Tekening en bouw Cirrus 75

Goede indruk van de Cirrus. Is deze nog operationeel? was deze 2 assig zonder remkleppen?
Dan heb je denk ik een groot veld nodig en stevige wandelschoenen:D
Nu begrijp ik, komen de Cirrus vleugels van 3,6 meter op de romp van de 75
Leuk project

Deze Cirrus is nog steeds heel, maar er is al heel lang niet meer mee gevlogen.
Omdat het mijn 1e volledig eigenbouw is, verkoop je hem natuurlijk niet!
Hij is voorzien van rolroeren en de remklep zit tussen de vleugels!
Dit had ik toendertijd gezien bij mijn Acro van Multiplex.

gr. Piet
 
vleugels snijden

He Piet. Gaan jullie ook een verslag maken van het snijden van die vleugels. Wil wel eens weten hoe dat gaat. Thanks.

Ga ik zeker doen.
Dit kan nog wel enige weken gaan duren. Eerst moeten nl de maaiblokken van de vliegclub voor revisie uit elkaar worden gehaald, gestraald en opnieuw in de poedercoat!
Maar ik zal zeker enige foto's hiervan op deze site plaatsen.
Vraagje, is het mogelijk om de naam van dit item te wijzigen in "Project Cirrus 75" i.p.v. "Tekening Cirrus 75" ?

Gr. Piet
 
project Cirrus 75

Moi Piet,

weer met zo´n schitterend project bezig zie ik.
Jammer dat ik ietwat ver weg woon, anders kwam ik zeker helpen (en veel leren).

Alleen de mal maken op zich, vind ik al erg knap.
groet
Peter
 
Vleugels snijden.

Moi Piet,

weer met zo´n schitterend project bezig zie ik.
Jammer dat ik ietwat ver weg woon, anders kwam ik zeker helpen (en veel leren).

Alleen de mal maken op zich, vind ik al erg knap.
groet
Peter

Bedankt Peter en zeker jammer dat je zover weg woont!
Binnenkort gaan we de vleugels snijden. Een Belgische modelbouwvriend heeft me aangeboden om de vleugels te komen gloeien met een zelfgebouwde "Automaat"
Zelf gloei ik altijd met een beugel uit de hand met 2 man! (max.1,3 meter)
Ik zal hiervan foto's maken en een kort verslag op deze site.
Groet,
Piet.
 
Hallo allen,

Mijn aandacht werd getrokken doordat ik op de hoofdpagina de naam Cirrus voorbij zag komen. Tot mijn verbazing (maar ook eigenlijk niet) is er een grote schare liefhebbers van Cirrussen hier op het forum. Om dat ik ook nog zo'n vintage Cirrus 75 heb dacht ik ook maar even in te breken in het draadje en een paar oude foto's te plakken van mijn Cirrus 75 die nog steeds vliegwaardig hier op zolder woont.

Wie ziet waar het was mag het zeggen en wint helaas nix.

Cirrus2010%200.jpg


Cirrus2010%20%201.jpg


Cirrus2010%202.jpg


Man wat ben ik nog een jong broekie daar. het is halverwege de 80er jaren gefotografeerd. De Cirrus was toen nog origineel opgebouwd en tweeassig gestuurd. In de 90er jaren heb ik de vleugels van rolroeren voorzien en Teck-doppel-landeklappen die naar mijn idee veel te hard remmen. Die moeten dus heel subtiel en mondjesmaat gebruikt worden.

Als er interesse is voor meer foto's hiervan wil ik de zwever wel van zolder halen en er een pakketje foto's van schieten. Ik weet niet of er nog interesse is voor het originele teken en boekwerk , ik heb het altijd netjes bewaard. Als het nodig is kan het geleend worden om te copieeren.

Groet,
Steven.
 
Weet iemand welk profiel op de Cirrus 75 zit?
Ik dacht altijd Epler 205, maar in het profielen programma op de pc komt dit niet overeen met het profiel op de tekening.
Op de tekening ( én dus op de aansluitrib van de romp) is de onderzijde geheel vlak.
Epler 205 is volgens de pc achter de hoofdligger vlak en naar de voorlijst toe oplopend.
Ik kan de maatvoering uiteraard van de tekening afhalen maar ik ben wel benieuwd welk profiel het is.

Groet, Piet
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe hellingplek???

Volgens mij is het Zuid Duitsland. Beieren.
Ben ik warm :confused:

Laat ons niet te lang in spanning want mijn koffers staan al gepakt.
Elk NIEUW hellingzweefplekje wordt op dit forum direct aan een onderzoek onderworpen.

