aansluitvonk (voorkomen)

Gerard_nl

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
heren,

na een debat over het voorkomen van de aansluitvonk met grote lipo pakketten middels de bekende weerstand kwam iemand met de stelling :

"accu niet aansluiten, paar keer aan de prop draaien (condensatoren "volgooien ?" ) en dan daarna kan je de accu aansluiten zonder de bekende connector slopende flits en knal. "


ben benieuwd, roept u maar, zin of onzin, waar of fabel ?
en graag ook ervaringen, evt met merken regelaar.

ikzelf heb het geprobeerd met een turnigy sentinel 100, en een 5s pakket, maar hij blijft vonken.
 
Lijkt mij sterk. Condensatoren zitten aan de regelaar ingang en de motor na de fets.

Als het al zou werken:
- dan moet de regelaar tenminste aanstaan om de fets op de juiste manier aan en uit te zetten (als een 3 fasen gelijkrichter)
- dan moet er ook nog een speciaal programma in de regelaar zitten voor terugvoeren van de energie naar de accu/condensatoren.
- Lijkt mij onwaarschijnlijk dat je met de lage toerentallen van een handaangedreven prop een nette herkenning van de fase toestand kan herkennen. Met een sensor mischien, maar sensorloos niet.

Ik krijg over 2 weken mijn bestelling binnen met HV regelaar en dan zal ik het zelf ook eens proberen. Mischien zie ik iets over het hoofd.
 
heren,

na een debat over het voorkomen van de aansluitvonk met grote lipo pakketten middels de bekende weerstand kwam iemand met de stelling :

"accu niet aansluiten, paar keer aan de prop draaien (condensatoren "volgooien ?" ) en dan daarna kan je de accu aansluiten zonder de bekende connector slopende flits en knal. "


ben benieuwd, roept u maar, zin of onzin, waar of fabel ?
en graag ook ervaringen, evt met merken regelaar.

ikzelf heb het geprobeerd met een turnigy sentinel 100, en een 5s pakket, maar hij blijft vonken.

Heb het net getest met een heli (kun je wél met de hand wat meer toeren mee draaien) maar het maakt geen zak verschil.
Overigens: als dit zou werken, dan zou de boel ook niet mogen vonken als je het contact heel kort verbreekt, omdat dan de condensators nog opgeladen zouden moeten zijn. Ook dat geprobeerd, maar bij lostrekken van de connector en direct (binnen een halve seconde) weer verbinden leverde precies dezelfde vonk op als de eerste keer contact maken. Volgens mij dus een fabel. Iets voor de mythbusters?

Groet, Bert
 
ik heb het geprobeerd met 6 cellen op een turnigy 70HV...vonken dus en niet te flauw.
daarna met een hacker op een jeti 66 spin en 6 cellen.. dikke spetters.
toen met een 10 cellen pakket op een turnigy met turnigy 100HV.. ook hier veel vonken terwijl ik die 20 inch prop serieus kan laten draaien in beide richtingen veel omwentelingen.
als laatste een 10 cellen op een hacker met jeti spin 99 en ook hier een goudconnector opgestookt..

ik blijf nog even met een weerstandje aan mijn regelaar gesoldeerd spelen..
 
Technisch kan het wel, omdat een FET brug van een ESC als driefase gelijkrichter kan werken (*) omdat in de FET's body diodes zitten. In praktijk is het wat moeilijk te realizeren. Als je de accu (b.v. 6S) aansluit op een ESC + motor, de prop eraf haalt, en vol gas draait (max onbelast toerental), dan is dat het toerental waarmee je de motor met de hand moet draaien om de capaciteiten op te laden tot een gelijke spanning als de accu, zodat er geen (grote) vonk overspringt.

Die capaciteiten zijn overigens wel behoorlijk gestressed als je een accu aansluit, want die vonk, daar lopen heel wat amperes. Technisch de beste oplossing zou zijn om aan de + verbinding van de accu twee contacten te hebben, een kleintje, waar een weerstand mee in serie zit (b.v. 10 ohm), die eerst contact maakt en de condensatoren van de ESC langzaam (1 sec of zo) oplaad. Daarna steek je de dikke steker erin, die de 100A op zo voert. Zo voorkom je de vonken.

Het is wel essentieel dat je geen gas geeft met alleen de kleine steker erin, want dan brand de 10 ohm weerstand uit. Je kunt i.p.v. die weerstand ook een gloeilampje nemen. Als het lampje uit is kun je de dikke steker erin doen.

Harm.

(*) omdat de motor regelaar opstart als er voldoende spanning door de motor geleverd wordt als die met de hand gedraaid wordt, is het belangrijk dat de electronische rem in vrijloop stand wordt gezet. Anders lukt het je nooit om de capaciteiten op te laden. Daarnaast is het mogelijk dat het melodietje dat de regelaars maken (of piepje) de capaciteiten zover ontlaad dat je weer van voren af aan kunt beginnen.
 
