Tandwiel versleten, wat nu?

Hay,

Ik heb een hbk3 en sinds een dag vliegt hij voor geen meter meer. Het lijkt of de tandwiel of main gear versleten is?
Op de foto hieronder lijkt het of laat het tandwieltje van de motor af op de main gear...
De helikopter trilt nu als een gek en de staart schud nu ook heen en weer, onregelmatig. Het draaien aan mijn rechter knop van de zender helpt niet, kan dit te maken hebben met de tandwielen?

Thnx.

35alk61.jpg
 
2hg7jiw.jpg


Mn tandwiel ziet er zo uit. En ja ik heb in het begin (dec/jan) 2x een crash gehad waarbij ik het geheel een fractie van een seconde hoorde slippen zeg maar, maar hij vloog daarna altijd perfect. Tot gister.
Te strak op het main gear weetik niet, hij liep altijd wel goed, maar maakte de laatste tijd steeds meer herrie. Misschien dat hij steeds meer sleet.
Maar dan zit ik nog steeds met de staart die nu heel vreemd doet, hij gaat steeds heen en weer.
 
Oja, wat is het verschil tussen een 9t, 10t en 11t tandwiel behalve het aantal tandjes? Meer tandjes is beter?
 
Maar dan zit ik nog steeds met de staart die nu heel vreemd doet, hij gaat steeds heen en weer.

Als de de motor draait en het motor tandwiel per omwenteling steeds op dat slijtage plekje komt op de maingear, zal de rotor + staart rotor even niet constant lopen.

Waardoor er steeds een kleine afwijking optreed in het tegenblazen van de staart zeg maar.

Je Gyro reageerd hier dus ook weer op en daardoor krijg je een wagging tail te zien.

Maingear vervangen dus.

Motor tandwiel zal wel goed zijn..
 
Oja, wat is het verschil tussen een 9t, 10t en 11t tandwiel behalve het aantal tandjes? Meer tandjes is beter?

Stel je hebt een motor tandwiel van 10 tanden, en een maingear van 100 tanden.

Dan moet het motor tandwiel 10x rond draaien voordat de maingear 1x rond is gegaan.

Gebruik je nu een 13 tands trandwiel voor de motor en een maingear van 100 tands, dan hoeft het motor tandwiel maar 7.69x rond te draaien om 1x de maingear rond te draaien.

Let wel op, je koppel wordt lager.
Motor moet meer werk doen om op toeren te blijven en gaat daarom meer stroom trekken.
Gevolg accu eerder leeg. etc etc..

Hoe meer motor tanden, hoe hoger de headspead.. doe je daarin tegen meer tanden op de maingear, dan neemt de headspeed weer af.
 
Laatst bewerkt:
Stel je hebt een motor tandwiel van 10 tanden, en een maingear van 100 tanden.

Dan moet het motor tandwiel 10x rond draaien voordat de maingear 1x rond is gegaan.

Gebruik je nu een 13 tands trandwiel voor de motor en een maingear van 100 tands, dan hoeft het motor tandwiel maar 7.69x rond te draaien om 1x de maingear rond te draaien.

Hoe meer motor tanden, hoe hoger de headspead.. doe je ook meer tanden op de maingear, dan neemt de headspeed nog meer toe!

Let wel op, je koppel wordt lager.
Motor moet meer werk doen om op toeren te blijven en gaat daarom meer stroom trekken.
Gevolg accu eerder leeg. etc etc..


Oke nou super voor je antwoorden, denk dat ik mijn eigen tandwiel dan houd. Ik zal de main gear vervangen en zodra dat klaar is hier posten wat de uitkomsten zijn.
Laatste vraag: is er een regel voor de afstand tussen de tandwiel en main gear? Of is dat een kwestie van gewoon voelen hoe de main gear draait..
 
Oke nou super voor je antwoorden, denk dat ik mijn eigen tandwiel dan houd. Ik zal de main gear vervangen en zodra dat klaar is hier posten wat de uitkomsten zijn.
Laatste vraag: is er een regel voor de afstand tussen de tandwiel en main gear? Of is dat een kwestie van gewoon voelen hoe de main gear draait..

