ZenerDiode Laadbus overbruggen?

  • Topicstarter Topicstarter M@rc.nl
  • Startdatum Startdatum
M

M@rc.nl

Guest
Ik heb een pistoolzender met Ni-MH 2500mA accus waar op een laadbus zit. Helaas wel met een zenerdiode, waardoor mijn racepack/accu lader geen volt meting kan doen. Kan het zeer kwaad om die zenerdiode te verwijderen of te overbruggen? Ik vindt het prettig om alles met 1 lader alles te kunnen opladen. Ik heb een Voltcraft Ni-Cd/Ni-MH charger met "driehoek"Volt Sensing. 2 tot 10 cells in 500mA of 1000mA instelbaar.
Wou zender dan op 10 cells met 500mA laden.
Met het voordeel dat de lader bij vol overgaat in druppelladen.
(Zelfs na 6 uur helemaal stopt.) Lijkt mij veiliger dan met een universeel lader van 500mA zonder sensor, waar bij je een klok bij moet zetten.
Die zener diode is volgens mij alleen een beveiliging tegen verkeerd gepoold laden. Die werkt me nu tegen. Zelf hou ik tuurlijk streng rekening mee op de polaritijt van de laadstekker.
Iemand ervaring hiermee?

mvg M@rc.nl
 
Die diode is waarschijnlijk een gewone diode en die is niet voor niets in de zender geplaatst. Hij beveiligt niet alleen tegen verkeerd om aansluiten van de laadkabels, maar ook tegen het (per ongeluk) kortsluiten van de bananenstekkers op de laadkabel. Als de diode wordt overbrugd dan kan bij een eventuele kortsluiting ernstige schade aan de bedrading c.q. printsporen ontstaan.

Ook moet je er rekening mee houden dat als je de diode overbrugt de laadstroom niet te hoog mag zijn. De bedrading in de zender kan dat niet aan.

Met een langzaamlader laden met 1/10 C is de meest veilige manier om een zender te laden. Overladen is eigenlijk niet mogelijk.

Zelf zou ik er niet aan snelladen van een zenderaccu beginnen.
 
Laatst bewerkt:
Laadbus is voor 500mA max. dus daar ga ik niet echt overheen. Daar is wel een marge bij berekend door de producent. 500mA is ook mijn laagst op mijn lader.
Ga niet een aangepaste lader/apparatuur aanschaffen voor elk attribuut, doen ze in een labratorium ook niet. Daar spelen ze ook met een weerstandje als het moet.
Ik zou er een zekeringetje tussen kunnen plaatsen/proppen. Moet ik ff gaan zoeken.
Een printplaatbaan is wel te vervangen of te verzwaren. Als ik zin heb.
Bij mijn oude TV waarvan de printplaat doormidden lag ook eens aan elkaar gebakken.
Printplaatbanen leggen het af tegen direkt contakt of kabelverbinding.
Ik werk niet met bananenstekkers dus kortsluiting is er ook niet, zie het als een telefoonlader. Op het allerlaats prik uit de muur erop, en zachtjes laten pompen.
En.. ook ff de accu afsluitdeksel er ff af doen voor beter warmte verlies.
Heb wel een AA penlite comp. lader maar de refreshed altijd en dat duurd zoooo lang en dat in twee stappen(2X 4 st.) Ik laad natuurlijk op 8 cells op 500mA. niet 10 zoals ik erboven had beschreven, had ff niet na geteld...
mvg M@rc.nl
 
Zender open geschroefd, die bewuste diode gevonden. midden onder de printplaat onder een andere printplaat. Het is weer een stapelflat hiero. Weinig ruimte dus.
Ff kortlussen zou nog wel willen en er is geen vertakking van laadbus naar diode, dus daar verander ik niets. En het is ook geen onderbrekingsbus dus dat is ook gunstig. Duidelijk made in china voor weinig..
Zal ook die bedrijf LED eens ff dimmen, die verblind me nog eens. Zeer storend tijdens gebruik. Is ff iets te blitsend die power SMD LED. Ik verzin wel iets simpels, vloeipapier ervoor schuiven ofzo. Weerstanden uitrekenen heb ik een hekel aan. Dat SMD madurodam gepriel is me ook een broertje dood. Toch wel een mooie blauwe kleur.
mvg M@rc.nl
 
