Hoe krijgen we weer leven in de electrocompetitie???

Huh? Wat een onzin.
De (NL) Tamiya cup had juist al dit soort regels:
- Was je als 4wd / F-1 rijder naar een eind Eurocup geweest dan mocht je geen stock klasse meer rijden.
- Was je twee keer als stock rijder naar de eind Eurocup geweest dan mocht je ook niet meer in de stock meedoen.

Nee hoor, Roelof's voorbeeld is een goede. Ten eerste waren er in de Tamiya Cup rijders die zelf een winkel hadden (of bij de importeur werkten danwel daardoor gesteund werden) en daardoor binnen de Tamiya Cup als gesponsord moeten worden gezien. Daarnaast deden er wel degelijk toppers uit de NKs mee die voor de NKs kortingsregelingen hadden en dus ook als gesponsord moeten worden gezien. En ze mochten allemaal meedoen en hun kennis (b.v. over zappen) inzetten. Ook vanuit het buitenland hebben door de jaren heen verschillende toppers uit de EFRA klassen meegedaan aan de Tamiya Cup.

Wat het wel aangeeft, en dat ondersteunt ten dele Per's positie, is dat het niet per definitie nodig is om toppers te weren. De Tamiya Cup is tenslotte vele jaren een belangrijke bron van nieuwe rijders geweest.
 
Er zijn juist een aantal zeer goede NK rijders voort gekomen uit de Tamiya cup en niet andersom.

Sorry Michael, maar deze laatste opmerking geeft een zeer eenzijdig beeld. Het omgekeerde gebeurde ook, en het is zeker zo dat rijders die succesvol werden op NKs gewoon de Tamiya Cup bleven rijden, inclusief rijders met deals bij winkels, importeurs en soms fabrikanten. Op zich niets mis mee, maar wel duidelijk anders dan de no-sticker klasses die in de US in opkomst zijn.

Daarbij weet je zelf net zo goed als ik dat er in de Tamiya Cup door sommige mensen "in the know" de grenzen van de regels opgezocht en soms overschreden zijn, en daarbij zeker de intentie achter die regels het nodige geweld is aangedaan.
 
Nee hoor, Roelof's voorbeeld is een goede. Ten eerste waren er in de Tamiya Cup rijders die zelf een winkel hadden (of bij de importeur werkten danwel daardoor gesteund werden) en daardoor binnen de Tamiya Cup als gesponsord moeten worden gezien. Daarnaast deden er wel degelijk toppers uit de NKs mee die voor de NKs kortingsregelingen hadden en dus ook als gesponsord moeten worden gezien. En ze mochten allemaal meedoen en hun kennis (b.v. over zappen) inzetten. Ook vanuit het buitenland hebben door de jaren heen verschillende toppers uit de EFRA klassen meegedaan aan de Tamiya Cup.

Wat het wel aangeeft, en dat ondersteunt ten dele Per's positie, is dat het niet per definitie nodig is om toppers te weren. De Tamiya Cup is tenslotte vele jaren een belangrijke bron van nieuwe rijders geweest.

Tony,
De Tamiya Eurocup als geheel was geen instap serie. De Modified (13T, 10T, later Super-Stock genoemd doordat er met 23T gereden werdt) was er een waar veel mocht (zolang het Tamiya onderdelen waren en daar waren de regelementen heel duidelijk over) en daar werden gesponserde rijders ook zeker niet geweerd. Dit is ook niet de intentie geweest.
Bij de Stock (Eerst TL-01, later TT-01) was dat wel het geval.
En nog steeds staat het punt dat er (bij de stock) geen kampioenschappen zijn weg-gesnoept door top NK rijders. Ik ken alleen Hessel die na zijn kampioenschap is doorgegroeid tot NK/EK/WK (bigscale) ster. In DL heb je er natuurlijk meer, zoals Marc Reinhard, maar ook hij was toen een rijder in opkomst.
 
