Bouwverslag Piper PA15 Vagabond

  • Topicstarter Topicstarter D.R. Reijgwart
  • Startdatum Startdatum
D

D.R. Reijgwart

Guest
Hierbij mijn eerste poging tot komplete zelfbouw van een Piper Pa15 Vagabond (27 cm) van tekening.

Sinds mijn 16e eigenlijk nooit meer iets zelfgemaakt.
De tekening heb ik ergens gevonden en afgedrukt, een plankje balsa (60 cent), dun spanpapier (1mtr euro 1,75), witte lijm van action (euro 1,50) en spanlak gekocht (3,75) dus erg veel geld hoeft een vliegtuigje niet te kosten!
Ben al een eindje op w eg (ook dankzij het verslag van plotterwelt)
full


Dit gaat 'm worden, niet geel dus, dat vindt mijn vrouw niet mooi....

full


Vleugeltjes zijn moeilijk, moest al het hout zelf strippen (met een lineaal)


full



full


Hier het malletje voor de spantjes (kreeg het idee van plotterwelt, maar die heeft de mallen op kamergrootte :D)


full


Hier de mal voor de staartvleugel


full


En die van de wingtips


full


Even passen of het allemaal wel klopt....Ik heb een staafje carbon in de vleugel gezet want het was wel errrrrrg flexibel dat dunne spul!


full


De bovenkant vleugel bespannen, in vier keer, hoofdgedeelte en toen de tips (heb zoveel spookverhalen gehoord over kromtrekken maar valt erg mee!) vastplakken met prittstift dan (na drogen) direct de spanlak erop, en klaar is klara! Hier zijn ook de wieltjes en het neusje, allemaal gelamineeerde plaatjes en dan maar schuren.....


full


Op de weegschaal...4,57gram.....dat valt tegen, er moet nog een hoop bij.... straks ga ik de wieltjes maar uithollen...

Ik kom snel met een vervolg! (hoop ik)

Danny
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Henri Kaper;

Da's inderdaad een mooie! Maar is het niet een PA17?, kijkende naar het landingsgestel (hoewel het niet goed zichtbaar is) en de kapjes over de wielen (hoewel je die als optie kunt kopen...geloof ik dan)

Danny
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk kistje.
Ik weet niet wat het verschil is maar in Nederland vliegt er wel een PA-16 Clipper rond ( registratie: N5360H)
425667945_eb749cff81.jpg
 
De vagebond is een Short-wing Piper als PA-15 en in luxe uitvoering de PA-17

67384b5aa0814f6b9.jpg


Heeft maar 8.92 m span en een lengte van 5.69 m
Leeg gewicht is ook maar 281 kg.
Was bedoelt als lichtgewicht trainer.

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een kleine update van de bouw..

Ik loop tegen een aantal problemen op. Dit heeft gedeeltelijk te maken met de setup waar ik niet uitkom. Welke motor zal ik gebruiken? Ik beschik nu over de volgende spulletjes:

Walkera receiver +- 3 gr.
Walkera brushless regelaar
Walkera tailmotor brushless +-2,5gr
verschillende andere motortjes en een propje van 10cm

full


Ik heb dus nog geen servos en nog niet een echt goede motor, het huidige spul is gedeeltelijk brushed (en die werken volgens mij niet met de brushless regelaar) De tailmotor is geschikt, maar ik weet niet hoe ik die moet vastzetten en bovendien heb ik geen idee hoe ik de propellor vast moet maken (asje is 1mm). Het mooiste zou zijn als iemand een klein in elkaar gevlogen vliegtuigje over heeft (voor onderdelen).

