hikkend staart beweging

Hoi,
ik heb een trex450 sport met een klein probleem...wie weet kunnen jullie mij helpen.
Het volgende doet zich voor
>bij het optoeren in normaal mode mid stick verloopt alles goed totdat ik omschakel naar idle 1.
Net iets boven mid stick dan begint de staart van de heli met kleine tikken links en rechts te bewegen.Het lijkt ook wel of ie dan ook in toeren iets zakt en dan weer omhoog gaatmaar dan snel achter elkaar(hoop dat ik het zo goed hebt omschreven).
Ik weet niet precies hoe je dit noemt maar dit vindt ik zelf een soort hik.
Waar zou dit aan kunnen leggen.........?
de staart is goed in het midden gezet volgens de methode op helifreak(veel gekeken gelezen)
De gyro een gp750 is( juiste kleuren)ingesteld en in de zender zijn de waardes up>28% dn>35%.Bij verhoging van de up waardes dan gaat de staart waggelen.
Throttle waardes normaal....0>40>70>85>100 pitch..20>30>50>75>100
idle 1.......45>50>80>85>100 pitch...30>40>60>75>100
(ben nog geen hoog vlieger dus vandaar deze waardes).
ja wat kan ik nog meer vertellen is verder een gewoon setup op de start dus een gp750 met digi servo 420 en de rest 410.
Ik hoor wel of iemand mij zou kunnen helpen
mvg phil
 
hikkend staart

Nee dat niet,zou erdeer zeggen te strak.
Ik dacht eerst dat de belt inderdaad te los stond maar na het wat strakker gezet te hebben blijft het hikken voordoen.
Heb hier op forum gelezen de ene heeft het vrij los staan de andere wat strakker
phil
 
hikkend staart

Daar had ik ook aan gedacht inderdaad.
Mijn gedachten gingen ook uit naar een te lage headspeed waardoor deze veschijning wellicht op treedt.Ook omdat het meer optreedt bij idle1 boven midstick.
Ik ga beginnen met 90% en zien hoe dat uitpakt.
Ik laat het wel weten morgen
phil
 
zoals ik het lees, zijn het je accus die te zwak zijn waardoor je esc constant in de beveiliging vliegt. Ik heb dat ook gehad met mijn 450sev2.
 
hikkend staart

Hoi,
momenteel heb ik een 3s1p-2200mah 25c 11,1v in zitten.
Volgens het boekje mag er 3s2100 tot 2500 gebruikt worden.
Zou dit dan te maken kunnen hebben met de battery protection optie.Dit staat nu op high cutoff (zoals aan gegeven in het boek)
Lipos zijn wel besteld (2500mah en 2200mah 25c)
Deze die er nu inzit is een geleend lipo.
Ben benieuwd
phil
 
Boven mid stick ga je naar rond de 85% gas, dan begint de staart volgens jou te tikken (horizontaal tikken, van links naar rechts?). Dat betekent meestal dat de gain te hoog staat. Verlaag de gain steeds met een procent totdat de staart niet meer tikt. Dit verklaart overigens het verlagen/verhogen van de toeren niet.
Mocht de staart ondanks het verlagen van de gain blijven tikken. Dan kan het helpen om de 'lipo cut-off' zo laag mogelijk te zetten en dan op de timer te vliegen.
 
hikkend staart

Vin,
met lipo cut off bedoel je dus battery protection cutoff toch?
Gain was al tot 28% verlaagd maar ga het in elk geval wel proberen
Boekje geeft hier ook aan 25 tot 30% daar ga ik op het moment nu van uit
phil
 
Vin,
met lipo cut off bedoel je dus battery protection cutoff toch?
Gain was al tot 28% verlaagd maar ga het in elk geval wel proberen
Boekje geeft hier ook aan 25 tot 30% daar ga ik op het moment nu van uit
phil

De gain hangt af van het toerental, de afstand op de servo arm, staartblaadjes, zender, servo etc etc. Het boekje geeft een aardige richtlijn, maar is ook niet alles. Welke zender gebruik je?

Met lipo cut off bedoel ik inderdaad de battery protection. Ik vlieg zelf enkel op de timer.
 
hikkend staart

Vin,

Maar goed ik wou dus vanmiddag al de gegeven ideen proberen maar toen gebeurden het .............servo kapot een ds410m op de swash.
Dus ik was gauw uit gehoverd vandaag helaas.Geen schade daar ben ik blij om,bij de voor controle bleek de servo niet te werken dus er werd niet(binnen gevlogen)
met andere woorden kon ik nog niet s doen helaas.Ja de winkel vragen over eventueel garantie,zeker omdat ie maar twee/drie weken oud is

Als zender gebruik ik een t7c,deze bevalt goed met een r617fs ontvanger.
Wat had je ingedachten dan als ik het vragen mag.
De timer moet ik zeker aan gaan wennen aangezien ik meer met brandstof bezig ben geweest dus van tank naar tank en niet tijd.
Ik sta open voor alles suggesties maar vermoed dat het meer met mijn headspeed te maken heeft en de juiste pitch instelling(nu de servo kapot is kan ik dit ff niet meer uit proberen tot een andere aanwezig is had het graag willen doen).
Wat een verhaal weer maar toch aldoende leert men.
phil
 
Dat is mooi balen Phil! Bij mij gaven de DS410m de geest al bij het inbouwen (servo draadjes bleken erg broos), ik heb ze toen vervangen door Hitec HS5065MG.

Waarom ik naar de zender vroeg: Elke zender gaat weer anders met de gain om, bij de één is 0-50 RATE, 50-100 Heading Hold, bij andere zit er ergens weer een rare factor tussen. Ik heb zelf helaas alleen ervaring met Spektrum zenders.
 
