Hoi Jan,
Wie ben ik om aan je vakkennis te twijfelen? Maar hier toch wel een beetje, want ik gebruik deze methode al zeker 5 jaar probleemloos. Heb wel eens vergelijkingen gedaan met de accu uit de zender (FC18, Megatech 2 kanaals, alsmede een heel rijtje goedkopere "merkloze" pistoolzenders van RTR setjes) verwijderd, maar heb geen significante verschillen gezien.
Ik laad een 1800 mAh zenderaccu met om en nabij de 400 mAh meestal, en dit gaat gewoon goed, keer op keer. De laders (Robbe power peak fun duo-power, daarvoor een Robbe powerpeak infinity) zien toch echt gewoon de accu, en detecteren gewoon een delta-peak, m.a.w. slaan gewoon af als de accu vol is. Heb ook geen vreemde temperatuurstijgingen waargenomen, ook niet als ik de laadstroom verhoogde naar 1 A (max volgens handleiding zender) of terug nam naar 200 mA. Overigens gebruik ik in de FC-18 nog een NiCd, mogelijk dat dat een verschil maakt?
Ik schrijf dit overigens NIET om jou tegen te spreken, maar in de hoop dat je me dan kunt uitleggen wat ik eventeel verkeerd waarneem.
Nogmaals, jij weet er veel meer van als ik, maar dit zijn toch mijn waarnemingen.
Ik ben geen electronicus, maar weet over het algemeen wel hoe ik waarnemingen moet doen, en hoe ik oorzaken en symptomen uit elkaar kan houden door te proberen logisch na te denken.
Voor zover ik het kan vaststellen: de lader ziet gewoon de accuspanning (plus diode spanning, 0.8 V ongeveer) en laad gewoon datgene wat de accu op wil nemen. Met of zonder die diode ertussen, daar heb ik geen wezenlijk verschil in kunnen ontdekken.
Overigens hou ik uit gewoonte de gebruiksduur van het pakket bij sinds de laatste lading, en vergelijk dit met de capaciteit die vervolgens geladen word. Ook hier geen echt grote afwijkingen, gewoon de licht dalende trend van een accu die ouder word.
En nogmaals, jij weet er meer van als ik, maar ik heb op de opleiding geleerd dat de spanningsval over een diode (binnen grenzen) nagenoeg constant is. Tenminste, ik kan mij electrische schakelingen herinneren, waar een aantal diodes achter elkaar geschakeld werden om ongeacht de lopende stroom tóch een constante spanningsval te creëren. Als dat nu niet het geval blijkt, moet ik toch mijn kennisniveau herzien.
Verder heb ik toch wel moeten constateren, dat de laders die ik gebruik, volgens mij een wat langer tijdsgemiddelde nemen om een delta-peak te detecteren. Dat concludeer ik tenminste, uit het feit dat bij te lage laadstromen inderdaad geen detectie meer plaatsvind (te kleine veranderingen in de laadspanning per tijdseenheid), en uit het feit dat bij een tjokvolle accu de verandering van spanningstoename met het blote oog te zien is, en de lader toch pas een seconde of tien nadat ik met het oog deze "delta=peak" waarneem, afslaat. Maar ik heb dat niet detecteren van de delta-peak pas waargenomen bij laadstromen onder de 0.2 C, en dan nog alleen met de nieuwere NiMH accu's. Alle NiMH van twee jaar en ouder bij mij thuis vertonen nog een (vvor zover ik kan beoordelen) betrouwbare afslag bij rond de 0.1 C.
Bij een reflexlader treed inderdaad voor zover ik weet een onderbreking van de laadstroom op, die de diode doet dichtslaan, maar blijkbaar laden de Robbeladers met een constante stroom, en meten ze gewoon de spanning aan de uitgang van de lader. Die indruk krijg ik tenminste wel, als ik kijk naar bijvoorbeeld de spanningsval over het laadsnoer: Als de lader de lading onderbreekt om de spanning te meten terwijl er geen stroom loopt, zou in het display de klemspanning van de accu weergegeven moeten worden. Echter, volgens mijn voltmeter komt de weergegeven spanning overeen met de spanning aan de laadcontacten tijdens het laden, want de spanningsval over de laadsnoeren zit ook mee in deze waarde.
Heel verhaal, sorry. Maar mijn waarnemingen zijn niet in overeenstemming met jouw verhaal, en ook al denk ik er even over na, ik kom niet tot conclusies die mijn waarnemingen met jouw kennis in overeenstemming brengen.
Groet, bert