Welke Heli moet ik kiezen???

Hallo,

Ik wil eens wat anders (ik rij nu Brushless auto’s (schaal 1:32 t/m 1:5) en wil gaan starten met heli’s. Het liefst zou ik een heli aankopen die voor een beginner ook goed te doen is, maar waar je ook een tijd mee vooruit kan. Mijn voorkeur gaat uit naar Brushless, maar verder heb ik er geen verstand van.
Waar moet ik op letten?
Wat zijn de grote verschillen?
Wat zou een goede optie zijn?

Ik wil er +/- 200 euro RTF aan uitgeven en zou dus graag van jullie meer info willen hebben.

Alvast mijn dank!!!

Michel
 
Waar moet ik op letten?
-Onderdelen verkrijgbaarheid

Wat zijn de grote verschillen?
-Maat, aandrijving, types, enz enz

Wat zou een goede optie zijn?
-Iets in de buurt van een Fixed Pitch, of een coaxiaal, een CP heli moet je niet mee beginnen als 1e heli, is niet te doen, daarbij, gaat 2 a 3 keer zoveel kosten als je budget..

Als eerste heli'tje kan ik je een Esky Honey Bee fixed pitch aanraden, die kan je binnen hoveren, en toch buiten met een beetje wind nog wel vliegen, + al crash je hem, onder de 5 euro, zit je weer in de lucht!

Die walkera, Ja, dat is een fixed pitch, dus dat zou wat zijn, de grote vraag is echter, als je hem crasht, waar haal je de onderdelen snel vandaan...
 
Laatst bewerkt:
Een mini-guide voor helikiezen

Hallo,
Waar moet ik op letten?
Wat zijn de grote verschillen?
Wat zou een goede optie zijn?

Wat zijn de grote verschillen?

Er zijn drie mogelijke r/c modelheli's waarmee je zou kunnen beginnen: coaxiaal, FP en CP.

Coaxiaal is een heli met geen staartrotor maar twee hoofdrotoren die
tegen elkaar in draaien, zodat elkaars effect wordt opgeheven. Deze heli is ongeveer de meest stabiele die je je maar kunt bedenken en de makkelijkste om het te leren: hij blijft op zijn plaats hangen - mits goed afgesteld - wanneer jij de knuppels loslaat. Door de stabilisatorstang erop is het een erg makkelijk vliegbare heli. Hij is ook vrij eenvoudig te repareren, bestaat namelijk niet uit ontiegelijk veel onderdelen. Aan te raden is, als je voor een coaxiaaltje gaat, om een 4ch te nemen (er zijn ook 3ch) omdat als je daarna verder wilt, je de vier functies al redelijk onder de knie zult hebben. Een nadeel aan een coaxiaaltje is dat hij niet zo hard kan. Ik persoonlijk vind dat geen probleem - ik ben niet zo'n snelheidmaniak - maar sommigen schijnen daarover te vallen. Ook kun je hier geen kunstvlucht mee doen, alleen basale dingen zoals rondjes vliegen, pirouetjes maken en wat kleine andere dingen, maar F3C zit er niet in. Er zijn wel dingen aan te doen, bijvoorbeeld het inkorten van de stabilisatorstang en het installeren van een verlengde binnenas, maar dan nog zal hij niet als een kogel door de lucht vliegen. Voor een beginner is dat geschikt, maar als je het eenmaal onder de knie hebt, wil je toch wel wat meer. Ik ben echter heel blij dat ik met coaxiaal ben begonnen (ik vlieg nu cp) omdat je er wel het 'heligevoel' van krijgt. Coaxiaaltjes worden over het algemeen geleverd met borstelmotoren, maar omdat het twee motors zijn die samen werken slijten ze niet zo snel. Ong. een jaar intensief vliegen (drie, vier keer p/week) voor je moet vervangen. Er bestaan wel brushless voor coaxiaal. De meeste coaxialen zitten rond de 40 cm in lengte, maar er zijn ook wel groteren. Zie voor voorbeelden verderop in de post. Vaak wordt gezegd dat als je twee weken lang elke dag vliegt, dat je het al redelijk onder de knie zult hebben. Dit klopte bij mij in elk geval. Let wel, met coaxiaal is het zeer moeilijk tot niet buiten te vliegen.

