Toe aan een nieuwe uitdaging.

  • Topicstarter Topicstarter wildcat
  • Startdatum Startdatum
W

wildcat

Guest
Dag mede RC helikopter hobbyisten,

Ben in het bezit van een Coaxiale RC heli van Nine Eagles, een Solo.
Het is m’n eerste RC heli en werd door een collega geadviseerd om hier mee te beginnen en ervaring te doen op bouwen kwa besturing.

Nu heb ik heel wat vlieg uren met m’n heli gemaakt en vlieg met m’n heli zonder al te veel problemen tussen of onder het nodige meubilair door binnens huis. Het mooie van m’n solo en waarschijnlijk een eigenschap van alle coaxiale RC heli’s dat bij het los laten van de besturing hij terug valt in een hover met uitzondering van de throttle wellis waar.


Nu ben ik me zelf aan het oriënteren om een stap verder te gaan. Maar heb nog wat vraag tekens waar ik niet zo snel een antwoord voor heb kunnen vinden.


Nu verwacht ik dat de stabiliteit en het vrij wel terug vallen in hover bij het los laten van de besturing enkel en alleen een eigenschap is van coaxiale heli’s.

Gezien ik lees dat FP een stuk moeilijker te vliegen is en veel minder stabiel is dan een coaxiale, neem ik aan dat bij het los laten van de besturing een FP neer zal storten en niet in hover terecht komt.

Mocht dit incorrect zijn, hoor ik dit graag.

Beknot is de vraag dan ook, wat is het verschil kwa besturing tussen een coaxiale en een FP.


Als laatst, waar een nieuwe heli te kopen, mijn huidige heb ik via een collega op de kop getikt, maar aangezien m’n collega er niet meer is, kan ik hem niet meer om advies vragen.

Ben op zoek naar online winkels voor m’n volgende aanschaf. Is er een lijst of iets dergelijks bekend?
 
FP is wel leuk, een micro helitje ofzo, voor buiten is FP niet, vanwege het blad wat niet vlak is, waardoor met een zuchtje wind, je heli al tegen de stoeptegels in duizend stukjes crashed.
 
En waarom zijn er dan op Youtube honderden, misschien wel duizenden filmpjes te vinden van mensen die hun FP buiten vliegen? Zou dat ook iets met de piloot te maken kunnen hebben? ;)

Willem.
 
Vast windstil op die filmpjes, dat is het zelfde als indoor.
En waarschijnlijk niet in NL opgenomen.
Met andere woorden een fixxed pitch is niks voor buiten in Nederland!
 
Je coax. helietje is ook een fp type.
Echter als je een fp neemt met enkele rotor: heeft ie een hekroter.
Het probleem bij fp is dat als je naar beneden wilt bij een beetje veel wind: je rotortoerental zodanig naar beneden moet, dat als je de grond nadert het te lang duurt om weer op normale rotorspeed te komen.
En je heckrotor heeft het ook al zwaarder bij een te laag toerental

Waarom stap je niet over op cp?
Is hetzelde als met zwemmen.
Van het kikkerbadje naar het diepe.
effe bang, maar daar door heen, zeg je : was dat alles?

begin met een 450 size.
er zijn diverse topic`s over.
ze zijn te koop vanaf 35 honkietonkie dollars zonder electronica.

gr Richard
 
Sorry ik wou niet negatief over komen, ik bedoelde hetzelfde als wat Richard zei.
Gewoon die 450 clone halen, met een dure afstandsbediening, want die storten niet neer!
 
Vast windstil op die filmpjes, dat is het zelfde als indoor.
En waarschijnlijk niet in NL opgenomen.
Met andere woorden een fixxed pitch is niks voor buiten in Nederland!

Dit is niet helemaal waar,

Je kan redelijk buiten vliegen met een FP, zoals gezegd ligt het ook zeer zekers aan de piloot zelf.

Ik vlieg regelmatig met mijn CB180 buiten, nu hoeft het niet helemaal windstil te zijn, hoe groter de heli hoe meer massa traagheid dus stabieler/minder last.

Ook vlieg ik regelmatig met de Blade MSR buiten.. lekker scheuren :)

Mijn T-rex 250 heeft ook wel last van wat wind, dit gewoon omdat het een kleine heli is.
 
Goed, volgens mij moeten er eerst wat begrippen uitgelegd worden voor de topicstarter zowieso ergens over mee kan praten...

Je heb drie typen heli's:
Coax, Fp en Cp.

Coax heb je al ervaring mee. Voordelen van dit type is de stabiliteit, dwz dat ze terugvallen in hoover bij loslaten van de sticks. Nadeel is de extreme windgevoeligheid, bij een licht briesje zijn ze vaak al onbestuurbaar.

