welke setup voor 450 om door te groeien?(materiaalkeuzes onderaan)

welke setup voor 450?CopterX gebouwd!pics P2

hallo,

ik ben Tim en vlieg al anderhalf jaar met een coax in de living en de garage maar had nu graag de overstap willen maken naar iets uitdagender materiaal. En na veel (lees: heel veel) lezen op dit forum wil ik een heli formaat 450. Ik hou van degelijke, kwalitatieve spullen waar ik lang mee doe maar besef dat ik nog behoorlijk wat brokken ga maken, dus het hele mooie laat ik nog maar links liggen.

Na wikken en wegen kwam ik bij kds450c uit. De C-versie omdat ik van die fijne mechaniek hou en alu vervult meer m'n mechanische verlangens+ het feit dat het allemaal uitwisselbaar is met Align onderdelen (s/sv blijken den toch weer net te verschillen).

Maar toen ik gisteren nog wat online shops aan het aflopen was op zoek naar andere T-rex klonen kwam ik het volgende tegen: CopterX CX450SE (Carbon Fibre) V2 RTF w/ Futaba 6EX PCM TX, RX, Aluminium Case [CX450SE-V2-RTF-FUTABA] - EUR354.35 : Buy Align, ESky, Walkera, Skyartec RC Toys at RC-Fever.com. Als ik zo wat rondlees is de kwaliteit vergelijkbaar met kds maar vooral de zender van Futaba sprong me in het oog. Is dit een zender/ontvanger waar ik langer mee kan doen? Bruikbaar als ik later mss een extra heli bouw? Ik vind er niet echt veel info over. Hoe zit het trouwens met de rest van deze Copter-x electronica?


Als er iemand een ander voorstel heeft mag die het ook te doen, ik ben me toch al suf aan het piekeren, dus wat extra kan er nog bij.
Het liefst had ik zelf een heli opgebouwd, maar ik ken nog te weinig van de elektronica om te weten wat gaat werken en wat niet+instellen zender,... Maar moest dit kunnen had ik direct materiaal waar ik een eind mee door kan.Dit had ik wel het leukst gevonden omdat ik graag bouw/sleutel.

mvg,

Tim
 
Laatst bewerkt:
Hoi Tim,

Ik vlieg nu 1,5 maand met een kds450c en dit bevalt goed. Na ja, van vliegen komt niet veel met dit weer he! Dus SIM ik regelmatig. Is heel belangrijk. Veel verder als hooveren in het echie kom ik niet hoor! Maar het is een aanrader. Enige nadeel is idd de zender. Heb overal in geinvesteerd wat mensen geadviseerd hebben behalve in de zender, deze zat er namelijk bij. Begrijp me niet verkeerd, het is een goede zender met toch wel wat programmeer mogelijkheden. Maar als je in de toekomst nog meer wilt kun je beter de zender apart erbij aan schaffen, is ff een investering maar is wel beter! Success met je aankoop!:-D

Gr David
 
Mijn ervaring met de 450

Tim, ik ben Rinus en heb met veel interesse jou verhaal gelezen.
Het is een kopie van mijn historie.
Ongeveer een half jaar geleden ben begonnen met heli vliegen, maar meer met vallen en opstaan.
Ik ben begonnen met een Bic Lama, op advies van de jongens van V-nix, maar naar een paar maanden was ik er op uitgekeken en zocht meer uitdaging.
Dus heb ik een KDS 450C aangeschaft, even opgehaald in Groningen bij V-nix.
Vanuit Etten Leur een leuk reisje, maar geen probleem bij V-nix kreeg ik alle info en uitleg die ik dacht nodig te hebben.
Er werd gevlogen met de helikopter waar ik bij stond en was meteen verkocht dat ding dat ronkte als een echte van vliegbasis Gilze Rijen, althans in mijn beleving.
Dus was de keuze snel gemaakt.
Thuis aangekomen snel de batterij geladen en daar begon het feest, of ellende.
Want het is ongelooflijk moeilijk, wat zo gemakkelijk leek, gewoon dat ding in de lucht houden en op zijn plaats.
Ik had hem al snel aan een grote accu met een draad hangen om langer te kunnen oefenen, binden in mijn garage, die is 5x5 Mtr.
Hierdoor kreeg ik wel gevoel van de aansturingen, maar niet van de moeilijkheid van hoveren.
Maar de eerste stukken had ik zo te pakken, ik weet niet meer wat het was, inmiddels heb ik al een paar hoofdassen vervangen met de lagers, alle servo’s voor iets zwaardere, buis van het frame, ik heb meer uren gerepareerd als minuten gevlogen.
Inmiddels heb ik sinds gisteren op Ebay een echte acculader gekocht met een zak vleugels, een complete kop en staart en twee reserve accu’s en nog maar een keer vier nieuwe servo’s.
Maar ik geef niet op en vlieg dagelijks een accu leeg in mijn garage, alhoewel het meer op schaatsen lijkt, omdat hij nauwelijks van de grond komt op het oefenkruis.
Ook heb ik gekeken naar jou droom, het zal allemaal wel leuk en aardig zijn maar als je verder kijkt zie je dat de zender, een oud systeem is (dacht ik) waardoor je onderling kan storen.
Ik heb bij mijn KDS een 2.4 GHz en dat is schijnbaar beter, en het afstemmen op de ontvanger is geen probleem, ook alle aansluitingen staan in de boeken.
De Nederlandse vertaling heb ik van het internet afgehaald met dank aan het forum met de leden, erg goed en duidelijke uitleg.
Als je werkelijk er mee begint, moet je maar denken dat de aanschaf maar helft is van de kosten omdat er nog veel bij komt zoals een echte lipo lader, een blad balanser en hoekmeter en de nodige vervangende onderdelen.
Althans dit is mijn ervaring.
Veel succes
Rinus
 
