Hoe krijgen we weer leven in de electrocompetitie???

Wanneer hij “echt achter zijn eigen idee stond”, zou hij dit nu al doen uit eigen beweging om het kracht bij te zetten, of te wel een “eenzijdige terugtrekken”.

Heb je de brief wel gelezen? Hij zegt heel duidelijk dat EPIC dit doet. Hij roept daarnaast andere sponsoren op hetzelfde te doen. Er staat niet dat EPIC het alleen doet als ook de anderen het doen.

Heb je de brief wel gelezen? Hij zegt heel duidelijk dat EPIC dit doet. Hij roept daarnaast andere sponsoren op hetzelfde te doen. Er staat niet dat EPIC het alleen doet als ook de anderen het doen.

Klopt, indien dit plan doorgang vindt zal hij dit eenzijdig uitvoeren, ongeacht wat ander teams hiermee doen.

Maar ik vindt dat deze meneer met 2 tongen spreekt, van de ene kant vindt hij dat “sponsering de sport/competitie kapot maakt”, maar hij wil dit uitsluitend voor een “instapklasse veranderd zien”, neen dan moet hij zich op “alle fronten” eenzijdig terug trekken. Hij weet ook donders goed dat veel evenementen niet zonder enige sponsering kunnen bestaan, of voortbestaan. Het enige waar hij naar mijn mening zijn oproep aan adresseert, is of ander teams ook hun budgetten willen matigen naar de strekking van dit voorstel, door niet hun gesponsorde rijders hierin te laten anticiperen (wat op zichzelf natuurlijk niet verkeerd is)

Nogmaals, dit brengt geen nieuwe aanwas in de rc sport bij clubs, dit is een vervolg traject (voor gevorderde, Nk’s etc), hiervoor zal je toch eerst nieuwe aanwas/deelnemers moeten hebben, voordat ze in aanmerking komen voor de status gevorderden.

Tenminste zo zie ik het, maar mogelijk ben jij een ander mening toegedaan.

Klopt, indien dit plan doorgang vindt zal hij dit eenzijdig uitvoeren, ongeacht wat ander teams hiermee doen.

Maar ik vindt dat deze meneer met 2 tongen spreekt, van de ene kant vindt hij dat “sponsering de sport/competitie kapot maakt”, maar hij wil dit uitsluitend voor een “instapklasse veranderd zien”, neen dan moet hij zich op “alle fronten” eenzijdig terug trekken. Hij weet ook donders goed dat veel evenementen niet zonder enige sponsering kunnen bestaan, of voortbestaan. Het enige waar hij naar mijn mening zijn oproep aan adresseert, is of ander teams ook hun budgetten willen matigen naar de strekking van dit voorstel, door niet hun gesponsorde rijders hierin te laten anticiperen (wat op zichzelf natuurlijk niet verkeerd is)

Waar lees jij in dat bericht dat er wordt beweert dat sponsoring de competitie kapot maakt? Ik lees alleen dat er een beginners klasse zou moeten komen zonder rijders erin die gesponsort worden.
Code:
Verder haal ik er niets uit. Maar goed....mischien lees ik het wel verkeerd...:confused:

Nogmaals, dit brengt geen nieuwe aanwas in de rc sport bij clubs, dit is een vervolg traject (voor gevorderde, Nk’s etc), hiervoor zal je toch eerst nieuwe aanwas/deelnemers moeten hebben, voordat ze in aanmerking komen voor de status gevorderden.

...

Quote1:
Maar ik vindt dat deze meneer met 2 tongen spreekt, van de ene kant vindt hij dat “sponsering de sport/competitie kapot maakt”, maar hij wil dit uitsluitend voor een “instapklasse veranderd zien”,

Quote2:
I want to go on the record as saying that I support this idea one hundred percent and I will do whatever I can to police these races and make sure our sponsored drivers do not ruin this before it has a chance to become a successful and viable entry level class again."

Wat hij aangeeft is dat hij wil voorkomen dat het mislukt, door o.a. de gesponsorde rijders, voordat het begonnen is. Heeft niks te maken met sponsoring in het algemeen, geeft alleen aan dat het echt een "entry level" competitie moet gaan worden.

