Eerste crash

Hier foto's van mijn eerste crash. :(
Die metalen paal was toch steviger dan mijn helicopter.
En ik had nog wel zoveel ruimte.
IMG_3239.JPG



IMG_3243_resize.JPG


IMG_3244_resize.JPG


Moderaror als de foto's te groot zijn PB mij dan even dan verklein ik ze.
 
... Die metalen paal was toch steviger dan mijn helicopter. En ik had nog wel zoveel ruimte. ...
Tsja, als er in de winter één enkele bevroren molshoop op het vliegveld is, zul ja altijd zien dat daar tegenaan geland wordt.

... Moderaror als de foto's te groot zijn PB mij dan even dan verklein ik ze.
Niks mis met de foto's, ze verstoren de lay-out niet en je hoeft ook niet horizontaal te pannen. Bovendien, als ze te groot zouden zijn, zou de forumsoftware ze automatisch kleiner weergeven (hoewel nog steeds de originele foto en evenveel bytes verstuurd worden). Plaats maar eens een grote foto.

Ik zou in profiel aangeven waar je woont plaats of regio, misschien woont er wel een heli-vlieger bij jou in de buurt. Zie de info die onder mijn smoelwerk links staat.
 
Laatst bewerkt:
Jep.
Jammer genoeg geen tijd op dit moment om te repareren. Moet naar het buitenland voor mijn werk. Komt daarna wel.
Ga de standaard items vervangen en daarna kijken of hij het nog doe.


  • Mainshaft
  • Feathering shaft
  • Main gear
  • Tail shaft
  • Flybar
  • Main blades.

Als iemand nog iets zie wat ik vergeten ben dan hoor ik dat graag.
Kan ik meteen beginnen als ik terug kom.
Of ik vervang de hele kop door een kop die ik heb liggen (als reserve)en repareer deze later.
Moet er nog over nadenken.
 
als ik jou was zou ik eerst alle kapotte parts verzamelen en dan gaat bestellen. vergeet je lagertjes niet te controleren! dat kun je bijvoorbeeld doen door je je vinger op de lager te drukken en te draaien. als deze dan wat krakerig aanvoelen dan weet je dat je die ook moet vervangen. Beter is om alles goed te na te kijken voor je besteld. meestal zie je kleine dingetjes over het hoofd die heel belangrijk kunnen zijn, anders is de kans groot dat de heli nooit meer zo lekker gaat als dat hij deed ;)
 
Hoi,

Tja het hoort bij de hobby,,,

- sowieso de heli helemaal nakijken!!! Wat zeker vervangen moet worden zijn:

hoofd-as
blad-as
baddelstang
bladen
hoofdtandwiel

Maar verder ziet het er nog goed uit. Het ziet uit alsof de staart niks van de klap heeft meegekregen!!

Succes en als je vragen hebt over het afstellen meld je dan maar..
Groeten
Roel
 
Laatst bewerkt:
Palen hebben eigenaardig veel aantrekkingskracht.
Ook ik kon het vandaag niet laten om tegen de enigste lantaarnpaal in de omgeving aan te vliegen.
Even een windvlaag en mijn kds450c ging als een raket op de paal af.
Ik ben nog geen ervaren vlieger, veel verder als een beetje heen en weer hoveren kom ik niet. Ik weet wel dat een flinke stuurreaktie om bij de paal weg te sturen waarschijnlijk voor mij een oncontroleerbare situatie zal opleveren.
Ik probeerde dus rustig en beheerst de heli af te remmen en weg te sturen.
Helaas niet genoeg.......

De tip van het rotorblad gaf een flinke roffel tegen de paal, het klonk als een belletje.
Ik kon de heli nog min of meer beheerst aan de grond zetten.
Ik heb de schade nog niet helemaal opgenomen maar het lijkt erop dat alleen de bladen kapot zijn. De tips zijn flink beschadigd en 1 blad heeft halverwege een scheurtje.
Uiteraard moet alles even goed geinspecteerd worden.
 
Maak U niet ongerust.
Er gaan er nog vele volgen.
Ik begin nu stilaan snel rond te vliegen , 8-en te maken en wat te spelen en zit ongeveer op mijn 30e crash.(trex450)
Sommige licht , andere ..........:rolleyes:
 
Voor het leren crashen heb ik een honey bee FP.:mrgreen:
De kds hou ik liever heel.