hallo,

Inderdaad, de radio van de CopterX is nog van het 35Mhz type dus die valt af. Als ik jullie bevindingen van de kds lees hoor ik toch dat jullie snel wat onderdelen hebben vervangen, zoals servo's... Zijn die dan zo slecht? Ik denk toch dat ik eerst een kds 450S ga bestellen om de crash kostprijs wat laag te houden en later (in het geval ik er mee over weg zou kunnen)mss dan updaten naar SV of zelf iets inéén stoppen.

Trouwens, mijn uiteindelijk doel is schaalvliegen. Niet hyper gedetailleerd maar gewoon een echt lijkende heli op een echte manier rondsturen. Lijkt me een droom.

Ik heb trouwens recent voor de eerste keer wat dingen besteld bij V-nix. Netjes verpakt en snel geleverd maar ik heb al twee mails gezonden omdat er een probleem is met iets dat ik gekocht heb en nog steeds geen reactie. Vind ik best jammer want ik dacht een goeie webwinkel gevonden te hebben. Voor mij is een winkelbezoekje trouwens uitgesloten: +450km. Dus ben ik nu op zoek waar te bestellen.

met vriendelijk groeten,

Tim
 
Laatst bewerkt:
Voor het idee:

Een trex betaal je zo 400 a 500 eur voor, dat is excl servo's en ontvanger, incl motor en regelaar.
Een beetje servo zit al snel op 20 eur, je hebt er 3 nodig, dus al snel 60 eur
Ontvanger ben je snel 50 tot 80 eur voor kwijt

Dan heb je een heli voor 230 euro, in vergelijking tot de 400-500 voor een trex.

Dan moet er dus wat beknibbeld zijn her en der, wat zich dus uit in servo's die bij een crash snel kapotgaan (tandwielen in de servo die breken)

Als je straks met meerdere heli's gaat vliegen, is een andere zender beter.
Computerzenders hebben een modelgeheugen, waarmee instellingen per model opgeslagen worden (wat handig is, per model verschilt er namelijk meer dan je denkt)
Ook zijn er meer instellingen te maken, die je vanzelf gaat gebruiken.
Als je dan een computerzender gaat gebruiken, probeer dan meteen voor de 2.4 ghz te gaan..

Als je gaat schaalvliegen, kan het raadzaam zijn deze heli gewoon als oefenheli te gebruiken.
Koop een tweede erbij en zet daar een schaalromp op. Als je dan dingen wilt proberen of wilt oefenen, crash je niet meteen je mooie romp..

Maar dat is toekomstmuziek
Zorg eerst dat je deze in de lucht houdt (binnen een vierkante meter, 0,5 tot 1 m hoog), dan zijn we wel een tijdje verder :mrgreen:
 
Over toekomstmuziek gesproken...
het probleem ook met het beknibbel in de goedkopere RTF setups is dat je bijna nooit dezelfde onderdelen koopt als ze moeten worden vervangen na bijv. een crash.
Je gaat dan al snel voor servo's die niet vervangen hoeven te worden na een lichte crash (metal of titanium tandwieltjes en digitaal) en een betere gyro.
Je zal dan ook snel gaan kijken naar een andere zender met betere afstelmogelijkheden aluminium upgrades of Trex onderdelen etc.etc.etc.
Na een jaar heb je dan een volledig gepimpte heli die waarschijnlijk veel meer heeft gekost dan Bijv. een T-rex450 met goede electronika.. ;)
Zeg niet dat het zo is..maar vaak gaat het wel zo als je het helivirus te pakken hebt.