Ben een voorstander voor zo'n klasse. Begin nu op clubniveau hiermee en laat het dan doorwerken omhoog naar NOMAC/EFRA/ROAR.

Laatst bewerkt:
Zoiets heeft Scottie Ernst een paar jaar terug ook al op de IIC ingevoerd.

Ik heb afgelopen jaar ook in de 17.5T sportsman-klasse op het IIC meegedaan; absoluut leuk, tijdens het hele evenement werd de klasse wel serieus genomen maar was de sfeer gewoon erg relaxed. Geen enkele sticker op je auto en body, zelfs een t-shirt of petje mocht niet RC gerelateerd zijn (afgezien van een ETS- of IIC-shirt;-))

Zonder merk- en/of sponsornamen heeft het weinig nut om iemand te "sponsoren" en zal ondersteuning hooguit uit de huishoudpot komen. Ik ben er helemaal voor, dit voorkomt overspannen stuiteraars en legt ook hier de aandacht op het rijden en de fun ervan en niet om de sponsor een mooi raceverslag te sturen....(heel veel jonge rijders zien sponsoring namelijk als een bevestiging van hun "perfecte wagenbeheersing", ....NOT!!!)

Ik ben helemaal voor.....maargoed, ik zal wel weer een dromer zijn.

groet,

Eric

Waar zou hij anders de angst vandaan halen, dat oa zijn gesponsorde rijders het plan niet tot een succesvol einde zouden kunnen brengen. Aangezien het voorstel inhoud om “gesponsorde rijders” hieruit deze instapklasse te weren, gaat het dus niet alleen over de snelheid welke deze gasten zouden kunnen ontwikkelen, maar over de financiën waarmee zij ondersteund worden. Zou ik het nu allemaal echt verkeerd begrijpen???

I want to go on the record as saying that I support this idea one hundred percent and I will do whatever I can to police these races and make sure our sponsored drivers do not ruin this before it has a chance to become a successful and viable entry level class again."

Sponsoring kent altijd 2 kanten, voor de een maakt het laagdrempelig als hij het krijgt, maar het werpt voor de andere kant een barricade op voor de gene die het niet ontvangt. Een instap klasse moet de “algehele kosten drukken”, zodat het niet meer uitmaakt of je gesponsord wordt of niet, dat moet de insteek zijn, ik ga niet over iemands inkomen of uitgave regeren.

Laatst bewerkt:
Een mooi voorbeeld door de jaren heen is de Tamiya cup, een fantastische cup waarin top NK rijders mee deden en de prijzen onder de neus van de anderen weg sleepten.

Waar zou hij anders de angst vandaan halen, dat oa zijn gesponsorde rijders het plan niet tot een succesvol einde zouden kunnen brengen. Aangezien het voorstel inhoud om “gesponsorde rijders” hieruit deze instapklasse te weren, gaat het dus niet alleen over de snelheid welke deze gasten zouden kunnen ontwikkelen, maar over de financiën waarmee zij ondersteund worden. Zou ik het nu allemaal echt verkeerd begrijpen???

Is niet lullig bedoeld maar ik denk het wel. Je betrekt er te veel bij wat er helemaal niet staat of bedoeld wordt.

De gesponsorde rijders gingen al snel zonder sponsoring, daarom worden zij gesponsord. Dat ze sneller gaan of snellere rondetijden hebben heeft niets met financien te maken maar meer met stuurmanskunsten en de know-how om de wagen goed af te stellen voor een bepaald circuit.

Wat hij wilt is eigenlijk een beginnersklasse zonder de snelle of goede rijders om zo de beginners te stimuleren. Daarom wilt hij in ieder geval de gesponsorde rijders weren.

Er zijn ook genoeg rijders die goed zijn en niet gesponsord worden en die weerhoud je er niet van om in een beginners klasse te rijden behalve dan hun eigen gezichtsverlies om als goede rijder in een beginnersklasse bezig te gaan.:rolleyes:

Maar het is in ieder geval een stap in een goede richting (mijn mening)

Een mooi voorbeeld door de jaren heen is de Tamiya cup, een fantastische cup waarin top NK rijders mee deden en de prijzen onder de neus van de anderen weg sleepten.

