vintage Charter elektro met graupner mc 20 besturing!!stukje nostalgie

i
full
k wil hier n kort bouwberichtje plaatsen van mn robbe charter.,ik wil hem klaar hebben voor de retro oltimer meeting in de betuwe., hij is al voor n groot deel gebouwd maar het moeilijkste komt nog DE NEUS., ik ga er dus n elektro moter op plaatsen van het merk turnegy ongeveer 1000 kv ik wil hem gaan vliegen op n 4 of 5 cel lipo., omdat ik meerdere kisten op 5 cels heb lijkt dat mij het meest voor de hand liggende., hij krijgt ook n neuspoot en dr komen wielkapjes op., de kleur is ook al bekend dat word wit met bordo rood presies dezelvde kleurenstelling als de charter waar ik vroeger zelf mee heb leren vliegen en met de robbe luna heb ik ook leren vliegen het is n outje maar werkt nog perfekt:mrgreen:

fotos komen nog!:wink:

mvgr johan snijders
 
Laatst bewerkt door een moderator:
intussen heb ik ook weer wat aan de charter gewerkt., de wielkapjes zijn binnen en de moter dat word n TR 35-48c 800kv met 5 cel lipo 5000 is ook onderweg., aan prop denk ik n 10/6 10/7 of 11/7 11/8 dat moet lekker weg willen dacht ik zo., het kielvlak en stabilo zit intussen ook al in de oracover aan de vleugel moet ik nog n kleinigheid plamuren daarna kan ook die bespannen worden en de romp die krijgt nog n metamorfoze en dan vooral de neus :mrgreen:

ik zal zo snel mogelijk proberen wat fotos te maken :wink:

mvgr johan snijders
 
even de laatste vorderingen aan de charter kielvlak en stabilo bespannen en ik mag wel zeggen dat dat heel goed gelukt is :mrgreen:
21644b5485067532d.jpg



mvgr johan snijders :wink:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
de striping zijn gewoon strookjes oracover van 5 mm., je moet de bout wel wat in temparatuur terug zetten omdat het anders te hart krimpt en dan n kromme bies krijgt :wink:

mvgr johan snijders
 
de vleugel is inmidels ruwbouwklaar en ik heb de elerons al bespannen., eerst 3 gaatjes geboort en toen de scharnieren vastgezet met n coktail prikker n drupeltje dunne ca er op., afknippen en weg schuren van de coktail prikkers simpele maar goede en sterke metode., nu kan de vleugel verder bespannen worden maar voordat het zover is gaan we eerst verder met de romp en dan vooral de neus want die krijgt n complete metamorfoze!!:mrgreen:

21644b54cfb9e91e2.jpg


21644b54cfba868db.jpg



mvgr johan snijders
 
Laatst bewerkt door een moderator:
zover ben ik momenteel met de romp schiet al lekker op dacht., ik ik heb hierboven al vermeld dat het neusje het lastigste word omdat ik ten allertijde de moter moet kunnen verwijderen het idee is om de neus {moterkapje}ook afneembaar te maken :wink:

21644b54cfbad141c.jpg


mvgr johan snijders
 
Laatst bewerkt door een moderator:
zo even n kleine update de moter is gister binnen gekomen:banana:., en het is n turnegy 3548c 800kv., ik wil er eigenlijk n 5 sel lipo in doen met n 10/7 of 11/7 prop en 60 amp regelaar. meschien dat ik toch nog in lipo wat terug ga want ik vind hem best wel zwaar zo,n 766gram., dan word het n 4sel 4000 :wink:

mvgr johan snijders
 
3S is wel genoeg voor een 2kg trainertje.

5S is duidelijk teveel , word hij te zwaar.