Grt,
Eric
 
Ik ben ook nog niet zo lang bezig met heli's. Om te beginnen heb ik een ESKY BELT CP V2 gekocht. Als je crasht kun je in NL vrij snel aan nieuwe onderdelen komen. Is wel handig aangezien je niet te lang wil wachten.

Misschien komt er over een tijdje wel een Align en dan kom ik op mijn vraag. Is het voor een t-rex 450 sport nu makkelijk om aan onderdelen te komen in NL? Op welke sites moet ik dan zijn?
 
een T-rex450 met goede electronika.. ;)
Zeg niet dat het zo is..maar vaak gaat het wel zo als je het helivirus te pakken hebt.

Grt,
Eric


Ik heb daar het volgende voor bedacht, ikzelf heb een Esky belt cp v2 besteld, binnenkort staat er een goede zender, ontvangerm, gyro, en servo's op het lijstje om te bestellen, zou je dan later naar een trex gaan, kan je die laatste spullen allemaal overzetten......... kom je ongeveer nt zo duur uit, maar dan kan je wel lekker goedkoop oefenen...
 
Dat kun je doen..

je kunt ook de set nemen waar alle electronica bij inbegrepen is, dan kun je raggen en uitproberen met de belt, en netjes vliegen met de trex...

Onderdelen voor de trex pro zijn niet zo moeilijk te krijgen...
Zelf haal ik veel toch uit amerika (domweg omdat daar de sites vaak uitgebreider zijn, alles staat er op, nederlandse modelbouwboeren doen dat vaak niet). Vaak een stuk goedkoper, en als je meteen een voorraad reservedelen meebesteld, valt de totaalprijs ook wel mee.

Maar veel modelbouwwinkels in nedeland kunnen de onderdelen ook leveren.
 
hallo,

ik denk dat ik afstap van het idee om een RTF te kopen. Aangezien ik het sleutelen aan heli als even leuk aanvoel als er mee vliegen denk ik er toch aan om zelf iets inéén te steken. Heb er de tijd en het geduld voor alleen nog niet de kennis. Ik ken wel een collega met een t-rex 450 dus daar kan ik wel langs om mijn afstellingen te laten controleren.

Ik denk er aan om een Dx6i zender te kopen, een setje nette servo's en gyro. En dit alles in een goedkope ARF te stoppen. Dan heb ik het plezier van het bouwen, leer ik alles kennen en afstellen. Alleen nu nog uitzoeken welke servo's en gyro...

Alle tips zijn van harte welkom,

Tim
 
Hoi Tim!
Zal ik jou even mijn persoonlijke tips geven.
Niet dat ze zaligmakend zullen zijn hoor, maar ik ben er zeer content mee en dat al voor vele jaren.Dus deze spullen die ik ga opnoemen hebben zich al wel dik bewezen.
Als zender gebruik ik een Spektrum DX6i.
Ontvangers daarbij zijn de AR6200.
Ik heb ook een AR6100 in een CP heli zitten.
Geen enkel probleem met de ontvangst, maar deze heli met die AR6100 ontvanger vlieg ik bewust niet erg ver van mij vandaan.50 tot 75 meter maximaal.
Ik gebruik deze heli met AR6100 ontvanger voornamelijk voor binnenvluchten of met vliegen in de tuin van m'n helimaat.
De AR6200 ontvangers (heb er 3 stuks in 3 heli's zitten) werken perfect.
Ik heb tot op heden nog nooit een storing gehad.
Vlieg mijn 450 size CP heli's met die AR6200 ontvangers ook erg ver weg.Soms zo ver dat m'n helimaat zegt van ik zie de voor en achterkant niet meer van de heli.
Wat betreft de Gyro kun je alle kanten op.
Wat ik je absoluut wel kan aanraden is NIET te bezuinigen op een Gyro.
Zet gewoon een goede gemiddelde Gyro in je heli.
Dus geen knake Gyro van 30 euro ofzo.
Ja, het kan wel, maar je zult veel meer last hebben van zaken zoals verlopen van de staart, meer afstelwerk steeds en ook dat de Gyro het niet kan bijhouden als je wat harder gaat vliegen met het toestel.
Een Futaba 401 of verwante Gyro kunnen je veel plezier geven voor vele jaren.