Een FP heli, fixed pitch, lijkt in zekere zin wel wat op een coaxiale heli. Deze heeft echter één hoofdrotor en een apart aangedreven staartrotor (door middel van een klein motortje). De heli gaat de lucht in door het toerental te verhogen, de bladhoek (de pitch) staat vast (fixed). Hierdoor vliegt de heli meer zoals een werkelijke heli, in tegenstelling tot een coaxiale. Deze heli's komen op mij vaak over als nerveus en moeilijk te vliegen. Ik heb enkele keren een FP geprobeerd te vliegen, en ondanks dat ik met CP overweg kan, kan ik vaak met FP nog maar nauwelijks van de grond komen. Ze zijn echter wel goed te vliegen, maar in ieder geval door mij niet echt. Ook hiermee kun je niet echt stunten - ja, het kan altijd natuurlijk maar ook hier bedoel ik F3C - maar vliegen kun je er wel mee. Repareren is vrij eenvoudig, ook omdat er niet heel veel onderdelen aan zitten. Buitenvliegen kan, maar met weinig wind. Brushless vaak al meegeleverd.

Een CP heli heeft een ander principe dan een FP. Bij de CP (=collective pitch) wordt de bladhoek veranderd om meer lift te krijgen; dit gaat met een 'ingewikkeld' (t.o.v. coaxiaal en FP) systeem waarbij de wieken worden gekanteld, hier worden drie servo's voor gebruikt. Tegelijkertijd heeft deze heli een paddlestang, hetgeen waar hij eigenlijk mee stuurt in plaats van met de wieken zelf zoals bij coaxiaal. Een CP heli heeft vaak geen staartmotor, maar een overbrenging van de hoofdmotor naar de staart door middel van een riem. Loopt vaak heel soepel. Deze heli is de meest realistische en hier kun je ook werkelijk loopings mee vliegen, rare dingen mee freestylen, rollen en op de kop mee vliegen. Er zit vrijwel de meeste uitdaging in. De keerzijde hiervan is dat je het ding in het begin wel eens zult willen plattrappen, dit is werkelijk de moeilijkst te leren vliegen heli van de drie typen. Je zult heel rustig moeten beginnen en vele uren aan de kant moeten zetten voor het herstellen van schade. De hoeveelheid onderdelen is veel groter dan bij een FP en coaxiaal. In mijn ogen is dit eigenlijk pas een heli. Ik heb een poos coaxiaal gevlogen en pas toen ik met een CP begon, had ik het gevoel écht te vliegen. Het leuke van deze heli is ook dat je nooit uitgeleerd raakt. Er is altijd wel iets nieuws wat je kunt proberen. Maar om de beginselen onder de knie te krijgen mag je rekenen dat je een jaartje verder bent. Buitenvliegen is zeer goed te doen, afhankelijk van de grootte die je kiest. Brushless vaak al meegeleverd.

CP is er in elektro en in brandstof, persoonlijk vind ik voor de grootte heli's waar ik mee vlieg (450/350 size) een elektro het prettigst, maar dat zal vast komen omdat ik daarmee ben begonnen. Het bekende weggetje, zeg maar. Voor zover ik weet, is dat ook, in ieder geval voor kleine heli's, goedkoper.

Waar moet ik op letten?

Kies in ieder geval een heli die bij je past. Je zou er goed aan doen eerst te selecteren welk type heli je wilt, een coaxiaal, FP of CP. Dan weet je in welke richting je moet zoeken.

Zoals eerder genoemd, is verkrijgbaarheid van de onderdelen een noodzaak. Als je eenmaal verslaafd bent, wil je natuurlijk na een crash (want crashen zul je, hoe dan ook) je heli zo snel mogelijk weer vliegend willen hebben. Als je voor het merk E-Sky kiest bijvoorbeeld, kun je heel makkelijk aan onderdelen komen: www.v-nix.nl en vele andere sites, die binnen een week kunnen leveren of je gaat gewoon naar de (web)winkel om het zelf op te halen, afhankelijk waarvan je woont. Andere merken, zoals Graupner (voor heli’s dan) zijn, op eigen ervaringen gebaseerd, wat schaarser. Zo zijn er nog wel meer.