Met een loep en precies genoeg koffie is die smd toch wel te doen? ;)
Volgens mij hoefde je helemaal je vraag niet hier te stellen, je bent toch vaardig genoeg om te begrijpen wat er eventueel mis kan gaan. Volgens mij is die diode om het idiot proof te maken. Als je dat niet gaat doen en accepteert dat het foute boel is als je dat wel doet, dan is er weinig op tegen om het ding weg te halen. Je zo eventueel de hele printplaat kunnen overbruggen met een touwtje van de accu naar de betreffende laadpin.
 
Euh, nog meer koffie?? Ik stuiter al genoeg zo(ADHD).
Tja, ik zoek naar mensen die ervaringen er mee hebben. door dat ze zelf dit euvel opgelost hebben. Werkt het prima of foutje bedankt, ook leuk om te horen.
Ik zal toch niet de enigste zijn met dit laad euvel.
Mooie nieuwe lader, wil hij niet.. baal.. wel zo'n oude uni lader..Grr.. onaanvaardbaar.
Of diode buitensluiten(snel en makkelijk) of direkte link van (onderbrekings)laadbus naar accus leggen. Dat is de vraag.
 
....Je zo eventueel de hele printplaat kunnen overbruggen met een touwtje van de accu naar de betreffende laadpin.

pffff....is het niet net wat eenvoudiger en veiliger om je accu er even uit te halen als je hem wilt laden? Bij mijn MX-16S zit die met een belachelijk kwetsbaar stekkertje vast dus ik heb er een servo-stekkertje tussen gemaakt (dezelfde als die op een ontvangeraccus zit). Klepje los, accu eruit en aan de lader. Geen gevaar voor wat dan ook. Je dekseltje wilde je er toch al afhalen dus zoveel extra werk is het nou ook weer niet.

Even terug naar je eerste vraag:
Kan het zeer kwaad om die zenerdiode te verwijderen of te overbruggen?
Daar weet je toch zelf het antwoord op? Eén foutje met aansluiten of de stekkers en je hebt dikke spijt. Waarop jij vervolgens aangeeft dat het bij jou nooit fout kan gaan. Antwoord is dus: nee, kan bij jou geen kwaad :-)
 
Laatst bewerkt:
Kun jij je baterij/accu houder loskoppelen? Handig. Was dat bij deze ook maar.
Je geeft me wel een idee, zeg.
Ik ga mijn baterij/accu houder ook met een een stekker verbinden en wel zo dat ik die los kan maken en via die losse stekker kan laden. Bedankt! Op zo'n idee zat ik te wachten. Veilig voor zender en toch laden op mijn delta V lader. Hum, moe'k wel een mooi stekketje vinden. Er blijkt een ruimte te zijn voor een klein stekkertje. Tamiya stekker is weer net te groot. Als ik daar nou eens een laadbus+plug als stekker gebruik? Plug op input zender, laadbus op Bat./accu houder. Bijde los en op laadbus laden. En netjes weg gewerk in voetbak. Ja! Ga ik doen.
Hoef ik ook geen andere plug op de lader te maken. Hou ik toch alles netjes.
Heel vriendelijke groet, hiero. Waarom kom ik daar zelf niet op? owja, olympische spelen beheerst hier het huis.. druk, druk, druk... Gedoe.. Slaap tekort..
 
Eerst vragen stellen over het kortsluiten van een diode en dan vervolgens elk argument om het niet te doen van tafel vegen omdat je het beter weet. Dat beter weten mag natuurlijk, maar stel dan de vraag niet.

Dit vindt ik nou zonde van mijn tijd...
 