Tony,
De Tamiya Eurocup als geheel was geen instap serie.

Dat is waar, de insteek was anders. Hoofdoel was promotie van Tamiya producten en van de RC auto hobby. Reden waarvoor dan ook in Tamiya kits een gratis deelname bewijs werd meegeleverd en er met standaard Tamiya producten (tot en met de tandwielen toe) gereden moest worden. Het was zeker niet de intentie dat er vervolgens op alle mogelijke manieren de trukendoos van de experts werd opengetrokken om het materiaal vervolgens toch "op te rekken". Zappen van motoren was naar mijn mening niet naar de geest van het reglement, maar was strikt genomen niet verboden. Smeren daarentegen was dat wel en daarbij niet iets waar beginners van op de hoogte waren. Ook zijn er gevallen bekend waarbij de ene set banden iets meer standaard was als de andere. Oftewel de laatste waren illegaal maar werden wel gebruikt.

Overigens zei ik niet dat er een regel was dat er geen gesponsorde rijders mee mochten doen. In tegendeel, ik zei dat dit punt juist een verschil is met de no-sticker (sportsman) klassen, en dan zeker zoals Ernie Provetti die ziet.
 
Stelling:

De matige populariteit van de RC racerij is vooral te danken aan het ontbreken van promotie
van de sport
en het ontbreken van ondersteuning van fabrikanten importeurs voor events ,

en niet aan de regels en klassen van clubs en van de Nomac.

Ideen:

-Fabrikanten en importeurs moeten samenwerken en aantrekkelijk wedstrijden organiseren.
-alle wedstrijden moeten op Youtube komen
-alle uitslagen moeten goed te vinden zijn op internet

Zo kan de sport meer zichtbaar worden
en dus ook meer mensen aantrekken.
Het is zo belangrijk om meer zichtbaar te zijn,
en dus moeten er veel persberichten
en filmpjes op youtube van finales.
Ook moe het veel beter met het publiceren van uitslagen,
zelfs bij de betere clubs duurt het soms maanden voor er iets te vinden is.
 
Laatst bewerkt:
Tony,
De Tamiya Eurocup als geheel was geen instap serie.

Ik denk ook niet dat je dat wilt. Juist de combinatie tussen ervaren rijders en beginnende rijders is goed. Zo kan de rijder met meer ervaring de beginner helpen.

Verder is de EFRA nu ook bezig om de sport meer te promoten. Ze hebben een budget van 30.000 euro om te zorgen voor meer media-aandacht bij EFRA wedstrijden. Ook dit is denk ik een goede zaak. Want zoals met iedere sport zorgt meer media-aandacht voor meer nieuwe aanwas. Verder zorgt het er ook voor dat mensen die de sport niet kennen, nu de meest professionele tak van sport zien en doorhebben dat het meer is dan rijden met 'Bart Smit-auto's'
 
Dank je Tony voor het bijstaan. Hoewel de Tamiya cup op het gebied van de rijder geen regels kende lijkt het mij wel duidelijk dat het eigenlijk geen klasse voor de ervaren toprijders moest zijn. Maar eigenlijk is er in die periode veel gesjoemeld, zelfs door Tamiya zelf.....

Je ziet aan bv. aan de huidige Kyosho cup en ook de Tamiya cup dat de animo minimaal is, begin jaren '90 konden er ruim 100 man bij de Tamiya cup aan de start staan.
Fabrikanten moeten eigenlijk hun eigen cups laten vallen en de koppen bij elkaar steken voor bredere instap klasses. Zo kan er bv. prima 1 klasse opgezet worden voor 1:10 RTR auto's voor zowel electro als brandstof, desnoods vragen ze de landelijke bonden om hierin mee te werken.

Maar ja, ik kom toch ook weer uit bij de huidige harnekkige straatrijder die om div redenen maar niet naar het circuit te krijgen is.
 
