KDS450SV - Staart op en neer!

Hallo!

Ik heb een KDS450SV en ben nog redelijk niet in het CP heli gebeuren. Via dit forum, en ook andere fora toch al aardig wat te weten gekomen!

Nu heb ik een merkwaardig probleem! Mijn staart gaat op en neer als een dolle! Direct na loskomen van de grond. Heen en weer is op te lossen door de gain van de gyro ben ik achter gekomen. Maar hoe los je dat op en neer gewobbel op.

Een filmpje om het te demonstreren:
[media=youtube]eCklYeu72ZA[/media]

Het is ontstaan na een iets te harde landing, waarbij het landingsgestel brak. (beginner he). Ik heb alles al uit elkaar gehad, en nagekeken. Daarna netjes weer in elkaar gezet, maar het probleem blijft..

Wie helpt me met de gouden tip?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo!

Ik heb een KDS450SV en ben nog redelijk niet in het CP heli gebeuren. Via dit forum, en ook andere fora toch al aardig wat te weten gekomen!

Nu heb ik een merkwaardig probleem! Mijn staart gaat op en neer als een dolle! Direct na loskomen van de grond. Heen en weer is op te lossen door de gain van de gyro ben ik achter gekomen. Maar hoe los je dat op en neer gewobbel op.

Een filmpje om het te demonstreren:
eCklYeu72ZA[/media] - Tailwobble ?

Het is ontstaan na een iets te harde landing, waarbij het landingsgestel brak. (beginner he). Ik heb alles al uit elkaar gehad, en nagekeken. Daarna netjes weer in elkaar gezet, maar het probleem blijft..

Wie helpt me met de gouden tip?

Helaas lukt het me niet om je filmpje te bekijken, dus kan ik niet zien hoe je staart beweegt. Stuitert het op een vergelijkbare manier op en neer, als dat je horizontaal zou krijgen met een te strak afgesteld gyro? of is de frequentie hoger?

Het lijkt me dat er bij de harde landing iets in het ongerede geraakt is in je rotorkop, en dan moet je denk ik met name zoeken in óf de feathreing shaft, óf in de bevestiging van de feathering shaft in het rotorkop-centraalstuk. Meestal komen dit soort problemen hier vandaan

Denk ik.....

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Als de hele trilt en je weet niet waar het vandaan komt kun je alleen maar het volgende doen..
Uitwisselen en opnieuw testen.

Wissel de
- hoofd-as
- blad-as
- hekrotor-as

Daarna
- hoofdtandwiel
- hekrotorbuis (riem / as)

Als het dan nog niet weg is..
- Nieuwe rotorbladen
- Nieuwe hekrotorbladen

Tja dan nog niet? Dan wordt het lastig...

Groeten
roel
 
Nog een suggestie, toerental niet te laag??
Dan wil hij ook wel eens op en neer gaan. (niet heen en weer)
Succes.
Groet,
 
Bedankt voor de antwoorden! Ik heb net een paar nieuwe main-shafts besteld, we gaan zien wat dat gaat doen! Ik houd jullie op de hoogte!
 
Op het filmpje kan ik zien dat het helietje gigantisch veel bladspoor heeft, dus je rotorbladen lopen niet in een lijn. Waarschijnlijk heb je dus een kromme spindle, dat is de as die de rotorbladen met elkaar verbind. Grote kans dat ook de hoofdas krom is.

Het gestuiter is dus niet zo vreemd ;)
 
Spindle/blad-as is hetzelfde als 'feathering-shaft' ? Die is inmiddels ook vervangen, maar nog hetzelfde probleem! Verder moet het door de video komen dat je zoveel bladspoor ziet, die is in real life echt minimaal!
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens naar je (druk)lagers in je bladhouders?Tevens denk ik op het filmpie te zien dat je weinig headspeed hebt met name voor 450 klasse heli!
Buiten het vervangen van alle assen zijn misschien je demper(s)ook niet meer zoals ze moeten zijn!

