Schokkende start BELT CP V2

Hallo vliegers,

Sinds kort ben ik de trotse bezitter van een Belt CP V2. Heb al redelijk wat vluchten gemaakt en gaat steeds beter. Valt mij alleen op dat als ik de throttle stick naar voren doe, hij al bijna op de helft is voordat er iets gebeurd. De heli komt dan langzaam op toeren (normaal lijkt mij) maar gaat dan naar een soort tweede versnelling waarbij er meer toeren worden gemaakt. Dit gaat gepaard met een redelijke schok van minder toeren naar meer toeren. Ik ben bang dat dit op den duur mijn main gear set gaat kosten. De vraag is nu of dit normaal is of dat er iets met de ESC aan de hand is. Misschien kwestie van goed instellen? Hoor ook al verhalen dat de ESC van E-SKY bagger is en je beter een 30A ESC kan bestellen. Ik hoor graag van jullie! (even een weetje .... de Belt CP van mijn vader doet precies hetzelfde. Zijn beide bij dezelfde winkel gekocht en zijn even oud)

Groeten Mark.
 
Hallo vliegers,

Sinds kort ben ik de trotse bezitter van een Belt CP V2. Heb al redelijk wat vluchten gemaakt en gaat steeds beter. Valt mij alleen op dat als ik de throttle stick naar voren doe, hij al bijna op de helft is voordat er iets gebeurd. De heli komt dan langzaam op toeren (normaal lijkt mij) maar gaat dan naar een soort tweede versnelling waarbij er meer toeren worden gemaakt. Dit gaat gepaard met een redelijke schok van minder toeren naar meer toeren. Ik ben bang dat dit op den duur mijn main gear set gaat kosten. De vraag is nu of dit normaal is of dat er iets met de ESC aan de hand is. Misschien kwestie van goed instellen? Hoor ook al verhalen dat de ESC van E-SKY bagger is en je beter een 30A ESC kan bestellen. Ik hoor graag van jullie! (even een weetje .... de Belt CP van mijn vader doet precies hetzelfde. Zijn beide bij dezelfde winkel gekocht en zijn even oud)

Groeten Mark.

Had ik ook totdat ik een andere 30A ESC erin zette, vanaf dat moment gaat hij mooi vloeiend.
Als je een andere ESC erin zet moet je wel de throttle range instellen, dus de heli aanzetten met de throttle op 100% dan krijg je een aantal piepjes (de heli gaat niet draaien als het goed is) en trek je de throttle naar beneden tot 0% dan piept hij weer 2 keer geloof ik en is de range ingesteld. Als je nu gas geeft zal hij bij 20% throttle ongeveer gaan draaien en boven de 50% zul je ongeveer loskomen van de grond.

De E-Sky ESC heeft ook een grote kans om in de fik te vliegen en dat is zonde. Heb mijn E-Sky ESC dus aan de kant liggen. En de nieuwe ESC bevalt perfect super ding. Voor €30,- met programmeer kaart op eBay besteld van het merk EMAX.
 
Een vraag zou kunnen zijn: Hoe staat je wipschakelaar voor het schakelen tussen normaal en 3D/Kunstvlucht . Van je af hoop ik

De Wipschakelaar voor het schakelen tussen normaal en 3D/Kunstvlucht vliegen werkt als volgt:
· 3D/Kunstvlucht vlucht (schakelaar naar je toe)
Globaal kun je zeggen dat in deze stand alleen de hoek van de hefrotoren wijzigt en het toerental stabiel blijft. Meer exact:

o Het toerental van je hefrotoren loopt van het maximale toerental, via 50% van dat toerental naar het maximale toerental in de bovenste stick positie;
o De hoek van de hefrotoren loopt van -7 graden, via 0 graden (in de midden positie van je stick) naar +7 graden in de bovenste stick positie.
· Normale vlucht (schakelaar van je af)
Globaal kun je zeggen dat in de normale stand (schakelaar van je af) het toerental en de hoek van de hefrotoren wijzigt. Meer exact:

o Het toerental van je hefrotoren loopt van 0 tot het maximale toerental;
o De hoek van de hefrotoren loopt van 0 graden naar +7 graden in de bovenste stick positie.
Zelf zo ik de bladen zo zetten dat de hoek loopt van -2 naar 5 graden, heb je wat ruimte om bij een windvlaag te kunnen dalen.