Filmpjes van finales op Youtube alleen is denk ik niet afdoende, daar is Youtube al té groot voor nu. Dan verdwijnen de filmpjes op de grote hoop van de vele, vele filmpjes die er al opstaan. Ik kan soms zelf amper op Youtube iets erover vinden...

Want zoals met iedere sport zorgt meer media-aandacht voor meer nieuwe aanwas. Verder zorgt het er ook voor dat mensen die de sport niet kennen, nu de meest professionele tak van sport zien en doorhebben dat het meer is dan rijden met 'Bart Smit-auto's'

Hier heb je een héél goed punt maar daar zitten ook weer haken en ogen aan. Kranten worden bijna niet meer gelezen door de doelgroep omdat alles via de digitale snelweg gaat. Dan kan je ervoor kiezen om uit te wijken naar de evenementen die er door het hele jaar gehouden worden zoals de vele tuning/styling beurzen die we kennen als "Speed & Design". Alleen is het daar weer mee dat als deze in een hal gegeven worden de ruimtes vaak erg prijzig zijn en als je al een ruimte kan krijgen dan is het vaak niet groot genoeg om een schappelijk circuit aan te leggen die de "real-time-actie" natuurgetrouw weer kan geven. We hebben met de MACH ooit eens bij het circuit van Zandvoort gestaan maar dat was voornamelijk met brandstof aangezien de plaat asfalt niet vlak genoeg was om er met on-road electro te kunnen rijden zonder al te veel schade maar op zich een prima idee natuurlijk. Maar de huidige wedstrijd-electro-auto's zijn toch zeker wel gebonden aan een goede vlakke ondergrond van asfalt of tapijt. Dus als je ergens een demonstratie wil geven dan zal de accomodatie wel goed moeten zijn om alles goed te kunnen demonstreren (anders lijken het nog steeds Bart Smit autootjes ;) ).

Wat in mijn ogen een goed idee zou zijn is als elk circuit dat we rijk zijn één dag of weekend in het buitenseizoen pakt en daar een "promo-weekend" van maakt en dit dan zo veel mogelijk bekend maakt in de media. Een soort van "RC racing komt naar je toe deze zomer!!!". Dit zou dan een dag/weekend kunnen zijn waar er uitsluitend demo-races gegeven worden met iemand die alles aan elkaar praat en waar meer de nadruk gelegd wordt om met de toeschouwers te praten en dingen uit te leggen. Ik denk hierin dan dat ook elke klasse die er NU actief is aan bod zou moeten komen (toerwagens, F1, Pro10) en met name in de toerwagens de nadruk gelegd zou worden op de verschillende motor-klasses. Hier zouden de desbetreffende bestuursleden zich misschien eens over kunnen buigen (???). Ik zal het eens met Niels de Zwijger overleggen hoe hij hier tegenaan kijkt.

Laatst waren ze met een filmploeg van de jeugdserie "Spangaz" op de indoorbaan van de MACH een aflevering aan het filmen waarin een van de leerlingen dus het RC-racen als hobby heeft. Helemaal goed denk ik want dat gaat direct over naar de doelgroep. Ik meen dat deze aflevering een dezer dagen uitgezonden zal worden.
 
Dit was mede tedanken aan zeer gemotiveerd personeel van de plaatselijke bart smit,en de tamiyacup

Dat is ook een zeer sterk punt... Back in the days waren de speelgoedzaken als Bart Smit en Intertoys nagenoeg allemaal voorzien van een zeer goede RC afdeling. Ik kan me de Bart Smit in Zaandam en de Intertoys op de Heiligeweg in Amsterdam nog wel herinneren dat het een Walhalla was om daar rond te lopen met je ouders. Dat is niet meer zo, op de Heiligeweg is de bovenafdeling nu helemaal ingericht voor games en datzelfde geld voor de Bart Smit bij ons in Zaandam. Wat er staat aan afstandsbestuurde autootjes is daadwerkelijk echt speelgoed en daarmee prikkel je de doelgroep niet meer. De zaken waar het nog wel te krijgen is zitten niet in de winkelcentra van de steden omdat die locaties te duur zijn en dus zijn ze voor iemand die er niks van weet ook niet te vinden en lopen ze er ook niet zomaar meer langs.