Fp: enkele hoofdrotor, meestal 30 cm van neus tot staart. Gaat net als coax omhoog/omlaag door het toerental aan te passen. Voordeel van dit type is dat het erg crashbestendig is. Ik ben zelf 100en keren gecrasht met een fp, alle crashes samen hebben misschien 50 tot 100 eur gekost (en dat is extreem weinig, een enkele crash met een cp kan dit ook kosten). Bijkomend voordeel is dat ze precies hetzelfde sturen als een cp (de grote jongens :mrgreen:). Nadeel van de Fp is dat ze door hun lage toerental en lage eigen gewicht erg "schichtig" zijn om te besturen. erg gevoelig dus. Mede door het lage gewicht zijn ze buiten ook niet op hun sterkst, windkracht 3 is echt de absolute top voor een gevordert vlieger. als beginner moet je echt wachten tot een (bijna) windstilte.

Cp: Enkele hoofdrotor, deze zijn er van 30 cm tot 3 meter en groter. Ze gaan omhoog/omlaag door de hoek van de rotorbladen aan te passen, toerental van de bladen is constant.
Voordeel hiervan is stabiliteit, al komt dit in de verste verten niet in de buurt van je coax. stabiel in vergelijking met Fp. ander voordeel is het vermogen, en de mogelijkheid om op zn kop te vliegen.
Nadeel is de crashgevoeligheid, door het vaste toerental is er gewoon meer kapot en af te stellen. Met deze heli's heb je in het begin vaak wat hulp nodig om ze goed afgesteld te krijgen.

Heel verhaal, komt eigenlijk nog steeds op jouw voorkeur neer.
Een Fp ( 30 cm kop-staart, aanschaf 100 - 150 eur) is gewoon moeilijk om te leren vliegen, maar zijn erg goedkoop in crashes en onderhoud. een kleine cp ( 250 size niet aan te raden, 450 - 60 cm kop - staart, van 200 tot 600 eur) is al duurder en moeilijker, maar te doen. Wil je gewoon stabiliteit en heb je een stevig budget, kun je voor een 500 (ong 80 a 90 cm van kop tot staart, prijs erg variabel met merk) of 600 size gaan ( ong 1,2 meter).

Ligt eraan hoeveel wind er op je vliegveld staat, en hoeveel geduld en budget je hebt..
Misschien een idee om eerst een simulator te nemen?
Ze hebben hele uitgeklede versies van realflight met controller (soort zender voor de computer) voor ong 60 eur.
kun je oefenen :rolleyes:

Succes!
 
Fp: enkele hoofdrotor, meestal 30 cm van neus tot staart...
Cp: Enkele hoofdrotor, deze zijn er van 30 cm tot 3 meter en groter...
Dan heb jij andere centimeters dan ik. Mijn Honeybee FP V2 is echter wel wat groter dan 30 cm van kop tot staart...
Mijn Trex250 (CP) is ook wel wat groter dan 30 cm...
De enige 3 FP heli's die ik ken die 30 cm (of kleiner zijn) zijn de Walkera CB100, de 4#6 en de Blade MSr.

Willem.
 
Alvast bedankt voor de reacties tot zo ver.

kweet niet of CP wel iets voor mij is op het moment. Ondanks dat ik m'n coaxiale heli nu zonder crashen kan besturen heeft het mij wel de nodige blades gekost om tot dit niveau te komen.

En ik verwacht ongeacht hoe goed het volgende model FP of CP ok wel niet mag zijn, crashen zal hij ongeacht hoe goed ik nu ook ben met m'n coaxiale.


Zal me zeker oriënteren op een simulator om te zien of ik de nodige skill kan op doen voor dat ik m'n opvolgende heli de grond in boor.


Zelf ben ik op het moment een voorstander van FP, gezien de throttle control. Vaak zie je een crash aan komen en het throttle er af gooien voor impact maakt vaak het verschil tussen een kapot blad of niet. Attans dit geld in ieder geval voor m'n coaxiale heli. Ik hoop dat dit min of meer het zelfde red middel zal zijn bij een FP.

Tot op heden lees geregeld dat FP goedkoper is bij een crash dan een CP en dat speelt op het moment voor mij een grote rol.





Als ik de reacties goed begrijp is de afmetingen/gewicht van de heli een belangrijke factor voor de stabiliteit wanneer ik er mee naar buiten wil.
de groter/zwaarder de beter hij tegen een beetje wind opgewassen is.

Als laatste en denk ik wel de meest belangrijke als ik iets wil kopen,
Ben op zoek naar online winkels voor m’n volgende aanschaf. Is er een lijst of iets dergelijks bekend?
Als er geen lijst is online winkel links hoor ik graag.
 
