magneten lijmen

Wil de magneten opnieuw inlijmen van een borstelloze buitenloper.

Nu heb ik begrepen dat de magneten om en om ingelijmt moeten worden dat de polen elkaar wegduwen dan weer aantrekken dan weer wegduwen etc.

Maar het rare is ik heb ze nu genummerd.

1-2 duwt

2-3 trekt aan

3-4 duwt

4-5 trekt aan

5-6 duwt


6-1 duwt.........

otwel de 5-6 duwt dan zou 6 met weer de 1, trekt aan moeten zijn maar dat is dus niet.


Weet iemand hoe dit kan?
Heb ze gerangschikt zoadat de orginele lijm kant wederom gelijmt wordt.


Hoe erg is verder een gebroken magneet?


Gaat om een motor met 14 magneten.
Maar snap niet waarom het niet uit komt.
 
Ja die link had ik al gevonden maar toch kom ik er niet uit met mijn probleem.
Wordt er bijna gestoord van....



Ik moet 14 magneten inlijmen.
Ook al zat er fabriek af 1 magneet verkeerd ingelijmt dan zou ik die om kunnen draaien aan gezien elke magneet een + en - pole heeft.

Dan nu hoe het bij mij uit komt dus het begint met magneet 1 die zich wegduwt van magneet 2.


1-2 duwt

2-3 trekt

3-4 duwt

4-5 trekt

5-6 duwt

6-7 trekt

7-8 duwt

8-9 trekt

9-10 duwt

10-11 trekt

11-12 duwt

12-13 trekt

13-14 duwt

14-1 duwt??????????



En bij die laatste snap ik het niet meer

ze liggen in een ronde motor dus het eindigt met magneet 14 die weer naast magneet 1 komt te liggen.
Maar magneet 14 duwt tegen magneet 1 als ik de platte kanten tegen elkaar duw........ terwijl deze trekt zou moeten zijn.

Dan kan ik zeggen weet je wat ik draai
magneet 1 om dan trekt hij aan magneet 14

Maar ja dan trekt 1 weer aan 2 terwijl die juist moet duwen...
Tja zeg het maar............
 
Laatst bewerkt:
By the way met de polen bedoelen ze toch de platte zijdes van de magneten?


Dus je houd de platte zijdes tegen elkaar om te zien of ze elkaar wegduwen of aantrekken?

Niet dat ze de zijkanten bedoelen...
 
Je maakt een denkfout denk ik.

Ik leg alle magneten op elkaar leggen en dan krijgen deze allemaal een rode punt met een viltstift.

Bij het inlijmen lijm ik dan de eerste met de punt zichbaar bij de tweede niet de derde weer wel enzovoort .

Zo is bij elke tweede de punt te zien.;)

En zoals Ron al aangaf , kapotte magneet gewoon weer inlijmen .

Mvg Johan
 
Misschien maak ik een denk fout maar doe eens het volgende:

* Teken een grote cirkel= motor
* teken 14 blokjes = magneten
* Geef alle magneten een cijfer van 1 tm 14
* zet tussen de magneten in telkens een D voor duwt of T voor trekt
* en vul onderstaande waardes in.

1-2 T
2-3 D
3-4 T
4-5 D
5-6 T
6-7 D
7-8 T
8-9 D
9-10 T
10-11 D
11-12 T
12-13 D
13-14 T
14-1 T

!!!!!!!! 14-1 trekt dus bij mij.
zeg maar welke ik moet veranderen?
verander ik er 1 dan veranderd de duw of trek richting van de volgende weer.....

Ik snap wel dat je 14 magneten hebt
en in theorie er 7 met een + pole neemt en 7 met de - pole maar toch kom ik er telks met de laatste niet uit.
Lijkt wel of ik een magneet heb met 2x dezelfde pole aan bijde kanten.....
 
Ik zou zeggen: doe het zoals Johan beschreef. Dat moet kloppen.

