E-Sky HBK3

  • Topicstarter Topicstarter Cheynske
  • Startdatum Startdatum
C

Cheynske

Guest
Hi,

Ik heb een nieuwe HBK3 gekocht en al geprobeerd er mee te vliegen. Reeds 2 maal gecrashed. Maakt niet uit, op deze manier leren we het hé. Dus ik heb reeds de kapotte stukken vervangen maar nu heb ik een paar vragen.

1) De motor deed normaal bij het opstarten BI BI BI. Maar nu doet hij eerder BI BUUU. Het lijk alsof dit een error signaal is. Mag ik gewoon doorgaan of is er effectief iets fout? Over dit geluidssignaal vind ik niets terug in mijn boekje.

2) De Tail servo. Die doet ook beetje raar. Hij blijft soms hangen als ik naar links wil draaien. Als ik mijn Gyro af zet, doet hij het perfect. Maar ik veronderstel dat ik niet mag vliegen zonder de Gyro aan te zetten.
(iets extra over die Gyro, op mijn afstandsbediening staat mijn knop omhoog want stand 0 is maar toch staat de Gyro aan. Stand naar omlaag is 1 maar dan gaat de gyro uit. Ligt dit aan mij of?

3) Om te leren vliegen, moet ik gewoon durven gas geven en hooveren? Want als ik nu laag blijf hangen heb ik het grondeffect en meer kans op crashen heb ik de indruk. Klopt dit?

4) Blades afstellen; Momenteel doe ik dit via het boekje waar er staat dat ik mijn Linkages moet verlengen of verkorten zodat mijn blades op de zelfde hoogte draaien. Is dit goed of ben ik beter met een blade balancer te kopen?

Alvast bedankt !

Gr. Jean
 
Een poging om antwoord op je vragen te geven...

nr1:
Geen idee, ik heb geen ervaring met die regelaar.
Kijk even of alles nog soepel ronddraait (oftewel, of er geen dingen vastlopen) bij de aandrijving. Probeer het desnoods eens met de motor losgekoppeld, misschien dat de esc dan wel opstart..
Kwestie van zoeken en testen.
Kans is wel aanwezig dat er ergens iets niet gaat zoals bedoelt is...

Nr2:
Gyro uit gebeurt denk ik niet. Ik vermoed dat je het over heading hold en normal mode hebt...
Dus normaal vlieg je (denk ik tenminste) op heading hold (staart wil recht achter de heli blijven, in normal zal hij bij zijwind ed gewoon verdraaien).
Kijk ook hier even goed of er niets klemloopt.
Haal de servo even uit de heli, en trek/duw zelf eens aan het stangetje. Dit moet extreem soepel gaan, anders klopt er iets niet.
Test de servo door hem zachtjes tegen te houden (paar tandjes van de tandwielen intern weg?)

Nr 3:
Meningen hierover zijn erg verschillend.
Persoonlijk vind ik (om het gevoel te krijgen) dat je eerst met de skids aan de grond moet leren "schaatsen". ondergrond van asfalt oid is wel handig. Dus heli licht maken, en proberen hem binnen 1 m2 te houden. Lukt dat, dan steeds meer gas tot je los bent, binnen 1 m2 houden.
Lukt dat, kun je hoger gaan testen. Niet te snel rondjes willen vliegen, eerst met de staart in alle richtingen leren hooveren.

grond effect merk je wel, maar is naar mijn mening niet zodanig ernstig dat je er niet in kan vliegen. In jouw geval moet je nog leren vliegen, dus als het fout gaat moet je of: Hoog zitten om te kunnen corrigeren (moet dat wel lukken) of: heel laag zitten om het gas dicht te kunnen gooien zodat de heli meteen op de grond staat (doe je dat goed heb je geen schade).

O ja, en neem een simulator, scheelt een hoop crashes.

Nr4:
Blade balancer heb je altijd nodig. Er is altijd onbalans tussen twee bladen, ook als het een set is.
Als de bladen gebalanceerd zijn, kun je gaan testen wat de blade tracking doet.

Succes!
 
Nr1: Als hij niet de juiste piepjes geeft zal hij waarschijnlijk niet gaan draaien als je nu gas geeft. Dit kan veroorzaakt worden als je je gas niet volledig dicht hebt staan als je je lipo aan sluit. Dit is een veigheid:)

Nr2: Dit klinkt mij als correcte werking van je Head hold. Als head hold aan staat zal je heli terug willen sturen totdat hij in de richting staat die hij had toen jij de stroom aan sloot (Als jij niet gestuurd hebt). Als je de heli dus verdraait krijgt je servo een uitslag die hij behoud. Draai hem terug tot de eerste positie en de servo staat weer in de oorspronkelijke positie. Als jij HH uit schakelt (Gyro switch naar 0) dan corrigeert de gyro kort op een draaibeweging en gaat de servo telkens terug naar zijn midden positie.
In beide modes mag je vliegen en werkt je gyro wel degelijk. In HH mode vliegen is makkelijker;)

Nr3: Als je heel snel veel geld kwijt wilt zijn en veel frustratie rijker moet je vooral snel op hoogte willen gaan vliegen. De kosten van je Crashes zullen heel had oplopen. (Ervaring:oops:)
Ik ben uiteindelijk via de Methode van Radds school of rotary flight opnieuw begonnen:
RADD'S SCHOOL OF ROTARY FLIGHT?
Ongeveer €300 aan esky onderdelen armer maar wel wijzer geworden:idea:
Na het toepasssen van deze methode werd de hobby ineens veel goedkoper:hammer:

Nr4: Wat je nu doet is goed om je bladspoor uit je heli te halen. Voordat je de bladen plaatst is het wel verstandig om te kijken of de bladen in balans zijn. (Even zwaar) Hiervoor is een blad balancer een goed hulpmiddel. In een nieuw setje horen bladen te zitten die even zwaar zijn. Maar als je bladen van verschillende setjes wilt combineren zul je schrikken van het verschil in gewicht. Een blade blancer en plakband is dan een uitkomst.

