Ampéretang

Ik heb een gewone digitale amperetang voor normale licht en sterkstroominstallaties, dus eigenlijk wisselstroom.
Deze heb ik even geprobeerd tijdens het proefdraaien van mijn brushless motor, hij geeft wel iets aan wat ik niet gedacht had ( ik meet tussen de lipo en de regelaar ) maar geeft volgens mij een veel te lage waarde aan, en toen ik meer gas gaf liep de amperage van 9 ampere terug naar 6 ampere ???.
Het verbaasde mij dat ik zelfs een waarde op de tang kreeg, maar nou ben ik helemaal in de bonen, deze tang kan toch niet werken op gelijkstroom ???? of ben ik nu helemaal mis ??? en zijn er wel tangen voor ??
 
Zo'n tang kan idd niet werken op gelijkstroom omdat hij werkt op de magneetvelden die worden veroorzaakt door wisselstroom. Maar brushless motoren werken met drie draden waar om beurten stroom door loopt. Daardoor worden ook magneetvelden veroorzaakt die worden opgepikt door de tang. Ik denk dat je meter het zelfde aangeeft als hij niet tussen je lipo en de regelaar zit.
 
niet helemaal waar. er zijn wel degelijk tangen die werken op DC. vaak selecteerbaar via een schakelaar.

en als het onbelast is kan het nog zomaar zijn dat je stroom terug loopt. de opstartstroom is vaak de hoogste. een motor heeft vaak het hoogste rendement in volle snelheid.
 
De stroom die je meet is de rimpel die in de gelijkstroom zit. Omdat in de regelaar de gelijkspanning naar wisselspanning wordt omgezet, houd je aan de Dc zijde ook een rimpel over. Deze is bij volgas lager, omdat de dutycycle van de fets hoger is. De drie + en - fets schakelen dan bijna meteen achter elkaar zonder stroom onderbreking en bij lagere gasstand zit er een wacht tijd tussen waardoor de stroom even 0 of zelfs negatief is (spoelen van de motor). ondanks dat er elko's aan de regelaar hangen, meet je deze stroom verandering nog steeds. Deze verandering ziet een elektromagnetische AC tang ook.
 
De stroom die je meet is de rimpel die in de gelijkstroom zit. Omdat in de regelaar de gelijkspanning naar wisselspanning wordt omgezet, houd je aan de Dc zijde ook een rimpel over. Deze is bij volgas lager, omdat de dutycycle van de fets hoger is. De drie + en - fets schakelen dan bijna meteen achter elkaar zonder stroom onderbreking en bij lagere gasstand zit er een wacht tijd tussen waardoor de stroom even 0 of zelfs negatief is (spoelen van de motor). ondanks dat er elko's aan de regelaar hangen, meet je deze stroom verandering nog steeds. Deze verandering ziet een elektromagnetische AC tang ook.

Kijk dit bedoel ik nou, bedankt.
 
Beste R2D2,

Deze manier van meten is onbetrouwbaar omdat de meter er niet geschikt voor is(zoals anderen ook al hebben gepost).
Zoals je al hebt begrepen werkt deze op magnetische velden.
Houd je amperetang maar eens bij je mobiele telefoon, je zal zien dat hij dan ook rare stromen laat zien.

M.vr.gr. Eric
 
even voor de zekerheid, je weet dat een amperetang maar aan/om 1 draad gezet moet worden, en niet aan 2, want dan heffen de velden elkaar op of zie je vreemde waarde's. :)
 
@StefanF
Je schijnt er wat vanaf te weten. Weet jij of die drie elco's elk voor een aparte spoel in de motor zijn? Ik nam aan van wel. Maar ik kwam op een forum iemand tegen die twee extra elco's op zijn ESC had gesoldeerd. Hij had ze parallel of in serie geschakeld. Het leek mij niet veel zin te hebben als die elco's elk voor een andere spoel zijn.
 
Nee, de elco's soms maar 1 zit parallel aan de gelijkspanning (accu). Deze dienen ervoor om de spannings pieken en dalen op te vangen. Door de hoge stromen en schakelfrequenties zal door het kleine beetje impedantie van de aansluitdraden naar de accu al flinke spannings pieken optreden. Naast dat deze een storend magnetisch veld uitzenden, heeft de regelaar hier ook zelf last van. De uit de bec gevoede ontvanger vind deze pieken ook niet leuk.
Daarom solderen sommigen extra elco's parallel aan de regelaar als de draden naar de accu vrij lang zijn. Deze elko's leveren dan naast de accu een deel van de stroom aan de motor als de fets geleiden, en nemen stroom op uit de accu en motor (inductie) als de fets sperren. Omdat het om flinke stromen gaat soms meer dan 100A, heb je speciale elco's nodig met een extreme lage ERS waarde. Als de elko's een te hoge interne weerstand hebben, worden de pieken niet goed gedempt, en worden ze zo heet door de verliezen, dat ze kunnen exploderen.
 
exploderen zal niet meer gebeuren dat waren de elcos uit de jaren 80.

hedendaagse elco laten het overdrukventiel open springen en geven een rotte eierenlucht waar je niet vrolijk van wordt :lol:
 
Wat je wel kan proberen is om met die Atang de stroom door een draad naar de motor te meten. Dit is wel een wisselstroom, en met deze stroom is de gelijkstroom ook te berekenen.
Ik heb hiervoor nog even een studie boek open getrokken. IDC = IAC1ehar xpi/wortel6 => IDC=1,28xIAC. Dus bij 10A stroom door de motor wikkeling is de stroom welke de accu moet leveren circa 12,8A. Deze formule klopt alleen bij vol gas redelijk. Bij lagere snelheid zal zoals beschreven een deel van de stroom door de elco's geleverd worden. Deze loopt niet door de accu. De accu stroom zal in dit geval lager zijn dan de berekende waarde.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top