Ik zie het bij mij op mijn werk ook al gebeuren dat de verblijven 's avonds leeg blijven omdat iedereen liever op de kamers zitten met de Playstation3 en Call of Duty. Kijk maar eens om je heen in de buurt, door alle "inhome entertainment" en het uitblijven van RC afdelingen in speelgoedzaken gaat de doelgroep dus liever gamen dan "buiten spelen" met een RC auto. Daarnaast (en dit weet ik niet zeker) ben ik er door mijn vader mee besmet. Die was al actief met modelbouw, weliswaar boten maar toch. Dat zie je ook minder denk ik. Wie weet moet de nieuwe generatie papa's nog opstaan om hun kids te "infecteren" met het RC-virus...
 
@ Joost:

Je pleit voor meer events in de promotie sfeer,

ik denk dat er genoeg events zijn,
maar ze zijn onzichtbaar en onvindbaar.

Op Youtube is alles te vinden als de juiste zoekwoorden worden gebruikt
bij het uploaden.

Maar als zelfs een groot event als de DHI cup 2010 er niet op staat
dan is ook dat weer een onzichtbare race.
 
Op Youtube is alles te vinden als de juiste zoekwoorden worden gebruikt
bij het uploaden.

Klopt!!! En als ik tegen JOU zeg: DHI, IIC en Snowbirds dan zeg jij waarschijnlijk dat het grote RC evenementen zijn...

Maar zit de jongen die van niks weet op Youtube, denk je dan dat hij weet waar hij moet kijken??? Terwijl als je het dichter bij huis laat afspelen en zorgt op wat voor manier dan ook dat de doelgroep het wel weet hij wel iets heeft van héy, daar ga ik eens kijken. Dan ziet hij het in het echt en dat is toch altijd anders dan op een scherm.

Simpel voorbeeld, de MACH organiseerd zo'n weekend. Hang dan op de scholen, buurthuizen, winkelcentra enz. in de omgeving een flyer op met info hierover. Dan is het dichter bij huis en veel tastbaarder...

Dit zou je overigens ook voor de normale club-races kunnen doen... Als een ieder die deze clubraces (bijv. de ZAC) rijd in zijn/haar woonplaats een klein beetje aan promotie zou doen dan kom je al een eind denk ik.

De DHI is leuk en is een groot evenement maar voor de beginnende (wedstrijd) rijder ten eerste niet haalbaar en ten tweede denk ik dat dit soort races een verkeerd beeld scheppen voor de rijder die nog niks weet. Die gaat dan van niks ineens naar alles en komt dan "bedrogen" uit als hij kijkt wat er (op dat moment) voor hem haalbaar is...
 
Laatst bewerkt:
Klopt!!! En als ik tegen JOU zeg: DHI, IIC en Snowbirds dan zeg jij waarschijnlijk dat het grote RC evenementen zijn...

Maar zit de jongen die van niks weet op Youtube, denk je dan dat hij weet waar hij moet kijken??? Terwijl als je het dichter bij huis laat afspelen en zorgt op wat voor manier dan ook dat de doelgroep het wel weet hij wel iets heeft van héy, daar ga ik eens kijken. Dan ziet hij het in het echt en dat is toch altijd anders dan op een scherm.

Simpel voorbeeld, de MACH organiseerd zo'n weekend. Hang dan op de scholen, buurthuizen, winkelcentra enz. in de omgeving een flyer op met info hierover. Dan is het dichter bij huis en veel tastbaarder...

Dit zou je overigens ook voor de normale club-races kunnen doen... Als een ieder die deze clubraces (bijv. de ZAC) rijd in zijn/haar woonplaats een klein beetje aan promotie zou doen dan kom je al een eind denk ik.