Er is een makkelijkere manier om dit probleem te omzeilen, met behoud van alle veiligheden: deze manier gebruik ik al jaren en gaat volledig probleemloos.
Gewoon de zender op je lader aansluiten (lader uiteraard op de juiste soort accu instellen) Nu gewoon heel kort met de laadpluggen van de ontvangeraccu, of om het even welke andere accu (mag zelfs van een veel lagere spanning zijn, dat maakt niks uit. Ik gebruik zelf een oude losse, zelfs defecte NC cel het gaat erom dat de lader een spanning detecteert, hoeveel is niet belangrijk) de aansluitingen van de lader aantippen. De lader detecteert nu een accu, en begint onmiddelijk de druppel-laadstroom uit te sturen. Hierdoor word de diode opengestuurt, en vanaf nu "ziet" je lader de zender wél. Je kunt nu gewoon het gewenste laadprogramma starten, en zodra de accu vol is, gaaat de lader weer over op duppelladen. Al die tijd blijft je lader de accu gewoon zien, en ook de delta-peak detectie werkt gewoon feilloos.

Dit werkt bij mijn weten bij alle automatische laders met delta-peak afslag, ik heb het in elk geval tot nog toe altijd zo gedaan, met meerdere laders, en die reageerden allemaal gelijk.

Het is mischien ietsjes bewerkelijker, maar dat is verwaarloosbaar, en ik vind het stukken makkelijker dan iedere keer de accu verwijderen of het verwijderen van de diode, helemaal met de huidige SMC electronica.

Alternatief kun je een tiptoets schakelaar in je zender monteren die kort de diode overbrugt. Je sluit dan de zender aan, en drukt even op de tiptoets. Nu gebeurt verder het zelfde als met de "snoertjesmethode", de lader ziet je zenderaccu weer en gaat over tot de orde van de dag. Op deze manier blijft de boel wel nog steeds beveiligd tegen ompolen en kortsluiten! Theoretisch zou het ook moeten werken met een overbrugging van de diode met een weerstand van pak hem beet 50kOhm. Dat is hoog genoeg om de kortsluitstroom heel ruim onder de 1 mA te houden, maar zou voldoende moeten zijn voor de lader om een spanning te detecteren en de diode open te sturen. Zou ook moeten werken, al heb ik die methode niet getest (hou er niet van om in de zender te solderen).

Groet, Bert
 
Dit is geen methode, die veilig werkt. Gelukkig zal hierbij de lader als regel te vroeg afslaan, maar je hebt ook kans dat er totaal geen afslag plaatsvindt. Er staat ook niet voor niets in de handleiding van vrijwel elke delta peak lader, dat de diode in het laadcircuit overbrugd moet worden. Zo lang er een diode in het laadcircuit aanwezig is, kan de lader de zenderaccu namelijk niet zien. Probeer zelf maar eens op het laadsnoer de accuspanning te meten. Dat gaat niet zolang de diode niet is overbrugd.

Elke delta peak lader gebruikt de spanning, die er op zijn uitgang aanwezig is, om vast te stellen of de delta peak reeds aanwezig is. Als er een diode in het laadcircuit aanwezig is, is de spanning op de uitgang gelijk aan de accuspanning + de spanningsval over de diode. Die laatste is echter niet constant. Daarnaast gebruiken delta peak laders tijdens het automatisch laden steeds een korte periode, waarin het laden wordt onderbroken. Aan de hand van de dan gemeten spanningsval wordt bepaald met hoe veel stroom er verder wordt geladen. Zo lang er een diode in het circuit aanwezig is valt de spanning dan terug tot praktisch nul. Ook met reflex laders heb je dit probleem, dus die kunnen helemaal niet hun werk doen. Je zou hiervoor de diode kunnen overbruggen met een weerstand van bijv. 4k7. Dit is voldoende hoogohmig om nog steeds de beveiligingsdiode zijn werk te laten doen en geeft de lader de kans de accuspanning te meten. Je blijft dan echter het probleem houden, dat de diode wordt meegemeten en dat de spanningsval daarover niet constant is. Er is dus slechts één goede methode om te snelladen: diode overbruggen.

Dan komt het volgende probleem van het snelladen zelf om de hoek kijken. Een betrouwbare delta peak levert een accu pas als 't ie met minimaal 0,5 x C wordt geladen. Bij lagere stromen heb je weer kans, dat de lader totaal niet afslaat. Vaak is 0,5 x C al weer te veel voor het laadcircuit van de zender, ook al is de diode is overbrugd.

