Art-Tech Typhoon

Heren met verstand,

De volgende casus:

Twee weken geleden kreeg ik een Typhoon binnen van Art-Tech (in feite de nieuwere versie van de Falcon met V3 gyro etc). Alles zag er goed uit (en alles gaat aan) alleen de gyro led wilde niet continu gaan branden en de heli reageerde niet op de input vanuit de zender. Na onderzoek bleek dat het kristal in de receiver (die er nogal losjes in zit) een 72 mhz kristal is en in de zender een 35 mhz kristal. Dit verklaarde dacht ik het probleem. Ik heb een nieuwe set kristallen gekregen op 35 mhz. Echter, nog steeds het zelfde probleem. De gyro wil niet continu gaan branden en de heli reageert nog steeds niet op input. Iemand enig idee wat ik nu kan proberen. Heb even geen oplossingen meer...
 
Er schoot me net iets te binnen. Is het mogelijk dat de receiver (daar zat het 72 mhz kristal in) het 35 mhz kristal niet accepteert omdat deze alleen 72 mhz kristallen accepteert? Dan zou ik dus niet alleen de nieuwe kristallen nodig hebben maar ook een nieuwe TX (receiver op 35 mhz).
 
Dat kan i.d.d.
Ontvangers zijn vaak alleen geschikt voor een bepaalde band en het kristal bepaald een frequentie.
Nu weet ik niet hoe dat precies zit bij die art-tech apparatuur, maar het zou nu moeten werken en dat doet het dus niet.....
Ik hoop wel voor je dat de zender daadwerkelijk 35 Mhz is.
Helaas wat rommelig allemaal zeg.... ik zou de verkoper nog eens serieus aan zijn jas trekken en een goed werkende zend/ontvang set op 35 Mhz eisen.
Desnoods het hele spul omwisselen voor een werkende zender/ontvanger set.

Eric
 
72 mhz en 35 mhz gaan hoe dan ook niet samenwerken.
Of 72 ontvanger met bij behorend 72 band x-tal en 72mhz zender met gelijk TX xtal of alles op 35mhz.

Denk dus idd even 35mhz ontvangertje regelen. Ik heb een corona 8ch gekocht voor een kleine elektro heli. Enige probleem is dat de giro niet oppakt bij het inprikken van de accu omdat het even duurt voor de ontvanger inschakeld. Dus heb een schakelaartje tussen de plus van de giro in gezet en schakel zelf de giro pas in na het inprikken van de accu.
 
Vandaag nog filmpjes gezien van de Typhoon. Laat even weten hoe hij meevalt, als je hem éénmaal aan de praat krijgt.
 
Bedankt voor de reacties tot zo ver. Ik heb de heli geimporteerd maar het contact daar is goed en ik kan de receiver omruilen. In de zender zat een 35 mhz kristal en ook de sticker op de zender indiceert dat het een 35 mhz zender is. Ik hoop dus dat met het vervangen van de RX het probleem is opgelost want ik heb nu dus wel een matchend paar kristallen (35.1 mhz). Ik hou jullie op de hoogte!
 
ik heb hetzelfde gehad met universele kristallen toen ik van kanaal wilde wisselen :(

art-tech heeft een moeilijke ontvanger en zender op de markt gebracht die alleen kristallen van art-tech accepteerd. na wat gezoek en probeersels zijn we er achter gekomen, dus vraag orginele art-tech kristallen (35mHz op zelfde frequentie ;) ) anders is je probleem nog niet opgelost

groetjes corné
 
Die heb ik gelukkig. Ik wacht nu op een andere receiver (35 mhz). Als het daar niet mee lukt moet het toch ook mogelijk zijn een andere receiver te gebruiken? Van E-Sky met E-sky kristallen bijvoorbeeld? Die passen als het goed is ook in de zender want die zouden universeel moeten zijn.
 
het is niet dat andere kristallen niet passen, maar ze werken gewoon niet :( de zender en ontvanger zijn niet universeel met andere merken...
 
ik zag laatst bij hobbycity ontvanger (efly 100c) van art tech, deze zijn 6 kanaals er volgens HC waren ze gewoon werkend met futaba. zelf niet getest dus weet het niet zeker ;)
 
ik zag laatst bij hobbycity ontvanger (efly 100c) van art tech, deze zijn 6 kanaals er volgens HC waren ze gewoon werkend met futaba. zelf niet getest dus weet het niet zeker ;)

ik heb zender en ontvanger van art-tech, kristallen waren van robbe en heb graupner ook al geprobeerd, maar geen van alle werkten. toen ik een setje kristallen van art-tech in de zender en ontvanger deed werkte het hele spul weer naar behoren, heel stom maar ben niet de enige geweest met het probleem achteraf...

tot nu toe is dit het enige minpuntje aan deze heli die ik zo kan verzinnen. je kan ook andere zender+ ontvanger monteren dan heb je dat gedoe ook niet meer...
 
ik heb hem als 2.4 ghz gekocht werkt veel beter geen gezeik en gezeur. prima heli.:D
 
Ik heb de Art-tech tyfhoon gekocht zon 3 weken geleden, ik heb er nog geen meter mee gevlogen want de staart servo werkte niet.
Nu is dat klaar er zit een nieuwe op nu wil hij niet op toeren komen ik toer op en op een punt hoor je dat hij gaat slipen het onderste neemt het bovenste tandwiel niet meer voldoende mee.
Wat doe ik fout of is er iets niet goed met de heli??

graag raad.
 