Verder is het merk wat je kiest ook van belang. Als je hier wat op het forum rond neust, zul je al snel verdeelde meningen over merken tegenkomen. De een is dan ook beter dan de ander, de een is goedkoper, de ander levert goede heli’s maar flutonderdelen, enz.

Een heli is, wanneer je een RTF koopt, eigenlijk nooit helemaal ready to fly. Wanneer de heli uit de doos komt, doe je er goed aan alle schroefjes na te lopen en dingen te controleren. Als je hier geen verstand van hebt, neem dan een goede handleiding erbij of zorg dat iemand je even helpt hierbij. Mijn CP bijvoorbeeld, de Honey Bee King V2, moest je, terwijl RTF, toch nog een aantal dingen van in elkaar zetten en nalopen. Maar dat valt verder wel mee hoor, hoeveel je er aan moet doen. Alhoewel, dat is ook weer merk afhankelijk.

Je zou er zeker goed aan doen, ZEKER als je besluit CP (evt. FP) te vliegen, een club op te zoeken of in ieder geval iemand die je in geval van nood kan helpen. Je zult nogal eens voor een raadsel staan wat je niet in je eentje kunt oplossen, ook niet als ervaren helivlieger. Meerdere koppen zijn altijd handig bij deze sport, als je het mij vraagt (daarom vind ik dit forum ook zo handig :D).

Er zijn vast nog veel meer dingen waar je op zou moeten letten, maar daar kan ik zo snel niet echt op komen. Als het me nog te binnen schiet, post ik het hier nog (waarschijnlijk edit ik dan dit verhaal).

Wat zou een goede optie zijn?

Ik zal je een aantal heli’s voorschotelen die ik persoonlijk prettig vind om mee te vliegen, daarnaast nog een aantal waarvan ik goede dingen heb gehoord/gelezen. Ik moet zeggen dat, omdat ik niet veel ervaring heb met FP, je, als je tot die besluit, voor goede opties beter een ander kunt vragen.


Coaxiaaltjes
  • Alle coaxiale heli’s van E-Sky. Dezen hebben eigenlijk hetzelfde binnenwerk, alleen het uiterlijk is anders. Er zijn wel vliegeigenschapverschillen, zoals bijv. de Lama V3 (link:http://www.v-nix.nl/esky-lama-v3.php ) die werkelijk als een baksteen in de lucht hangt, wat voor een beginner wel prettig is. Vaak wordt de Big Lama, zo’n grotere coaxiale, (link: http://www.v-nix.nl/big-lama-rtf ) ook als zeer prettig omschreven.’ Onderdelen makkelijk te krijgen. Heli’s allen rond de honderd euro. Goede prijs-kwaliteit verhouding, in mijn ogen.
  • De E-Flite Blade CX2 (link:http://www.e-fliterc.com/Products/Default.aspx?ProdID=EFLH1250 ). Een kwalitatief zeer goede helikopter, maar wel aan de dure kant. Gaat bijna nooit zomaar kapot, alleen bij crashes. Hier heb ik het mee geleerd, hij leeft nu nog steeds. Helaas zijn onderdelen moeilijk te verkrijgen, maar hij is het wel waard in mijn ogen.
  • De Nine Eagles Solo (link:http://www.nineeagle.com/en/p.asp?pid=35 ). Dit is wat je nou noemen ‘een radiografische mug.’ Dit mugje is niet duur (ong. 60-90€) en vliegt even goed als bovengenoemde grotere heli’s. Hij heeft twee standen, beginner en professional. Als je ‘m tegen de muur kwakt, gebeurt er vaak nog niet eens iets mee. Heel crashbestendig. Onderdelen echter niet zo goed te krijgen, voor zover ik weet. Leuk dingetje.

FP
  • De E-Sky Honey Bee FP. Dit zeg ik puur op grond van wat ik hier op het forum heb meegekregen, schijnt een goede en prettige heli te zijn (?). Zit rond de honderd euro. Redelijk merk, onderdelen goed te krijgen.

