Albatros DVa (Proctor enterprises)

Ik heb een beetje ruzie met de beplanking bij de staart. Hoelang laat jij de beplanking in heet water liggen alvorens op de plaats aan te brengen om de juiste vorm te krijgen? Gebruik je ammoniak erbij?
 
Gewoon +/- 30 min in lauw water , vervolgens in model vast-zetten en een nacht laten drogen, volgende dag vast lijmen. (@Joris heb je al foto,s?)
Ik ben ondertussen gestopt met de romp, en ben begonnen met de boven vleugel. Dit omdat ik nog overal (goed) bij kan komen om eventueel aan passingen uit te voeren
Voor me zelf heb ik beslist dat het toch wel een "vlieg" vliegtuig moet worden , ik ga er toch geen schaal wedstrijden mee vliegen, uiteraard moet hij wel in concoursstaat zijn.
De vleugel gaat dus in drieen en hier en daar zal een iets zwaarder / parktiser bevestigen komen.
 
Ik heb een paar foto's toegevoegd. Ik heb dus wel delen vanaf het begin gebeitst

full


Heel veel ribben die nog "belat" moeten worden

full


De stoel, nog zonder lederen bekleding

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Joris
Het gaat bij jou ook snel ( sneller dan verwacht ? ), verstandig om alles eerst de beitsen.
Heb je al een idee hoe je hem gaat afwerken?

Ik heb even zitten rekenen..
De vleugel belasting komt best wel hoog uit
boven vleugel 226,0 x 38,0 = 8588 cm2
onder vleugel 100,0 X 27,0 x2 = 5400 cm2
= 13988 cm2
een beetje rieel gewicht zal rond de 11kg worden
gewicht/opp (dm2)= vleugel belasting
11000/ 139,88 = 78,6 lijkt mij wat aan de hoge kant, of zie ik iets niets verkeerd?
 
voor de draad volgers , hier weer een update over de boven vleugel

extra ribben gemaakt voor de deling
img0316int.jpg




best wel en lengte
img0327int.jpg



vandaar de deling

img0329int.jpg



geen weg meer terug
groene tube is Beli-zell lijm soort pur lijm die na 20min. hard is , een aanwinst wat mij betreft voor niet te zware belaste delen

img0337int.jpg


Afmeting en dikte van de stalen staven en messing buis maar van me Pup af gekeken, geen idee of het voldoende sterk is.. kan iemand me gerust stellen?

schaal detail van de radiator 362 gaten gewicht 189 gr :-(

img0334int.jpg
 
Nou, niet zo snel, maar dat ligt ook aan mijn andere werk, dat wat ik overdag doe. Ik heb een groot deel van de onderkant van de romp dicht. Heb 1 bovenvleugel in ruwbouw klaar.(heel ruw dan wel te verstaan). Ik denk dat ik de kleurenspecificaties van Doncoe overneem, maar ik ben er nog steeds niet uit. Wel wat de motor betreft, ik pak de Enya V240, zonde anders van dat ding, kapitaalvernietiging. Ik heb de uitlaatverlengstukken al van Enya-Japan binnen. Wat betreft de radiator: kijk even op RCScalebuilder.com, waar Doncoe alleen de buitenste ring van de radiator heeft gemaakt.(de rest zie je niet en scheelt gewicht. Je deling van de bovenvleugel neem ik waarschijnlijk over. Hoe ga jij de rolroeren aansturen, dwz de bedrading wegwerken?
 
Ik heb ooit gelezen dat je bij een dubbeldekker, om de vleugelbelasting te berekenen, de oppervlakte van de 'ondervleugel' maar voor plm. 30% mag meetellen: die vleugel is veel minder effectief dan de bovenste.

Ik wil niemand bang maken, maar een snelle rekensom leert dat je dan op plm. 100 gram/dm2 uitkomt.

Lijkt me op zich bij deze grootte geen probleem. :nooo:

Of zeg ik nou maar wat? :confused:


jan.
 
Laatst bewerkt:
Hoe ga jij de rolroeren aansturen, dwz de bedrading wegwerken?