Draait de motor wel in de goede richting ? De vrijloop komt in werking als deze verkeerdom loopt.

Zet even je woonplaats in je profiel, wellicht woont er iemand in je buurt die kan helpen.
 
draairichting

Draait de motor wel in de goede richting ? De vrijloop komt in werking als deze verkeerdom loopt.

Zet even je woonplaats in je profiel, wellicht woont er iemand in je buurt die kan helpen.

ik heb hem klaar gekocht en kan de batterij er maar op 1 manier op aansluiten, ook de staartrotor draait mee in de richting die hij nu draait andersom draait hij niet mee.

ik woon in meppel ik hoop dat iemand me helpen kan.
 
ik heb hem klaar gekocht en kan de batterij er maar op 1 manier op aansluiten, ook de staartrotor draait mee in de richting die hij nu draait andersom draait hij niet mee.

ik woon in meppel ik hoop dat iemand me helpen kan.

De draairichting word niet bepaald door hoe je de batterij aansluit, want andersom aansluiten van de batterij levert vuurwerk en rookeffecten op.
De draairichting word bepaald door hoe de verbinding tussen regelaar en motor ligt. Het klinkt mij echt in de oren alsof er iets niet goed zit met de draairichting. Hij zou, als je er van boven op neerkijkt, rechtsom moeten draaien, ofwel de ronde kant van de rotorbladen naar voren in de draairichting, de scherpe kant naar achteren. Geldt voor zowel hek als hoofdrotor. Als hij verkeerd om draait, moet je de draairichting uiteraard omkeren. Hiervoor moet je even kijken: zitten er aan de motor twee of drie draden?, in het geval van twee draden simpel de draden omwisselen. In het geval van drie draden, TWEE draden onderling verwisselen, en hij draait de andere kant op.

Ik woon "redelijk" in de buurt (plm 45 km), maar heb op dit moment bijzonder weinig tijd want ik moet weer naar zee overmorgen. Ik weet dat er in Steenwijk ook wel een paar helivliegers zitten die je waarschijnlijk verder kunnen helpen. Even hier op het forum rondkijken tot je er tegen eentje aanloopt, en gewoon vragen of ze tijd hebben....

Groet, Bert
 
De draairichting word niet bepaald door hoe je de batterij aansluit, want andersom aansluiten van de batterij levert vuurwerk en rookeffecten op.
De draairichting word bepaald door hoe de verbinding tussen regelaar en motor ligt. Het klinkt mij echt in de oren alsof er iets niet goed zit met de draairichting. Hij zou, als je er van boven op neerkijkt, rechtsom moeten draaien, ofwel de ronde kant van de rotorbladen naar voren in de draairichting, de scherpe kant naar achteren. Geldt voor zowel hek als hoofdrotor. Als hij verkeerd om draait, moet je de draairichting uiteraard omkeren. Hiervoor moet je even kijken: zitten er aan de motor twee of drie draden?, in het geval van twee draden simpel de draden omwisselen. In het geval van drie draden, TWEE draden onderling verwisselen, en hij draait de andere kant op.

Ik woon "redelijk" in de buurt (plm 45 km), maar heb op dit moment bijzonder weinig tijd want ik moet weer naar zee overmorgen. Ik weet dat er in Steenwijk ook wel een paar helivliegers zitten die je waarschijnlijk verder kunnen helpen. Even hier op het forum rondkijken tot je er tegen eentje aanloopt, en gewoon vragen of ze tijd hebben....

Groet, Bert


Draairichting is goed draaid naar de rondekant van de roterbladen, maar we hebben gekeken of misschien de hevel die de as naar bovendrukt bij gas geven niet goed zit maar vbolgens ons ie die ook wel goed maar wie zijn wij he...
Ik weet het niet maar we wachten af er komt vast wel eens een oplossing.

Naopa
 
Draairichting is goed draaid naar de rondekant van de roterbladen, maar we hebben gekeken of misschien de hevel die de as naar bovendrukt bij gas geven niet goed zit maar vbolgens ons ie die ook wel goed maar wie zijn wij he...
Ik weet het niet maar we wachten af er komt vast wel eens een oplossing.

Naopa

Eindelijk gevonden, een lagertje op de hoofd as was wel gelijmt met een middel waardoor hij niet loskomt maar was niet ver genoeg aangedraaid waardoor hij ging slippen.

dus opgelost en kan dit draadje zoals jullie dit noemen gesloten worden.

dank voor alle raad.
 
Back
Top