....en ook allerlei truukjes hadden die niet gedeeld werden met andere rijders.....mijn idee van een goede instapcup is minder regels en alle trucs voor iedereen bekend.....Daarom is een ervaren rijder als "cup-coördinator" erg belangrijk, deze kan alle trucs opvangen en uitvogelen en zodoende het veld technisch close houden.

groet,

Eric

Huh? Wat een onzin.
De (NL) Tamiya cup had juist al dit soort regels:
- Was je als 4wd / F-1 rijder naar een eind Eurocup geweest dan mocht je geen stock klasse meer rijden.
- Was je twee keer als stock rijder naar de eind Eurocup geweest dan mocht je ook niet meer in de stock meedoen.

Ik kan mij vrij weinig (op dat moment) NK toprijders herinneren die in de Tamiya stock meededen en dan de prijzen wegkaapten. Noem er eens een paar? We hebben het met Ernie's verhaal ook over een stock klasse, niet de geavanceerdere klassen.

En Eric: Welke truukjes bedoel je dan die top NK rijders gebruikten (in de stock) ? Ik ken alleen een rijder die zelf allerlei dingen probeerde en daar dan hele bijzondere dingen uitvond en daar hele leuke resultaten mee wist te halen (1 x kampioen en 2x naar de eind Eurocup), maar een top NK rijder kun je hem nauwelijks noemen... :D
Ja, bij de 'super-stock' (dus niet de stock klasse) is er aan het einde van de serie (2004-2005) iemand geweest die er ook heel veel tijd (en waarschijnlijk geld) instak om te zorgen dat hij de snelste spullen had en dingen deed die tegen de grens aanlag (Zappen, etc.), maar we hebben hem nooit op vals spelen kunnen betrappen.

Sorry, maar de Tamiya Eurocup ligt mij na aan het hart en als er ergens een succesvolle formule was, dan was het de Tamiya Eurocup.
Ik werd toentertijd zelf door Tamiya NL gesponsord en kan mijzelf 100% recht in de spiegel aankijken en zeggen dat ik NOOIT opzettelijk vals heb gespeeld (en ook geen truukjes gebruikte om hoog te eindigen).

..... Wat hij wilt is eigenlijk een beginnerklasse zonder de snelle of goede rijders om zo de beginners te stimuleren. Daarom wilt hij in ieder geval de gesponsorde rijders weren........Er zijn ook genoeg rijders die goed zijn en niet gesponsord worden en die weerhoud je er niet van om in een beginners klasse te rijden behalve dan hun eigen gezichtsverlies om als goede rijder in een beginnerklasse bezig te gaan.:rolleyes:......Maar het is in ieder geval een stap in een goede richting (mijn mening)

Dat probeer ik nu al geruime tijd uit te leggen, het is allemaal gebakken lucht, die paar gesponsorde rijders uitsluiten zal echt niet de doorstroming of de instroming bevorderen. Beter is een criteria op te stellen van rijders die meer als X ronden kunnen rijden, of onder een bepaalde (evt gemiddelde) rondetijd, mogen niet meer het volgede seizoen deelnemen in een beginnerklasse, dan maakt het niet meer uit of hij gesponsord wordt of niet, of hij al tien jaar talentloos rijdt of niet, enz. oftewel “verplichte doorstroming”. Iemand kan dan maar ten hoogste 1 jaar de zaak ………... (uhh vertragen)

Laatst bewerkt:
Huh? Wat een onzin.

Jason,

Het gaat ook niet over jou;-) Ik zal je zondag de (pas veel later bekend geworden)"aanpassingen" wel even vertellen......