Dan de servo's.
Kun je ook alle kanten mee op.
Zou persoonlijk voor servo's gaan die Metal Gear zijn.
Dus metalen tandwielen hebben.
De Hitecs HS65MG zijn goeie.
Ik heb ook heli's met goedkope HXT servo's erin.
Niets mis mee, maar.............die plastike tandwielen kunnen soms niet erg veel hebben.
Soms wel.
Klinkt raar dit, maar komt omdat ik en een ragbak heli heb met goedkope troep erin en een heli met duur spul.
Ik merk dat de heli met goedkope servo's het niet eens zo vervelend doet.
Ik vlieg geen 3D hoor, maar wel hard rond.
Ik hou tegenwoordig standaard aan dat ik mijn servo's op de Swash vervang na 100 vluchtjes.
Vroeger verving ik ze pas als er 1 spontaan de geest gaf.
Helaas gebeurde dit in mijn gevallen vaak tijdens een vluchtje.
Wordt je echt flauw van.
Hoop je iets van advies voorzien te hebben.
Let wel, er zijn legio mogelijkheden qua keuze voor zenders, Gyro's en servo's.
Ik heb alleen fijne ervaring met bovengenoemd spul.
Zou voorlopig niet anders willen.
Vr Gr Erwin
 
Ik ben ook nog niet zo lang bezig met heli's. Om te beginnen heb ik een ESKY BELT CP V2 gekocht. Als je crasht kun je in NL vrij snel aan nieuwe onderdelen komen. Is wel handig aangezien je niet te lang wil wachten.

Misschien komt er over een tijdje wel een Align en dan kom ik op mijn vraag. Is het voor een t-rex 450 sport nu makkelijk om aan onderdelen te komen in NL? Op welke sites moet ik dan zijn?

Waarom kijk je naar een 450 sport trouwens?
Ik vind persoonlijk de 450 Pro een veel mooiere heli, veel compacter en steviger, en minder parts bij hetzelfde vlieggewicht.
 
hallo,

bedankt voor alle tips en meningen.
Set die ik nu in gedachten heb:

-DX6i 6 Channel Full Range Transmitter With AR6200 Receiver MD 2 (gas links)
-KX870018 GP750 Head Lock Gyro Combo With DS520 Servo (lijkt me prijs kwaliteit niet slecht)
-3 x Hitec Hs-65MG servo
-Heli wordt waarschijnlijk HK-450 (plastic of alu, is nog niet beslist)
-Motor en ESC weet ik ook niet, er is zo'n overaanbod. Moest er iemand een goed voorstel hebben, liefst te bestellen bij Hobbycity of FastLad(omdat ik er toch al ga bestellen)
-dan nog uitvlooien wat een goeie LiPo lader is voor niet al te veel geld.

mvg,

Tim
 
Waarom kijk je naar een 450 sport trouwens?
Ik vind persoonlijk de 450 Pro een veel mooiere heli, veel compacter en steviger, en minder parts bij hetzelfde vlieggewicht.

Ik vind de sport veel mooier dan de pro. Net zoals ik de SEv2 mooier vind dan de pro. De servo op de staart is wel mooi en een belt ipv een torque tube is voor een semi beginner bij crashes denk ik wel goedkoper.....
 
hallo,

bedankt voor alle tips en meningen.
Set die ik nu in gedachten heb:

-DX6i 6 Channel Full Range Transmitter With AR6200 Receiver MD 2 (gas links)
-KX870018 GP750 Head Lock Gyro Combo With DS520 Servo (lijkt me prijs kwaliteit niet slecht)
-3 x Hitec Hs-65MG servo
-Heli wordt waarschijnlijk HK-450 (plastic of alu, is nog niet beslist)
-Motor en ESC weet ik ook niet, er is zo'n overaanbod. Moest er iemand een goed voorstel hebben, liefst te bestellen bij Hobbycity of FastLad(omdat ik er toch al ga bestellen)
-dan nog uitvlooien wat een goeie LiPo lader is voor niet al te veel geld.

mvg,

Tim

Lader: Accucell-6. Te bestellen bij hobbycity.

