Maiden flight formost 150 met de rmt turbine.

Hallo Jet vrienden ,vandaag was het dan zover de formost van ons moest toch maar ondanks het tegenvallend weer de lucht in, spul uit de auto en alles opbouwen maar.
Gerritjan ,kwam ook even kijken en het was me een partij koude wind,dat we de handen maar eerst gingen opwarmen achter de turbine.
Dan moest het er toch maar van komen ,turbine brulde naar 120k en daar ging ie als een speer ervandoor.
Wat een power de turbine moest al snel halve kracht en brulde als een zonnetje.
Henk vloog weer als speer,zeker een fam trekje hhihihi.
Landing was perfect uitgevoerd .
Ik heb het een en ander gefilmt en binnen kort foto,s en een youtube film is dan te zien.
groetjes Reneeeeeee.
 
Hallo Jet vrienden ,vandaag was het dan zover de formost van ons moest toch maar ondanks het tegenvallend weer de lucht in, spul uit de auto en alles opbouwen maar.
Gerritjan ,kwam ook even kijken en het was me een partij koude wind,dat we de handen maar eerst gingen opwarmen achter de turbine.
Dan moest het er toch maar van komen ,turbine brulde naar 120k en daar ging ie als een speer ervandoor.
Wat een power de turbine moest al snel halve kracht en brulde als een zonnetje.
Henk vloog weer als speer,zeker een fam trekje hhihihi.
Landing was perfect uitgevoerd .
Ik heb het een en ander gefilmt en binnen kort foto,s en een youtube film is dan te zien.
groetjes Reneeeeeee.

Hier is dan de youtube link: unkbnXkLtco[/media] - maiden formost rmtgold turbine 9kr trust 120k
 
Laatst bewerkt door een moderator:
jawel,vandaag was het zover de formost mocht de lucht in.
toch altijd weer spannend zo,n 1e vlucht,je weet maar nooit.
na alles goed nagekeken te hebben,turbine gestart(we doen het gewoon handmatig en dat bevalt goed.)
vlotte start,mooi koel,dus full power en daar ging tie.
een beetje bij trimmen en wat rond kachelen,ondanks harde wind goed bestuurbaar,vliegt gewoon super.na 5min spelen naar downwind beetje flaps(10graden),doordraaien naar final,40graden flaps,en naar binnen slepen,landing oke.
ga hem de volgende keer wat meer flaps geven,om met windstil weer ook kort te kunnen landen.
toch nog 4 vluchten gemaakt,dus weer een geslaagde vlieg middag.
gr,henk
 
ga ik wel vanuit,ben een koukleum,alhoewel...tijdens het vliegen valt dat goed mee

ja kan me voorstellen, ik was blij dat je de kist weer aan de grond zette,koude vingers tijdens filmen.
Henk ik vond trouwens nog een oude foto 1970 ,met de sincom en digit 4 analoog propotioneel zender van simprop.ja toen vloog je al!!!!!!!!!
ja ik heb er nog meer , maar dan zal ik een draadje openen van oude dozen foto,s ,hi hi hi hi.
groetjes reneeeee.
 
echt toppie

Hé Renéetje, mooi man, gefeliciteerd met jullie eigengebouwde turbine maiden flight, zoveel doen doen het jullie niet na, enne die voldoening hé als de kist werkelijk in de lucht hangt.
Heb het filmpje een paar keer bekeken, je broer Henkie vliegt net zoals ik het doe vrij grof aan en blijft net zolang correctie's doen totdat de kist er werkelijk klaar voor is om neer te zetten, m.a.w. blijven sturen en dan maak je de boterzachtste landingen, goed gedaan, na nog 10 landingen met de Formost landt je hem met de handen op de rug :wink: zo makkelijk vliegt de kist.
Maar op zo'n maiden-landing heb je er graag wat snelheid op om te kunnen corrigeren.
Die positieve nose-up kan geen kwaad, je moet alleen altijd de snelheid eruit halen als je land anders landt je vaak 3 keer :wink: kwestie van wennen, maar met starten heb je een mega voordeel, is tie zo los en overtrekken doet tie niet.
Henk??? al 40 jaar RC vlieger, ik kom net kijken dan :wink:

Groet Ger, enne many happy flights toegewenst.
 
bedankt voor je reactie ger,de formost is een goedmoedig vliegtuig,en vliegt lekker stabiel.
(ik kom net kijken dan),heeft ook z,n voordelen,kan je nog een hele tijd vooruit,en wat dacht je van de besturing tegenwoordig,veel kisten gingen de grond in door storing(27mHZ),tegenwoordig is het allemaal veel betrouwbaarder,trouwens die zender op foto,heb ik nog,hij zit in een blauwe koffer van simprop,hij koste in die tijd 1900gulden,kan je nagaan.
gr,henk
 