Ik herinner mijn eerste race nog goed.....daar lagen op het toilet zakjes met natte banden....wist ik veel wat smeren was.....om maar een klein voorbeeldje te noemen;-)

groet,

Eric

Dat probeer ik nu al geruime tijd uit te leggen, het is allemaal gebakken lucht, die paar gesponsorde rijders uitsluiten zal echt niet de doorstroming of de instroming bevorderen. Beter is een criteria op te stellen van rijders die meer als X ronden kunnen rijden, of onder een bepaalde (evt gemiddelde) rondetijd, mogen niet meer het volgede seizoen deelnemen in een beginnerklasse, dan maakt het niet meer uit of hij gesponsord wordt of niet, of hij al tien jaar talentloos rijdt of niet, enz. oftewel “verplichte doorstroming”. Iemand kan dan maar ten hoogste 1 jaar de zaak ………... (uhh vertragen)

Maar het is in ieder geval een stap om de beginnersklasse weer voor een deel voor beginners te maken. Het is nooit perfect en het is een eutopie om te denken dat je het voor 100% kunt maken zoals jij het schetst. Om deze stap te weerleggen als zijnde een of andere theorie zoals je een paar posts terug heb geschreven is nergens op gebasseerd en worden gaandeweg de berichten er weer andere randzaken erbij gehaald die niets met het originele bericht te maken hebben en wordt het oefenloos weer herhaald.

Dus ik hou het hierbij.

Om dan maar weer op de originele post terug te komen, hoeveel rijders denk jij dat hiermee gebaad zullen zijn bij jou club, of een ander evenement. Kinderhand is gauw gevuld, ik zie het niet als een oplossing. Als je perse gesponsord en niet gesponsord wil scheiden zoals hij voorsteld, maak dan een Privateers-cup binnen dezelfde klasse.

Huh? Wat een onzin.
De (NL) Tamiya cup had juist al dit soort regels:
- Was je als 4wd / F-1 rijder naar een eind Eurocup geweest dan mocht je geen stock klasse meer rijden.
- Was je twee keer als stock rijder naar de eind Eurocup geweest dan mocht je ook niet meer in de stock meedoen.

Ik kan mij vrij weinig (op dat moment) NK toprijders herinneren die in de Tamiya stock meededen en dan de prijzen wegkaapten. Noem er eens een paar? We hebben het met Ernie's verhaal ook over een stock klasse, niet de geavanceerdere klassen.

En Eric: Welke truukjes bedoel je dan die top NK rijders gebruikten (in de stock) ? Ik ken alleen een rijder die zelf allerlei dingen probeerde en daar dan hele bijzondere dingen uitvond en daar hele leuke resultaten mee wist te halen (1 x kampioen en 2x naar de eind Eurocup), maar een top NK rijder kun je hem nauwelijks noemen... :D
Ja, bij de 'super-stock' (dus niet de stock klasse) is er aan het einde van de serie (2004-2005) iemand geweest die er ook heel veel tijd (en waarschijnlijk geld) instak om te zorgen dat hij de snelste spullen had en dingen deed die tegen de grens aanlag (Zappen, etc.), maar we hebben hem nooit op vals spelen kunnen betrappen.

Sorry, maar de Tamiya Eurocup ligt mij na aan het hart en als er ergens een succesvolle formule was, dan was het de Tamiya Eurocup.
Ik werd toentertijd zelf door Tamiya NL gesponsord en kan mijzelf 100% recht in de spiegel aankijken en zeggen dat ik NOOIT opzettelijk vals heb gespeeld (en ook geen truukjes gebruikte om hoog te eindigen).

Hey Jason,

Helemaal eens met je antwoord.
Jammer dat er weer iemand is (welke zelf nooit actief heeft deelgenomen aan een Tamiya cup wedstrijd) zulke uitspraken doet zonder verstand van zaken.
De Tamiya cup is door de jaren heen de meest succesvolle serie geweest om beginnende rijders aan het racen te krijgen.

Er zijn juist een aantal zeer goede NK rijders voort gekomen uit de Tamiya cup en niet andersom.

…… De Tamiya cup is door de jaren heen de meest succesvolle serie geweest om beginnende rijders aan het racen te krijgen……..Er zijn juist een aantal zeer goede NK rijders voort gekomen uit de Tamiya cup en niet andersom……