Een Belt CP v2 als beginner is volgens mij echt niet slecht hoor. Die KDS450 is dacht ik nog beter. Die 2.4GHz belt cp v2 zal ik laatst voor iets van 175 euro bij de hobbyshop staan...
Volgens mij is het vrij belangrijk dat je snel weer kan vliegen na een crash. En crashes maken ga je sowieso! Heb nu een beetje ervaring met bestellen in HK, maar dat duurt altijd waanzinnig lang! Dat wil je denk ik niet als je maar 1 heli hebt....
M.a.w. zorg van die heli die je koopt dat je simpel onderdelen kunt krijgen. Ik hoop niet dat voor die HK-450 steeds weer onderdelen moet bestellen in HK. Oh en, er gaat altijd wel iets stuk dat je toevallig net niet dubbel hebt.

Ik heb trouwens towerpro's MG90 op mijn cyclic...
 
Ik zelf vlieg al een hele tijd met trex 450 clone heli's.
Mijn setup is ook niet zalig makend maar gaat als een raket en is voor een beginnende heli vlieger meer als genoeg.
Turnigy2836 3700kv motor van hc met een 11 tands pinion ook van hc komt als set met een 13 tands pinion alleen met de 11 tands gevlogen met de 13 tands gaat de vliegduur achter uit maar heb je volgens mij een echte f16.
Regelaar hobbywing 60 amp met 3 amp bec [had ik nog liggen] wordt in de zomer nog niet eens warm.
Servo's op de kop heb ik voor hitec 65 hb gekozen omdat op de mg snel speling zou zitten en ik deze eerder op mijn vliegtuigen had zitten en er zeer tevreden over was.
Op de staart gy401 met een 9257 spaar hier echt niet op .
Want als je begint met helie vliegen moet je je niet ook nog om de staart druk hoeven maken je hebt de handen vol om de helie alleen al vlak te houden.
Lipo's 2200 3sp1 van hc liefst 25c of hoger.
Ik vlieg op 90% in idle up en vlieg altijd op timer 6 minuten en dan gaat er plus minus 1600 terug in.
Ik kan deze setup iedereen aanraden motor gaat al 150 vluchten zonder problemen en kost niet veel, regelaar hobbywing pentium is de zelfde volgens mij als de turnigy plush serie want de programmeer kaart werkt op allebei de merken .
En als lader voor 3cellen de accucel 6 van hc kost ook niet te veel en is meer als genoeg voor 3 cellen pakketten alleen moet je er een voeding voor hebben .
Als je even wacht kunt je deze zelfs van mij over nemen ivm 6cellen pakketen heb ik een 250 watt lader besteld .
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben .
Groet Rob
 
Voor het idee:

Een trex betaal je zo 400 a 500 eur voor, dat is excl servo's en ontvanger, incl motor en regelaar.
Een beetje servo zit al snel op 20 eur, je hebt er 3 nodig, dus al snel 60 eur
Ontvanger ben je snel 50 tot 80 eur voor kwijt
:mrgreen:


De T rex 450 sport Kost €339,- inclusief servo's motor esc gyro enz is de super combo.

Gewoon hier in nederland google maar ff!!!
 
Ik vind de sport veel mooier dan de pro. Net zoals ik de SEv2 mooier vind dan de pro. De servo op de staart is wel mooi en een belt ipv een torque tube is voor een semi beginner bij crashes denk ik wel goedkoper.....
Dat kan natuurlijk ook :)
Ik ga meer voor het vliegen en iets minder voor het uiterlijk.
Ik vind zelf de 450 pro echt een strakke, no nonsense, "vlieg" heli (net als de Protos).
En een torque tube vervang je sneller en makkelijker dan een snaar ;)
 
hallo,

Ik had genoeg gelezen en filmpjes gekeken en heb dan maar wat besteld.
Heb een copterX kitje besteld en ben gaan bouwen. Superspannend en superleuk!!! 3 avonden sleutelen en hij was klaar, alles nog 10 keer nagelopen en dan maar de maiden gedaan (met trainingskruis) wat na 20 seconden in een uurtjes sleutelen is geëindigd (feathering, hoofdas, staartrotor-asje, staartvin). Niet ontmoedigd heb ik 's avonds dan nog maar eens geprobeerd (zonder dat stomme kruis) en twee lipo's leeggevlogen al hoverend. Tot nu toe een heerlijke ervaring en nu wordt het vliegen vliegen vliegen....

382603235.jpg

382603203.jpg

382603170.jpg

382603154.jpg

382603958.jpg


mvg,

Tim
 
Back
Top