Laatst bewerkt:
Aan de prop draaien heeft echt geen zin hoor. Een weerstand wel, maar hoe maak je dat netjes in een connector ?
Je zou een connector met meerdere polen moeten hebben en 1 langere welke dan de weerstand heeft. Het eerste contact wordt gedaan via de weerstand , zodra je doordrukt komen de echte contacten met elkaar in aanraking.
Ken je de engels stekkers ? De aarde is langer zodat je bij loskoppelen als laatste de aarde los koppeld. Hetzelfde principe maar dan omgekeerd....

Veel gedoe.... :-(

Success!
 
Ik heb paralel aan de 4 mm connector op een geisoleerde manier een 2 mm connectorbusje gemonteerd en dat met de weerstanden(2x22 ohm paralel) aan de 4 mm gesoldeerd. ik druk de 4mm pen even op de 2 mm bus en wrijf dan zo naar de 4mm bus. geen vonken!
 
Idd niek.
Wat een onzin, en een beetje te vroeg om grappig te zijn.

Ooit een stekker 2 keer achter elkaar vast proberen te maken met 1 sec ertussen? 2X een vonk.
Stel dat je de condensatoren zou opladen (doe je niet, maar toch) dan zijn ze al leeg voor je de stekker vast hebt.

En ondertussen hebben heel wat mensen hun connectoren weer een beetje slechter gemaakt.

(ik kan echt niet geloven dat ik nog serieus antwoord geef. :()
 
Laatst bewerkt:
Nou even van een wetenschappelijke manier bekeken
Meten is weten :-)

Heb net een turnigy sk 35-48 met een 60A plush regelaar aan mijn Volt meter
gehangen en mij conclusie daar uit is dat

Harm, toch echt gelijk heeft.
> Technisch kan het wel, omdat een FET brug van een ESC als driefase
> gelijkrichter kan werken (*) omdat in de FET's body diodes zitten. In
> praktijk is het wat moeilijk te realizeren. Als je de accu (b.v. 6S)
> aansluit op een ESC + motor, de prop eraf haalt, en vol gas draait (max
> onbelast toerental), dan is dat het toerental waarmee je de motor met
> de hand moet draaien om de capaciteiten op te laden tot een gelijke
> spanning als de accu, zodat er geen (grote) vonk overspringt.

De spanning op de ingang met het motor draaien komt niet boven de 0.5
volt uit, en zakt ook vrij snel weer in elkaar. De setup is voor 5S, men is
dus nog een heel eind van niet vonken af.

Hier een filmpje van de meter, ik heb echt tegen de prop aan geslagen om
maar het maximale aan toeren te krijgen.

4shared.com - file sharing - download movie file P3160355.AVI

Bart
 
zoals op de duitse site in de link van gerard heb ik het ook ongeveer. paralel aan de 4mm bus heb ik een 2 mm busje..

full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar aan de andere kant hoe erg is zon vonk?


Je goud connector slijt er iets door maar ja een nieuwe eraan voor 0.25$ na 2000x aansluiten is ook niet boeiend.

Kan het dus verder kwaad?
 
Het is al vaak gezegd, toch nog maar een keer.

Bij 3s niet idd, maar bij 10-12-14s is het echt een erg harde knal, en na enkele keren mis je gewoon een deel van je stekker. En als je het gaat meten is de weerstand ook binnen no-time veel hoger, en juist bij die setup's is dat nogal belangrijk.
Het is niet elke 2000 keer, eerder elke 25keer...

En niet iedereen gebruikt stekkers van 0,25$ (ik wel, maar niet iedereen)
 
Het is al vaak gezegd, toch nog maar een keer.

Bij 3s niet idd, maar bij 10-12-14s is het echt een erg harde knal, en na enkele keren mis je gewoon een deel van je stekker. En als je het gaat meten is de weerstand ook binnen no-time veel hoger, en juist bij die setup's is dat nogal belangrijk.
Het is niet elke 2000 keer, eerder elke 25keer...

En niet iedereen gebruikt stekkers van 0,25$ (ik wel, maar niet iedereen)

Heb zelf alleen ervaring tot 6 cell.

Dan valt het nog mee, al zijn het toch best nog knallen.
Zwarte puntjes op mijn deans....

Maar wat heb je nu precies nodig en je soldeert zon fet tussen de + draad en losse draad die je eerst aansluit naar de esc?
Hoe zwaar moet zon fet zijn.

Moet die draad daarna weer los omdat het anders stroom verbruikt?

Wil namelijk ook met meer cellen aan de gang.
 
Maar wat heb je nu precies nodig en je soldeert zon fet tussen de + draad en losse draad die je eerst aansluit naar de esc?
Hoe zwaar moet zon fet zijn.

Moet die draad daarna weer los omdat het anders stroom verbruikt?

.

ik heb er weerstandjes tussen zitten, geen fet! de draad mag vast blijven zitten, doet na aansluiten van de accu niks meer..
 
Back
Top