Welke 1:10 rally model?

Ik zou het wel leuk vinden om een 1/10 rally model te gaan rijden.
Hoewel ik me vooral op vliegtuigen richt blijf ik modelauto,s leuk vinden om zo eens even op een parkeerplaats te rijden, vlak zand etc.


Nu vind ik een rally model wel mooi+ de eigenschappen van zon model.
Een buggy model wil ik dus niet, en wil niet over heuvels gaan rijden ofzo.
Maar ik wil ook weer niet alleen maar op vlak asfalt kunnen rijden.
Dus dat een klinkerweg b.v betekend dat het chassis meteen blijft haken.
Vins het b.v erg leuk om te driften op een vlakke zandweg.

Een Tamiya TA-05 is een betaalbaar chassis met 4WD maar ongeschikt door dat hij te laag bij de weg licht en snaar aangedreven + grind etc lijkt me ook niet aan te raden.

Na wat gelees kwam ik de DF-03RA tegen.
DF-03RA - Google zoeken

Dit chassis ligt wat hoger, Bijna alle uitvoeringen met rally kap.
De tt-01 zie ik ook wel eens als rally uitvoering maar is er volgens mij minder voor geschikt en die zie ik meer als een soort voorloper van de TA-05

Nu heb ik al aardig wat gelezen maar krijg niet zon goed overzicht.
Van wat nu de nieuwste modellen zijn etc.

_____________________________


Is dit nu het beste chassis voor wat ik wil?
Of zijn er betere opties.
Is wel puur voor wat rond raggen en geen wedstrijden ofzo.


Iemand?
 
Rally is niet meer zo populair als vroeger.
Er is dan ook weinig aanbod. De df-03r is misschien wel je beste optie.
Ta-05 en tt-01 zijn inderdaad ongeschikt.

Verder stond er jaren geleden een artikel in rc car action waar ze 2wd buggy's ombouwde naar een rally auto. Dat reed echt heel leuk, zag er wel niet meer realistisch uit.
 
ta05 en tt01 zijn wel geschikt als je er 1/10 buggy velgen en banden on gooit zodat iets hoger op zijn pootjes staat en een iets hogere vering kan ook wel helpen
 
Qua rally is de meest recente van Tamiya de df-03ra.
In principe het DF-03 buggy chassis met kortere draagarmen en schokdempers.

TT-01 zou in principe ook kunnen alleen mis je dan misschien net een beetje extra grondspeling (en veerweg).
Verder is de df-03ra ook completer als ik me niet vergis (kogellagers, stalen aandrijfassen tov plastic).
 
Ik vind de df-03a ook een heel mooi chassis maar dat is voorzien van kogeldiffs. Door ervaring met een f103 in het verleden ben ik daar niet zo'n fan van door het continu loslopen van het diff. Kun je dit chassis ook uitrusten met tandwieldiffs?

Ik heb namelijk dezelfde vraag als TS en heb door de diffs toch een tt01 op het oog voor de toekomst en wil dan blokbanden en evt iets langere dempers gebruiken vanwege oa de bodemspelling.
 
Ik heb sinds afgelopen zaterdag ook een Rally model.

Het is een DF03ra chassis met de body van de Lancia Delta Integrale.

Ziet er echt super uit.....heb er allen nog niet mee gereden helaas,kan daar dus nog niks over zeggen :(
 
ik heb zelf een tt01e en die is ook als rally auto.
heb er 55mm shoks onder en ook de rally banden.
verder heb ik hem wat aangepast zodat hij hoger op zijn wielen staat.
en best veel hopups.
en hij doet het prima ook als ik over de drempels ga komt hij lekker los ik denk zelf soms zo'n 30 cm van de grond met een km of 40 / 45,
geen probleem komt mooi op de bandjes weer neer.
ook op los zand komt hij best van zijn plek alleen idd er moeten dan geen groote bulten zijn.
maar op hard zand (aarde) doet hij het ook goed.
dus ik weet niet wat er mis is met de tt01e?
de banden staan op de grond niet de auto.
dus maakt bijna niks uit of het nu een ta05, df03ra of een tt01e is.
als je dus offroad wilt moet je een buggy kopen met grotere banden.

gr Sander.
 