Hier in service zie ik te veel zenders, die door het snelladen een heel ander uiterlijk hebben gekregen. Op zich vind ik dat prima omdat dat weer wat werk oplevert. Helaas is het vaak einde-oefening omdat bedrading is gaan branden of omdat er accu-inhoud op de print(en) terecht is gekomen. Als advies geef ik dan ook altijd: zenderaccu's altijd langzaam laden. Dan gaat er niets mis en gaan ze het langste mee. Om ze op peil te houden is het voldoende om ze één of twee keer per jaar buiten de zender een 3-tal keer te cyclen met 0,5 à 1 x C. Als je toch wil snelladen: haal de accu uit de zender. Als er dan wat mis gaat heb je alleen een kapotte accu.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Jan,

Wie ben ik om aan je vakkennis te twijfelen? Maar hier toch wel een beetje, want ik gebruik deze methode al zeker 5 jaar probleemloos. Heb wel eens vergelijkingen gedaan met de accu uit de zender (FC18, Megatech 2 kanaals, alsmede een heel rijtje goedkopere "merkloze" pistoolzenders van RTR setjes) verwijderd, maar heb geen significante verschillen gezien.
Ik laad een 1800 mAh zenderaccu met om en nabij de 400 mAh meestal, en dit gaat gewoon goed, keer op keer. De laders (Robbe power peak fun duo-power, daarvoor een Robbe powerpeak infinity) zien toch echt gewoon de accu, en detecteren gewoon een delta-peak, m.a.w. slaan gewoon af als de accu vol is. Heb ook geen vreemde temperatuurstijgingen waargenomen, ook niet als ik de laadstroom verhoogde naar 1 A (max volgens handleiding zender) of terug nam naar 200 mA. Overigens gebruik ik in de FC-18 nog een NiCd, mogelijk dat dat een verschil maakt?

Ik schrijf dit overigens NIET om jou tegen te spreken, maar in de hoop dat je me dan kunt uitleggen wat ik eventeel verkeerd waarneem.

Nogmaals, jij weet er veel meer van als ik, maar dit zijn toch mijn waarnemingen.
Ik ben geen electronicus, maar weet over het algemeen wel hoe ik waarnemingen moet doen, en hoe ik oorzaken en symptomen uit elkaar kan houden door te proberen logisch na te denken.
Voor zover ik het kan vaststellen: de lader ziet gewoon de accuspanning (plus diode spanning, 0.8 V ongeveer) en laad gewoon datgene wat de accu op wil nemen. Met of zonder die diode ertussen, daar heb ik geen wezenlijk verschil in kunnen ontdekken.
Overigens hou ik uit gewoonte de gebruiksduur van het pakket bij sinds de laatste lading, en vergelijk dit met de capaciteit die vervolgens geladen word. Ook hier geen echt grote afwijkingen, gewoon de licht dalende trend van een accu die ouder word.

En nogmaals, jij weet er meer van als ik, maar ik heb op de opleiding geleerd dat de spanningsval over een diode (binnen grenzen) nagenoeg constant is. Tenminste, ik kan mij electrische schakelingen herinneren, waar een aantal diodes achter elkaar geschakeld werden om ongeacht de lopende stroom tóch een constante spanningsval te creëren. Als dat nu niet het geval blijkt, moet ik toch mijn kennisniveau herzien.

Verder heb ik toch wel moeten constateren, dat de laders die ik gebruik, volgens mij een wat langer tijdsgemiddelde nemen om een delta-peak te detecteren. Dat concludeer ik tenminste, uit het feit dat bij te lage laadstromen inderdaad geen detectie meer plaatsvind (te kleine veranderingen in de laadspanning per tijdseenheid), en uit het feit dat bij een tjokvolle accu de verandering van spanningstoename met het blote oog te zien is, en de lader toch pas een seconde of tien nadat ik met het oog deze "delta=peak" waarneem, afslaat. Maar ik heb dat niet detecteren van de delta-peak pas waargenomen bij laadstromen onder de 0.2 C, en dan nog alleen met de nieuwere NiMH accu's. Alle NiMH van twee jaar en ouder bij mij thuis vertonen nog een (vvor zover ik kan beoordelen) betrouwbare afslag bij rond de 0.1 C.