Trouwens - ik heb nog nooit een motor gelijmd, maar mijn boerenverstand zegt, dat het niet goed is als je om en om aantrekkend en afstotend hebt. Als je doet wat Johan schrijft, dan krijg je denk ik allemaal afstotende.
Zoals jij het doet, maak je eigenlijk 7 stellen magneten, die je per stel om en om legt; en omdat 7 een oneven getal is komen de eerste en laatste hetzelfde te liggen. Dat kan zowiezo niet uitkomen. Ze moeten gewoon per magneet om en om, niet per stel.
 
Ik zou zeggen: doe het zoals Johan beschreef. Dat moet kloppen.

Trouwens - ik heb nog nooit een motor gelijmd, maar mijn boerenverstand zegt, dat het niet goed is als je om en om aantrekkend en afstotend hebt. Als je doet wat Johan schrijft, dan krijg je denk ik allemaal afstotende.
Ik heb er nog 2 die ik zelf gemaakt heb voor 10 jaar .
En die gebruik ik nog steeds.;)
Maar je kan ze nu veel goedkoper kant en klaar kopen.

Je boerenverstand moet je niet te veel gaan vertrouwen. :mrgreen:

Zonder om en om loopt geen LRK

Misschien maak ik een denk fout maar doe eens het volgende:

* Teken een grote cirkel= motor
* teken 14 blokjes = magneten
* Geef alle magneten een cijfer van 1 tm 14
* zet tussen de magneten in telkens een D voor duwt of T voor trekt* en vul onderstaande waardes in.

1-2 T
2-3 D
3-4 T
4-5 D
5-6 T
6-7 D
7-8 T
8-9 D
9-10 T
10-11 D
11-12 T
12-13 D
13-14 T
14-1 T

Daar zit jou denk fout , de magneten hebben onderling niks met elkaar te maken .
Je moet altijd een even getal aan magneten hebben die om en om zitten.

Ook heb ik een snelloper zelf gemaakt waar de magneten in blokjes van 3 + en 3- zitten

En de magneet werking richt zich tegen de pool waar een elektrische magneet word gemaakt door de regelaar.

full


Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Inderdaad, je moet niet naar de krachten tussen de te lijmen magneten kijken, het gaat om aantrekken en afstoten ten opzichte van een 15e magneetje. Kijk ook maar eens naar de tekeningen op de site van Gert-Jan Kool. Weliswaar geen 14magneetpolen maar het principe is gelijk (wel ander wikkeldiagram gebruiken). En Gert-Jan bouwt magneetpolen op uit meerdere kleine magneten (hetzelfde als bij gebroken magneten). Zie
home
-> -Schematics, drawings, hints, theory (of de NL versie van die link)


6pS_8-10pR-E.JPG
 
Dank je wel allen.

Het punt was ik had even geen 15e magneetje bij de hand had.

Dus ik dacht ik druk de magneten telkens om en om maar dan kom je dus nooit uit.
Maar dan ga je denken en denken en word je onderhand gek omdat het gewoon niet kan met een even aantal.
Nu met een 15e magneet en makkelijker denken werkt het een stuk beter:)

Heb er net 7 ingelijmt met epoxy en telkens 1 magneet plek open gelaten, straks de andere 7.
En als laatste vul ik alle tussen naden op met epoxy.

Was een turnigy motor die ik nog had liggen, 30 sec half gas en de magneten vlogen al in het rond.
 
Was een turnigy motor die ik nog had liggen, 30 sec half gas en de magneten vlogen al in het rond.

Hoi,

ik heb een stuk of 10 verschillende Turnigy motoren in gebruik, maar dat heb ik nog niet mee mogen maken ;)

Is ie niet gewoon een keer overbelast (lees te heet) geweest ?

Grtz,
Menno
 
Hoi,

ik heb een stuk of 10 verschillende Turnigy motoren in gebruik, maar dat heb ik nog niet mee mogen maken ;)

Is ie niet gewoon een keer overbelast (lees te heet) geweest ?