Veel mensen met goede smaak in ieder geval! :mrgreen:
Dit is mijn TA-02 delta. Helaas niet zo mooi meer maar mag ook wel na 12 jaar.

full


@xxsanderxx

Als het niks uitmaakt waarom heb je dan je chassis verhoogt en andere dempers gemonteerd?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dan geeft hij zelf toch al het antwoord op z'n vraag wat er mis is met de TT-01 .
Je moet eerst een kwart van de auto aanpassen als je er een rally chassis van wilt maken.

Heb je gelijk in. Toch vind ik het heel interessant omdat ik graag een TT01 zou hebben maar wel voor puur off road. Rijdt het ding dan goed, na modificatie, off road dan zijn mijn bezwaren verholpen. Ik heb het idee dat de TT01 meer een cirquitracer is met het uiterlijk van een rallyauto. Omdat hij eenvoudig, relatief goedkoop en voorzien is van gear diffs zou ik hem toch graag hebben om off road mee te rijden mits hij aan te passen is om dat redelijk goed te kunnen.
 
de mods die ik heb gedaan, en ook wou doen zijn 100% geslaagt.
want ik had idd een ook een andere auto kunnen kopen.
maar vond dit gewoon leuk.
en alle auto's zijn voor een bebaald doeleinde gemaakt.
dus offroad of onroad.
er zijn ook auto,s die ze hebben gemaakt voor beide.
dus ze zijn niet goed voor onroad en ook niet voor offroad.
maar ze kunnen het wel, met een beperking.
als je dus offroad wilt ga je dus richting de DB01.
als je onroad wilt ga je de richting op van een ta05.
maar wat ik al zij met wat mods kom je een heel eind.
gr Sander.
en weinig tt01e's ta05 of van dit zort modelen die hun poot 3,3 cm zonder hulp zo van de grond krijgen.
autott01032.jpg

autott01034.jpg
 
Laatst bewerkt:
Waarom zien we al dit moois niet lekker meedoen in de rallycup. Voldoende ruimte in de rallyklasse hoor. En het is er altijd heel gezellig met leuke wedstrijden.
 
Heb je gelijk in. Toch vind ik het heel interessant omdat ik graag een TT01 zou hebben maar wel voor puur off road. Rijdt het ding dan goed, na modificatie, off road dan zijn mijn bezwaren verholpen. Ik heb het idee dat de TT01 meer een cirquitracer is met het uiterlijk van een rallyauto. Omdat hij eenvoudig, relatief goedkoop en voorzien is van gear diffs zou ik hem toch graag hebben om off road mee te rijden mits hij aan te passen is om dat redelijk goed te kunnen.

Ja als je geen bezwaar hebt om er aan te sleutelen (wat ook leuk is!) zeker als je in jouw geval liever geen kogeldiffs hebt is het zeker een optie.
!Wat ik ook zat te bedenken is dat er volgens mij vaak bij tamiya in de parts voor de dampers lange en korte uiteinden bij zitten. Daarmee kun je al meer grondspeling krijgen!
Nadeel bij de standaard TT-01 is dat er geen olie gevulde dampers en kogellagers op/inzitten en dat de outdrives en assen van plastic zijn.
Misschien is de TT-01R dan interessanter als basis.

@freeko
Ziet er goed uit! Toch maar eens kijken of ik nog eens een nieuwe kap haal. Alleen jammer dat ze niet meer de originele Delta wielen gebruiken.
De rijders doen ze er niet meer bij tegenwoordig geloof ik?

@xxsanderxx
Dat is het mooie aan rally. Je hebt met beide te maken.
Grindpaadjes met m'n TA-03 hoef ik niet te proberen maar ben ik met m'n TA-02 vaak genoeg keihard overheen geraasd.
Met m'n DB-01 kan ik op de weg rijden maar goed dat heeft me al een draagarm en hinge pin gekost :mrgreen:
 
Back
Top