En van de ESC heb ik nooit last gehad.
Groeten
Martin
 
Lees Sdeath reactie nu pas

De ESC instellen
Als je de helikopter aanzet hoor je een paar pieptonen. Dat kan zijn BI BI BI of BIBI BIBI BIBI. De betekenis daarvan is
  • BI BI BI de breakmode staat uit
  • BIBI BIBI BIBI de breakmode staat aan
Het geluid wat je moet horen is BI BI BI
Kijjk ook eens hier :biVV27G-j1Y[/media] - Belt-CP Brake mode

Groeten
Martin
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lees Sdeath reactie nu pas

De ESC instellen
Als je de helikopter aanzet hoor je een paar pieptonen. Dat kan zijn BI BI BI of BIBI BIBI BIBI. De betekenis daarvan is
  • BI BI BI de breakmode staat uit
  • BIBI BIBI BIBI de breakmode staat aan
Het geluid wat je moet horen is BI BI BI
Kijjk ook eens hier :biVV27G-j1Y[/media] - Belt-CP Brake mode

Groeten
Martin

Ik heb het niet over de brakemode gehad Martin. Deze moet voor een heli altijd uitstaan.

Ik wilde hem uitleggen hoe je de throttle range instelt bij een nieuwe ESC.

Heb het even voor je opgezocht in de ESC manual :

Throttle range setting: (Throttle range should be reset whenever a new transmitter is being used)
- Switch on transmitter, move throttle stick to top
- Connect batterypack to ESC, and wait for about 2 seconds
- “Beep-Beep-” tone should be emitted, means throttle range highest point has been correctly confirmed
- Move throttle stick to the bottom, several “beep-” tones should be emitted, presenting the number of battery cells
- A long “Beep-” tone should be emitted, means throttle range lowest point has been correctly confirmed

Hoop dat je er wat aan hebt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Thanks
Ik reageerde zo omdat het lijkt of hij hem aan heeft staan
Groeten
Martin

De E-Sky ESC heeft geen mooie liniare start hij begint te draaien geeft dan ineens een piek zakt een beetje in en gaat daarna wel in een mooie lijn verder.

Er zit echt een spike in waardoor je motor ineens heel erg veel toeren maakt, zonder dat de idle-up is geactiveerd. Vervangen van de ESC heeft het probleem voor mij verholpen, had deze meteen met de heli besteld dus heb alleen het instellen en de maiden met de E-Sky ESC gedaan, daarna ging de EMAX erin. En zoals gezegd werkt deze perfect met een mooie oplopende lijn zonder schokken.
 
Laatst bewerkt:
Thanks

Okay top!

Bedankt voor jullie reacties!
Ik ga direct de ESC vervangen want dit vind ik geen werken ...
En Martin49 nog bedankt voor je instructie voor de ESC!
Tot laterzzzz ...

Gr. Mark
 
Heb zelf dit probleem helemaal niet. Mss zit het in de gare esky remote? Op de sim springt deze ook wel eens van 90 naar 0 en terug bijv.
 
Even een tipje van mijn kant..

Als je setup problemen hebt of storingen aan je Belt CP V2, kijk dan eens naar dit linkje...

http://www.heliguy.com/i/How_to_set_up_a_Belt_CP.pdf

Aan deze en andere manuals op deze site heb ik een hoop gehad met het hooverend krijgen van mijn eerste RC heli... Jaja, met veel geduld kan je dit best als eerste heli zien. Moet alleen meer je zelf onder controle kunne houden, dan de CP V2. Als je alles rustig aan doet kom je een heel eind. Waanzinnige stukje plezier die E-Sky Belt CP V2.

en indd Www.Youtube.com . Type in waar je last van hebt (in het Engels uiteraard) + Rc Heli. En er gaat en wereld voor je open.

Dit is niet om iemand af te zeiken. Want tips en ideeën, daar is het uiteraard een Modelbouw forum voor. Maar het kan je wel enorm helpen. :p


Greetz,
Kevin
 
Laatst bewerkt:
heb de EMAX ESC 30A besteld met program card... maar welke instelling ga ik hem geven?

Mijn instellingen zijn als volgt :
Brake : OFF
Voor een heli op OFF, de motor draait uit als je de throttle laag zet, een fixed wing meestal op ON, de motor wordt afgeremd/stilgezet als je de throttle laag zet.

Battery Type : Li-xx

Cut Off Type : Soft-Cut
Als de batt onder een bepaald voltage (zie volgende instelling) komt dan wordt in dit geval de stroom langzaam geknepen zodat je tijd hebt om hem te landen. Ga altijd getimed vliegen dus zet een kookwekker/TX op 8 minuten en land dan.

Cutt Off Voltage : High
Low:2.6V Middle:2.85V High:3.1V per cell.

Start Mode : Very Soft
Voor Heli Very Soft, deze gaat je main gears besparen. Geef altijd rustig gas ook met soft start aan.