Niemand zal dat misschien tegenspreken, al zet ik wel vraagtekens bij de verklaring dat het (oa Tamiya) concept hier uitsluitend verantwoordelijk voor was. Destijds floreerde het rc rijden op ieder niveau, club, Nk’s zelfs competitie verbanden zoals de rcrallycup, waarbij naast het materiaal ook de rijder moest afzien. Er was geld en vrije tijd genoeg (auto van de zaak, alles declareerbaar, enz) en daar moest invulling voor gevonden worden, waardoor hobby’s zoals rc (oa rc rijden, vliegen, hooveren en varen) hoogtij vierden, maar na iedere “hype” komt een “dip”. Op het ogenblik nemen alle ”actieve vrije tijd bestedingen” (en andere extra luxe zaken) in rap tempo af, ook het rc gebeuren moet er (op ieder vlak) aan geloven. Mogelijk waren dergelijke concepten destijds een “hit”, hetzelfde concept zal nu niet meer zoveel mensen “triggeren” ben ik bang voor in deze tijd (teveel verwend).

We leven nu in een tijd waar in men “waar voor hun geld wil”, een beetje aanklooien voor een hoop geld is er niet meer bij, want dan zoekt men gewoon een andere hobby, die kennelijk een beter rendement genereert, er is keus in overvloed tegenwoordig, en daar is het gevecht tegen. Daarnaast is het onaantrekkelijk geworden omdat de “techniek” met ons aan de loop is gegaan, en voor vele in de richting van het onbetaalbare is verschoven.

Laatst bewerkt:
Hier bij real80 waren er in de begin jaren 90 ong 40 eletro rijders die actief waren in wedstrijden.
En ik denk dat er ongeveer 33 man met een tamiya reden,de rest corally of associated.
Dit in de proten en f1 klasse's.
Dit was mede tedanken aan zeer gemotiveerd personeel van de plaatselijke bart smit,en de tamiyacup

Een standaard auto van tamiya kon toch redelijk goed rondkomen op het circuit.En met een wat betere motor regelaar etc kon je goed ''doorgroeien''.
En de snelheden lagen ook veel lager in die tijd,van die zwarte scr sanyo's daar mee moest je 5 minuten meedoen ;).

Zou trouwens wel een idee zijn om de accu aan inhoud tebegrenzen voor de instap klasse's.Daar staat of valt de nut van spec regelaars motoren etc ook bij.
Maar ja dat is ook weer een xtra regel erbij.

Dit stuk ben ik het met je eens. Maar het weghouden van gesponsorde rijders uit een instapklasse is wel een belangrijke stap. Ik zou deze stap, net als jij begrijp ik, ook graag voor alle stock-klassen zien en sponsoring willen beperken tot de modified klasse (wellicht denk jij daar anders over). Maar Rome is ook niet in één dag gebouwd en ik ben allang blij als er een eerste stap gemaakt kan worden.

Ik heb wel eens bij een “opschep-ronde” van oud Tamiya Cup rijders aangezeten, hier besprak men wat zij allemaal aan illegale zaken deden (of werd gedaan door andere), om maar bovenaan te eindigen, daar zijn sommige rijders bij mij van “hun voetstuk afgevallen”.

Weet je wat ik nou zo jammer vind, de negatieve insteek die je hierbij neemt. Als ik Ernie's brief goed begrijp zal hij geen enkele van de door EPIC gesponsorde rijders mee laten doen aan de instapklasse (doen ze het toch = einde sponsoring). Het gaat er daarbij niet om of ze spullen krijgen of zelf kopen voor die instapklasse, ze mogen gewoon niet meedoen als conditie van hun sponsorcontract. Daarmee haal je dus een deel van de snelle jongens met de uitgebreide kennis en de nog uitgebreidere kennis weg bij die klasse.

Wat het ook doet, en dat is wellicht nog belangrijker, is de gesponsorde rijders (in ieder geval die van EPIC) een voorbeeldfunctie laten vervullen voor andere (niet-gesponsorde) rijders die eenvoudigweg te goed zijn voor die klasse en/of teveel kennis hebben (c.q. inzetten). Hou je deze mensen daarmee weg bij die klasse, misschien niet, maar je vergroot de kans aanzienlijk.

Je kunt natuurlijk ook helemaal niets doen en alles zo laten als het is. Hoe goed dat werkt zien ze in Amerika al 5 jaar en hebben we in Europa afgelopen jaar eindelijk ook mogen ervaren. Heb jij een beter alternatief waarbij de EPIC rijders gewoon mee mogen doen?

Back