Succes
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens naar je (druk)lagers in je bladhouders?Tevens denk ik op het filmpie te zien dat je weinig headspeed hebt met name voor 450 klasse heli!
Buiten het vervangen van alle assen zijn misschien je demper(s)ook niet meer zoals ze moeten zijn!

Succes

Wat bedoel je met druklagers? Dat zijn de twee lagers die in de bladeholder zitten? En wat zou ik daar mee kunnen?
 
Ik denk dat het toch gewoon een lager headspeed is.. ik zie nl ook geen witte rotordisc bij je bladen, die bij mij toch wel duidelijk aanwezig is, ook op video.. probeer je curves is iets hoger te zetten..
 
Je hebt lagers in je bladhouders die mogen geen speling hebben in de bladhouder.Tevens heb je lagers in de bladhouders die je alleen kan bereiken door je hoofdrotor bladen te verwijderen en in je bladhouder het schroefje los te draaien die in de spindel(asje door de bladhouders)zit daar achter zit meestal een revetje en daarachter het druklagertje,dit zijn 2 holle schijfjes met ballagertjes.Deze controleren en/of vernieuwen.Tevens kun je deze controleren door aan beide bladhouders te trekken,geen speling zijn ze ok anders vernieuwen.!! Wel is van belang dat als je een druklagertje eruit haald deze ook weer goed terugzet of vernieuwd nl. één van de twee lagerschijfjes heeft een iets grotere diameter kijk even in je beschrijving van je heli welke als eerst in de bladhouder gemonteerd moet worden!!

TIP: verhoog eerst maar eens je headspeed want deze is naar mijn mening te laag voor een 450 heli
 
Had hetzelfde voorgehad met mijn t-rex 600.
De zwarte harde dempers vervangen door de zachtere grijze dempers en het was opgelost.
 
Ik heb een vergelijkbaar verschijnsel dat pas optreedt wanneer de accuspanning omlaag gaat. Rare is wel dat dit pas plaatsvondt nadat ik de kunststof kop van mijn KDS450S heb vervangen door de alu kop en de 13T motortandwiel door een 12T. Mijn throttle curve loopt 0-85-90-95-100. Zodat de motor en regelaar wat efficienter werken en ik toch hoog genoege headspeed heb.
Wanneer ik de alu en plastic kop vergelijk lijkt de plastic kop meer demping op de featheringshaft te hebben. Misschien dat de alu kop daardoor wat minder stabiel is bij lagere headspeed???
 
normaal moet de alukop stabieler of eigenlijk minder trillingen geven deze is nl.stijfer mits alles natuurlijk geen speling heeft en alle assen recht zijn!
 
Mensen,

Op aanraden van jullie tips heb ik het volgende ondernomen:

* Voor de zekerheid; De mainshaft vervangen
* Voor de zekerheid; Featheringshaft vervangen
* Headspeed iets hoger gezet
* Voor mezelf; Toch weer de trainingsgear eronder. Dit worden dure grapjes anders ;)

En zie hier het resultaat:
ClPkH5VSa2E[/media] - KDS 450SV - Oefenvlucht na crash

Een stuk beter :)

Dank voor de tips! Ik ga verder 'oefenen&leren'
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Prima toch?

!!Belangrijk is dat alle assen recht zijn,een kleine afwijking hierin heeft grote gevolgen in zijn vlieggedrag!!

Succes met vliegen!!
 
Net twee packs leeg gehoverd, heerlijk zoals ie nu vliegt!

Door die hogere headspeed is ie gewoon een stuk strakker. Zag nog wel een klein beetje bladspoor, dus daar moet nog even aan getuned worden. Maar verder helemaal geen trillingen. Het trainingskruis hangt er rustig onder ipv 'als en gek trillend'. Super dit! Ook ff wat hoger gehoverd, een metertje of 3, ook dan houdt de heli zich prima.

Overigens woon ik in Raalte (omg Zwolle/Deventer). Ook hier waaide het wel enigszins, maar achter het huis niet echt last van, beschutte tuin. Af en toe ff een vlaagje die de heli een metertje omhoog tilt, maar daar leer je alleen maar je reactie op te trainen zo :P
 
Back
Top