Ik heb net het richtingsroer en het hoogteroer klaar. Hier ben ik niet zo tevreden mee, de scharniertjes zijn van gebogen zeer dun staaldraad.
Ik heb nog geen idee hoe ik het richtingsroer moet doen. Er zijn zo weinig voorbeelden van zo'n kleine bouw :(

full


De hoofdvleugel is in ieder geval af, in 8 gedeelten bespannen, maar in ieder geval geen tordering. (en geen enkel kreukeltje! hoewel het op de foto wel zo lijkt.) Het rompje kan ik nog niet verder afmaken want ik weet nog niet hoe ik de setup moet doen....Help!

full


Tot de volgende update!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
"scharniertjes zijn van gebogen zeer dun staaldraad" ... gaan die niet afbreken na een aantal keren buigen? Ik zou bij een hobbyzaak naar scharniertjes voor kleine modellen vragen. Je hebt lichte kunststof buigscharnieren, maar je kan ook de bekledingsfolie als scharnier gebruiken. Daar is op internet vast wel iets over te vinden, of misschien dat iemand hier daar iets over kan vertellen?

PS Je foto's zijn niet zichtbaar.
 
Laatst bewerkt:
@Henri,

Vreemd dat de foto's niet zichtbaar zijn...Ik kan ze wel zien..

Maar ze staan in ieder geval ook in mijn album.

Ik heb getest met diverse scharnieren, de scharnieren die je kan kopen zijn te groot. Ik heb er zelf verschillende gemaakt van diverse soorten plastic maar die braken allemaal af na een 100 ofzo keer buigen (zie mij foto album hurricane). Ik heb nu een "Haak en Oog" systeempje (op de foto, die je niet kan zien).

Danny
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hé, nu zie ik je foto's wel ... vreemd!

Je gaat je model toch radiografisch bestuurbaar maken? Misschien dat die metalen scharniertjes dan storing gaan geven.
 
Laatst bewerkt:
@herbert

De tekeningen zijn van oorsprong voor een vrije vlucht model, zoals ook mijn hawker hurricane waarmee ik bezig ben. Het leek mij echter leuk (?) om ze rc te converteren.

@Bob

Heb ik inderdaad wel aan gedacht! Ik was alleen bang dat als je stripjes hiervan tussen balsa verlijmt het materiaal van de leukoplex (waarschijnlijk katoen) keihard wordt van de lijm.... Heb je dit in praktijk ook gebruikt?

@Henri,

Ik denk niet dat metalen scharniertjes van 3 mm storing geven op een 2,4Ghz systeem. Staaldraad wordt vrij frequent gebruikt als servo draad (van servo naar de vleugel).

Het probleem zit 'm met name in de constructie. En ik heb dus het motor probleem....
 
Ik denk dat foliescharnieren of scharniertape niet te kombineren zijn met papierbespanning.
Mylar scharnieren echter wel.
Die zijn te koop in de winkel, maar ook is op dit forum besproken hoe je ze uit een oude floppydisk van je computer kan maken.

Zoek dus een oude 3,5 "floppy disk uit je computerspullen.
Sloop de kunstof behuizing eraf, je hebt dan een dun bruin schijfje.
Ik schuur dit schoon mat waterproof 240 en krijg dan een matwit schijfje.
Snij dit in strookjes van zeg 5 x10 mm.
Maak in je roer een speetje met een balsamesje van ruim 5 mm breed, hierin schuif je 1 kant van dit strookje, eerst passen, er weer uithalen en opnieuw erin met wat CA lijm. andere kant idem in het kielvlak.
Zit het roer vast en is de lijm droog dan moet je het een paar keer heen en weer halen om de lijm op het scharnier te breken.
Hierna gaat het scharnier licht en kan duizenden keren bewegen zonder te scheuren!
Is gegarandeerd lichter als die metalen, en geen kans op knakpulsen.
En het is belangrijk de staart licht te houden!

Succes Willem

Succes Willem
 
@Willem,

Goede tip! ik heb zelf getest met stukjes plastic van een zichtmapje, (zie mijn album hurricane) alleen dat brak na honderd keer bewegen, ik denk ook door de lijm die erop zat. Oh, btw waar staat CA lijm voor? (domme vraag waarschijnlijk...)

Bedankt,

Danny
 
juist, dus gewone secondelijm. Zoals bijvoorbeeld Zap secondelijm, is er in verschillende diktes en is gewoon CA.
 
En als je die bij de hobbywinkel bestelt/koopt heb je een veel groter flesje voor minder geld dan bij de supermarkt of kantoorboekhandel.
 
Back
Top