Hoe bereken je propmaat bij turbo prop

GJVO

In Memoriam
Forum veteraan
Hallo,

ik heb misschien een vraag die vrij simpel te beantwoorden is.
Hoe bereken je de propmaat voor een turbo-prop?

Ik heb een model op het oog, die zou eigenlijk met een 150CC moeten vliegen maar dan maakt ie zoveel herrie dat ik nergens meer kan vliegen.
Op de Jetmesse zagen we turboprops, die klonken erg fijn en stil.
Dus dat zou een oplossing kunnen zijn.

Nu ga ik er vanuit dat een turboprop als volgt werkt, de uitlaatgassen van de turbine drijven een 2e as aan waarop een turbine zit die de prop aandrijft.
Dus de as van de prop is vrijlopend.

Wat gebeurd er nu als je er een te grote prop opzet, wordt alles op de 2e as dan weggebrand of zo, wordt je straalturbine te heet, krijg je flame-outs?
Of loopt alles gewoon lekker door alleen met een lager toerental?

Is het gewoon een kwestie van simpel berekenen hoeveel vermogen een prop trekt bij een bepaald toerental of komt er meer bij kijken?

Alvast bedankt,

Gert-Jan
 
800px-Turboprop_operation-en.svg.png
http://upload.wikimedia.org/wikiped...n-en.svg/800px-Turboprop_operation-en.svg.png
 
Ja, volgens mij zit het bij een modelturbine andersom, dus de prop zit bij de uitlaatkant.
Maar nu weet ik nog niet hoe de propmaat berekend wordt.


GJ
 
Je zou eens contact kunnen opnemen met Martin Stouten (frema), hij heeft veel ervaring met turboprops die wisselend belast worden.
Normaalgesproken is het toerental van de turbine aan de uitgaande as lager dan dat van de turbine die de compressor aandrijft. Hoe meer de turbine belast wordt, hoe groter het verschil.
Theoretisch zou bij een te hoge belasting het turbinewiel moeten verbranden, maar zover ik begrepen heb, heeft Martin daar weinig last van.
 
Ok, goede tip.

Ja, in principe zou je de propelloras stil moeten kunnen houden want hij is niet mechanisch gekoppeld aan de turbine maar wordt aangedreven door de hete uitlaatgassen.
Maar ik ga Frema even vragen.

Bedankt!

GJ
 
je moet het zo zien Gert-Jan .
Een freepower turbine ,want zo heten ze , kan een aantal procenten belast worden.
Meestal ,en dat is met mijn pullers zo draai ik op 70 % freepowertoerental .
Ik kan maximaal belasten tot 60 % ,maar dan is er inderdaad kans dat de motor op een gegeven moment aanloopt ,of de vrije turbine.

als bij jou bv het freepower toerental met een normale prop grote 100 % is,en we gaan er van uit dat het toerental dan rond de 65000 ligt ,dan is er niets aan de hand.
Maar ga je hem meer belasten door een grotere prop ,dan zakt het aantal procenten ,en de temperatuur gaat naar boven .
Het is bij de meeste turbo props zo ,dat de max temp ligt op 750 graden , ik zelf zit hoger ,want de motoren worden nog veel meer belast ,en zit op 850 graden ,maar kort ,dus dit houden ze makkelijk vol.
Dus hoe groter de prop word des te warmer word je turbine .
Meestal is de max temp in de ecu op 800 graden gezet ,kom je daar boven ,dan heb je kans dat je motor uitslaat om dat de ecu de temperatuur niet toelaat.
Ik weet ook dat er een system geweest is wat het toerental van de motor terug schroefde totdat de motor weer afgekoeld was ,maar ik kan het niet meer vinden.
Ik hoop dat je zo een beetje info hebt.

Mvg,

Martin.
 
Ah, ik was net je een PB aan het sturen.

Het werkt dus zoals ik dacht.
Maar hoe weet je nu of een turboprop een bepaalde prop aankan, ga je dan uit van het vermogen wat opgegeven wordt door de fabrikant?
En dan kan je een aantal procenten afwiijken?
Stel ik heb 10 kW nodig en de turbine levert 9, dan zou dat gaan maar met verlies van toeren en een stijging van de temperatuur?

GJ
 
nog even een vraag Gert-Jan , wat voor merk motor denk jij aan?
Je mag altijd een tikkie grotere prop nemen als word voor geschreven hoor ,want die verhouding zijn basis verhoudingen .
Veel verstand van props heb ik niet ,maar wat je kunt doen is gewoon proberen ,wel voorzichtig ,en de temp in de gaten houden ,en goed luisteren als je motor uitzet , om te horen of de lagers niet te warm worden .

ik wacht eerst je antwoord wel even af.
 
Nou, ik had Wren gemaild, voor de MW44.
Die levert te weinig vermogen, hij kan die prop wel ronddraaien maar met een te laag toerental.
Ik heb het dan over een 19x21 prop en die moet met 8500 rpm op de grond ronddraaien.
In de lucht gaat ie dan richting 9500.
Die wren haalt maar 6500 en in de lucht 7000.
En Jetcat geeft wel vermogen op, maar ik zat dus met het probleem, hoe bereken ik dan de prop en wat zijn de gevaren van een te grote of te kleine prop.


GJ
 
Ah, ik was net je een PB aan het sturen.