De DHI is leuk en is een groot evenement maar voor de beginnende (wedstrijd) rijder ten eerste niet haalbaar en ten tweede denk ik dat dit soort races een verkeerd beeld scheppen voor de rijder die nog niks weet. Die gaat dan van niks ineens naar alles en komt dan "bedrogen" uit als hij kijkt wat er (op dat moment) voor hem haalbaar is...

Bij ons op HFCC hebben we al jaren een minimaal 1 open dag per jaar. Waar we dan ook een aankondiging voor vragen in de lokale media. Vaak zorgt dit voor een hoop bezoekers en het zorgt altijd wel voor nieuwe leden.

We vullen zo'n dag dan met tracktime voor iedereen. Momenten waarop bezoekers met hun eigen auto (bij ons dan wel alleen electro) op het circuit mogen rijden om het te proberen.

Verder ook demoraces van bijvoorbeeld de mini/swift-cup omdat dit een leuke instapklasse is, en races met toerwagens zowel modified als super stock om te laten zien hoe het er in de hogere klasses aan toe gaat. Dan weet een bezoeker hoe hij kan beginnen (met info over de kosten) en waar hij kan eindigen.

Dit combineren we dan met een lokale winkel van een van onze bestuursleden ;) (waar ik hier de naam natuurlijk niet van mag noemen), die maakt dan een actie dat je bij aankoop van de mini of swift voor een speciale prijs een jaar lid kunt worden van de club.

Dit heeft bij ons vaak wel succes en is misschien een idee om ook op deze manier bij andere clubs te doen.
 
Ja psies, maar waarom persé 1 keer per jaar als je als club ook aan kan geven dat mensen kunnen komen kijken bij clubwedstrijden... Dan is er misschien nóg meer kans op slagen toch?
 
Ja psies, maar waarom persé 1 keer per jaar als je als club ook aan kan geven dat mensen kunnen komen kijken bij clubwedstrijden... Dan is er misschien nóg meer kans op slagen toch?

Op zich wel natuurlijk.. Maar het voordeel van zo'n speciale open dag dat alle leden erop zijn ingesteld om vooral nieuwe leden te werven en uitleg te geven. Bij een gewone clubwedstrijd zullen rijders eerder bezig zijn met hun eigen auto dan met het helpen van aspirant-leden. Verder kun je nu ook tijd vrijmaken om vrij rijden toe te laten voor iedereen. Dat wordt op een wedstrijddag al lastiger.

Maar ook als mensen bij een clubwedstrijd binnenlopen proberen we altijd een (bestuurs)lid te vinden die uitleg kan geven over wat modelautoracen inhoudt, wat het kost en dergelijken. Vaak zie je mensen dan later weer terugkeren, en uiteindelijk ook lid worden. En dat is toch wat je wilt bereiken.
 
Precies en al is dat alleen maar nadat ze zijn komen kijken en een paar vraagjes hebben kunnen stellen... Al zou het één lid per maand op leveren dan is het een goed jaar denk ik...
 
Goede punten. Ik denk dat er niet één "silver bullet" is om de zaak vlot te trekken. Er zullen verschillende zaken goed geregeld moeten worden. Een goede instapklasse waar op nationaal niveau (let op: ik zeg niet NKs!) afspraken over gemaakt zijn tussen de clubs is naar mijn mening een belangrijk onderdeel. In zo'n instapklasse hebben gesponsorde (ook mensen met een kortingdeal) naar mijn mening niets te zoeken.