Bij een reflexlader treed inderdaad voor zover ik weet een onderbreking van de laadstroom op, die de diode doet dichtslaan, maar blijkbaar laden de Robbeladers met een constante stroom, en meten ze gewoon de spanning aan de uitgang van de lader. Die indruk krijg ik tenminste wel, als ik kijk naar bijvoorbeeld de spanningsval over het laadsnoer: Als de lader de lading onderbreekt om de spanning te meten terwijl er geen stroom loopt, zou in het display de klemspanning van de accu weergegeven moeten worden. Echter, volgens mijn voltmeter komt de weergegeven spanning overeen met de spanning aan de laadcontacten tijdens het laden, want de spanningsval over de laadsnoeren zit ook mee in deze waarde.

Heel verhaal, sorry. Maar mijn waarnemingen zijn niet in overeenstemming met jouw verhaal, en ook al denk ik er even over na, ik kom niet tot conclusies die mijn waarnemingen met jouw kennis in overeenstemming brengen.

Groet, bert
 
Laatst bewerkt:
Ik beweer ook niet, dat het niet werkt. Het werkt alleen niet betrouwbaar.

Zoals gezegd meet de lader op zijn uitgangen. Vandaar, dat-ie niet met laden wil beginnen omdat er dan nog geen spanning te meten valt vanwege de aanwezigheid van de diode. Op het moment, dat-ie op een creatieve manier is opgestart meet-ie de accuspanning + de spanningsval over de diode. Zo lang de laadstroom redelijk constant blijft zal de spanningsval over de diode ook tamelijk constant zijn en dus geen problemen leveren. De methode met een weerstand over de diode lukt dus als regel goed, echter niet altijd. Ontladen is echter geheel onmogelijk en het automatisch laden zal ook niet goed gaan.

Dat de lader bij het automatisch laden steeds onderbreekt kun je zien aan de laadstroom, die dan even met 0 Ampere wordt aangegeven. Op dit moment wordt de spanning vergeleken met de spanning, die tijdens het laden wordt bereikt. De spanningsterugval is daarbij een maat voor de inwendige weerstand. Aan de hand daarvan wordt de laadstroom voor de volgende minuut berekend. Het klopt, dat de weerstand van het laadsnoer hierbij meetelt. Bij een kort laadsnoer met dikkere draden zal het Amperage hoger komen en ook langer hoog blijven dan bij een laadsnoer met lange, dunne draden. Op de delta peak afslag heeft dit geen invloed omdat deze uitsluitend tijdens het laden wordt bepaald.

Bij het begin van het laden heeft vrijwel elke delta peak lader een pré-peak voorziening. Er wordt dan gedurende een bepaald tijdsbestek helemaal niet naar de accuspanning gekeken. Tijdens het begin van het laden wil namelijk het spanningsverloop meestal zeer grillig verlopen met veel heuveltjes en dalen, wat de lader voortijdig doet afslaan. Dit kun je met een Voltmeter al zien, maar pas echt goed zie je zoiets op een oscilloscoop (een Voltmeter sampled maar zo'n 3 x per seconde, dus die geeft geen continubeeld). Vandaar de aanwezigheid van zo'n pré-peak voorziening en ook vandaar dat bij het automatisch laden de eerste minuut altijd met 0,1 A wordt begonnen.