CP
  • De E-Sky Honey Bee King V2 (link: http://aerotronic.nl/nl/rtf-rc-helicopters-34/honey-bee-king-2-v2008-350.html ). Met deze heli heb ik ook leren vliegen. Het is een prima heli, niet al te groot (maar misschien dat dat bij een nieuweling een nadeel is, omdat ook hier de heliregel ‘hoe kleiner hoe minder stabiel’ zeer zeker opgaat). Hij wordt geleverd zónder brushless. Is echter nog moeilijk als RTF te krijgen omdat hij uit de productie is genomen. Onderdelen zijn makkelijk aan te komen. Dit is een 350 size.
  • De E-Sky Honey Bee King V3. (link: http://www.v-nix.nl/Honey-Bee-King-3-RTF) Verder dezelfde heli als bovenstaande, maar alleen met verbeteringen en een ander uiterlijk. Dit is een 350 size.
  • Walkera 60B. (link: http://www.marktplaza.nl/Walkera-60B-brushless-CP-helikopter-2-4Ghz-2849168.php). Ik heb hem toevallig gisteren zien vliegen, maar was er niet bijster tevreden over. Zou ik zelf niet uitzoeken, maar het is een optie. Prijs is echter wel boven jouw budget, namelijk rond de 400,-. Onderdelen weet ik niet. De grootte zit tussen de 350 en 450 in.
  • E-Sky Belt CP V1 of V2. De grote broer van de Honey Bee King, om zo maar te zeggen. (link:http://www.v-nix.nl/esky-belt-cp.php en http://www.v-nix.nl/belt-cp-v2-rtf ). Deze heli is relatief goedkoop en levert acceptabele prestaties. Onderdelen goed te verkrijgen, een nadeel van de V2 is alleen het zeer snel slijtende hoofdtandwiel. Prijs V1 rond de €140,- en de V2 vanaf €150,-.

Oké, dat was het wel zo ongeveer. Hopelijk heb je iets aan mijn gigantische reuzenpost :D en als je nog steeds vragen hebt, stel ze gerust!!

Groetjes,
Taya

P.S.: Dat ik voornamelijk E-Sky heli's heb genoemd, is omdat dezen goed van kwaliteit (voor 't geld ) zijn en vaak binnen het genoemde budget vallen.
 
En dan zijn er mensen die vinden dat ik wel eens lang van stof ben....:D:D:D:D:D

Groet, Bert
 
En dan zijn er mensen die vinden dat ik wel eens lang van stof ben....:D:D:D:D:D

Groet, Bert


:mrgreen: Nou ja, ik dacht, laat ik eens uitgebreid doen, iedereen antwoordt altijd zo kort op dit soort threads, alsof ze irri zijn, maar het kiezen van een heli vind ik heel belangrijk :D dus ik wil altijd wel helpen voor zover ik dat kan.

(niet mijn pa de schuld geven, de 17-jarige hier is de schuldige van deze monsterpost. "Hoor je niet op school te zitten ipv achter de computer?" "Ja, ik zit ook op school, maar er viel iets uit:mrgreen: Dan is de computer de enige remedie tegen verveling ^^".)

Groetjes,
Taya
 
Haha meissie, het was maar een geintje, en geeft niks, voor zover ik het kon zien was het een mooi, uitgebreid en correct antwoord.

Hoef je je niet voor te verdedigen.....

Groet, en succes met het doorkomen van dat vrije uurtje!

Bert

PS tot vanavond, ik heb de LiPo's nog's extra nageladen....
 
Hoi Taya,

Bedankt voor je antwoord hier heb ik wat aan.
Helemaal top trouwens dat een jonge dame deze sport beoefend!!!

Groetjes,

Michel
 
Hoi Taya,

Bedankt voor je antwoord hier heb ik wat aan.
Helemaal top trouwens dat een jonge dame deze sport beoefend!!!

Groetjes,

Michel

Fijn dat je er wat aan hebt, daar doe ik het voor :mrgreen:

Overigens, misschien nog een goede tip: als je eens heli wilt vliegen maar zelf nog geen heli wilt aanschaffen, kijk dan eens naar een vliegschool. Toevallig ken ik een goede, ik weet alleen niet of je er in de buurt woont: Welkom op de voorpagina (Zo goed, Brutus? :D)
 
Back
Top