Na een grondige inspectie op de bladen na geen schade, ik kom er dit keer goed vanaf.
 
ik zou verwachten dat als je bladen kapot/beschadigt zijn dat ook je featheringshaft en main shaft vervangen moeten worden.
 
ik zou verwachten dat als je bladen kapot/beschadigt zijn dat ook je featheringshaft en main shaft vervangen moeten worden.
Ik zou het tenminste als voorzorg doen.
Dingen zijn niet zo duur. En je krijgt meer oefening in het demonteren en monteren van die heli's
 
Ik heb wel extra onderdelen besteld en zal de featheringshaft eruit halen om te controleren. (of iemand moet een tip hebben om hem te controleren zonder demontage)
Ik heb de heli even opgetoerd zonder bladen en de mainshaft lijkt perfect recht.
De schade aan de bladen is ook niet zo extreem, alleen de tips hebben de paal geraakt. De scheur in het rechter blad op de foto was kleiner, ik heb hem zelf iets verder open getrokken.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
na een crash altijd zeker je mainblades vervangen, ook al hebben ze maar lichte schade,
je wil niet hebben dat daar stukken van vliegen als er iets loskomt.
Gisteren ben ik ook gaan vliegen met mijn Raptor 50,
in volle vlucht heeft mijn bougie het begeven en viel de motor uit.
ik zat op volle snelheid en 30m + hoog.
Perfect geland op autorotatie.
Dat is nu iets waar een flight simulator handig van pas komt.
ik heb me rot geoefend op auto- rotation met het idee van " als het me ooit overkomt..."
Tot nu toe al 2x meegemaakt en hoofd koel gehouden (in de winter gaat dat makkelijk :d)
 
Ach, je hebt wel eens geluk en wel eens wat minder....


Ik heb het wel eens gepresteerd om een heli op te toeren in de huiskamer (Trex 450). Op zich niet zo bijzonder, maar ik kan je vertellen dat het dat wel wordt op het moment dat je erachter komt dat je 2 servo's verkeerdom in de ontvanger hebt gestoken..
Schade: Bladen, ego, paar scheuren in het zeil op de vloer, vriendin die een paar dagen wat bekoeld was... (hij was omgevallen)

Of landen, en de staart net te laag houden, waardoor je staartbladen eraf slaan. Dan gaat een heli ook raar doen, zowel de 250 en de 450..
Gelukkig is het beide keren bij alleen de staartbladen gebleven :rolleyes:

Of storing krijgen, waardoor de heli even een halve meter omlaag dondert, kan ook spannend zijn als je net op dat moment dicht bij de grond zit..

Dat is de enige zekerheid met heli's: Ooit gaat er wat mis, en crash je. Enige vraag is dan hoe ernstig het zal zijn..
 
Perfect geland op autorotatie.
Dat is nu iets waar een flight simulator handig van pas komt.
ik heb me rot geoefend op auto- rotation met het idee van " als het me ooit overkomt..."
Is er enig verschil tussen de sim en in het echt bij Auto rotaties.:confused:
Ik oefen me er ook suf op en met verschillende types.
De vraag is alleen of de stick posities hetzelfde zijn. Je krijgt nl. een soort vinger geheugen bij oefenen en als de stickpositie anders is ligt de heli alsnog in stukken op de grond. :(
 
Of landen, en de staart net te laag houden, waardoor je staartbladen eraf slaan. Dan gaat een heli ook raar doen, zowel de 250 en de 450..
Hoe anders is het vliegen met 250 t.o.v. de 450. Zit er aan te denken als ik mijn 450 beheers een 250 erbij te kopen.
 
Je schade lijkt idd mee te vallen, zet er een paar verse bladen op en probeer het zou ik zeggen, wees wel allert op bladspoor en trillingen.
De spindle kun je checken door 1 blad te monteren en boven de staartbuis te hangen, daarna draai je met een inbussleutel de spindel rond, het blad mag dan niet op en neer bewegen..
 
bij autorotatie is het de kunst je heli naar de grond te laten vallen,
gisteren heb ik hem op 2 meter van de grond throttle bijgegeven en is hij als een baby geland ;-)
 
Back
Top