Bij elke delta peak lader is het inderdaad ook zo, dat deze gedurende een bepaalde tijdseenheid (dus onder een bepaalde hellingshoek) een dalende spanning als een delta peak detecteert. Welke tijden daarbij precies worden aangehouden weet ik niet omdat deze nooit worden vrijgegeven. Stel, dat de tijdslimiet 15 sec. is, dan moet gedurende deze tijd de spanning continu afnemen en aan het eind het aantal ingestelde milliVolts hebben overschreden. Stijgt-ie in de tussentijd weer iets, dan wordt er vanaf dat moment opnieuw een 15 sec. periode aangehouden. Bij accu's, die met een lagere stroom worden geladen verloopt de spanningscurve veel vlakker dan wanneer de laadstroom veel hoger wordt aangehouden. Hierdoor kunnen 'deukjes' in de spanningscurve al snel worden aangezien voor een delta peak, wat een voortijdige afslag tot gevolg heeft. Daarnaast zal ook de delta peak veel vlakker verlopen, wat weer als gevolg heeft dat de lader de gehele delta peak niet ziet. Met name bij onderhoudsladers, zoals de Profi Home charger wordt vaak geklaagd, dat de lader niet correct afslaat. Als daarna vervolgens wordt aangegeven, dat je een snellader ook moet gebruiken als snellader en dus versneld (0,5 x C) of snel (1 x C of hoger) moet laden zijn de klachten verdwenen.

Bij Reflex laders wordt er steeds voorafgaand aan elke laadpuls een zeer korte ontlaadpuls gegeven. Dit gaat niet als er een diode in het laadcircuit zit.
 
Laatst bewerkt:
@ N.P.S. Het spijt me dat je je tijd verdeed, ik wist inderdaad wel iets over gebruik en waarom van een diode. Na topic plaatsing had in de zender open geschroefd en toen pas gezien waar de diode geplaatst is, op de printplaat en niet, zoals je ook wel es ziet direkt op de pluspool met degelijke bekabeling van de laadbus waardoor ik het overbruggen ook niet meer zo raadzaam vond. Wel wou ik graag ervaringen wisselen omdat dit voor mij ook geen dagelijks probleem is en was zeer geintreseerd hoe eventuwelen oplossingen van anderen zou kunnen zijn. Daar is dit forum toch ook voor? Ik had er al naar opgezocht op het forum maar vond niets. Dus plaatste ik hem maar zelf. Nu zelfs een leerzame dicussie op voort gebloeid. Die tip van losse accu houder en die zelf via een connector te laden is, had ik zelf niet gezien omdat ik focusde op de stomme diode en de al netjes aanwezige laadbus.
Maar ik dank je voor je reactie. Het zette me mij ook meteen aan het tweifelen, dat kortsluit verhaal van je (en daarin heb je ook gelijk) had ik ook niet in acht genomen.
Vroeger sloten we een loodaccu met wat huishoudsnoer op de baterij polen in de zender. Laadbare penlites waren vroeger veel duurder.

@ Brutus Dat met een weerstand overbruggen zal mischien wel kunnen werken, maar dat zie ik toch niet zitten. Weet niet wat mijn lader ervan vind en of dat ie dat leuk vind, zender buiten beschouwing gelaten. Die verknal ik graag ff niet. Net nieuw. Creatief, dat wel.

Ik dank julie allen. Mvg, M@rc.nl
 
Jan,

Dank je, dat is een uitleg, die voor mij duidelijk is.
Wellicht een hele domme vraag: Doet de lader die ik gebruik, de Powerpeak Fun duopower dat ook, het onderbreken van de laadstroom?

Want ik heb dit nog nooit kunnen waarnemen, en volgens mij had ik dan ook het analoge voltmetertje moeten zien schudden met de wijzer.
En ja, ik ben iemand die gerust een uurtje voor de meters gaat zitten kijken wat er gebeurt, altijd al geweest, is beroepsafwijking, veroorzaakt door het moeten inregelen van trage meet en regel processen. Ik ben ook iemand die wel eens de digitale meter afwisselt voor een analoge vanwege het verschil in meten (samplen versus continue) maar een scope heb ik helaas niet.

Ik zie ook een laadstroom die gewoon constant is (en gelijk aan de ingestelde waarde) en heb nooit geweten dat het ding zelf zijn laadstroom stopt om een spanning te meten en daarna een laadstroom voor de volgende minuut te berekenen. Naar mijn mening zou bij het stoppen van de laadstroom de spanning van de laderuitgang weg moeten vallen en dan zou onmiddelijk de diode dicht moeten vallen en het hele proces onderbroken worden, lijkt mij.

Of praat je hier over een cyclus die sneller is dan de schakeltijd van de diode? (en dus sneller dan het oog als ik de analoge meter er aan hang).