De bedoeling is wel om dit zoveel mogelijk volgens de origineel te maken, de servo komt dan in de ondervleugel (zie foto,s van Uwe) te zitten en de bedrading functioneel zoals bij de origineel.

De vleugel belasting bij grotere "bv schaal 1/4 >" toestellen schijnt hoger te mogen liggen dan dan bij kleineren, vraag me niet waarom. Het gewicht neemt ook in het kwadraat toe zal er wel mee te maken hebben.
 
En de bestaande openingen in de wortelrib aan de romp(voor de rolroerdraden als in de oorspronkelijke uitvoering) dus iets uitboren. Alleen heb ik 1 stel blokken(katrollen) als gebruik in de romp...
 
Maak jij het ff makkelijk Jan


Getal van Reynolds
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
Het Getal van Reynolds is het belangrijkste dimensieloze getal uit de stromingsleer. Het wordt gebruikt om te bepalen of een stroming laminair is of turbulent, maar ook om similariteit tussen twee verschillende stromingen te bewerkstelligen. Dit kan nuttig zijn als men het gedrag van een vliegtuigvleugel of een waterstelsel wil onderzoeken met een schaalmodel.

Het Reynoldsgetal Re is vernoemd naar Osbourne Reynolds (1842-1912), en luidt:
Re= VxL/v


waarbij:

V = Karakteristieke snelheid (in het geval van stroming door een buis is dit de doorsnede-gemiddelde stroomsnelheid) [m/s1]
L = Karakteristieke lengte (in het geval van stroming door een buis is dit de diameter) [m]
ρ = Soortelijke massa (dichtheid) van het stromende medium [kg/m3]
μ = Dynamische viscositeit van het stromende medium [Pa·s]
ν = Kinematische viscositeit van het stromende medium [m2/s]
Bij lage waarden van Re is een stroming laminair, bij hoge waarden turbulent. Het omslagpunt (meestal een omslaggebied) is voor elke geometrie anders.

Stroming in buizen is bijvoorbeeld laminair als Re < circa 2300, en turbulent wanneer Re > circa 3500. Tussen deze grenzen hangt het van verschillende factoren af of de stroming laminair dan wel turbulent is, zoals van de wandruwheid en of de stroming bovenstrooms laminair of turbulent is. Bovendien is de bovengrens slechts een indicatie: in glazen buizen met een zeer geleidelijke instroom zijn laminaire stromingen verkregen voor Re >> 3500.

[bewerken] Similariteit in stromingen
Twee stromingen die verschillend zijn maar wél een identiek Reynoldsgetal en dezelfde geometrie hebben zijn equivalent. Want op belangrijke punten in beide stromingen geldt:



Grootheden die met een * gemarkeerd zijn, betreffen de stroming in het (schaal)model, en de anderen de werkelijke stroming. Dit is nuttig voor schaalexperimenten. De resultaten van experimenten uit een schaalmodel kunnen daarmee worden vertaald naar de werkelijke stromingen.

Merk op dat in samendrukbare stroming (bijvoorbeeld stroming van lucht rond een vliegtuigvleugel met een snelheid in de buurt van of boven de geluidssnelheid), het Machgetal ook identiek moet zijn om similariteit tussen beide stromingen te krijgen. Merk op dat ingeval een uitwendige kracht een rol speelt, zoals de zwaartekracht of de corioliskracht, dat dan het Froudegetal ook hetzelfde moet zijn.

Ontvangen van "http://nl.wikipedia.org/wiki/Getal_van_Reynolds"

Nu snap ik er helemaal niets meer van ....
 
Ik denk dat het getal van reynolds er niet zoveel mee te maken heeft, maar dat moeten de heren aerodynamici maar bevestigen. Het is eigenlijk vrij simpel: een groot model vliegt op "schaalsnelheid" ( of wat daar voor doorgaat) sneller. Het zal dan bij hetzelfde vleugeloppervlak meer lift krijgen, oftewel meer gewicht kunnen dragen, dus een hogere vleugelbelasting kunnen verdragen. Vraag me even niet hoeveel meer, lineair of kwadratisch met de schaalfactor, of misschien wel nog meer. Ik denk ongeveer lineair.