Zelf ben ik op het moment een voorstander van FP, gezien de throttle control. Vaak zie je een crash aan komen en het throttle er af gooien voor impact maakt vaak het verschil tussen een kapot blad of niet. Attans dit geld in ieder geval voor m'n coaxiale heli. Ik hoop dat dit min of meer het zelfde red middel zal zijn bij een FP

Op vrijwel de meeste zenders bij een CP zit een Throttle Hold switch.
Kill switch hoe je het ook wilt noemen.
 
Op vrijwel de meeste zenders bij een CP zit een Throttle Hold switch.
Kill switch hoe je het ook wilt noemen.
Ik heb ook zo'n throttle hold schakelaar. Maar als ik die omzet, staat de kop echt nog niet meteen stil. Vanuit zo'n 3500 tot 4000 RPM naar 0 kost wat tijd. En als die tijd door een muur of een boom bepaald wordt, kan de schade behoorlijk oplopen.

Willem.
 
Dan heb jij andere centimeters dan ik. Mijn Honeybee FP V2 is echter wel wat groter dan 30 cm van kop tot staart...
Mijn Trex250 (CP) is ook wel wat groter dan 30 cm...
De enige 3 FP heli's die ik ken die 30 cm (of kleiner zijn) zijn de Walkera CB100, de 4#6 en de Blade MSr.

Willem.

Excuseer, ik zet net mn 250 op een A4tje, en zie dat hij inderdaad meer als 30 cm is. Meer iets van 40 cm. Je hebt wel eens van die getallen die onbewust in je kop blijven hangen :rolleyes:

@ wildcat:
Een Fp vliegt ergens rond de 1500 a 1700 toeren.
Een 450 Cp zal ergens bij de 2000 toeren zitten. Verschil is niet zo groot, alleen op toeren gelet.
Punt is alleen (bij mij was dat iig lang het geval) dat je sneller je gas omlaag gooit dan dat een een schakelaar omzet bij een crash. En de aandrijving van een Fp is vaak wat zwaarder, en zit "vast" aan de motor verbonden. Gooi je het gas uit, remt de rotor op de motor.
Een Cp heeft meestal een vrijloop lager, waardoor de rotor gewoon op volle snelheid doordraait als je de motor uitgooit.

Dat komt er gewoon op neer, dat een Fp gewoom minder schade zal hebben na een crash. Ik kon hem vaak oppakken, alles vastklikken, afstellen en dan ging hij weer.
Dat lukt met mn Cp's echt niet..
 
@ Wildcat

De knuppels los laten bij het heli vliegen is al geen goed plan.:confused:
Het is in principe heel simpel.
Wil je hooguit in je achertuin wat vliegen ga dan voor een fp heli,een cp
is daar te gevaarlijk voor.:rolleyes:
Wil je daar in tegen,serieus buiten gaan vliegen,schaf dan minimaal een
500 size cp aan,deze kan ook met behoorlijk wat wind gevlogen worden.
Als je je dan nog laat helpen door een ervaren heli vlieger,liefst op een
club dan word een crasch ook met een cp heli een zeldzaamheid.
 
Ik heb ook zo'n throttle hold schakelaar. Maar als ik die omzet, staat de kop echt nog niet meteen stil. Vanuit zo'n 3500 tot 4000 RPM naar 0 kost wat tijd. En als die tijd door een muur of een boom bepaald wordt, kan de schade behoorlijk oplopen.

Willem.

Nog een goede reden voor mij om te beginnen met FP en niet direct door stappen naar CP. Toerental van een FP ligt lager.
 
Klopt ! in de meeste gevallen pak je na een crash de FP weer op en gaat vrolijk verder met oefenen, met een CP vliegen de stukken om je oren, want het toerental ligt veeel hoger.

Op een windstille avond kun je veel plezier aan een FP hebben en is zelfs rondvliegen mogelijk. Succes met je keuze !
 
Dat hogere toerenral heeft overigens ook een voordeel: de heli wordt stabieler en reageert vlotter op stick input. Soms iets te vlot... :mrgreen::mrgreen:
Even alle gekheid op een stokje:
Als je net van een coax af komt, zou ik niet meteen met een CP gaan vliegen. Simpelweg omdat deze een totaal ander vlieggedrag hebben dan een coax.
Bij een coax de sticks loslaten, gaat ie hangen. Doe je dat bij een CP, dan ben 'm kwijt. Hetzelfde geldt voor het dichtgooien van het gas. Bij een coax landt ie wat hardhandig. Een CP vlieg je meteen door de landingsskids heen, vanwege de negatieve pitch.
Ik ben ook met een coax begonnen. Daarna een Esky FP V2 en nu een Trex 250. En zelfs tussen de Esky en de Trex is een enorm verschil. Waar je met een FP nog wel eens een beetje kunt 'roeren' kun je je dat met de Trex echt niet meer permitteren.
Last but not least: een FP is iets goedkoper te onderhouden. Voor het bedrag wat je kwijt bent aan een kop van een CP koop je bijna een nieuwe FP...

Willem.
 
Back
Top