Nr5: Simmen bespaart geld..

Nr6: Een goed afgestelde heli vliegt vele malen makkelijker als een matig afgestelde heli. Als je iemand in de buurt kent die je het afstellen kan leren zul je veel sneller vliegen. (Woon je in de buurt van Veldhoven?)

Groeten en succes,

Wilbert.
 
het klinkt misschien raar, maar bij de standaard zenders van Esky is stand 0, de HH mode, en stand 1 is de normale mode.
voor de rest van de antwoorden sluit ik me aan bij de vorige reactie's.

Groet, Xavier
 
Hallo,

Op flyhoneybee.nl zijn leuke boeken te downloaden met veel antwoorden.

Groeten Arie
 
1) De motor deed normaal bij het opstarten BI BI BI. Maar nu doet hij eerder BI BUUU. Het lijk alsof dit een error signaal is. Mag ik gewoon doorgaan of is er effectief iets fout? Over dit geluidssignaal vind ik niets terug in mijn boekje.

Meestal hoor je een korte beep, dan na een korte pauze twee langere beeps: baaaap beeep.

Kortom, ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken.

Drie korte beeps geeft die ESC alleen als je de gas start- en eindpunten opnieuw hebt ingesteld.

Die beep toontjes kunnen soms wat verschillen wanneer bijvoorbeeld jou zender te dicht bij ligt. Je zult dan ook merken dat het wat langer duurt voordat de ontvanger bind met de zender. Ik heb diezelfde heli ook.

2) De Tail servo. Die doet ook beetje raar. Hij blijft soms hangen als ik naar links wil draaien. Als ik mijn Gyro af zet, doet hij het perfect. Maar ik veronderstel dat ik niet mag vliegen zonder de Gyro aan te zetten.
(iets extra over die Gyro, op mijn afstandsbediening staat mijn knop omhoog want stand 0 is maar toch staat de Gyro aan. Stand naar omlaag is 1 maar dan gaat de gyro uit. Ligt dit aan mij of?

De head holding gyro zorgt ervoor dat je staart in één richting blijft voor zolang jij geen rudder stuurbeweging hebt gemaakt. Dat houdt dus in dat de staart wel zal bewegen als er een vlaag wind komt om dat te compenseren, maar die gyro zal je niet begeleiden door een bocht ofzo. Kortom, dat gedrag is normaal. Het is ook vooral iets wat enorm nuttig is tijdens 3D vliegen, want dan wil je niet dat de staart gaat draaien wanneer jij geen stuurbeweging maakt. ;)

3) Om te leren vliegen, moet ik gewoon durven gas geven en hooveren? Want als ik nu laag blijf hangen heb ik het grondeffect en meer kans op crashen heb ik de indruk. Klopt dit?

Om goed te leren vliegen moet je vooral eerst kleinere stappen gaan nemen. Wacht op nagenoeg windstil weer en probeer eerst rustig op 1 plaats te hoveren. Het stevige trainingsgear is echt absoluut een aanrader aan te schaffen, wanneer je die niet al hebt!!!

Pak daarbij gewoon een meter hoogte of meer, maar blijf onder je schouderhoogte. Dan heb je geen last van grondeffect en ook nog genoeg tijd om de helicopter af te vangen mocht deze in een windvlaag naar de grond geduwd worden.

Het 'gas dicht gooien' als 'redding' is een extreem slechte gewoonte; met een beetje hoogte zorgt dat gewoon voor schade. Dan heb ik het niet per sé over de impact op de grond, maar wel over het vervolgens om kunnen klappen van de helicopter, dus dat kun je beter jezelf níet aan leren.

Het schaatsen over het asfalt vind ik ook een bijzonder slechte gewoonte. Je moet bovendien ook daar rekening houden met het kunnen blijven haken van de helicopter met een onnodige crash tot gevolg. Ik zou echter eerst flink concentreren op puur en alleen hoveren.

Je moet een goed gevoel ontwikkelen voor hoe de helicopter reageert, voordat je ook maar denkt over rondjes vliegen.

Als je dan vervolgens op de simulator goed gaat leren hoe je rondjes vliegt, zal het op een gegeven moment nagenoeg vanzelf een logische stap zijn te gaan rondvliegen. Let wel, de meeste beginners leren het hoveren niet na slechts enkele acculadingen leeg gevlogen te hebben, zeker wanneer ze niet al fixed pitch helicopter ervaring hebben.

4) Blades afstellen; Momenteel doe ik dit via het boekje waar er staat dat ik mijn Linkages moet verlengen of verkorten zodat mijn blades op de zelfde hoogte draaien. Is dit goed of ben ik beter met een blade balancer te kopen?

Bladen balanceren en bladen tracken zijn 2 verschillende dingen. Bij het eerste zoek je uit of de bladen individueel goed in balans zijn. Bij het blade tracken kijk je of de bladen met eenzelfde spoor door de lucht draaien, cq. dat de bladen dus op exact dezelfde manier vlak staan voor een optimaal dragend effect tijdens het vliegen.

Een blade balancer heb ik nooit gebruikt, meestal komen die balsa bladen relatief goed gebalanceerd uit de fabriek. Voor minimale verschillen ben je beter af die plastic stickers / strips op de bladen te plakken. Zitten die op de juiste plaats, dan is het alleen nog een kwestie van linkages verzetten zodat de bladen bij 0% pitch helemaal vlak staan.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top