Het werkt dus zoals ik dacht.
Maar hoe weet je nu of een turboprop een bepaalde prop aankan, ga je dan uit van het vermogen wat opgegeven wordt door de fabrikant?
En dan kan je een aantal procenten afwiijken?
Stel ik heb 10 kW nodig en de turbine levert 9, dan zou dat gaan maar met verlies van toeren en een stijging van de temperatuur?

GJ
er is maar 1 fabrikant van modelbouw turbines die dit echt berekend,dat is Wren.
Sorry om te zeggen ,maar jetcat heeft de oude versie van de wren gekopieerd ,en of ze het vermogen leveren wat ze opgeven ,ik heb er mijn vraagtekens bij,maar goed ik heb een syteem ontwikkeld waardoor dus het freepowergedeelte een koppel krijgt zo gauw het toerental naar beneden gaat , en wat ik in de puller heb zitten is een flow breaker die vlak voor het freepower wiel de luchtstroom openbreekt ,en op een rustig manier door het turbine wiel laat lopen ,daardoor krijg ik verlaging van stuwdruk ,en verhoging van koppel ,waardoor ik nu 120km/uur wielspin kan draaien.
Voorheen ging dat absoluut niet .
Ik weet dus niet of alle turbo props dit system hebben ,en als dit niet zo is,zal de vrijeturbine ,maar een 10% meer belasting kunnen hebben zonder temp verhoging.
Mischien een ingewikkeld verhaal ,maar dit wou ik je wel even laten weten .
De flowbreaker is een idee van me zelf ,en heeft sinds ik dit in de pullers gebruik , gigantisch resultaat in trekkracht.

Ik hoor wel van je wat je van plan bent.
 
Laatst bewerkt:
Nou, ik had Wren gemaild, voor de MW44.
Die levert te weinig vermogen, hij kan die prop wel ronddraaien maar met een te laag toerental.
Ik heb het dan over een 19x21 prop en die moet met 8500 rpm op de grond ronddraaien.
In de lucht gaat ie dan richting 9500.
Die wren haalt maar 6500 en in de lucht 7000.
En Jetcat geeft wel vermogen op, maar ik zat dus met het probleem, hoe bereken ik dan de prop en wat zijn de gevaren van een te grote of te kleine prop.


GJ

Een te kleine prop kan voor problemen zorgen voor overspeed ,maar op de jetcat zit een overspeed regeling ,die je in kan stellen.
Een te grot prop geeft meer warmte , en dan grijpt de ecu van de motor in .
 
Ik zou 8-9 kilowatt nodig hebben.
Wren valt af.

Jetcat is zwaar en duur, maar ik zal daar eens induiken.

GJ
 
wel jammer van wren dat ze de 54 turboprop niet meer hebben ,ik kan hem niet meer vinden op hun website.
Hij woog 2,4kg kompleet ,en die levert echt meer dan 9kw hoor.
Jammer dat je zelf geen turboprop kan maken ,want dan kun je hem zelf naar jou wensen samenstellen.
 
Tja, ik zou het graag allemaal zelf bouwen maar ik heb geen draai en freesbank.
En ook de kennis is niet aanwezig, dus dan is kopen de laatste optie.
Ik zal Frank Turbine eens mailen, heb ik ook goede ervaringen mee.

Andere optie is een kleiner model bouwen...

GJ
 
weet je waar je nog eens kan kijken ,bij Jetcentral ,volgens mij is hun system weer anders dan Wren en Jetcat.
Frankturbines heeft volgens mij nog geen turboprop onder hun naam ,maar ik heb Alfred niet meer gesproken op jetpower.
 
Tja, ik zou het graag allemaal zelf bouwen maar ik heb geen draai en freesbank.
En ook de kennis is niet aanwezig, dus dan is kopen de laatste optie.
Ik zal Frank Turbine eens mailen, heb ik ook goede ervaringen mee.

Andere optie is een kleiner model bouwen...

GJ

Ja dat begrijp ik,en het is ook niet eenvoudig om ,als je geen of weinig ervaring met turboprops hebt , het in 1 keer goed te krijgen ,dus gaat er veel tijd inzitten.
Ik heb van over de gehele wereld vragen gekregen om de kleine turboprops te bouwen ,maar ik doe het niet , kan ik wel stoppen met micropulling.
Als ik dat niet had dan zou ik er wel 1 maken voor je ,maar als je op m,n draadje gekeken hebt ,weet je wat ik nog moet:(.
Heeeel veel werk,maar wel de eerst ter wereld die zo klein freepowerturbine bouwt.:p
 
Nou Martin, als je modelbouw voor je werk gaat doen dan is het geen hobby meer en gaat de lol er snel af, ik heb er ervaring mee.
Plus al het gezeur wat je krijgt, als er wat stuk gaat dan ligt het altijd aan de bouwer...

Maar ik heb even bij Jetcentral gekeken.
Om de een of andere reden heb ik toch een beter gevoel bij Jetcat en zeker bij Wren.
Ook de service interval is bij Jetcentral erg kort, 25 uur.

Ik ben bang dat ik het model dan maar helemaal zelf moet gaan bouwen en een Wren erop zetten.
Of genoegen nemen met een lagere snelheid..

Dit zou het trouwens moeten worden.

DSC06966-800x600.JPG



GJ
 
ja dat is schitterend , jammer dat ik je niet kan helpen .
Ik hoor wel van je wat je definitief gaat doen.
Veel succes.

Martin.
 
Back
Top