Grtz,
Menno


Motor liep voor het eerst 30 sec half gas.....
Heb verder ook verschillende turnigys...
Maar ze staan er om bekend hoor dat turnigys vaak slecht verlijmt zijn.
Zeker de oude serie, nu hebben ze het wel verbeterd maar nog is het niet altijd super.
typ maar eens in bij google turnigy magneten verlijmen....
Met name de grotere varianten.

Maar ze zijn allen verlijmd en alle naden staan ook in de epoxy dus binnen kort eens testen.
 
Het probleem was dat de mantel (bel) ging vervormen bij hoog toerental.

En dan kunnen de magneten gaan loszitten of zelfs breken als ze schlecht gelijmt zijn , de eerste waren ook niet met epoxy gelijmt.

De nieuwste generatie is wel epoxy verlijmt.
Heb van Awol al 2 grotere turnigy,s nagekeken.

Daarom moet je de motoren ook nooit zonder prop laten lopen .
Dit probleem van mantel vervorming hebben de roxy motoren ook als je over de max. toeren gaat.

Kapot gaan deze motoren dan als je het gas een keer terug neemt , dan springt de magneet die zich aangetrokken voelt door de stator tegen een pool van de stator en laat ook niet meer los.:mrgreen:

Hij kan zo de windingen gaan doorbreken als je pech hebt waar door de motor nieuw gewikkelt worden moet . (kliko also)

Mvg Johan
 
Maar als je ze goed herlijmt dan moet volgas naar 0 toch geen probleem meer geven?

Hoop alleen dat de 2 kleine stukjes magneet ook goed blijven zitten.
Een hele magneet vast lijmen heeft meer hecht oppervlak dan een stukje.
 
Maar als je ze goed herlijmt dan moet volgas naar 0 toch geen probleem meer geven?.

Als de belasting hetzelfde blijft als toen hij stuk gegaan is bestaat de kans dat hij weer kapot gaat .
Overbelasting van een buitenloper heeft niet alleen met Ampere te doen

Hoop alleen dat de 2 kleine stukjes magneet ook goed blijven zitten.
Een hele magneet vast lijmen heeft meer hecht oppervlak dan een stukje.

Dat zal aan sterkte niet veel uitmaken.
De hechtoppervlak is bij 2 halve net zoveel als bij 1 hele.


Ik heb vroeger zelf brushless motoren gemaakt samen met een elektro vakman.
Ik had de draai- en freesbank , hij kon goed motoren wikkelen .

De optimale mantel dikte voor de magneet werking was te dun om een stevige mantel te krijgen die niet vervormde bij hoge toeren.

Je kreeg dan een soort flutter en de magneten vlogen je om de oren.
De eersten motoren waren snellopers die het zo wie zo al moeilijk hadden.
(rotor kwam van een waterpompje van de ruitenwas installatie van een VW passat . :mrgreen:)
Rotorblik was toen nog niet te vinden.
Door de mantel (wij maakten ze trouwens van naadloze waterleidingsbuis) dikker te laten ging de kracht wel iets terug maar de bel bleef vormstabil.

Ook een niet balanceerde prop kan een bel vervormen .

Later gingen we over op meer polen (LRK Prinzip)

Hier werd de mantel weer dunner omdat deze langsamer lopen.

Je kan wel een "lichte" motor hebben maar er zal altijd een bepaalde massa aan ijzer nodig zijn daar mee hij niet vervormt.

En ik denk dat de eerste generatie Turnigy te licht was.

Blijf je op lager cellen aantal als is aangegeven is er niks aan de hand .
Ik heb zo meerdere lopen , ook gerepareerde van andere forummers.;)

Mvg Johan
 
In eerste instantie waren de magneten ook vlak, klein lijmoppervlak, niet meer dan twee lijnen. Bij gebogen magneten is het lijmoppervlak veel groter.
 
Ik heb hier niet 1 buitenloper waar de magneten gebogen zijn.

En ik heb hier toch 10 verschillende merken hier liggen .

Mvg Johan
 
Back
Top