Waterpomp regelen?

Hallo;

Eerst eens lezen raf;

Die 180 w komt erin.
Er zat een power 1000 in!
Hier zijn testvaart:

[media=youtube]FY4HVd7Hfnk[/media]

Moest ik tevreden geweest zijn dan zou ik het echt niet veranderen.

Ps;
En was tot nu toe tesamen met mijn madam reeds vele jaren lid van Fender.Meer dan genoeg gevaren in Battelsluis.

Grtz...

Marc
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo marc

dan heb je zeker onze beide boten reeds zien varen en weet je dat het filmpje niet versneld is opgenomen maar dat dit de werkelijke snelheid is die onze boten halen

we werken met een tandriem over brenging van 3/1
pa heeft nu een manier gevonden om de verhouding eenvoudig te veranderen
namelijk je koopt voor op de motor een originele tandriempoelie
en die op de as komt maak je zelf
een gewone platte poelie waar je een stuk tandriem onderste boven op kleeft
met pattex
de tanden van de riem en de poelie pakken zo ook in elkaar en je kan per tand een verschil in overbrenging maken

haast geruisloos en oer sterk

groetjes raf
 
[Dan moet je wel de exacte goede diameter hebben anders kom je met de tanden niet goed uit want halve tanden dat wil niet
mvg
Frederik
 
hallo frederik

je kan steeds 1 tand en een diepte verspringen
en zo een poelie kost je een fractie van een getande poelie
je kan ze zelf steken met een frees machine maar dat is een pak werk meer dan ze op deze manier maken

groetjes raf
 
hallo frederik

je kan steeds 1 tand en een diepte verspringen
en zo een poelie kost je een fractie van een getande poelie
je kan ze zelf steken met een frees machine maar dat is een pak werk meer dan ze op deze manier maken

groetjes raf

Je begrijp me niet helemaal denk ik
De diameter( omtrek) nieuwe poelie moet juist zij anders kom je met de tanden niet uit mvg
Frederik:D
 
hallo frederik

dat zeg ik toch
1 tand en een verdieping kan je steeds aanpassen
en de diameter van de poelie is makkelijk aan te passen tot de benodigde diameter van de riem

hoe ook het werkt reeds meer dan 6 maanden naar behoren

groetjes raf
 
aaaaa.jpg
Beste Marc,

Als je een afbeelding leent, dan is het wel zo aardig als je ook even de maker van de foto vermeldt!

Ter informatie: er bestaan ijssloffen/ijschoenen die schuiven OP het ijs en breken het ijs door hun gewicht.
Er bestaan ook ijsploegen, die schuiven onder het ijs en het ijs wordt gebroken door de opwaartse kracht van ploeg en sleepboot.
De afbeelding toont een ijsslof.
De foto is gemaakt door Leo Schuitemaker.

Pieter (redactie 'Binnenvaarttaal')
 
Halo mensjes,

ik heb thuis op de computer een erg mooie planning liggen voor een geweldige water koeling REALISTIES !!! zacht pompen hard pompen etc. zonder veel poes pas

Heb je interresse pm me maar :)

Groeten
Tim.
 
Ik kan er eigenlijk maar een ding over zeggen:

Als je een pompje plaatst, zie dan af van een tandwiel pompje zoals die Kavan. Die zijn nu eenmaal ten eerste niet geschikt voor water (geen enkele tandwielpomp met metalen tandwielen is dat, daarvoor heb je nylon tandwielen o.i.d. nodig) en ten tweede is die pomp niet geschikt voor continue gebruik. Bij gebruik in water schat ik de levensduur op minder dan vijf uur. Deze Kavanpompjes gebruiken we voor brandstof (smerende vloeistoffen dus), en dan beperkt zich de levensduur al tot een uur of twintig, dertig. Ze zijn oorspronkelijk bedoeld als ruitenwisser vloeistof pompjes, en antivries heeft licht smerende eigenschappen.

Voor continue gebruik in water moet je bij voorkeur of een membraanpomp hebben, of een centrifugaal pomp. Maar dan draait het ook tot de lagers versleten zijn.
De pompjes die bijvoorbeeld in caravans gebruikt worden als drinkwaterpompjes, die willen mits op gereduceerd vermogen nog wel eens goede resultaten opleveren.
De ruitenwisserpompjes met een flexibele rubber impeller doen het ook goed voor "continue bedrijf", MITS ze niet droog lopen, want dan is het snel gebeurd.
Een gemodificeerd vijverpompje is ook prima, en die pompjes leveren evenveel water, welke kant ze ook uit draaien. Probleem is alleen dat je dan zelf iets moet knutselen vanwege de meestal geïntegreerde 220V éénfasemotor, dus da's niet een echt voor de hand liggende oplossing.

Groet, Bert
 
Back
Top