Wemotec Airpac F-16 bouw

GJVO

In Memoriam
Forum veteraan
Ik heb mezelf maar weer een cadeautje gegeven en volgens mij is dit model hier op het forum nog niet zo bekend.
Het is een Wemotec Airpac F-16.
Als aandrijving heb ik een Wemotec Midi Fan Pro met Mega 22/30/2 en een Markus 110 regelaar.
Dit alles gaat op 6S vliegen.
Ik heb dit model op de Jetmesse zien vliegen en het viel me op dat hij erg snel en stil was.
Met een spanwijdte van 91cm en een lengte van 120cm een model wat makkelijk in de auto past en goed zichtbaar in de lucht.

De eerste indruk (ik heb de grijze grondverf versie) :
Model is redelijk afgewerkt, her en der is de grijze verf eraf gebladderd en de passing van het deksel waarachter de fan zit is niet zo goed, met een föhn de boel in model brengen moet helpen.
De bouwbeschrijving is nihil, je moet het zelf maar een beetje uitzoeken.
Stevigheid van het geheel is prima en het gewicht is vrij laag.
Alle onderdelen bij elkaar wegen 800 gram.

Ik ga morgen de vleugels aanlijmen en zal een bouwverslagje proberen maken.

Zo ziet het er nu nog uit.

F16.jpg




GJ
 
Ik kon even een tijdje niet bouwen maar vandaag de vleugels aan de romp gelijmd met ingedikte 24h epoxy en microballoons.
Er staat nergens in de beschrijving of er een V stelling in de vleugel moet.
Als ik de vleugels op de romp aansluit dan zijn de vleugels vlak, dus geen V stelling.
Ik heb ze dan ook maar zo op de romp gelijmd.
Een betere bouwbeschrijving, of in ieder geval wat gegevens zouden handig zijn.
Het ligt nu te drogen.
Morgen ga ik de Wemotec fan voorbehandelen.
Er moet een houten ring gemaakt worden om de fan passend in de aanzuigbuis te krijgen.
Er is ook weer een suf tekeningetje meegeleverd waar ik geen wijs uit wordt.
Het schijnt een houten ring te moeten worden.
Ook moet ik de inlaatbuis inkorten, maar hij is al door de fabriek in de romp ingelijmd.
Dus weer een uitdaging, misschien krijg ik de fan wel op zijn plek zonder de buis in te korten.

Ik zal wel even wat dingen scannen en foto's maken dan wordt het allemaal duidelijker.

Maar het is niet een "even snel bouwen" modelletje.

GJ
 
ik lees het al.... een echte uitdaging...

Misschien zet je hem wel beter in elkaar dan wanneer er een beschrijving bij zou zitten.
Soms twijfel ik daar ook aan hoor...
Maar het is een prachtig project en misschien dat ik hem in de toekomst ook ga bouwen.
Mooi formaat, pracht kist en met de juiste painting helemaal OK!!
Succes met de bouw.
Nickos
 
Ja, dat draadje had ik al een tijdje geleden gezien, dat was ook de reden om de Airpac te kopen.
Maar het is niet een bouwbeschrijving, trouwens, echt bouwen is de Airpac ook niet.
Gewoon de onderdelen op de goede plek lijmen en hopen dat het vliegt...
Ik zit nu te kijken waar de servo's moeten en of ik de inlaatbuis gewoon zo kan laten.
Ik heb niet heel veel zin om die buis 20mm in te korten.
En de ring om de fan... misschien maar van sandwich maken, herex en weefsel.
Vannacht in bed komen de ideeen wel...

GJ
 
Meestal wanneer je niet al te veel haast hebt met de bouw en alles goed overdenkt komt het allemaal (beter) op zijn plek.
Daarna een super strakke afwerking..... dan kan het bijna niet anders dan goed vliegen.
Die ring vind ik wel een beetje raar...
Dat zou eigenlijk aan het einde van de intake moeten zitten.
Grtz
Nickos
 
De ring is om de fan passend in de inlaatbuis te maken.
De binnendiameter van de inlaatbuis is 100mm de buitendiameter van de Wemotec Midi is 94mm, dus er moet een ring van 3mm dikte om de fan heen gemaakt worden met een mooi vloeiend verloop van 94 naar 100.
Kleine moeite voor Wemotec om die er even bij te leveren als een stukje spuitgietwerk, vind ik een minpuntje, zeker voor dat geld.

GJ
 
De ring is om de fan passend in de inlaatbuis te maken.
De binnendiameter van de inlaatbuis is 100mm de buitendiameter van de Wemotec Midi is 94mm, dus er moet een ring van 3mm dikte om de fan heen gemaakt worden met een mooi vloeiend verloop van 94 naar 100.
Kleine moeite voor Wemotec om die er even bij te leveren als een stukje spuitgietwerk, vind ik een minpuntje, zeker voor dat geld.

GJ

GJ,

Ik begrijp hem helemaal maar het zou nog mooier zijn om aan het einde van de intake een verdikking te maken waar je de fan inschuift zodat de luchtlijn vloeiend doorloopt.
De maker wil natuurlijk niet afhankelijk zijn van 1 merk fan...maarja...dat zijn keuzes die je moet maken.
Nu moet jij moeilijk gaan lopen doen om het allemaal passend te maken..
En idd, zoals je zelf zegt: Wemotec zou dit er bij moeten leveren !!
Kan me voorstellen dat de bouw op dit soort punten een kleine vertaging oplopen ;-)
Sterkte vanavond wanneer je probeert te slapen....ring....schaapje tellen...ring....:-)

Grtz
Nickos
 
6S lipo

Gert-Jan,

Je gaat de f-16 op 6S vliegen las ik, echter wet jij ook of het uitmaakt hoe je deze 6S samensteld. Of 1 x 6S / 2 x 3S / 1 x 4S en 1 x 2 S ?

Groeten een naamgenoot
 
Jullie geven wel aan, dat de ring bij deze kit had mogen zitten.
Maar feitelijk is wemotec alleen maar importeur voor de airpac F-16.
Airpac heeft de inlaat ontworpen, om de fan van hun eigen merk. En niet voor die van wemotec. Om de wemote passend te maken, moet je dus die ring maken. Zou je direct de airpac fan kopen (ergens anders, want wemotec heeft deze niet), dan zou het een pas fit moeten zijn
 
Jullie geven wel aan, dat de ring bij deze kit had mogen zitten.
Maar feitelijk is wemotec alleen maar importeur voor de airpac F-16.
Airpac heeft de inlaat ontworpen, om de fan van hun eigen merk. En niet voor die van wemotec. Om de wemote passend te maken, moet je dus die ring maken. Zou je direct de airpac fan kopen (ergens anders, want wemotec heeft deze niet), dan zou het een pas fit moeten zijn

Ahaaa...maar zou Wemotec dan niet een passende ring bij de kit moeten leveren.
Een mooi verloop naar zijn eigen fan... Hij verkoopt beide, zou een goede service zijn..
Maar voor een ontwerper van een kit is het idd onmogelijk om voor alle fans een verloop te maken. (maar het maakt het allemaal zoveel leuker en makkelijker :-))
 
Back
Top