Max.
 
Max, jouw redenering (als ik 'm goed lees) dat een groot model meer gewicht kan dragen omdat hij in verhouding sneller vliegt dan een klein model, klopt niet.
Het is juist dat kleinere modellen in verhouding sneller (moeten) vliegen dan grote modellen om de benodigde lift te krijgen.
Bedenk dat je een model op schaal kunt maken, maar de lucht niet. Daar komt dat Reynolds getal om de hoek kijken ...
Als ik het goed begrepen heb gaat het over het 'vastkleven' van de stroming aan het voortbewegende object. Een vleugel levert geen lift meer als de luchtstroom niet meer laminair is (turbulent dus). Een kleiner model moet sneller vliegen om die laminaire luchtstroom te hebben ... en dat heeft te maken met de luchtdichtheid ten opzichte van het model.
Maar die luchtdichtheid is natuurlijk ook een variabele ... als je met je model op een veldje in de Himalaya gaat vliegen ipv hier in Nederland, moet je model veel sneller vliegen want daar is de lucht dunner.

Maar ik ben ook geen expert, hoor. Als iemand het beter weet ...
 
Laatst bewerkt:
Heel kort door de bocht komt het er op neer dat in een stromend medium een kort lichaam een hogere weerstand heeft dan een lang lichaam.
Dat zie je terug in bijvoorbeeld zeiljachten die aan de achterkant een zgn. suikerschep hebben.
Bij vleugels is de verhouding tussen koorde en dikte bepalend voor de eigenschappen.
Door de kleinere koorde en dikte is een lager drukverschil mogelijk, en dus ook een lagere vleugelbelasting.
 
Door de kleinere koorde en dikte is een lager drukverschil mogelijk, en dus ook een lagere vleugelbelasting.

Moet hier achter 'vleugelbelasting' niet het woord 'nodig' staan? :confused:

Anders snap ik het niet . . . :confused:


jan.
 
@Henri:
Kleinere modellen moeten alleen maar in verhouding sneller vliegen (ten opzichte van hun eigen afmetingen) om boven hun overtreksnelheid te blijven. Die overtreksnelheid neemt toe met de vleugelbelasting, maar ook hier geldt dat een groter vliegtuig (grotere schaal tenminste) sowieso een hogere minimumsnelheid heeft. Kijk maar eens naar een full size sportvliegtuig, dat moet ook al boven de 100-120 km/h vliegen om niet te overtrekken. Overigens kun je een klein vliegtuig ook een grotere vleugelbelasting geven, maar dan moet je voortdurend knalhard gaan (weer relatief gesproken dan), en een navenant motorvermogen hebben plus een sterke constructie.

@ Robke,

jij praat over vleugel-efficientie. Dat heeft met lift/weerstandverhouding te maken, niet direct met vleugelbelasting.

Max.
 
Laatst bewerkt:
Even een korte update
Op dit moment is er even een bouwstop ivm de zomer, zonder om met het mooie weer op zolder te gaan zitten.
sept/okt word er weer verder gebouwd :-)
wel op de beurs het volgende aangeschaft
2 x brandstof tank 350cc
3 x servo futaba S3152
2 X sevo hitec HS125 MG voor inbouw vleugel
ontvanger futaba R6014HS
powerbox sensor voor aansluiting 2 accu,s
en diverse stekkers / kabels
oratex folie
Alles in huis om af te bouwen van de winter :-))
 
Ik was begonnen enkele delen te bespannen met Super Coverite Antique. Maar ik kom er achter dat dat niet meer leverbaar is. Wat is wijsheid? Het richtingsroer en 1 stabilo-deel ontdoen van de bespanning om kleurverschil etc te voorkomen(ik weet niet of ik genoeg heb om alles te bespannen en het spul is zeker 15 jaar oud) of doorgaan met het kleine spul en de grote lappen straks met Oratex te bespannen?
Daarnaast: hoe zet ik dit goed vast op de messing buis?

Groet

Joris
 
Back
Top