Laatst bewerkt:
hikkend staart

Vin
ja zeker balen maar ja shit happens toch daar is het een hobby voor.
De ds410 wordt opgestuurd en kijken waarom die kapot is gegaan.
Onder tussen heb ik 3 hs65mg besteld die blijken net zo te wezen als de ds 410m dus wachten we weer ff af.
Als ik zover ben dan laat ik het zeker weten hier in de thread ook handig voor andere die mee lezen
je ben tot zover bedankt voor je meoite en reacties
phil
 
Hoi,

Mijn indoor machientje begon toevallig vandaag ook raar te doen met de staart, en dat kreeg ik er met de beste wil van de wereld niet uit (gain verhogen of verlagen) en bij nadere inspectie bleek de slider (busje wat over de as schuift en waarmee het lager aan de pitchbrug vastzit) van de hekrotor wat losgelopen, waardoor er wat speling op de aansturing bleek te zijn gekomen.
Was lastig te zien dat hier speling op zat en ik ontdekte het eigenlijk bij toeval. Vervelend, want nu kan ik weer op zoek naar de goeie instellingen van de gyro.

Ik bedoel maar, zoiets kan stiekum tóch een mechanische oorzaak hebben!

Groet, Bert
 
Hoi,

Mijn indoor machientje begon toevallig vandaag ook raar te doen met de staart, en dat kreeg ik er met de beste wil van de wereld niet uit (gain verhogen of verlagen) en bij nadere inspectie bleek de slider (busje wat over de as schuift en waarmee het lager aan de pitchbrug vastzit) van de hekrotor wat losgelopen, waardoor er wat speling op de aansturing bleek te zijn gekomen.
Was lastig te zien dat hier speling op zat en ik ontdekte het eigenlijk bij toeval. Vervelend, want nu kan ik weer op zoek naar de goeie instellingen van de gyro.

Ik bedoel maar, zoiets kan stiekum tóch een mechanische oorzaak hebben!

Groet, Bert

Nu je het zegt, ik heb ook een keer zon hikkend probleempje gehad, maar dat was vooral als ik de collective verhoogde, dat kwam toen doordat de regelaar (standaard Align regelaar) op 'low-timing' en 'governer' stond. Staartproblemen zijn erg vervelend, vooral als spelen met de gain (het meest voor de hand liggende) niet helpt...
 
hikkend staart

Zo zie je maar weer er zijn er meer die er last van hebben.
Mijn esc staat als volgt ingesteld.
brake...disabled
electronica timing...mid timing
battery protection....high cutoff
aircraft.....helikopter1(dus geen govenor mode)
throttle respons....quick speed
Met andere woorden standaard uit het boekje voor voorlopig.
Gewoon de standaad rce-bl35x met 450m motor
Trouwens de servos zijn onderweg en de kapotte is op gestuurd.

Nog iets nou heb ik gelezen dat de draden van de ds410 nogal zwak zijn voor breuken kan dit kloppen?Ik zie niet echt iets met het blote oog wat hier op kan duiden maar je weet het nooit toch

phil
 
Hoi,

Ik denk dat je staart aan het hunten is,dus de Gain (gevoeligheid) van je Gyro staat te hoog.
Dus de Gain draaiknop op je gyro minder zetten.
Deed mijn heli eerst ook,draaide de Gain minder en het probleem was opgelost.

Vlieggroeten:

Arjan.
 
hikkend staart (MAG DICHT)

Nou,
is opgelost hoor me hikkend staart.
Lag gewoon aan een te lage headspeed.Vanmiddag even bezig geweest met afstellen enheb nu in idle 1 90% gas flatcurve.Op gelost dus..........................MAAR toen een wind vlaag en niet meer te houden wordt weer bestellen helaas.
Eerst me servo nu de volgende ........staartbuis,hoofdas,feathering shaft,bladeren,riem,stabilastor stangen en vin .............en verder, ja moet nog goed onderzoeken
Balen,balen en nog eens balen.
Wat mij betreft mag deze stukkie verhaal gesloten worden.Nu weer terug naar het reparatie tafel dus helaas.
Jullie zijn allemaal bedankt voor het mee denken.
mvg phil
 
hikkend staart

Aangezien het draad nog niet gesloten is toch even een update.
Mijn 450 sport is weer in vliegende staat.
Deze week onderdelen binnen.......tailas,hoofdas,stabilizer,tailboom,riem en wat reserve schroeven voor het geval ik iets dol draai.
Als tijdelijk oplossing tot me andere 325 carbon bladeren er zijn heb ik en stel align 325 pro mainblades besteld.
En nog eens drie hitec hs65mg gemonteerd op de swash.
Mijn ds410m is nog weg voor reparatie.
Alles gemonteerd en afgesteld en vanavond voor het eerst de lucht ruim op gezocht,hoveren.
Ja een "glitch"(zo noemen jullie dat toch) in de staart een kleine tik naar rechts,vervelend maar door te lezen hier op het forum heb ik de staart geaard op de motorsteun bout.Weer proberen en weg is de glitch..:)
Heb met een lipo van 2500mah 25c, 6 minuten gehoverd tot ik hoorde dat de toerental wat inzakte.Vond ik wel voldoende.
Of dit lang is dat weet ik nog niet omdat ik met elektro een beginner ben.Maar dat zoek ik nog op me gemak uit, zodoende leert men.
Voorlopig de instellingen in mijn zender voor de 450 sport als volgt;
th-n 0/40/65/85/100
th-idl1 70/70/75/90/90
pi-n 25/45/55/75/100
pi-idl1 30/45/60/75/100
Eerst ff wennen voordat ik meer of minder doe.
Mochten jullie opmerkingen of advizen hebben dan hoor ik dit graag.
mvg
phil
 
Back
Top