Dus maak ons blij met een NIEUWE plek
 
helling

Haha,

dit is de meest oude plek ter wereld, kijk nog maar eens goed in je oude Graupner catalogi en ontdek hetzelfde kasteeltje als bij mijn vleugeltip op de derde foto. Het is dus wel zuid Duitsland maar dan de Schwäbische alben.
Het is de helling waar Graupner hun Pokal Fliegen houdt jaarlijks.
Tik in "Owen" bij google maps en rechts ervan zie je de heuvel en "Burg Teck".
Ze hebben er 3 plekken die zweefbaar zijn, als je de weg vanuit Owen volgt op het kaartje is de plek waar de foto's gemaakt zijn ter hoogte van de slinger in de weg , de amdere twee plekken zij aan de einden van de weg. Afhankelij van oost of westen wind kies je je plek. Ik ben er afgelopen zomer nog even langs geweest en moest constateren dat er eigenlijk weinig meer (model)gevlogen wordt.

Steven
 
Haha,

Afhankelij van oost of westen wind kies je je plek. Ik ben er afgelopen zomer nog even langs geweest en moest constateren dat er eigenlijk weinig meer (model)gevlogen wordt.

Steven

Deste beter. Hoe ver is het ongeveer rijden? (ik ben zelf nog niet zo bekend)

Heb je toevallig ook coordinaten?
 
Ik zit nog niet zo lang in dit wereldje, maar bijna iedereen heeft een Cirrus. Waarschijnlijk dus een goed toestel. Misschien een rare vraag maar is zo'n ding nog te koop? Merk, type, spanwijdte en waar te koop?
 
coordinaten

Hoi Piet,

de coordinaten zijn volgens google maps 48.593657,9.466252

maar Owen intikken moet ook werken, bij mij werkt het tenminste. Google maps doet dan wel een suggestie of tien in de usa maar die moet je gewoon negeren.
vanaf mijn woonplaats is het 580 KM. Wel te ver voor een dagje uit.

Steven
 
wie is wie

Hoi Piet,

de coordinaten zijn volgens google maps 48.593657,9.466252

maar Owen intikken moet ook werken, bij mij werkt het tenminste. Google maps doet dan wel een suggestie of tien in de usa maar die moet je gewoon negeren.
vanaf mijn woonplaats is het 580 KM. Wel te ver voor een dagje uit.

Steven

Zeg maar Willem:D

580 km voor een lang weekeind met de caravan is aantrekkelijker:D:D
 
Ook ZONDER Cirrus tel je hier mee!!!!

Ik zit nog niet zo lang in dit wereldje, maar bijna iedereen heeft een Cirrus. Waarschijnlijk dus een goed toestel. Misschien een rare vraag maar is zo'n ding nog te koop? Merk, type, spanwijdte en waar te koop?

Met Heeeeeeel veel geluk wel eens op martplaats maar vooral op E-bay duitsland!!

In de doos (ongebouwd) worden ze over het algemeen erg duur 200 a 300+ euro
en anders een stuk goedkoper als restauratieobject.
Mijn laatste Cirrus was 40 jaar oud en daar heb ik 70 euries voor weggelegt.Vervolgens nog repareren.

En bijna iedereen een Cirrus valt wel mee....op dit forum zitten momenteel een aantal fanatieke vintage vliegers die meestal ook van bouwen houden of willen gaan houden:D
meestal gebeurt het dat we elkaar via dit forum op de hoogte houden als er weer iets ouds aangeboden wordt.
Er is een appart draadje over de andere(kruisstaart) Cirrus. Als je dat helemaal gaat doorlezen ben je tot het weekeind zoet maar daarna een expert!!:D
Succes.

Ook ZONDER Cirrus tel je hier mee!!!!
 
Laatst bewerkt:
En bijna iedereen een Cirrus valt wel mee....op dit forum zitten momenteel een aantal fanatieke vintage vliegers die meestal ook van bouwen houden of willen gaan houden:D
meestal gebeurt het dat we elkaar via dit forum op de hoogte houden als er weer iets ouds aangeboden wordt.
Er wordt veel over de Cirrus geschreven en dus lijkt het of iedereen zo'n ding heeft.

Ook ZONDER Cirrus tel je hier mee!!!!
Bedankt, dat had ik nu net even nodig;)
 
Dat bedoel ik dus.
Ik weet niet waar die nieuwe bouwdozen nog vandaan komen.
Iemand heeft een vooruitziende blik gehad en een stuk of 50 op z'n zolder gezet:D
 
Back
Top