Timing Mode : Low of Middle
Dit heeft met het type motor te maken.

Music : Wat je zelf wil.

Governor Mode : OFF
Deze instelling zorgt ervoor dat bij een hogere belasting het toerental van de motor gelijk blijft. Deze instelling wordt geloof ik meestal bij brandstof motoren gebruikt.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, zo werkt alles bij mij goed. Als anderen opmerkingen hebben of aanpassingen hoor ik die graag.
 
Ik heb het niet over de brakemode gehad Martin. Deze moet voor een heli altijd uitstaan.


Da's domweg niet waar! Je hoeft hem niet te gebruiken, en als je vrijloop mechanisch in orde is maakt het weinig uit, maar er zijn een aantal voordelen als je de brake mode wél gebruikt. Een uitlopende motor kost rotor-energie, hoe je het wend of keert. Niet veel, maar toch, méér dan een stilstaande motor. een stilstaande motor kost je alleen de wrijving in het vrijlooplager.

Maar: als je vrijloop wat minder word, wil hij soms wat lastiger vrijkomen, en dat kost je wél een hoop rotorspeed. Als dan de motor actief afgestopt word, schakelt het vrijlooplager wat makkelijker, en beperk je het verlies aan rotorspeed behoorlijk.

Maar het is absoluut niet zo dat de brake mode uit MOET staan in een heli.


Groet, Bert
 
Music... Zal een paar mp3 downloaden:p:p:p

Maar maakt de timingmode erg uit? Ik heb de standart motr er in. (Motor: Borstelloos 450 buiten-loop 3800KV 25A (Magneet motor))
 
Da's domweg niet waar! Je hoeft hem niet te gebruiken, en als je vrijloop mechanisch in orde is maakt het weinig uit, maar er zijn een aantal voordelen als je de brake mode wél gebruikt. Een uitlopende motor kost rotor-energie, hoe je het wend of keert. Niet veel, maar toch, méér dan een stilstaande motor. een stilstaande motor kost je alleen de wrijving in het vrijlooplager.

Maar: als je vrijloop wat minder word, wil hij soms wat lastiger vrijkomen, en dat kost je wél een hoop rotorspeed. Als dan de motor actief afgestopt word, schakelt het vrijlooplager wat makkelijker, en beperk je het verlies aan rotorspeed behoorlijk.

Maar het is absoluut niet zo dat de brake mode uit MOET staan in een heli.


Groet, Bert

Dat is wat ik overal op internet lees.
 
Dat is wat ik overal op internet lees.

Niet alles wat op internet staat is wáár, helaas.:D

En ook dat je iets "overal" leest, geeft jammer genoeg geen garantie, want als internet 500 jaar eerder bestaan had, had je overal kunnen lezen dat de aarde plat was en de zon om de aarde draaide.....

Ik bedoel maar....

Groet, Bert
 
Niet alles wat op internet staat is wáár, helaas.:D

En ook dat je iets "overal" leest, geeft jammer genoeg geen garantie, want als internet 500 jaar eerder bestaan had, had je overal kunnen lezen dat de aarde plat was en de zon om de aarde draaide.....

Ik bedoel maar....

Groet, Bert

Ook wat één iemand je verteld hoeft niet waar te zijn Bert.
Blijkbaar is het een persoonlijk dingetje wat iemand wel aan zou willen hebben of juist niet. In jou geval dus blijkbaar niet Bert.
Ik ga in dit geval voor de meerderheid van de stemmen, en hou de brake mode lekker op Off.
 
Music... Zal een paar mp3 downloaden:p:p:p

Maar maakt de timingmode erg uit? Ik heb de standart motr er in. (Motor: Borstelloos 450 buiten-loop 3800KV 25A (Magneet motor))

Een van die 2 als het maar geen High is.
Maar misschien heeft iemand anders hier ook weer een theorie voor bedacht waarom het juist wel high zou moeten zijn.
Volgens de manual die bij de ESC zit moet hij op LOW of MIDDLE. Ik heb hem geloof ik zelf op middle staan.
 
Ook wat één iemand je verteld hoeft niet waar te zijn Bert.
Blijkbaar is het een persoonlijk dingetje wat iemand wel aan zou willen hebben of juist niet. In jou geval dus blijkbaar niet Bert.
Ik ga in dit geval voor de meerderheid van de stemmen, en hou de brake mode lekker op Off.

Ik heb toch ook nergens gezegd dat hij per sé AAN moet staan? alleen maar dat het niet per sé uit hoeft te staan, en de keuze dus aan jou is.


Tsjezus, je lijkt wel een klein kind....

Groet, Bert
 
Back
Top