Je verhaal over valse delta-peaks bij het begin van het laden begrijp ik, ik heb een pakketje wat ik bij het begin van de laadcyclus soms wel 10 keer achter elkaar opnieuw moet starten voor hij blijft laden. Maar gek genoeg is dat echt alleen maar dat ene (goedkope Conrad) pakketje

Sorry dat ik er op door ga, maar je noemt verschijnselen die ik gewoon domweg niet waarneem, en ik ga er zondermeer vanuit dat je er meer van weet als ik, en dat je geen onzin loopt te verkopen. Vandaar dat ik dan graag wil weten waarom ik niet hezelfde zie als jij zegt dat er gebeurt, ofwel, wat er aan mijn waarnemingen mankeert. Hopelijk kun je me wijzer maken.

Groet, Bert
 
Bij mijn Schulze lader kon je aan de netvoeding horen dat er een stroomloos meetproces aan de gang was. Het brommen van het blikpakket van de trafo in de voeding stopte even. Op het display bleven de stroom- en spanningsaaduiding staan, maar er werd een sterretje (*) bij weergegeven.
 
@M@rc.nl,

Ook als je een extra kabeltje op de accu aansluit om te kunnen snelladen is het nog steeds raadzaam om de accu uit het accucompartiment te halen en naast de zender te leggen. Daarnaast moet je er nog meer dan anders voor waken, dat de zender tijdens het laden niet per ongeluk wordt ingeschakeld.

@Brutus,

Ik weet niet uit het hoofd welke laadmethoden de Power Peak Fun kent. Wat ik beschreef was het automatische laadproces voor Ni-accu's, waarbij de lader zelf de stroom bepaalt. Robbe-laders met zo'n auto-programma werken allemaal het zelfde.
Een paar jaar geleden is er een draadje geweest, waarin forumer Raf laadgrafieken toonde van de Infinity 2. Hierin was te zien, dat zelfs bij het continuladen elke minuut even een kortstondige dip in de spanning te zien was. Blijkbaar vond men het in de software niet nodig om de onderbreking bij continu laden helemaal weg te poetsen. Helaas heb ik dit draadje nog niet terug kunnen vinden. Dit ging volgens mij over de kwaliteit van accu's en eigenlijk niet over het laden.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Jan,

Alweer dank voor je antwoord.
Ik heb er nogmaals scherp op zitten letten, en kan geen onderbrekingen vaststellen. Ook zie ik een continue laadstroom, die zo op het oog tenminste, ook continue "bijgestuurd" word, tenminste, ik zie een spanning en stroom aanduiding waarvan de stroomwaarde ninnen een paar mA om de ingestelde waarde heen slingert, en een spanning die binnen enkele mV ook op en neer slingert.

Ik weet niet precies wat je met "laders met een auto-programma" bedoelt, ik kan bij mijn lader alleen instellen of het NiMH, NiCd of LiPo (plus aantal cellen) is, en de laad of ontlaadstroom moet ik met de hand instellen. Geen instelmogelijkheid waarbij de capaciteit van de accu ingegeven word o.i.d. Bij ontladen zie ik heel verschillende afslagspanningen (bij de vorige lader moest ik met de hand een afslagspanning instellen, bij deze niet).
Overigens gebruik ik de ontlaadfunctie niet vaak.

Vind dit op zich heel interesante materie overigens...

Groet, Bert
 
Bij veel laders kun je naast het kiezen van een laadstroomwaarde ook kiezen voor 'auto'. De lader zoekt het dan zelf uit. Deze begint met 0,1 A, wat na 1 minuut wordt opgehoogd. Aan de hand van de berekende inwendige weerstand wordt deze waarde dan steeds verder verhoogd tot de max. waarde is bereikt. Bij sommige laders kun je de max. waarde zelf bepalen, andere gaan door tot het max. vermogen van de lader is bereikt. Aan het eind van het laadproces wordt de laadstroom vervolgens weer afgebouwd. Je kunt bij dit automatisch laden ook meteen zien of een accu slecht is (of liever gezegd: een hoge inwendige weerstand kent). De lader wil dan alleen met lage stromen laden.

Deze faq al eens gelezen? : <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top