Hallo,
ik heb misschien een vraag die vrij simpel te beantwoorden is.
Hoe bereken je de propmaat voor een turbo-prop?
Ik heb een model op het oog, die zou eigenlijk met een 150CC moeten vliegen maar dan maakt ie zoveel herrie dat ik nergens meer kan vliegen.
Op de Jetmesse zagen we turboprops, die klonken erg fijn en stil.
Dus dat zou een oplossing kunnen zijn.
Nu ga ik er vanuit dat een turboprop als volgt werkt, de uitlaatgassen van de turbine drijven een 2e as aan waarop een turbine zit die de prop aandrijft.
Dus de as van de prop is vrijlopend.
Wat gebeurd er nu als je er een te grote prop opzet, wordt alles op de 2e as dan weggebrand of zo, wordt je straalturbine te heet, krijg je flame-outs?
Of loopt alles gewoon lekker door alleen met een lager toerental?
Is het gewoon een kwestie van simpel berekenen hoeveel vermogen een prop trekt bij een bepaald toerental of komt er meer bij kijken?
Alvast bedankt,
Gert-Jan
ik heb misschien een vraag die vrij simpel te beantwoorden is.
Hoe bereken je de propmaat voor een turbo-prop?
Ik heb een model op het oog, die zou eigenlijk met een 150CC moeten vliegen maar dan maakt ie zoveel herrie dat ik nergens meer kan vliegen.
Op de Jetmesse zagen we turboprops, die klonken erg fijn en stil.
Dus dat zou een oplossing kunnen zijn.
Nu ga ik er vanuit dat een turboprop als volgt werkt, de uitlaatgassen van de turbine drijven een 2e as aan waarop een turbine zit die de prop aandrijft.
Dus de as van de prop is vrijlopend.
Wat gebeurd er nu als je er een te grote prop opzet, wordt alles op de 2e as dan weggebrand of zo, wordt je straalturbine te heet, krijg je flame-outs?
Of loopt alles gewoon lekker door alleen met een lager toerental?
Is het gewoon een kwestie van simpel berekenen hoeveel vermogen een prop trekt bij een bepaald toerental of komt er meer bij kijken?
Alvast bedankt,
Gert-Jan