden voor een beginner (geen 3D)? Stel je voor dat dit gebeurt terwijl ik wat hoger vlieg......
 
Wil je deze heli langer doorvliegen, of wil je hem in de toekomst vervangen? Dan kan je misschien meteen investeren in een echt goede regelaar. Anders zou ik weer dezelfde nemen.
 
Heb ik ook bijna gehad. Prima geregeld door de leverancier. Als je een nieuwe hebt voel dan regelmatig of hij heet wordt, desnoods in de winkel. Overigens als he heli slecht is afgesteld is het gevaar hierop (en op doorgebrande servo's) veel groter. Normaal gesproken is de ESC goed genoeg
Succes
Martin
 
Ja, ik wil wel wat langer vliegen met deze heli. Ik wil eerst alle basis beginselen tot en met nose-in onder de knie hebben voordat ik ga denken over een betere heli. Deze voldoet voor mij tot nu toe prima, ik wil alleen niet de standaard ESC kopen als de kans groot is dat de nieuwe ook weer kapot gaat. Nu kon ik nog landen.... een volgende keer misschien niet meer!

Enig ide wat een goede vervanger zou zijn?
 
De originele ESC staat inderdaad niet zo hoog aangeschreven, voor zover ik weet. Het is een 25A, toch? Misschien zou je er goed aan doen om één met een hogere capaciteit te nemen, dan brandt hij minder snel door, maar het ligt ook aan wat je inderdaad met de heli wilt, en hoeveel geld je ervoor kwijt wilt.
Ik ben niet zo thuis in goede regelaar-merken enzo, dus helaas kan ik je niets aanbevelen.
 
Ok.... een jazz 40. Dat betekent waarschijnlijk dat die ESC 40A aankan.

Hoe werkt dat eigenlijk, geeft hij dan niet een te hoge stroom aan de motor door? Of beperkt de standaard motor vanzelf de stroom?

Ik zou me kunnen voorstellen dat het amperage van de regelaar overeen moet komen met de motor. Maar misschien is juist een hogere wel goed omdat je hem dan minder belast, maar hoe zorg je er dan voor dat er niet te veel stroom aan de motor geleverd wordt?

Ik zal in ieder geval eens googelen op die Jazz, bedankt alvast.
 
Je motor vraagt een bepaalde hoeveelheid stroom, je regelaar levert dat via je accu. De 25A regelaar die je nu hebt heeft misschien net iets te weinig regelruimte.
 
Ik heb zelf de Emax 30A ESC besteld, samen met een programmeer kaart voor €32,- via eBay. Heb veel goede recensies gelezen hierover. Duurt alleen even voor je hem binnen krijgt uit China. Tot die tijd doe ik het nog maar even met de standaard ESC. Zit voorlopig ook nog te wachten op nieuwe onderdelen.
De ESky ESC is echt heel erg slecht, gaan heel erg vaak in rook op als ik alle verhalen/filmpjes op internet mag geloven. Zodra de nieuwe ESC er is gaat hij er ook meteen onder. Je kunt de kapotte natuurlijk terug sturen en daar zou je een nieuwe voor moeten krijgen. Hou je die als backup ofzo.
 
Laatst bewerkt:
Of je koopt inderdaad een kontronik regelaar die eenvoudig in te stellen is, praktisch levenslang meegaat en het gewoon altijd perfect doet.
Komt uit Germany en is gewoon in onze eigen nederlandse RC winkels te koop, snel binnen en meestal kosteloos vervangen als hij het alsnog begeeft.
 
Natuurlijk is de jazz 1 van de betere regelaars maar een beetje overdreven om een regelaar van 150,- op een belt-cp te zetten.

Ik zou zeggen kijk eens bij hobbycity.com voor een leuk regelaartje voor een paar euro.
 
Kan natuurlijk ook Michael :)
Maar er is veel te krijgen van heel goedkoop tot heel duur.
Er wordt steeds meer gepost met linkjes naar allerlei goedkope oplossingen, maar weinig onderbouwde ervaring erbij, Recensies op webwinkels of ebay lees ik niet eens....
Nu is het een Belt CP, ik zie ook 600 size heli's uitgerust worden met HK materiaal op dit forum...
Het hoeft ook niet altijd het duurste te zijn, maar geef a.u.b tenminste aan waarom je tevreden bent over een bepaalde regelaar.
 
Ik vlieg zelf ook met Kontronik, het zijn gewoon de beste regelaars.
maar daar zit een flinke prijs aanvast. en de regelaar zit ook op een heli waar alles van de zelfde klasse is. dat is natuurlijk bij de belt-cp niet het geval.
het is een goede instap heli om kennis te maken met de hobby en de eerste stappen te leren van het helivliegen.
ipv zoveel geld aan een regelaar uit te geven denk ik dat er meer baat is bij spareparts, betere gyro enz.
voor 15,- Euro heb je al een Turnigy regelaar van 40A en ik moet zeggen dat die erg goed zijn, heb er zelf ook mee gevlogen. en veel beter dan de standaard regelaar van esky. natuurlijk als je zwaar 3d gaat vliegen en een goede governor nodig hebt dan heb je tekort aan de turnigy. maar voor de time being om nose in te leren hoveren een goede betaalbare oplossing.
Dit is natuurlijk maar mijn mening en niet een feit.
 
Je hebt zeker gelijk, maar mijn suggestie is voor als hij bij zijn volgende heli meteen een kwaliteitregelaar wil. Die valt makkelijk om te zetten.
 
@Laurens
De jazz regelaar lijkt op internet de hemel te worden ingeprezen, en underdaad kan het interessant zijn om slechts eenmaal te investeren in een goede regelaar die ook in mijn volgende heli kan.

De prijzen die ik zie zijn echter dermate hoog (of de prijzen van andere regeloaars dermate laag) dat het best uit kan nog een tussenoplossing te zoeken en die dan later desnoods gewoon weg te gooien en van de uitgespaarde rente alsnog een betere te kopen.

@123mvd321/ron
Een regelaar van 15 euro die het ook gewoon doet lijkt dus wel op een goed alternatief zo lang ik nog geen aspiraties heb om 3D te vliegen. Laten we eerlijk zijn: als ik met een beetje wind gewoon in de lucht kan blijven ben ik al blij!
 
Mischien een beetje Hard bump, maar

Ik heb veel gelezen, nu is mijn vraag: Waar had jij je ESC zitten? (voor in canopy?....)

Het is het beste om hem aan de achterkant te hangen, zodat ie goede wind krijgt van de hoofdrotor (dan krijgt ie continu een lekkere stoot wind erlangs, die hem dus koelt) want ik lees verhalen van mensen die hem al maanden vliegen zonder problemen (dus achterin hangend)
 
Het is niet een antwoord op je vraag maar mijn ervaring is dat de standaard ESC al bijna een jaar goed werkt op mijn Belt-CP V2. Deze zit ook onder de canopy dus zonder bijzondere koeling.

Het klopt wel dat de ESC iets onder gedimensioneerd is en je in bijzondere gevallen boven zijn specs uit kan komen.
Bij een goed afgestelde heli zonder 3D stuntwerk kan je dus prima met de standaard ESC uit de voeten. Hou het geld in je zak en koop er flybars, feathering shafts, main shafts, tail booms, main gears, bladen of een extra lipo voor. :mrgreen:
 
De magische rook komt uit je regelaar als de FETS te warm worden. Ik heb wel eens een Turnigy 35amp ESC die ook in thermal shutdown ging voorzien van een koellichaam, gewoon de folie opensnijden boven de FETS en dan met Arctic Silver 2k lijm een element erop gelijmd...
 
Back
Top