Hé Renéetje, mooi man, gefeliciteerd met jullie eigengebouwde turbine maiden flight, zoveel doen doen het jullie niet na, enne die voldoening hé als de kist werkelijk in de lucht hangt.
Heb het filmpje een paar keer bekeken, je broer Henkie vliegt net zoals ik het doe vrij grof aan en blijft net zolang correctie's doen totdat de kist er werkelijk klaar voor is om neer te zetten, m.a.w. blijven sturen en dan maak je de boterzachtste landingen, goed gedaan, na nog 10 landingen met de Formost landt je hem met de handen op de rug :wink: zo makkelijk vliegt de kist.
Maar op zo'n maiden-landing heb je er graag wat snelheid op om te kunnen corrigeren.
Die positieve nose-up kan geen kwaad, je moet alleen altijd de snelheid eruit halen als je land anders landt je vaak 3 keer :wink: kwestie van wennen, maar met starten heb je een mega voordeel, is tie zo los en overtrekken doet tie niet.
Henk??? al 40 jaar RC vlieger, ik kom net kijken dan :wink:

Groet Ger, enne many happy flights toegewenst.



Ook martin Rik en Berto bedankt natuurlijk,positive reacties zijn natuurlijk altijd welkom.
Komende week gaan we weer brullen met die spullen en dan zal ook ik eraan moeten geloven de formost te starten en te landen.
Eindelijk gaat het met de turbine,s de goede kant op lopen nu zonder problemen en betrouwbaar, 'want oh oh oh als turbine stopt geeft dat niet bepaald een gevoel van zekerheid wat echt een must is.
Ook heb ik de flightcam2 onder de vleugeltip geplakt,dus wie weet komen er nog mooie beelden bij.

gr reneeeeeeeetje
 
flame out

Flame out???

Ga er maar vanuit dat het een keer, wel vaker, gebeurt, I just no :wink:
Advies is dat je als jullie er al een paar vluchten op hebben zitten, gewoon een paar deadstick landingen maken, dus motor uit en dan effe aanvoelen hoe die nog vliegt en landt, gebeurt het dan eens onverwacht dan ben je voorbereid en heb je veel meer kans om de zaak in de hand te houden, je weet dan immers al hoe die met de motor uit vliegt.
Ik denk dat ikzelf al zo'n 50 deadstick landingen erop heb zitten met diverse kisten en daar zaten niet alleen dociele trainers bij, dus wees voorbereid en train ook deze situatie.

Groet Ger.
 
Zonder motor landt zo'n ding opeens veel makkelijker :) Door zijn gewicht zet hij toch wel door maar hij remt een stuk voorspelbaarder..
 
landing

Zonder motor landt zo'n ding opeens veel makkelijker :) Door zijn gewicht zet hij toch wel door maar hij remt een stuk voorspelbaarder..

Het landen zonder rem kleppen is met de formost bij zonder lastig om dat hij lang door glijd.
Met rem kleppen ik heb er twee standen op zitten gaat het prima.

De uitslagen van de kleppen van Henk Rene zijn formost is niet zo erg groot maar dank zij de straffe wind en het langsaam binnen komen en op tijd iets gas bij geven was het goed te doen.
Met wat minder wind is het handig dat je iets meer kleppen kunt geven.

Ik land mijn eigen formost met wat snelheid er op en kom wat hoger binnen met wat grotere uit slagen kleppen gaat dat prima . ik bedien ze met een 3 standen schakelaar half en vol een beetje meer minder gas er op en je land de formost netjes strak en goed af gevangen.
 
Laatst bewerkt:
Maar toen mijn motor uit viel lande hij veel makkelijker. Het was de beste landing ooit bijna :) Als je de kist vlak boven de grond recht trekt gaat de snelheid er veel beter uit dan met een lopende motor. Het glij pad naar het veld toe verschilt niet veel. Was met de vision ook zo. Beiden hadden volle tanks nog. Landingen zonder motor ben ik niet bang voor.
 
zonder motor

Maar toen mijn motor uit viel lande hij veel makkelijker. Het was de beste landing ooit bijna :) Als je de kist vlak boven de grond recht trekt gaat de snelheid er veel beter uit dan met een lopende motor. Het glij pad naar het veld toe verschilt niet veel. Was met de vision ook zo. Beiden hadden volle tanks nog. Landingen zonder motor ben ik niet bang voor.


Herman je heb gelijk zonder duwtje zal de snelheid door de weerstand van de formost sneller terug lopen.

maar geloof het met rem kleppen is het beter voor spelbaar als je te kort komt geef je gewoon gas bij.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top