Maar ik ben het in zoverre met Per eens, dat is zeker niet genoeg. Zoals in de laatste posts is aangegeven is de promotie van onze hobby zeker zo belangrijk. Als potentiële rijders niet eens weten dat we er zijn, komen ze ook niet rijden in een instapklasse... Ik denk dan ook dat de organisatie die opgericht is "ter promotie van de modelautosport" (de NOMAC dus) die doelstelling weer centraal zou moeten zetten en samen met de commerciële organisaties en de clubs mogelijkheden moet gaan creëeren om de hobby te promoten. In het verleden is gebleken dat (grote) beurzen een prima manier zijn om de bekendheid te vergroten. Wellicht dat het voorbeeld uit andere landen (o.a. Duitsland) om op zo'n beurs een semi-grote wedstrijd te organiseren daarvoor een goede opzet. Zeker als dit gekoppeld metaanwezigheid van de nodige rijders die niet aan de wedstrijd deelnemen, maar juist demonstraties verzorgen en toegankelijk zijn voor het publiek om vragen aan te stellen. Iets dat juist bij de HFCC open dag altijd erg goed lijkt te werken.

Wellicht is het tijd om, in plaats van een of-of discussie, eens uit te gaan van een en-en scenario?
 
Precies, en die promotie hoef je in mijn ogen niet eens uit te besteden aan de NOMAC. De clubs zelf willen ook graag leden hebben dus dan kunnen de clubs zelf ook dingen regelen. Ik ga iig een soort van flyer maken voor bij ons op de MACH. Deze kan dan via de mail verstuurd worden naar de leden en die kunnen het weer op hun beurt uitprinten, copiëren en in de woonomgeving ophangen... Het moet ergens beginnen want wachten tot ze vanzelf komen zal het niet worden...
 
Ik denk dat een club op zijn eentje niet in staat zal zijn om een promotie aktie op de grotere evenementen te financiëren. Daarbij ben ik van mening dat het hoog tijd is dat we op Nederlands (en wellicht zelfs BeNeLux) niveau de neuzen dezelfde kant op krijgen en echt samen gaan werken. Daar was de NOMAC voor bedoeld, maar zowel de NOMAC als de aangesloten clubs hebben die belofte nog steeds niet echt van de grond kunnen krijgen.

Nog een aspect dat voor mijn gevoel essentiëel is als je echt deze hobby in de lift wilt krijgen.
 
Wie heeft het over grote evenementen Tony... Het is denk ik veel belangrijker dat de clubs gevuld worden met enthausiaste nieuwe leden en die krijg je niet door één keer per jaar op een evenement te gaan staan. Die moet je in de directe omgeving van de club gaan zoeken of de omgeving waar de andere leden wonen. Als de clubs nieuwe (blijvende) leden krijgen zal de competitie vanzelf weer in niveau stijgen en als iedere club dit afzonderlijk zonder al te veel kosten voor zichzelf kan doen dan zal het ook op den duur op landelijk niveau stijgen...

Als het zo is dat de NOMAC daar niks mee doet, gaan we dan staan kijken of gaan we als clubs (en nog belangrijker, als leden) er iets mee doen? Een handje vol mensen bij de NOMAC kan dat ook niet bolwerken om dat landelijk te gaan promoten. Dat zal door de mensen zelf gedaan moeten worden... En het lijkt me logisch dat iemand uit Apeldoorn niet zit te springen op een uitnodiging van een club uit Heemstede bijvoorbeeld. Lokaal leden werven is de simpelste manier van aanwinnen... Het is nu alleen aan de leden/besturen van de clubs om daar wat mee te gaan doen...
 
De grote evenementen moet je zien als de F1: onbereikbaar voor een sterveling maar toch veel aanhang vanwege de techniek, actie en snelheden.

In een grijs verleden had ik ooit nog een brief aan de NOMAC geschreven over een plan van aanpak, deze is nog bij RC-Junkies online te vinden met oa.

Bij de serieuze autosport liefhebben zitten er potentiele rijders, omdat ze uit interesse makkelijker naar de circuits te trekken zijn moet je die alleen nog maar de juiste info voorschotelen

Een een landelijk georganiseerde open dag waar alle clubs (wel of niet NOMAC aangesloten) aan mee moeten doen en publiceer een art. met lijst aan clubs in een landelijk dagblad.

Maar ehm..... ik had het al eerder opgemerkt, er is een plekje PR.....
 
Back
Top