In de manual voor de T-rex 450 staat iets van 0.1mm
Gewoon strak tegen de maingear aanduwen en dan een pietsie terug. :)
Questie van gevoel.

Je kan het ook horen, te strak geeft een rauw geluid. tikje losser een mooi zoemend geluid.
 
Als ik beide foto's zie dan zou ik zeker ook het motortandwiel vervangen, die is ook helemaal op.
Afstellen kun je het beste doen door het tandwiel er zo dicht tegenaan te zetten dat je juist nog een heel klein beetje speling hebt. Je kan dat voelen door het tandwiel te bewegen terwijl je de motor vasthoudt. Check of deze speling over de hele omtrek van het tandwiel aanwezig is. Plastic maingears zijn nl zelden 100% rond.
 
Nou dat je pignon ook versleten is, weet ik wel zeker de tanden staan helemaal naar één kant.
Ik zou gewoon een nieuwe pignon en maingear nemen,
anders is je maingear na een paar keer weer kapot.

Overigen wat PD5DJ zegt, hoe meer tanden op je main hoe hoger je headspeed,
is uiteraard niet juist meer tanden op je maingear betekend MINDER headspeed.
 
Het lijkt ook wel dat je motortandwiel ook te hoog zit t.o.v. van je maingear.
En inderdaad een stukje 80 grs papier tussen de tandwielen en dan vastzetten.
 
Nou dat je pignon ook versleten is, weet ik wel zeker de tanden staan helemaal naar één kant.
Ik zou gewoon een nieuwe pignon en maingear nemen,
anders is je maingear na een paar keer weer kapot.

Overigen wat PD5DJ zegt, hoe meer tanden op je main hoe hoger je headspeed,
is uiteraard niet juist meer tanden op je maingear betekend MINDER headspeed.

Je hebt helemaal gelijk :)
 
Ik heb nu de main gear en het tandwieltje vervangen door nieuwe, ook heb ik mijn main shaft vervangen omdat er een minimale trilling in zat. Hij is dus trillingsvrij maar nog steeds gaat de staart heen en weer. Ik heb aan alles knopjes gedraaid en alle mogelijke standen geprobeerd maar hij blijft heen en weer gaan.
Kan het zijn dat de gyro een defect heeft? Een andere servo heb ik ook al geprobeerd. Ik las dat de gyro op een soort schuimpje moet staan? Bij mij zit hij op het frame met dubbelzijdige tape, kan dit trillingen veroorzaken?

Please help ;)
 
Headspeed te laag?

probeer eens een headspeed van 75%

Gyro in headinglock zetten en beginnen met 10% gain langzaam opvoeren totdat er tailwag optreedt, dan weer ietsie terug totdat het weer weg is.

Kan je misschien een filmpje maken waar duidelijk het schudden te zien is?
 
De gyro moet wel op een gyropad (dubbelzijdig plakband met een schuimstukje ertussen) Je kunt die dingen bij elke modelbouwzaak kopen.
 
Gain wat omlaag draaien.. een stuk, en dan weer omhoog draaien totdat die weer gaat zwiepen, en dan een pietsie terug ;)
 
kan idd de gyro zijn, heb het zelf ook onlangs meegemaakt bij mijn heli, zeker als je gecrashed bent
alles nagelopen en tot het oneindige toe zitten instellingen in de zender veranderen.
Een nieuwe GY401 gyro erop en vloog weer zo strak als een wintersok ;-)
 
Gain wat omlaag draaien.. een stuk, en dan weer omhoog draaien totdat die weer gaat zwiepen, en dan een pietsie terug ;)

Dat heb ik gedaan, ik kon er niet ergens tussenin zitten want hij bleef heen en weer draaien, weliswaar minder, maar niet zoals 'vroeger'.
Ik zal het even proberen met een schuimrubbertje tussen de gyro en frame.
 
Back
Top