Je kan altijd even komen om een 3S te testen als je er nog geen hebt.
Ik gebruik ze voor de stratos op een ongeveer gelijke motor en trek statisch 25A

Mvg Johan
 
meschien bestel ik wel n paar 3s 4000 kan ik die ook mooi gebruiken voor mn burdatje., en je hebt inderdaad gelijk johan., ik vind de 5 sel ook veel te zwaar ik zit alleen met de prop lenkte omdat hij n neuspoot heeft meschien n 11/7 11/8 of n 11/10 op 3s :wink:
en het liefst nog n 10/7 :mrgreen:

mvgr johan snijders
 
Leuk Johan,


Een Charter zoals de mijne, alleen dan heel anders én al een heel stuk verder met de bouw. Ik ga je volgen, steek er ongetwijfeld altijd wel iets van op. ;)

Heb ik het goed gezien/begrepen en steken de servo's voor de rolroeren in de vleugels een stuk naar buiten? Zou het niet mogelijk zijn om deze met wat extra moeite geheel in de vleugel onder te brengen? Gewoon een gedachte, ik heb er zelf verder nog helemaal niet naar gekeken. Misschien dat iemand hier iets zinnigs op te zeggen heeft...


Groeten,
Marco
 
Misschien dat iemand hier iets zinnigs op te zeggen heeft...


Groeten,
Marco

Zo is het het lichtste.
Ga je de servo helemaal inbouwen moet er een dekseltje bij met schroefjes.

En als beginnerskist is het allemaal makkelijk gehouden waar je ook makkelijk aan de besturing komt als er iets verandert worden moet.

En in de lucht zie je het zo wie zo niet . :mrgreen:

Mvg Johan
 
Duidelijk!


Maar het kán dus wel. De afwegingen zijn duidelijk, ik ga daar ter zijner tijd nog wel eventjes over nadenken. ;)

Terug naar de originele onderwerp, anders wordt straks dit topic van de originele poster nog gekaapt...


Groeten,
Marco
 
Geinig, ben benieuwd naar het resultaat. Ben zelf ook met een Charter begonnen die nog even afgemaakt moet worden. Vanwege drukte komt het er ff niet van.

Gr,
Freek
 
ik heb vroeger ook de oude verzi gebouwd, en ik moet wel eerlijk zeggen dat ik de vleugel aan de zware kant vind :yes:, en ik denk dat meerdere mensen die alle twee de verzies gebouwd hebben dat met mij eens zijn., wel zitten er nu elerons in dat is wel weer mooi .:mrgreen:

@crouze de servo,s in de vleugel zou ik zo laten ze zitten zo hartstikke mooi !!!ok je ziet ze zitten maar ik vind dat geen probleem :wink:

mvgr johan snijders
 
@crouze de servo,s in de vleugel zou ik zo laten ze zitten zo hartstikke mooi !!!ok je ziet ze zitten maar ik vind dat geen probleem :wink:

Ik heb mij nu voorgenomen om de servo's gewoon volgens meneer Robbe in de vleugels te bouwen en uit te laten steken. Misschien dat ik later nog wel met iets creatiefs op de proppen kom om ze alsnog uit het zicht te brengen. Wordt vervolgd...het is nog niet aan de orde dus ter zijner tijd.


Groeten,
Marco
 
ik heb vroeger ook de oude verzi gebouwd, en ik moet wel eerlijk zeggen dat ik de vleugel aan de zware kant vind :yes:, en ik denk dat meerdere mensen die alle twee de verzies gebouwd hebben dat met mij eens zijn., wel zitten er nu elerons in dat is wel weer mooi .:mrgreen:

@crouze de servo,s in de vleugel zou ik zo laten ze zitten zo hartstikke mooi !!!ok je ziet ze zitten maar ik vind dat geen probleem :wink:

mvgr johan snijders

Hoi Johan,
Deze nieuwe vleugel is inderdaad onnodig zwaar.
Heb zelf maar wat gaten in de ribben geboord.
Ik snap niet dat ze geen uitsparingen hebben gesneden.
De plaat ligt toch al op de machine. (moeten ze daarop nog bezuinigen?)

charter01.jpg



Johannes
 
Yep,


Heb zelf maar wat gaten in de ribben geboord.

De vleugelribben verlichten door er wat gaten aan toe te voegen was ik ook al van plan, mits er niemand met een steekhoudend argument op de proppen komt om dit niet te doen?


Groeten,
Marco
 
Wil je echt gewicht besparen dan zijn die gaatjes in de ribben eigenijk het werk niet waard dat scheelt zo weinig (zijn slechts een paar grammetjes).
 
Back
Top